Permalänk
Inaktiv

Ny CPU kylare

Har tänkt köpa en 212 Evo till min 4770k så den inte ska bli så varm...

Men måste man ta bort den gamla kylpastan? Alltså den som var på stock kylaren.
Om jag behöver, finns det någon kylpasta ni rekommenderar?

Permalänk
Medlem

Den måste bort, ja. Det kommer med kylpasta med hyper 212 evo. Det är inte direkt jättestor skillnad mellan pastorna, det är hur bra du lägger på det.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av LPG:

Den måste bort, ja. Det kommer med kylpasta med hyper 212 evo. Det är inte direkt jättestor skillnad mellan pastorna, det är hur bra du lägger på det.

Svårt att ta bort?
Har läst lite att vissa tycker man ska ha aceton, måste det vara någon speciell sort då?

Permalänk
Medlem

Fick hem min igår som ska sitta på en i5 2500k. Vad jag kan se så ska "riskornsmetoden" fungera bra, det är inte som på 212+ att det är stora mellanrum mellan heatpipesen utan den verkar kunna trycka ut kylpastan.

Får väl återkomma om detta inte stämmer, kommer förhoppningsvis att få mina fläktar på måndag så då ska allt monteras

Jag kör med t-röd funkar utmärkt, använder vanligt hushållspapper och tops

Har kylaren suttit länge så kan det vara lite knepigt beroende på pasta men det är bara kämpa

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av krrjon:

Fick hem min igår som ska sitta på en i5 2500k. Vad jag kan se så ska "riskornsmetoden" fungera bra, det är inte som på 212+ att det är stora mellanrum mellan heatpipesen utan den verkar kunna trycka ut kylpastan.

Får väl återkomma om detta inte stämmer, kommer förhoppningsvis att få mina fläktar på måndag så då ska allt monteras

Jag kör med t-röd funkar utmärkt, använder vanligt hushållspapper och tops

Har kylaren suttit länge så kan det vara lite knepigt beroende på pasta men det är bara kämpa

Problemet med hushållspapper och tops är att det lossnar partiklar som fastnar i sörjan. Kaffefilter fungerar bättre tycker jag, handlade såna på ICA för en tia

Permalänk
Medlem

Använd INTE hushållspapper. Kaffefilter fungerar fint annars.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Problemet med hushållspapper och tops är att det lossnar partiklar som fastnar i sörjan. Kaffefilter fungerar bättre tycker jag, handlade såna på ICA för en tia

Brukar aldrig lämna någon sörja + att jag har bara pasta ovanpå CPU den trycks inte över kanterna

Nämen visst nåt som inte kan "ludda" är väl bäst men tar man det försiktigt och är noga så funkar det. Inte slagit fel än i alla fall sen jag byggde ihop min första dator

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Förutsatt att du inte har bestämt dig för att lägga max 300kr på en kylare så är det bättre om du lägger lite extra på kylaren, EVO är prisvärd men ganska liten och fläkten man får med är inte så bra.
Så fort man börjar lägga extra pengar på EVO blir den snabbt allt annat än prisvärd, fläkten låter en del men byter du ut den har du lagt lika mycket om inte mer än vad en bättre kylare kostat.

Lägger du till 100kr på en Be-quiet får du en större kylare och mycket tystare fläkt https://www.inet.se/produkt/6308832/be-quiet-shadow-rock-2

Eller en Noctua för 550kr, med två fläktar, riktigt bra kylpasta, överlägsen montering och support. https://www.inet.se/produkt/5321388/noctua-nh-u12p-se2

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av LPG:

Den måste bort, ja. Det kommer med kylpasta med hyper 212 evo. Det är inte direkt jättestor skillnad mellan pastorna, det är hur bra du lägger på det.

Måste man ta bort processorn? Ska man också rengöra metallsaken den sitter fast i?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TorWallin:

Måste man ta bort processorn? Ska man också rengöra metallsaken den sitter fast i?

nej, processorn kan sitta kvar, du skall rengöra ytan som nuddar kylaren, absolut ingenting under processorn

kolla en guide på youtube annars om du är osäker

Visa signatur

3900x | 2080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Laggzor:

nej, processorn kan sitta kvar, du skall rengöra ytan som nuddar kylaren, absolut ingenting under processorn

kolla en guide på youtube annars om du är osäker

Kan moderkortet sitta kvar i chassit? Eller blir det mycket svårare då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TorWallin:

Kan moderkortet sitta kvar i chassit? Eller blir det mycket svårare då?

förutsatt att chassit har en platta utskuren på baksidan för det och man kommer åt så visst går det, mne ja det kan bli riktigt trångt, särskilt om man är oerfaren

Visa signatur

3900x | 2080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Laggzor:

förutsatt att chassit har en platta utskuren på baksidan för det och man kommer åt så visst går det, mne ja det kan bli riktigt trångt, särskilt om man är oerfaren

Får väl se hur trångt det blir när jag får fläkten

Permalänk
Avstängd

Blev själv rekommenderad Isopropylalkohol (som avdunstar väldigt fort och är enormt effektivt) till att ta bort gammal kylpasta. Så det är vad jag använder numera. Det finns på apoteket.

Sedan undrar ju jag lite varför någon avråder från hushållspapper då jag tycker det fungerar hur bra som helst så länge man är försiktig så klart.

EDIT:
Skulle ha läst igenom helt kanske...

Skrivet av kazen_90:

Problemet med hushållspapper och tops är att det lossnar partiklar som fastnar i sörjan. Kaffefilter fungerar bättre tycker jag, handlade såna på ICA för en tia

Jag håller definitivt med om tops, det fungerar inte alls bra, men bra hushållspapper (Serla Maximeter t.ex.) tycker jag fungerar utmärkt.

Visa signatur

Desktop:NZXT H440 Black/Blue - MSI X99S SLI Plus - i7 5820k @ 4.5Ghz - Noctua NH-D15 - Crucial 32GB @ 2400 CL14 - Asus GTX 780 Ti - Asus GTX 470 - Lycom Firewire 400 LP kort - 2x Samsung 850 Pro 1TB - Seasonic 1200w 80+ Platinum Laptop: Macbook Pro Retina (Late 2013) - 1TB SSD - 16GB RAM - 2.6Ghz Intel i7 - nVidia 750 GT

Permalänk
Skrivet av Teh Daniel:

Blev själv rekommenderad Isopropylalkohol (som avdunstar väldigt fort och är enormt effektivt) till att ta bort gammal kylpasta. Så det är vad jag använder numera. Det finns på apoteket.

Sedan undrar ju jag lite varför någon avråder från hushållspapper då jag tycker det fungerar hur bra som helst så länge man är försiktig så klart.

EDIT:
Skulle ha läst igenom helt kanske...

Jag håller definitivt med om tops, det fungerar inte alls bra, men bra hushållspapper (Serla Maximeter t.ex.) tycker jag fungerar utmärkt.

Finns ju nästan lika många varianter på hushållspapper som på whisky. Allt från "kaffefilter-liknande" till "bomulls-liknande"