Kan jag byta moderkort utan att behöva installera om Windows (borttappad nyckel)?

Permalänk
Medlem

Kan jag byta moderkort utan att behöva installera om Windows (borttappad nyckel)?

Hej.

Har ett Windows 8.1 installerat på min dator, skall byta moderkort&processor och annat så jag antar att jag åker på att installera om Windows eller?

Har aktiverat mitt Windows men lyckats tappa bort nyckeln, jag laddade hem det via msdn och där kommer jag inte in längre då min sambo inte längre är aktiv student (Tog hennes inloggning)

Min fråga:

Kommer jag behöva installera om Windows? Byter inte ut systemdisken, flyttar den bara till ett annat system.
Vart hittar jag nyckeln?
Vart hittar jag en nedladdningsbar version av Windows?

Ber om ursäkt om jag ställer lätta frågor, men skall åka iväg och sälja halva datorn så jag kommer ha lite svårt att komma ut på nätet efter det.

Mvh

Ämnesraden redigerad, v.v. ge trådar så tydliga rubriker som möjligt.
Visa signatur

Gigabyte G1.sniper m5# I5 4670k # Origen s14 #Adata ssd 120 gb #Be quiet 400w straight power # 4x4 (16gb) corsair vengence lp

Permalänk
Medlem

Jag vågar inte svara på om du behöver installera om, jag antar det, men är inte helt säker på det. Vilken Windows 8 version hade du? Pro? Enterprise? Det enda jag hittade var en Windows 8 Enterprise trial. I värsta fall får man gå den olagliga vägen och ladda ner den rätta versionen och sedan när Windows ber dig att aktivera så kan du bara mata in din produktnyckel.

Instruktioner för att hitta din produktnyckel: http://pcsupport.about.com/od/windows-8/a/windows-8-product-key.htm

Ladda ner Windows 8 Enterprise: http://technet.microsoft.com/en-us/evalcenter/hh699156.aspx

Permalänk
Inaktiv

Du behöver inte installera om Windows. Skulle det mot förmodan vara något som sätter sig på tvären kan du ta problemet när det kommer.

Jag har provat att flytta hårddiskar mellan flera olika datorer utan några som helst problem. (Intel, AMD, laptop, stationär, Nvidia / AMD)

Permalänk
Medlem

Jag vill minnas att speccy från piriform visar din cd nyckel

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Du behöver inte installera om Windows. Skulle det mot förmodan vara något som sätter sig på tvären kan du ta problemet när det kommer.

Jag har provat att flytta hårddiskar mellan flera olika datorer utan några som helst problem. (Intel, AMD, laptop, stationär, Nvidia / AMD)

Min erfarenhet säger tvärtom, det är nästan alltid strul.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Du behöver inte installera om Windows. Skulle det mot förmodan vara något som sätter sig på tvären kan du ta problemet när det kommer.

Jag har provat att flytta hårddiskar mellan flera olika datorer utan några som helst problem. (Intel, AMD, laptop, stationär, Nvidia / AMD)

Skrivet av NoWin:

Min erfarenhet säger tvärtom, det är nästan alltid strul.

Har också lyckats de flesta gånger att flytta rakt över, men senast så vägrade det fungera.
tror det handlar om tur för det mesta, men jag rekommenderar ändå att man ominstallerar windows när man bygger nytt för att slippa drivrutins strul osv.

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Hedersmedlem

*ämnesraden redigerad*

Tänk på att ge trådar så tydliga rubriker som möjligt. Då blir forumet överskådligare och trevligare att använda, samtidigt som ens chanser att få bra svar ökar. Den här gången har jag justerat rubriken åt dig, men kom ihåg det när du skapar andra trådar i framtiden.

Permalänk
Medlem

Det finns väll program som tar fram liens nr man använt. Sett det nämnas nånstans.

Permalänk
Medlem

Tack för svaren, återkommer när jag fått ihop allt.

Visa signatur

Gigabyte G1.sniper m5# I5 4670k # Origen s14 #Adata ssd 120 gb #Be quiet 400w straight power # 4x4 (16gb) corsair vengence lp