Mitt fel? [Nybyggd dator låter som jetmotor — självmonterings- eller fabrikationsfel? — mod]

Permalänk
Medlem

Mitt fel? [Nybyggd dator låter som jetmotor — självmonterings- eller fabrikationsfel? — mod]

Hej!
Jag köpte en dator, som jag fick hem i fredags. Jag och en kompis satte ihop datorn sakta och successivt. Men sen när strömmen skulle kopplas in så märkte vi in konstig sak. Den 8 pinaren som ska in ifrån nätagget till modekortet är 8 pin. MEN på kontakten i modekortet är det små fyrkanter eller lite rundade fyrkanter. Svårt att förklara... Men på den 8 pinan ifrån nätagget så finns det bara en sladd som skulle passa vilket var en 4+4. Den skulle då i modekortet. Men nu var det ju så att formerna satt inte på samma ställe i nätagget och på modekortet. Men jag testade att sätta i sladden å den passade fint. Då tänkte ja å min kompis efter råd ifrån andra att de ska ju vara såhär så vi testar. Men när vi startar upp datorn så kommer booten upp osv. men nätagget låter som det sitter något emot denns fläkt. vilket gör att de låter som en jetmotor (låter fel). Min fråga är då, är det mitt fil att nätagget är sönder pga min koppling eller är det ett fabriksfel?. Å kan jag skada någon komponent men den 8 pinan? Hoppas det inte blev allt för luddigt.

http://www.komplett.se/xfx-proseries-core-edition-850w-psu/65...

http://www.komplett.se/msi-z87-g45-gaming-socket-1150/782065

Bättre rubrik. Se §3.1 i reglerna.
Permalänk
Medlem

Låter det som någonting ligger mot fläkten (rassel)? Är ni säkra på att det är nätaggregatet som låter? Om så är fallet så är det väl bara att reklamera det.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Det finns väl alltid en 4+4 på nätagget..?
1 x ström 8-stifts EPS 12 V med löstagbar 4-stifts ATX 12 V-sektion

Du har nog kopplat in en kontakt som var menad för grafikkortet

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Låter det som någonting ligger mot fläkten (rassel)? Är ni säkra på att det är nätaggregatet som låter? Om så är fallet så är det väl bara att reklamera det.

Reklamerat har jag gjort. Aa de rasslade konstigt.

Skrivet av rinosaur:

Det finns väl alltid en 4+4 på nätagget..?
1 x ström 8-stifts EPS 12 V med löstagbar 4-stifts ATX 12 V-sektion

Du har nog kopplat in en kontakt som var menad för grafikkortet

De är la endå "1 x ström 8-stifts EPS 12 V med löstagbar 4-stifts ATX 12 V-sektion " som ska till modekortet.
"2 x 8-stifts PCI Express-ström med löstagbar 2-stiftssektion " är la för grafikkort pga nätagget har crossfire...?

Permalänk

På nätaggregatet så finns 2x8 pins till PCIe (grafikkort), där bägge är löstagbara till 6+2. Det brukar även stå skrivet "PCIe" på den kontakten som ska in grafikkortet. Det följer ATX standard så PCIe ska ej passa i 4+4 12V EPS. Du har alltså INTE kopplat fel om du tog 4+4 12 V. Om du hade kopplat in den som är till grafikkortet hade den varit 6+2.

Mvh

Visa signatur

MSI P67A-GD55 | Core i7 2600k @4.0 Noctua NH-D14| Corsair HX 650W | Corsair Dominato r8 GB | XFX Radeon 6950 2 GB | Samsung 500 GB + 2x 160 GB | Corsair Force 120 GB || NAD C326BEE | Cerwin Vega VS-10 | LG LH4000| Samsung SyncMaster EX2220

Permalänk
Medlem
Skrivet av oscaralexiusson:

På nätaggregatet så finns 2x8 pins till PCIe (grafikkort), där bägge är löstagbara till 6+2. Det brukar även stå skrivet "PCIe" på den kontakten som ska in grafikkortet. Det följer ATX standard så PCIe ska ej passa i 4+4 12V EPS. Du har alltså INTE kopplat fel om du tog 4+4 12 V. Om du hade kopplat in den som är till grafikkortet hade den varit 6+2.

Mvh

Okej tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av B0llA:

Reklamerat har jag gjort. Aa de rasslade konstigt.

De är la endå "1 x ström 8-stifts EPS 12 V med löstagbar 4-stifts ATX 12 V-sektion " som ska till modekortet.
"2 x 8-stifts PCI Express-ström med löstagbar 2-stiftssektion " är la för grafikkort pga nätagget har crossfire...?

Det var det jag sade ju..

Så du tog alltså 4+4?

Då är det inget fel med kopplingen inte.

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem

Ska man uppdatera bios? Ska man det varför? Fördelar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av B0llA:

Ska man uppdatera bios? Ska man det varför? Fördelar?

http://windows.microsoft.com/sv-se/windows/bios-faq#1TC=windo...

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av B0llA:

Ska man uppdatera bios? Ska man det varför? Fördelar?

De släpper BIOS-uppdateringar för att de fixat buggar, lagt till nya funktioner och stöd. Det skadar sällan att ligga på den senaste versionen, men å andra sidan, "if it aint't broke...".

Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.