Analytiker förutspår stabil tillväxt för högupplösta skärmar med 4K UHD

Permalänk
Melding Plague

Analytiker förutspår stabil tillväxt för högupplösta skärmar med 4K UHD

Fallande priser får högupplösta skärmar att hamna inom räckhåll för allt fler konsumenter. Under de närmaste åren väntas en stabil tillväxt för 4K UHD på skrivbordet.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Vilken utbildning går man för att bli en analytiker? verkar ju mestadels bara vara att flumma runt och säga uppenbara saker! givetvis kommer 4k tv's sälja bättre när priset går ner och tekniken sakta men säkert når oss vanliga dödliga..

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk

Visst, Svensson kommer kunna skryta om att de sitter på en UHD-TV men det finns fortfarande ett bristande utbud på material. Med tanke på att Svensson sedan många år sitter på Full-HD-TV men ändå inte har ett stort HD-bibliotek så känns det meningslöst. Kolla bara på TV-licensen? Allt man får ut av den är SVT-HD som ändå inte har då det kräver HD-BOX. Vet inte vad jag ska säga, men världen är inte klara med Full-HD än.

Å kolla på skrivborden! Halva forumet här har inte ens prestanda till UHD när det kommer till exempelvis spel och detta är ändå ett entusiastforum!

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Vilken utbildning går man för att bli en analytiker? verkar ju mestadels bara vara att flumma runt och säga uppenbara saker! givetvis kommer 4k tv's sälja bättre när priset går ner och tekniken sakta men säkert når oss vanliga dödliga..

Inser du inte vilken otrolig överbegåvning det krävs för att förutspå att 1080/1440p inte kommer vara standard i all framtid?

Visa signatur

Gentoo Desktop: Ryzen 3600X | 32 GB
Server: Intel G7400T
Commodore 64C + 1541u2

Permalänk
Medlem

Själv är jag mycket nöjd med min 2k skärm, så det kommer nog dröja innan jag skaffar 4k.

Permalänk
Medlem

jag vet inte. det kräver en del kraft för att köra 4k, vilket långt ifrån alla datorer har, webbsidor blir mindre, alla uppskattar inte skillnaden mellan 1080p och 4k lika mycket som tex Tn vs IPS. givetvis kommer 4k ta över tillslut men inte allt för snabbt. det är vad jag tror i alla fall

Visa signatur

Intel i7 2600k @ 4,4 Ghz | GTX 780 DirectCU II | H60 V.2| Maximus IV Gene | TJ08-E | Vengeance 16gig 1600MHz | 840 pro 256GB | Corsair HX 1050W

Gratis frakt Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Vilken utbildning går man för att bli en analytiker? verkar ju mestadels bara vara att flumma runt och säga uppenbara saker! givetvis kommer 4k tv's sälja bättre när priset går ner och tekniken sakta men säkert når oss vanliga dödliga..

Uppenbarligen en bättre utbildning än din? Läs om artikeln, TV nämns inte ens överhuvudtaget, utan desktop monitorer.

Skrivet av Schnitz:

Inser du inte vilken otrolig överbegåvning det krävs för att förutspå att 1080/1440p inte kommer vara standard i all framtid?

Det svåra är inte att förutspå att något kommer att hända, utan när det händer och i vilken omfattning, hur trenden ser ut.

OT:

Det enda som verkar lite väl pessimistiskt är hur långsamt priserna ska falla. Jag antar att de räknar med att IPS blir standard och så vidare och därav ett något mer modest prisfall än vad som annars borde ske. (Jag tror själv att vi kommer kunna hitta vettiga 4K-skärmar för runt 3000 kr eller mindre år 2017 i och med den brutala prissänkningstakten vi har sett hittills).

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Armada:

jag vet inte. det kräver en del kraft för att köra 4k, vilket långt ifrån alla datorer har, webbsidor blir mindre, alla uppskattar inte skillnaden mellan 1080p och 4k lika mycket som tex Tn vs IPS. givetvis kommer 4k ta över tillslut men inte allt för snabbt. det är vad jag tror i alla fall

Dock fixar ju windows 8.1 hemsidor och sånt och text i 4K jag har testat.

Sen skulle ju 8.2 fixa ännu bättre för sånt tror jag

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Umbrellas:

Uppenbarligen en bättre utbildning än din? Läs om artikeln, TV nämns inte ens överhuvudtaget, utan desktop monitorer.

Det svåra är inte att förutspå att något kommer att hända, utan när det händer och i vilken omfattning, hur trenden ser ut.

OT:

Det enda som verkar lite väl pessimistiskt är hur långsamt priserna ska falla. Jag antar att de räknar med att IPS blir standard och så vidare och därav ett något mer modest prisfall än vad som annars borde ske. (Jag tror själv att vi kommer kunna hitta vettiga 4K-skärmar för runt 3000 kr eller mindre år 2017 i och med den brutala prissänkningstakten vi har sett hittills).

Eftersom det är genomsnittspriset på 4k skärmar (utgår från att det är genom alla storlekar) som hamnar runt 6100 kr så kommer det definitivt finnas 4k skärmar under 3000 kr.

