Google öppnar Chromecast för utvecklare

Permalänk
Skrivet av vompen:

Synd att den är typ dubbelt så dyr här i Sverige jämfört med USA :/

därför man köpte två i usa då

Permalänk
Medlem
Skrivet av sazxe:

Jag har både en "smart"-TV och en HTPC och en chromecast. Ser absolut en framtid för att helt ersätta allt med Chromecasten. Smart-Tv-appar är ofta krångliga och sega, en HTPC är en extra låda som man helst vill slippa. Båda måste ha tillgång till mediabiblioteken NAS/Delad mapp. Med en chromecast kan man spela upp det man vill från vilken pryl som helst (telefon/Laptop/Stationär).

Chromecasten sitter inkopplad bak på min receiver så jag kan streama film/webbläsare till TV-en men också bara Spotify till högtalarsystemet o ha TV:n avstängd.

Tycker det är suveränt men önskar fler saker ska få "native"-stöd så man slipper casta Chrome-tabbar som är rätt prestandatungt.

Precis! Mina föräldrar som är från en grå forntid klarar av att använda (dock ej installera) en Chromecast. Kommentaren är till och med att det är "smidigt" och "otroligt"

Även jag som inte anser mig själv som "svensson" i teknikvärlden klagar inte på att saker är smidigt

javisst. Fanns Apple AirPlay som en HDMI-dongel skulle jag vara glad, det är ju typ allt man använder den till

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lxaralex:

en sak jag tycker är coolt är man kan dela sin skärm så man kan se den på tvn

Har du en själv? Fungerar delningen bra? Klipp på YouTube visar enbart att det går att dela skärmen, men hittar inte så mycket information om hur bra det fungerar. Min pappa som vill ha ett trådlöst sätt att visa bilder och YouTube från datorn på TVn. Har förstått att ljud inte fungerar för tillfället, men fungerar bildspel och liknande som det ska?

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem
Skrivet av JAZIP:

Vill så sjukt gärna ha användning för en Chromecast. Men har inte det... I-landsproblem alltså

Vadå då? Bara att köpa oavsett. Flest prylar vinner.

Visa signatur

The computer is a moron.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zache_:

Har du en själv? Fungerar delningen bra? Klipp på YouTube visar enbart att det går att dela skärmen, men hittar inte så mycket information om hur bra det fungerar. Min pappa som vill ha ett trådlöst sätt att visa bilder och YouTube från datorn på TVn. Har förstått att ljud inte fungerar för tillfället, men fungerar bildspel och liknande som det ska?

Youtube och netflix funger utmärkt. Oväntat bra faktiskt. Ljud är det inga problem med.
Däremot funkar tab casting sådär. Såg en hockeymatch igår via en stream på datorn som jag "casta" till chromecast. Det funkar men inte 100%. Det är ju dock bara beta så jag antar att det kommer att bli bättre.

Visa signatur

The computer is a moron.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jungklo:

Youtube och netflix funger utmärkt. Oväntat bra faktiskt. Ljud är det inga problem med.
Däremot funkar tab casting sådär. Såg en hockeymatch igår via en stream på datorn som jag "casta" till chromecast. Det funkar men inte 100%. Det är ju dock bara beta så jag antar att det kommer att bli bättre.

Juste de, tänkte inte på att man kan YouTube direkt. Men jag syftade på desktop-streaming. Alltså inte enbart en flik i webbläsaren. Som sagt så är det nästan bara stillbilder som ska streamas.

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zache_:

Juste de, tänkte inte på att man kan YouTube direkt. Men jag syftade på desktop-streaming. Alltså inte enbart en flik i webbläsaren. Som sagt så är det nästan bara stillbilder som ska streamas.

Desktop streaming går inte alls. Bara tabs från chrome. Iaf än så länge.

Visa signatur

The computer is a moron.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jungklo:

Desktop streaming går inte alls. Bara tabs från chrome. Iaf än så länge.

Desktop streaming går visst!

Visa signatur

NZXT H440W||Rog Strix X470-4 Gaming || 2700X+Noctua NHD15-SE-AM4||G.Skill Flare X 16GB 3200Mhz||GTX 1080Ti Strix OC||MX100 512gb||3.5TB HDD||Corsair 750W||Steelseries Arctis Pro Wireless||Samsung 49" NEO||Windows 10 Pro||
Bärbar: Samsung Galaxy Book Pro 13.3" i7 & LTE || Mob: Samsung S22 Ultra||

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppe1990:

Desktop streaming går visst!
http://i.imgur.com/Ph6tWlY.png

Coolt, det var mer än vad jag visste!

Visa signatur

The computer is a moron.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppe1990:

Desktop streaming går visst!
http://i.imgur.com/Ph6tWlY.png

Har du provat hur det fungerar? Är det möjligt att se en film över Chromecasten på detta sätt? Om man bortser från att det för tillfället inte finns något ljud.

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem

Har 2 st CC , då båda mina huvud tv apparater är "halvsmarta" med youtube mm. Men jag ville kunna kolla på netflix vilket CC fixar galant. Saknar bla Spootify & att kunna spegla hela min Nexus 7 skärm. Skulle gärna se svt play framöver, hoppas det händer något nu äntligen!!??

Visa signatur

Intel Core i7-4770K 4,6 ghz, Gigabyte GTX 690 4gb, Corsair Dominator Platinum 1866MHz 16GB, ASUS TUF SABERTOOTH Z87, LG 29EA93 IPS 29", Fractal DesignDefine R2, G15 tb, Logitech G700 mus.
Nexus 4,5,7 & 9
BF30, klanen för dig över 30, och som gillar teamplay!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zache_:

Har du provat hur det fungerar? Är det möjligt att se en film över Chromecasten på detta sätt? Om man bortser från att det för tillfället inte finns något ljud.

Va, såklart ljudet fungerar

Visa signatur

NZXT H440W||Rog Strix X470-4 Gaming || 2700X+Noctua NHD15-SE-AM4||G.Skill Flare X 16GB 3200Mhz||GTX 1080Ti Strix OC||MX100 512gb||3.5TB HDD||Corsair 750W||Steelseries Arctis Pro Wireless||Samsung 49" NEO||Windows 10 Pro||
Bärbar: Samsung Galaxy Book Pro 13.3" i7 & LTE || Mob: Samsung S22 Ultra||

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Chromecast känns rätt onödigt.

Det känns som om en TV eller HTPC redan bör ha DLNA, Miracast, och saker för att kunna göra samma sak utan behöva extra tillbehör.

Om in om vore... Finns väldigt många produkter som inte borde finnas. CC är inte en av dem. Smidigare att använda än TV:ns motsvarighet, billigare än HTPC.

Skrivet av vompen:

Synd att den är typ dubbelt så dyr här i Sverige jämfört med USA :/

Går tydligen att E-baya för ca 300:-

Skrivet av Ignostic:

Från datorer kan man däremot spegla hela skrivbordet genom ett tillägg i Chrome.

Vad heter detta tillägg? Jag har bara hittat ett som speglar chrome :/

Personligen gillar jag min CC skarpt. Har både PS3 och SmartTV, men CC tillför en enkelhet som övriga produkter saknar. Inom ett halvår kommer den troligast att smiska även AppleTV på fingrarna nu när den "öppnats".

Visa signatur

:||: ASUS ROG Strix GL502VM :||: Mus: G902 :||: Spelar: X-Box One: MH Worlds, AC: Origins :||: Länk till verkligheten: iPhone 7+, Honor 8 Lite & iPad (gen4) :||:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zache_:

Har du provat hur det fungerar? Är det möjligt att se en film över Chromecasten på detta sätt? Om man bortser från att det för tillfället inte finns något ljud.

Jo då, allt fungerar, ljud med. Dock rekommenderar jag inte att se på film via chromes webbläsare.
Provade att streama ljudet och filmen till tv medan jag själv spelade, fungerade det med.

Vore gött med stöd för just VLC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rocklets:

Vad heter detta tillägg? Jag har bara hittat ett som speglar chrome :/
.

Google Cast heter det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kimzi:

Jo då, allt fungerar, ljud med. Dock rekommenderar jag inte att se på film via chromes webbläsare.
Provade att streama ljudet och filmen till tv medan jag själv spelade, fungerade det med.

Vore gött med stöd för just VLC.

Tack för ditt svar. Får bli att köpa en nu då!

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zache_:

Har du en själv? Fungerar delningen bra? Klipp på YouTube visar enbart att det går att dela skärmen, men hittar inte så mycket information om hur bra det fungerar. Min pappa som vill ha ett trådlöst sätt att visa bilder och YouTube från datorn på TVn. Har förstått att ljud inte fungerar för tillfället, men fungerar bildspel och liknande som det ska?

jag har inte, men skolan har och läranen använder den för spela upp video klip och visa bilder och sånt och det funkar bra och även desktop sharing fungar även bra

Visa signatur

min kanal heter lär dig blender
https://www.youtube.com/channel/UCAtF52Txk_4x-gJGmPm-mmw
ok den handlar om blender och hårdvara och sånt