Permalänk
Medlem

IDE port i vägen för grafikkort

Hej,

Jag tänkte byta ut mitt grafikkort mot ett större kort. Det får plats i chassit och så, men problemet är på moderkortet. Märkte att grafikkortet inte passar pga att IDE porten sitter i vägen. Det mest idiotiska är att det passar in i den sekundära grafikkortssloten, eftersom jag inte använder porten över IDE porten, men den fungerar inte med bara 1 grafikkort installerat. Finns det något att göra åt detta?

Ni kan se bilder på moderkortet här (den gröna sloten är den primära grafikkortssloten):
http://techreport.com/review/15161/nvidia-nforce-750a-sli-chi...

(Grafikkortet jag tänkte byta till är ett MSI Radeon HD 7950 3GB GDDR5)

Tack!

Permalänk
Medlem

Låter som du har nåt sittandes i ide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chii:

Hej,

Jag tänkte byta ut mitt grafikkort mot ett större kort. Det får plats i chassit och så, men problemet är på moderkortet. Märkte att grafikkortet inte passar pga att IDE porten sitter i vägen. Det mest idiotiska är att det passar in i den sekundära grafikkortssloten, eftersom jag inte använder porten över IDE porten, men den fungerar inte med bara 1 grafikkort installerat. Finns det något att göra åt detta?

Ni kan se bilder på moderkortet här (den gröna sloten är den primära grafikkortssloten):
http://techreport.com/review/15161/nvidia-nforce-750a-sli-chi...

(Grafikkortet jag tänkte byta till är ett MSI Radeon HD 7950 3GB GDDR5)

Tack!

Är det något som sticker ner från grafikkortet?

Annars borde det väl hamna över(ovanpå) IDE-porten.

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

vad sitter i den svarta pci-e porten då ?
provat byta plats ?

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Är det något som sticker ner från grafikkortet?

Annars borde det väl hamna över(ovanpå) IDE-porten.

Fo3

Ja, ursäkta, kanske var otydligt av mig. CD/DVD läsaren är kopplad till IDE porten. Kanske ska tilläggas att jag inte satt ihop denna dator själv, därför undrar jag om det finns någon alternativ lösning, inte så proffs på detta med hårdvara..

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

vad sitter i den svarta pci-e porten då ?
provat byta plats ?

Provade byta till den, datorn startade då inte alls, tills jag läste att den svarta är den sekundära pci-e porten, som inte kan användas med endast 1 grafikkort..

Permalänk
Inaktiv

Byt port på IDE sladden då

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Byt port på IDE sladden då

Den andra är för diskett.

Men jag förstår inte riktigt hur en platt idekabel kan vara i vägen för ett grafikkort. Är väl bara att flytta på idekabeln lite, vik ned den platt mot moderkortet helt enkelt.

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk

Köp en ny DVD-spelare med SATA-anslutning på, kostar ju nästan inget.
Alternativt ta bort den helt.

Permalänk
Medlem

Själva IDEkontakten och sladden borde inte vara hög nog för att komma ivägen för grafikkortet.

Kanske skaffa en vinklad lite längre IDEkabel som går att vika för att inte vara i vägen?

Ta gärna ett par bilder så vi kan se hur det ser ut med idekabeln på plats i moderkortet.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 |► Raspberry Pi 3B | Osmc |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Själva IDEkontakten och sladden borde inte vara hög nog för att komma ivägen för grafikkortet.

Kanske skaffa en vinklad lite längre IDEkabel som går att vika för att inte vara i vägen?

Ta gärna ett par bilder så vi kan se hur det ser ut med idekabeln på plats i moderkortet.

Den är precis för hög, så att den kommer i vägen.. finns typ 6mm utrymme under grafikkortet och IDE sladden behöver typ 7-8mm... om man viker ned hela den röda delen. Den ser ut så här (den gröna porten är pci-e porten):

Permalänk
Medlem

Det var ju surt,antigen får du försöka hitta en lägre kabel, tycker den ser lite hög ut så det kan nog gå, eller så får du koppla ur dvd-läsaren. Om du absolut måste ha cd/dvd finns det externa som kopplas in genom usb alternativt interna med sata men det ser väl ut som att grafikkortet kommer att blockera de övre sataportarna.

USB CD/DVD läsare
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s161602050&o=produkt_pr...

Får grafikkortet plats på längden? Ser ju ut som att det tar stopp direkt med moderkortskanten.

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chii:

Den är precis för hög, så att den kommer i vägen.. finns typ 6mm utrymme under grafikkortet och IDE sladden behöver typ 7-8mm... om man viker ned hela den röda delen. Den ser ut så här (den gröna porten är pci-e porten):

http://imagizer.imageshack.us/v2/640x480q90/545/l4hc.jpg
http://imagizer.imageshack.us/v2/640x480q90/545/g8o4.jpg

Det finns idekablar som är lägre, alternativt kan du fila ner eller klippa bort den översta delen av plasten på kontakten du har då den endast är till för att hålla MSI-lappen.
Denna lapp är dock bra att ha om man behöver dra bort kontakten.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 |► Raspberry Pi 3B | Osmc |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

Är det inte en till IDE-port till vänster i bild, eller är det en floppy-port?

