Försökte ominstallera SSD. Blev pannkaka.

Permalänk
Medlem

Försökte ominstallera SSD. Blev pannkaka.

Hej! Jag petade i windows 7 skivan och kom fram till installationen. Jag tog bort någon av alla diskar (partioner). Något gick knas (minns inte vad jag gjorde). Nu står det i alla fall att jag inte kan installera Windows på någon av hårddiskarna (varken SSD eller vanlig) och när jag tar ut skivan och försöker starta datorn som vanligt så står det: Blabla kan inte starta.. Sätt in w7 skivan blabla och tryck på reparera. När jag petar in skivan igen för att trycka på reparera inne i w7 skivan så nekar den mig till det. det går inte blabla.

Någon som vet vad i helvete jag har gjort? Tog jag bort något sjukt viktigt? Jag skulle tömma SSD, för att installera om operativsystemet, någon blev pannkaka och nu kan jag varken formatera eller starta datorn. Bör tilläggas att det står något om "alkolerat minne" bredvid SSDn!

Tack.... Fan!

Permalänk
Medlem

Töm inte SSD innan du ska installera, låt installations programmet partionera och formatera disken. Testa att plugga in den i en annan dator och totalformatera och oallokera den.

Visa signatur

2600k @ STOCK <|> GTX 970 Omega!<|> Nån samsung 500gb ssd <|> 16 GB Kingston Hyper X <|> BenQ XL2420t
"Det finns inget skrot, bara gamla delar som kan användas på nya sätt" - Mulle Meck

Permalänk
Inaktiv

Har du tagit bort partitionerna måste du skapa ny, det väljer du där du tog bort de.
Sedan formaterar du och installerar efter det.

Permalänk
Medlem

Om du ska ta bort partitioner så gör du det med Win DVD (USB minnet) när du installerar om. Sen när den är tom så trycker du nästa för att fortsätta installeringen så skapar och formaterar den automatiskt.

Men först ser du till att bara ha 1 disk kopplar (i ditt fall SSD). Övriga diska kopplas in efter att Win DVD (USB minnet) installerat klart. Du bara ber om att få olika problem och huvudvärk då eller långt senare bara för att du inte kopplade ur övriga diskar.

Sen går du in i bios till boot listan och ser till att datorn startar från DVD (eller USB minnet).

Edit:
Installera först färdigt Windows på SSD. Övriga diskar fixar du efteråt i Windows vilket görs i diskhanteraren.

Start / Höger klicka på "Datorn" / Hantera / Diskhantering

Gör diskhanterar fönstret STÖRRE. Disken (partitionen) ser du på 2-3 olika ställen. Du får upp olika val i menyn beroende på om du höger klickar i den vänstra (disk 0, 1 osv) eller högra rutan (bilden). När disken är formaterad så dyker också upp längst upp vilket blir totalt 3 ställen.

stavfel
Permalänk
Medlem

Här är en video som visar hur man bootar W7 DVD skivan eller USB minnet med W7 installationsfilerna och gör en ren installation http://www.youtube.com/watch?v=hZivYMA2qRA

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

http://www.techtalkz.com/windows-7/514412-windows-7-installat...
Om du föredra en engelsk guide med bilder.

http://www.sweclockers.com/forum/22-microsoft-windows/938372-...
En svensk guide men den engelska guiden har flera bilder på stället du har problem med.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar. Vet i fan vad som skedde med SSD. Det gick i alla fall att installera den vanliga hårddisken, helt plötsligt. Ska ta tag i SSDN så fort jag får tillbaks datorn. Den är på väg upp till leverantören. Fraktskada