Visa signatur

¯\_(Ó.ò)_/¯

Permalänk
Medlem

Windows 8.1 skulle vara den heliga graalen för dpi skalningen men det funkar inte så bra i praktiken.
Det finns en hel del som strular om man inte kör 100% inställningen på dpi reglaget i Windows 8.1 (jag har en zenbook och kör 125% dpi skalning i windows 8.1). Exempel är applikationer som blir suddiga för att de inte skalar korrekt och text som inte får plats i dialogboxar (t.ex MediaPortal). Det går att ställa in kompatibilitetsläge för enskilda applikationer och stänga av dpi skalningen för just den men jag har valt att kryssa i rutan "Let me choose on scaling level for all my displays" som i praktiken växlar skalningen till windows 8 läge.
Windows i sig skalar klockrent så om något år så kanske applikationerna har uppdaterats och är dpi aware.

Visa signatur

Mina 3dkort:
Voodoo Graphics > Voodoo2 > Voodo2 SLI >Riva TNT > TNT 2 Ultra > Matrox G400 Max > GF 2 Mx > GF4 Ti4200 > GF 6600GT > GF 6800GT > GF 8800GTS > Radeon 5850 > GF GTX 670 > RTX 2070 > AMD RX 6800

Permalänk
Medlem

Det känns nästan som att jag ångrar att jag köpte en 1440p 27" Dell (ej TN) i november för 4k när jag läser detta.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

A flexible hammers allow for more kinetic energy.

Permalänk
Medlem

Eftersom jag inte byter skärm så ofta kommer det nog dröja många år innan jag byter ut min 1440p.

När det är dags finns det nog många 4K skärmar att välja på.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem

När det är dags att byta ut min skärm så lär det bli en 4k skärm med IPS-panel som kostar runt 4 000. Kommer nog att dröja minst 3 år tills vi är där men den dagen kommer hyfsat snart, det är jag säker på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lembritt:

Eftersom jag inte byter skärm så ofta kommer det nog dröja många år innan jag byter ut min 1440p.

När det är dags finns det nog många 4K skärmar att välja på.

Jag har inte ens haft någon tanke på att gå från 1080p till 1440p än på ett bra tag.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

24" och 1080p räcker gott och väl för mig i alla fall. Känner inget behov av varken större skärm eller högre upplösning.

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Snusfri

Undras hur länge det dröjer innan det kommer 4K Koreaskärmar
Väldigt nöjd med min Shimian 27" 1440p

Kommer aldrig att gå tillbaka till TN, hua vilken skit.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Dock fixar ju windows 8.1 hemsidor och sånt och text i 4K jag har testat.

Sen skulle ju 8.2 fixa ännu bättre för sånt tror jag

Ja det är ju trevligt. bra att det finns lösningar. jag menar bara att för att få 4k att fungera bra funkar det oftast inte bara med att plugga in den.Jag bygger en del datorer och många sitter kvar på win 7 och vill inte uppgradera till win 8. jag vet att det finns fördelar med 8.1 men många vill inte lära sig nytt.
för oss entusiaster går det ju, men för mainstream är det en annan femma. Sen kanske det är så att det är entusiaster inom olika områden så som foto/videorendering och high-end gaming som utgör konsumenterna av 4k i början innan tekniken har mognat för mainstream.

Visa signatur

Intel i7 2600k @ 4,4 Ghz | GTX 780 DirectCU II | H60 V.2| Maximus IV Gene | TJ08-E | Vengeance 16gig 1600MHz | 840 pro 256GB | Corsair HX 1050W

Gratis frakt Inet

Permalänk
Avstängd

4K på datorskärmar borde ha släppts för 5-10 år sedan.
Innan mobiler fick högra upplösningar och högre PPI.

Nu whinar datortillverkarna på att datorförsäljningen går ner.
Inte konstigt när dom levererat samma gamla antika skräp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

4K på datorskärmar borde ha släppts för 5-10 år sedan.
Innan mobiler fick högra upplösningar och högre PPI.

Nu whinar datortillverkarna på att datorförsäljningen går ner.
Inte konstigt när dom levererat samma gamla antika skräp.

Hahaha så sant så, SSD kom också cirka 5 år för sent.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av tvelander:

Dock fixar ju windows 8.1 hemsidor och sånt och text i 4K jag har testat.

Sen skulle ju 8.2 fixa ännu bättre för sånt tror jag

Så det saknas alltså bara en generation operativsystem, en generation grafikkort och en generation styrkretsar i skärmarna innan det blir användbart. Det närmar sig sakta men säkert.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

[QUOTE=JeagerMeisterSWE;14359074
Å kolla på skrivborden! Halva forumet här har inte ens prestanda till UHD när det kommer till exempelvis spel och detta är ändå ett entusiastforum![/QUOTE]

Jag tror största fördelen med UHD för desktopdatorer blir att det är behagligare att läsa text, får hoppas företagen köper in många skärmar till programmerare, kontorspersonal, etc. Spel, film, etc tjänar mer på högre fps än upplösning, ofta. Krävs inget monsterkort för att köra Office i UHD.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Tror att 4k utbud kommer att expanderas snabbt på nätet. Då Netflix och andra internet tjänster kommer att erbjuda det. Så självaste "Standard TV" kommer att minskas då det mesta kommer att går över till data-trafik.
Netflix har sagt att minimum bandbreds kravet för 4k sändning är 15MB/s, vilket är rätt så standard i många länder.

Visa signatur

Jag har ingen TV, video, tv-box, radio, läsplatta eller dator. Jag har en gammal telefon som bara går att ringa och skicka SMS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Undras hur länge det dröjer innan det kommer 4K Koreaskärmar
Väldigt nöjd med min Shimian 27" 1440p

Kommer aldrig att gå tillbaka till TN, hua vilken skit.

Koreaskärmar - Samsung och LG?

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz