Sony kan sälja PC-divisionen Vaio till riskkapitalbolag

Permalänk
Melding Plague

Sony kan sälja PC-divisionen Vaio till riskkapitalbolag

Enligt en ny rapport kan förlustdrabbade Sony sälja av PC-divisionen och det tillhörande varumärket Vaio till riskkapitalbolaget Japan Industrial Partners.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Affären väntas även bli slutet för persondatorerna Vaio utanför Japan. Även om företaget kan tänkas upprätthålla verksamheten i länder där varumärket är välkänt, ska det nya bolaget framförallt koncentrera sig på den japanska marknaden.

Hmm.. Tråkigt om vaio försvinner från Sverige. Är väl typ ett av fyra märken som jag haft lite tillit till när det gäller laptopar.

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Avstängd

Riskkapitalbolag, det låter läskigt.
Betyder det att dom kommer göra puckade kortsiktiga beslut där dom bara bryr sig om nästa kvartalsrapport?
Betyder det att det kommer styras av slipsfolk helt utan teknisk kompetens?

Permalänk
Medlem

Men nä.. Vilka kommer ta hand om Vaio?
Hoppas verkligen inte att bärbart (traditionella men skärm och tng-bord ihop) "dör ut", är ju den plattformen jag kommer arbeta på närmaste 3-5 åren.

Visa signatur

Laptop: Ja
Mobil: Ja
Internet: Ja

Permalänk

Kommer nog bli svårt att få det att leva. Tycker inte att Vaio är så populära nu så frågan är hur det blir då?

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Kommer nog bli svårt att få det att leva. Tycker inte att Vaio är så populära nu så frågan är hur det blir då?

Verkar mest bara dyra å glansplastiga, aldrig direkt upplevft Vaio som nått å ha än skryta inför vänner eller rättare sagtikke vänner.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Riskkapitalbolag, det låter läskigt.
Betyder det att dom kommer göra puckade kortsiktiga beslut där dom bara bryr sig om nästa kvartalsrapport?
Betyder det att det kommer styras av slipsfolk helt utan teknisk kompetens?

Riskkapitalister har ett oförtjänt dåligt rykte i Sverige. Ofta erbjuder riskkapitalister både god branschkunskap och god organisationskunskap - målet är att maximera sin investering och det sker oftast på längre sikt. Riskkapital är direkt nödvändigt för IT-branschen.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av WDac:

Verkar mest bara dyra å glansplastiga, aldrig direkt upplevft Vaio som nått å ha än skryta inför vänner eller rättare sagtikke vänner.

Märks att du inte är påläst eller vet vad Vaio datorer är för något.

Visst, det finns billigare budget Vaio versioner numera med plast men i det stora hela har det alltid varit premium och kostat pengar.

Permalänk
Medlem

Kan bara relatera till min egen Vaio, en VPC-EB2 som jag köpte 2010 och den har varit suverän men med ett par saker som dragit ner helhetsintrycket. Jag gillar att man kan kunde välja färger och komponenter vid beställningen så jag tog en med högupplöst skärm och bra grafikkrets och valde bort antivirus och lite annat som jag inte tyckte var nödvändigt. Kommer inte ihåg vad den kostade men minns att det stod sig bra mot konkurrensen och att den var, enligt mig, riktigt snygg.

Nackdelarna har främst att tangentbordet sviktar lite och att den kom med för mycket bloatware som jag inte har orkat eller brytt mig i att göra något åt. Det känns som att det inte skulle kostat allt för mycket att åtgärda tangentbordet och att Sony skulle tjäna mer på att använda andra metoder än bloatware för att skapa varumärkesidentitet.

Hur som helst skulle det vara synd om Vaio på sikt försvinner eller om det här leder till att de gör mer anonyma datorer. Vi får väl se vad som händer..

Permalänk
Datavetare

Undrar om inte Sony dragit ner lite för mycket på sina kostnader vad det gäller Vaio-serien. En gång i tiden så uppfattade i alla fall jag Vaio som en kanske lite dyra enheter, men definitivt välbyggda. Den senaste Vaio-laptopen jag köpt hade väldigt trevligt tangentbord och bra design, men efter bara något år så har både tangentbord och touch-padden havererat i vad som bara kan uppfattas som mekanisk utmattning.

Med tanke på att det inte precis var en billig laptop + de MBP jag haft används långt mycket mer utan att haverera på samma sätt, så känns det som Sony faktiskt sparat in så pass mycket på sina komponenter att det blivit ett kvalitetsproblem. Är väl snart bara Apple, Lenovo (dyrare modeller), Dell (topp-modellerna) och möjligen HP (topp-modellerna) som håller vettig kvalité.

Mängden bloatware som Sony lägger in är tyvärr inte unikt, men det är väldigt mycket skit.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Hm... jag som hade hoppats på att de skulle göra en ny version av Vaio Pro 13. Vi får väl se i vilken riktning de nya ägarna vill ta det hela (om det nu blir nya ägare).

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Skrivet av Valiumballong:

Riskkapitalister har ett oförtjänt dåligt rykte i Sverige. Ofta erbjuder riskkapitalister både god branschkunskap och god organisationskunskap - målet är att maximera sin investering och det sker oftast på längre sikt. Riskkapital är direkt nödvändigt för IT-branschen.

Ungefär som Ventizz Capital Fund IV L.P som nuförtiden äger det klassiska svenska kameramärket Hasselblad.
De roar sig med att pimpa Sony kameror och sälja dem till ett tio gånger högre pris

http://www.heltenkelt.se/drupal-externa-bilder/hasselbladbild...
http://www.heltenkelt.se/drupal-externa-bilder/hasselbladbild...

Fast det är klar då får man ett fult handgrepp i trä och några skinande Philipsskruvar

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaaphodBleebronx:

Ungefär som Ventizz Capital Fund IV L.P som nuförtiden äger det klassiska svenska kameramärket Hasselblad.
De roar sig med att pimpa Sony kameror och sälja dem till ett tio gånger högre pris

http://www.heltenkelt.se/drupal-externa-bilder/hasselbladbild...
http://www.heltenkelt.se/drupal-externa-bilder/hasselbladbild...

Fast det är klar då får man ett fult handgrepp i trä och några skinande Philipsskruvar

Och det är typiskt för riskkapitalbolag eftersom...?

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Riskkapitalbolag, det låter läskigt.
Betyder det att dom kommer göra puckade kortsiktiga beslut där dom bara bryr sig om nästa kvartalsrapport?
Betyder det att det kommer styras av slipsfolk helt utan teknisk kompetens?

Nej, ett omstrukturerande rikkapitalbolags mål är att snabbt investera och förändra ett företag till det bättre. När företaget har omvandlats till ett väl fungerande vinstdrivande företag så är det värt mycket mer och då säljer riskkapitalbolaget vidare företaget till någon som är bättre på att driva långsiktigt.

Detta är ofta alternativet till att konkurssätta företaget eller avdelningen. Anledningen till att det kallas för "rikkapital" är för att det är väldigt riskabelt att investera pengar i ett så dåligt presterande företag.

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Medlem

Nej Haft Vaio de senaste åren, och har bara varit nöjd. Hoppas Sonys plan är att köpa tillbaka Vaio efter att det har omstrukturerats, för utöver Vaio ser jag bara Asus som alternativ.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Sony VAIO SVS1512Z9EB; 15.6 IPS fullHD, i7-3632QM, Nvidia GeForce GT640m LE 2gb(OC:ed 500/900->1000/1000), 256 GB SSD(mod från 1tb HDD), 12 GB RAM.
Sony VAIO SVP1321C5E