Microsoft väljer Satya Nadella till Steve Ballmers efterträdare

Permalänk
Medlem
Skrivet av radx:

Istället för att ta in lite friskt blod så tar man in en som jobbat där i 20år+

...Han kommer säkert revolutionera hela företaget!

Det är bättre att ta någon som kan företaget än att plocka in någon smart guy som skall göra om och röra om.
Det brukar nästan alltid sluta med katastrof.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av pvbln:

Begränsat hurdå?

Du missförstod. Andra har svarat på det jag menade. Flera av fallstudierna handlar inte om stor integration av tjänster baserade på Azur, utan om begränsad användning för "mindre" uppgifter.

Skrivet av betan:

Lite om vilka som använder Azure:
http://www.bloomberg.com/news/2013-04-29/microsoft-azure-sale...
...

Om det är mycket eller lite i förhållande till konkurenterna vet jag inte då jag inte är så insatt i den marknaden.

Bloomberg artikeln är ju minst sagt optimistisk. Det är fullt möjligt att Azur går som tåget, jag ifrågasätter det inte. Jag har hittills inte följt dess utveckling.

Någon här som jobbar med lösningar baserade på Azur?

Istället för nytt inlägg uppdaterar jag denna
Permalänk
Medlem

Om Microsoft nu är så innovativa & skapande som dem påstår, då är det nog dags att se över Direct X! Det är ju något som är så pass stort att dem nästan måste se över det, speciellt nu då Mantle har kommit. Oavsett om Mantle slår igenom ordentligt på ett bra eller dåligt sätt, så måste detta väcka upp Microsoft litegrann. Kan man ju tycka.

Visa signatur

i7-10700K 5.1Ghz / 32GB 3.6Ghz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som inte ser skillnaden mellan hans resonemang och det som Balmer hade? Vill styrelsen satsa alt på ett kort? Och Sedan sälja?

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Skrivet av THB:

Apu Nahasapeemapetilon är Microsofts nya CEO alltså.

Gud vad roligt, ett indiskt namn!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Det är bättre att ta någon som kan företaget än att plocka in någon smart guy som skall göra om och röra om.
Det brukar nästan alltid sluta med katastrof.

Så kallad Seagull Management. Nån som flaxar in, skränar högt, käkar upp allas mackor, skiter överallt och flaxar ut igen.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Perb:

Så kallad Seagull Management. Nån som flaxar in, skränar högt, käkar upp allas mackor, skiter överallt och flaxar ut igen.

Skräckexempel: http://en.wikipedia.org/wiki/L%C3%A9o_Apotheker

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Satya verkar vara en mer tankfull människa när man läser mer om vad han har att säga i andra, lite äldre intervjuer istället för den väldigt hårt vinklade PR-videon på 3-4 minuter som släpptes.

Jag tror att han kan bli ett bra val, men ingen kommer som bekant veta förrän om några år.

Hur som helst så är det tragiskt hur snabbt kommentatorsfältet togs över av folk som spred rasistisk humor om rassterotyper och babblade om vilket "misslyckande" Azure är trots att de är 3:a på intäkter (och med tanke på att de startade ganska sent också).

Gör om, gör rätt.

Permalänk
Medlem

Han låter som han som ringer från microsoft supporten och scammar folk

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk
Avstängd

Det är intressant att dom valt en kille som tydligen har en teknikbakgrund.
Det gillar jag!

Det har klagats mycket på Steve Ballmer, men killen är ju skön, han är egen och säger roliga saker.
En del saker har väl varit bra under Steve Ballmers ledning också?
ASP.NET MVC, EntityFramework, NuGet, etc är open source. Delar av .NET ramverket är Ecma standardiserat.
Dom tjäner bra på sina molntjänster som Azure (visserligen tack vare Satya Nadella).

Windows Phone har knappt 1% av marknaden, och dom försöker konkurrera med Android som är open source och dessutom en redan etablerad dominant spelare.
Jag tycker att Microsoft borde satsa mer på open source.

Tänk om Windows Phone var open source?
Då kanske det skulle vara mer attraktivt än vad det idag är, då skulle de ha bättre chanser att konkurrera med Android.