Visa signatur

i5-2500K @ 4.3 GHz with CM Hyper 212 EVO | EVGA GTX 980 SC ACX 2.0 @ 1367/7010 MHz
16 GB Corsair Vengance @ 1600 MHz | ASRock P67 Pro3 ATX | Samsung 840 EVO 250 GB | WD Black 1 TB
EVGA G2 850W | Fractal Design Define XL R2 | AOC q2770Pqu

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Det finns idekablar som är lägre, alternativt kan du fila ner eller klippa bort den översta delen av plasten på kontakten du har då den endast är till för att hålla MSI-lappen.
Denna lapp är dock bra att ha om man behöver dra bort kontakten.

För någon med bra verktyg hade det kanske vart en bra idé, men tror jag lämnar den urkopplad helt enkelt. Blir jag i akut behov någon dag får jag väl försöka men verkar lite risky

Permalänk
Medlem

Köp en sata DVD för 149 kr.

IDE kablar är som att ha en tjock-tv Inte bra nånstans...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nithram:

Är det inte en till IDE-port till vänster i bild, eller är det en floppy-port?

Floppy

Permalänk
Medlem
Skrivet av thompson:

Det var ju surt,antigen får du försöka hitta en lägre kabel, tycker den ser lite hög ut så det kan nog gå, eller så får du koppla ur dvd-läsaren. Om du absolut måste ha cd/dvd finns det externa som kopplas in genom usb alternativt interna med sata men det ser väl ut som att grafikkortet kommer att blockera de övre sataportarna.

USB CD/DVD läsare
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s161602050&o=produkt_pr...

Får grafikkortet plats på längden? Ser ju ut som att det tar stopp direkt med moderkortskanten.

Det får precis plats. Tack för tipset om USB läsare!

Permalänk
Medlem

Som redan sagts: Det finns IDE-kablar med lite lägre kontakter, eller SATA DVD-läsare/brännare.

Tips, montera någon/några SATA-kablar med vinklade kontakter, innan du sätter i grafikkortet.
(Så är det lätt att senare koppla in fler diskar)

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toye666:

Köp en sata DVD för 149 kr.

IDE kablar är som att ha en tjock-tv Inte bra nånstans...

Det börjar kännas så ja Får väl lämna den urkopplad så länge.

Permalänk
Medlem

Lite side-track men.. En annan sak jag funderat på är om min CPU på 580W räcker till grafikkortet jag byter till (MSI Radeon HD 7950 3GB GDDR5)? Ska enligt Kompletts info dra 250W.. http://www.komplett.se/msi-radeon-hd-7950-3gb-gddr5/758734#!t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chii:

Lite side-track men.. En annan sak jag funderat på är om min CPU på 580W räcker till grafikkortet jag byter till (MSI Radeon HD 7950 3GB GDDR5)? Ska enligt Kompletts info dra 250W.. http://www.komplett.se/msi-radeon-hd-7950-3gb-gddr5/758734#!t...

Antar att du menar PSU, nätaggregat. Nu vet jag inte vilket du har men så länge det inte är ett riktigt skitagg ska det inte vara några problem.

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk
Medlem

En vanlig 40 pin IDE kabel borde vara lägre, de finns i lite olika utföranden med olika vinkling på kablarna.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Chii:

Lite side-track men.. En annan sak jag funderat på är om min CPU på 580W räcker till grafikkortet jag byter till (MSI Radeon HD 7950 3GB GDDR5)? Ska enligt Kompletts info dra 250W.. http://www.komplett.se/msi-radeon-hd-7950-3gb-gddr5/758734#!t...

Hela datorn drar 250W inte enbart kortet, så ja om du har extra PCI-e strömkabel/ar så bör det funka utan problem.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Har haft samma problem en gång löste den med att ta bort sista låsbygeln på IDE kabeln.
Ok man får sen vara försiktig med den men det funka för mig

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av thompson:

Antar att du menar PSU, nätaggregat. Nu vet jag inte vilket du har men så länge det inte är ett riktigt skitagg ska det inte vara några problem.

PSU..ja..guh *facepalm*

Är väl bara att testa då! Någon risk att det blir överhettat om det är för svagt, eller hur märker man det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Hela datorn drar 250W inte enbart kortet, så ja om du har extra PCI-e strömkabel/ar så bör det funka utan problem.

Hmm.. Vad menar du nu? Komplett kan väl inte veta vad resten av min dator drar? På deras specifikation av enbart grafikkortet står det "Energiförbrukning vid drift: 250 Watt"

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Chii:

Hmm.. Vad menar du nu? Komplett kan väl inte veta vad resten av min dator drar? På deras specifikation av enbart grafikkortet står det "Energiförbrukning vid drift: 250 Watt"

Deras siffror är långt i från verkligheten. Ta och kolla på våra egna tester här på SC så ser du vem som har rätt. Visst är det mer än 250W för hela men det där med att den ensam drar så mycket vid last är fel.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)