Tänk om hela .NET ramverket var open source?
Tänk om Windows var open source?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Umbrellas:

Hur som helst så är det tragiskt hur snabbt kommentatorsfältet togs över av folk som spred rasistisk humor om rassterotyper
Gör om, gör rätt.

Kan bara hålla med, det är mycket tragiskt.

Vi gillar alla hård & mjukvara och är entusiaster. Och vi alla bör hålla oss till det ämnet.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Umbrellas:

Satya verkar vara en mer tankfull människa när man läser mer om vad han har att säga i andra, lite äldre intervjuer istället för den väldigt hårt vinklade PR-videon på 3-4 minuter som släpptes.

Jag tror att han kan bli ett bra val, men ingen kommer som bekant veta förrän om några år.

Hur som helst så är det tragiskt hur snabbt kommentatorsfältet togs över av folk som spred rasistisk humor om rassterotyper och babblade om vilket "misslyckande" Azure är trots att de är 3:a på intäkter (och med tanke på att de startade ganska sent också).

Gör om, gör rätt.

har du några länkar att dela så skulle jag bli glad, vill ju veta lite mer om mannen i fråga

Visa signatur

Watch the world fall when you are standing above all

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Tänk om Windows var open source?

Den var bra den!

F.ö. har WP8 mycket mer än 1% av marknaden. Inom EU tror jag WP8 nosar på 10% gränsen och världen över typ 4-5%.

Visa signatur

AW3423DW QD-OLED - Ryzen 5800x - MSI Gaming Trio X 3090 - 64GB 3600@cl16 - Samsung 980 Pro 2TB/WD Black SN850 2TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av rektor:

Det är intressant att dom valt en kille som tydligen har en teknikbakgrund.
Det gillar jag!

Det har klagats mycket på Steve Ballmer, men killen är ju skön, han är egen och säger roliga saker.
En del saker har väl varit bra under Steve Ballmers ledning också?
ASP.NET MVC, EntityFramework, NuGet, etc är open source. Delar av .NET ramverket är Ecma standardiserat.
Dom tjäner bra på sina molntjänster som Azure (visserligen tack vare Satya Nadella).

Windows Phone har knappt 1% av marknaden, och dom försöker konkurrera med Android som är open source och dessutom en redan etablerad dominant spelare.
Jag tycker att Microsoft borde satsa mer på open source.

Tänk om Windows Phone var open source?
Då kanske det skulle vara mer attraktivt än vad det idag är, då skulle de ha bättre chanser att konkurrera med Android.

Tänk om hela .NET ramverket var open source?
Tänk om Windows var open source?

"Windows Phone har knappt 1% av marknaden"? Nä det stämmer inte riktigt. Worldwide låg man i Q3 2013 på 3,6% och i Europa på över 10%. I exempelvis Italen säljer Windows Phone mer än iPhone.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av TriMo:

har du några länkar att dela så skulle jag bli glad, vill ju veta lite mer om mannen i fråga

http://www.microsoft.com/en-us/news/ceo/index.html

Här står lite mer om du är intresserad. Bland annat Steve's och Satya's interna välkomstmail till de anställda.

Visa signatur

| Fractal Design Compact 7 Vit - MSI Tomahawk x570 - Ryzen 5600X - PNY 3070 - 32GB Corsair 3200Mhz CL16 | ASUS MG279Q - 2560x1440, 144Hz, IPS, Freesync |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Valiumballong:

Det vet ingen utom folket på Microsoft då deras siffror inte har brutits ner tillräckligt för att avgöra det. Microsoft har redovisat Azure och tillhörande molnrelaterad mjukvara med en omsättning på över en miljard dollar. Exakt hur mycket av det som är just Azure kan ingen, utom Microsoft, svara på.

Exakt. Och Microsoft brukar inte hålla igen med vinstsiffror, så vi kan nog utgå från att det inte är några större summor. Man måste också notera att Azure varit igång sedan 2008 och antagligen varit under utveckling ett bra tag innan dess, så netto är det med garanterat en minusaffär för MS än så länge. Det var heller inte förrän MS började tillåta "alternativa operativsystem" i sin VM-tjänst som det började röra på sig över huvudtaget.

Jag vill också nämna att jag gillar Azure. Min erfarenhet är att det är stabilt, har jämn och bra prestanda och har en riktigt bra "kontrollpanel". Men bara för att något är bra så betyder det inte att det är framgångsrikt.

Skrivet av Aramirloth:

2013 års lista på cloud providers efter intäkter.
1:a Salesforce.com
2:a Amazon
3:a Microsoft
4:a Oracle
5:a Google
9:e plats för Rackspace

Och ja då räknas Office 365 med och även google docs.
3:e störst i världen måste väl räknas som framgångsrikt?
Källa http://talkincloud.com/talkin039-cloud-top-100-cloud-services...

Jag måste erkänna att jag blev förvånad att Azure hade en så pass stor marknadsandel (iaf baserat på intäkter). Samtidigt så vet jag inte vilka siffror man skall lita på.

http://www.srgresearch.com/articles/ibm-microsoft-and-google-...

Den rapporten säger t.ex. att Amazon är större än Salesforce, MS, IBM och Google tillsammans. Jag undrar dessutom om Google egentligen inte är en mycket större spelare, men att deras siffror endast inkluderar betalande Google Apps-kunder och inte kunder som bekostas av reklam.

Permalänk
Hedersmedlem

Efter att ha läst diverse rapporter om marknadsandelar och inkomster tycks det råda stor oenighet. Det blir också lätt rörigt eftersom en rapport kanske helt fokuserar på IaaS medan en annan slår ihop båda eller bara fokuserar på PaaS.

Det som tycks vara helt klart är att ingen ens är i närheten av Amazon vad gäller IaaS. Intäkterna totalt för AWS beräknas till omkring 3 miljarder dollar. Vad jag kan läsa ut av Salesforce.com resultat ligger deras intäkter på ungefär samma nivå, men gäller då företagets samtliga intäkter, vilket kan betyda att det inkluderar mer än motsvarande siffra för Amazon (gissning).

Bilden jag får är i alla fall att Amazon, frånsett hur intäkter räknas, slukar stora delar av marknaden. Tydligen ligger också Amazon långt framme i att ha en kapacitet som ingen ens är i närheten av. Hur som är det ju många aktörer och tuff konkurrens, och det är tydligt varför Microsoft jobbat hårt med Azur. Ja, så hårt att det hamnade i topplistan bland utvecklare av Linux härom året (Hyper-V).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kennel:

Exakt. Och Microsoft brukar inte hålla igen med vinstsiffror, så vi kan nog utgå från att det inte är några större summor. Man måste också notera att Azure varit igång sedan 2008 och antagligen varit under utveckling ett bra tag innan dess, så netto är det med garanterat en minusaffär för MS än så länge. Det var heller inte förrän MS började tillåta "alternativa operativsystem" i sin VM-tjänst som det började röra på sig över huvudtaget.

Det handlar inte om att hålla igen med vinstsiffror, utan att man inte bryter ner sina divisioner tillräckligt för att avgöra. Om jag går så långt det verkar möjligt så ligger Azure under Commercial: Other i rapporterna. Här finns även, bl.a., Office 365 och Dynamics CRM. Avdelningen gjorde en vinst på 690 miljoner dollar andra halvåret 2013, upp från 321 miljoner dollar samma period 2012.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Hjälpsam
Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av KimTjik:

Efter att ha läst diverse rapporter om marknadsandelar och inkomster tycks det råda stor oenighet. Det blir också lätt rörigt eftersom en rapport kanske helt fokuserar på IaaS medan en annan slår ihop båda eller bara fokuserar på PaaS.

Det som tycks vara helt klart är att ingen ens är i närheten av Amazon vad gäller IaaS. Intäkterna totalt för AWS beräknas till omkring 3 miljarder dollar. Vad jag kan läsa ut av Salesforce.com resultat ligger deras intäkter på ungefär samma nivå, men gäller då företagets samtliga intäkter, vilket kan betyda att det inkluderar mer än motsvarande siffra för Amazon (gissning).

Bilden jag får är i alla fall att Amazon, frånsett hur intäkter räknas, slukar stora delar av marknaden. Tydligen ligger också Amazon långt framme i att ha en kapacitet som ingen ens är i närheten av. Hur som är det ju många aktörer och tuff konkurrens, och det är tydligt varför Microsoft jobbat hårt med Azur. Ja, så hårt att det hamnade i topplistan bland utvecklare av Linux härom året (Hyper-V).

Jag tycker alltid att det är lite lustigt när man jämför Salesforce med AWS eller Azure. De är i två helt olika marknader! Det enda som de har gemensamt är att de drivs i datacentrar ägda av utvecklarna av programmen (usch för uttrycket "molnet"). Men detsamma gäller för YouTube, Gmail, Facebook, osv...

Salesforces må vara en SaaS-produkt men deras konkurrent hos Microsoft är Dynamics CRM - en boxprodukt.

AWS går däremot alldeles utmärkt att jämföra med Azure. AWS är nummer 1 i storlek och Azure nummer 2. Varken den ena eller andra tjänar dock några större belopp. IaaS handlar mest om att kriga med pris så vinstmarginalerna är riktigt, riktigt tunna.

Skrivet av Valiumballong:

Det handlar inte om att hålla igen med vinstsiffror, utan att man inte bryter ner sina divisioner tillräckligt för att avgöra. Om jag går så långt det verkar möjligt så ligger Azure under Commercial: Other i rapporterna. Här finns även, bl.a., Office 365 och Dynamics CRM. Avdelningen gjorde en vinst på 690 miljoner dollar andra halvåret 2013, upp från 321 miljoner dollar samma period 2012.

Azure rapporterades under Server and Tools och Office 365/Dynamics under MBD. Både Azure och Dynamics är själva miljarddollars produkter. Office 365 är knepig. Hur separerar man de som faktiskt använder webbdelen (e.g. SPO) från de som enbart abonnerar för att få tillgång till vanliga Office?

Visa signatur

"Nothing is impossible because impossible itself says I M Possible..."

Permalänk
Inaktiv

Som jag läser Microsoft är man väldigt mycket en avspegling av Steve Ballmer som person, man har uppträtt mer slugt än långsiktigt, mer fokus på smarta affärsupplägg än på tålmodigt byggande av bra lösningar.

Jag tror Microsoft kommer att må bra av en mera ödmjuk tekniker som kan den interna kulturen, som tydligen är väldigt "speciell", och som kan jobba mera långsiktigt. Ballmer har hela tiden gett mig ett lätt maniskt och väldigt självupptaget intryck, säkert oerhört energisk men i långa loppet kan man vara mer än bara vara energisk och slänga stolar hålla på.

En filur som Steve Jobs var ju egotrippad så det skvätte om det men också grymt framsynt och smart, och den kombinationen var ruggigt effektiv. Nu kommer ju den nya Microsoft-snubben inte vara någon Jesus-figur men som klok förvaltare de närmaste åren kommer han säkert vara bra. Liknar f.ö. mycket Tim Cook i utstrålningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Weeblie:

Azure rapporterades under Server and Tools och Office 365/Dynamics under MBD. Både Azure och Dynamics är själva miljarddollars produkter. Office 365 är knepig. Hur separerar man de som faktiskt använder webbdelen (e.g. SPO) från de som enbart abonnerar för att få tillgång till vanliga Office?

Skrivet av Microsoft:

•Commercial Other, comprising: Enterprise Services, including Premier Support Services and Microsoft Consulting Services; Cloud Services, comprising Office 365, excluding Office 365 Home Premium (“Commercial Office 365”), other Microsoft Office online offerings, Dynamics CRM Online, and Windows Azure; and certain other commercial products and online services not included in the categories above.

http://www.microsoft.com/investor/CompanyInfo/SegmentInfo/Ove...

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem

Hm... Det där verkar vara den nya rapporteringsstrukturen från och med i år. Den senaste årsrapporten för FY13 var under den gamla strukturen. Verkar som man har gjort det hela mycket mer transparent nu!

Visa signatur

"Nothing is impossible because impossible itself says I M Possible..."

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Weeblie:

Jag tycker alltid att det är lite lustigt när man jämför Salesforce med AWS eller Azure. De är i två helt olika marknader! Det enda som de har gemensamt är att de drivs i datacentrar ägda av utvecklarna av programmen (usch för uttrycket "molnet"). Men detsamma gäller för YouTube, Gmail, Facebook, osv...

Salesforces må vara en SaaS-produkt men deras konkurrent hos Microsoft är Dynamics CRM - en boxprodukt.

AWS går däremot alldeles utmärkt att jämföra med Azure. AWS är nummer 1 i storlek och Azure nummer 2. Varken den ena eller andra tjänar dock några större belopp. IaaS handlar mest om att kriga med pris så vinstmarginalerna är riktigt, riktigt tunna.

Precis. Det kanske tar lite tid innan den här marknaden ses som annat än ett fluffigt moln. Det är ganska uppenbart att flera aktörer valt olika strategier och koncept, än om de i marknadsekonomiska analyser buntas ihop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

En filur som Steve Jobs var ju egotrippad så det skvätte om det men också grymt framsynt och smart, och den kombinationen var ruggigt effektiv. Nu kommer ju den nya Microsoft-snubben inte vara någon Jesus-figur men som klok förvaltare de närmaste åren kommer han säkert vara bra. Liknar f.ö. mycket Tim Cook i utstrålningen.

Var han filur? Jag trodde han hade barn och fru. Vissa är så bra på att döjla det dock så man hålls i mörkret om sånt fram tills de dör. Skulle inte förvåna mig dock, det är väl 4% av jordens befolkning som är filurer?

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av danedi:

Var han filur? Jag trodde han hade barn och fru. Vissa är så bra på att döjla det dock så man hålls i mörkret om sånt fram tills de dör. Skulle inte förvåna mig dock, det är väl 4% av jordens befolkning som är filurer?

Ojdå, nu har jag tydligen använt ett lömskt ord. För mig är en "filur" bara någon som jag inte känner så mycket, kan vara en lätt ovanlig typ men behöver inte vara ovanlig, bara för mig okänd. Men intressant. I mitt språkbruk.

Jag får googla på ordet för att kolla upp hur du tolkade det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kennel:

Exakt. Och Microsoft brukar inte hålla igen med vinstsiffror, så vi kan nog utgå från att det inte är några större summor. Man måste också notera att Azure varit igång sedan 2008 och antagligen varit under utveckling ett bra tag innan dess, så netto är det med garanterat en minusaffär för MS än så länge. Det var heller inte förrän MS började tillåta "alternativa operativsystem" i sin VM-tjänst som det började röra på sig över huvudtaget.

Kom ihåg att Azure inte är en egen produkt utan det är bara en paketering av de vanliga produkterna.

Det är Hyper-V, Server 2008 (då 2012r2 nu), SCOM, SCCM,SCVM och resten av System Center som driver Azure så de tar den stora delen av kostnaderna på produkterna som vanliga företag köper så utvecklingsmässigt är nog Azure rätt billigt, Att det sen blir resultat när man sätter Dave och Mark på nått är itne så konstigt.

Den viktigaste punkten som många verkar missa är att Gates går tillbaka till ett operativt åtagande.
Dvs MS får tillbaka sin Chefsdesigner vilket kommer att göra nytta

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Åh herreGUD! Vilken skämmig en! Första klippet var tillräckligt men kunde bara inte se mer än 5s av det andra.

Aldrig hört talas om den nya. Framstår som en vanlig kille. Kom o tänka på Apu från Simpsons när jag såg han o va han hette vilket jag inte var ensam om ^^

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av eurythmech:

Gud vad roligt, ett indiskt namn!

Gud va hemskt, en kommentar om mannens namn, som för övriga världen är lustigt och outalbart för många.

Ska vi slå vad om att jag har mer udda och svårutalade namn än dig? Lite intressant nämligen, eftersom jag inte öht bryr mig om kommentarer om hans namn.

Och jag ’hoppas’ verkligen att det raderats bort rasistiska kommentarer, för om det där var ett exempel på det, som hävdas några kommentar under denna jag nu citerar, så spyr jag fan över det mesiga svenska folket, som låter er PK-fascister skrämma alla andra till att marschera i ledet.