Windows 7 Ultimate vs Windows 8.1 Pro?

Permalänk
Medlem

Windows 7 Ultimate vs Windows 8.1 Pro?

Hej!

Har för tillfället Windows 7 Ultimate på min stationära (gaming) dator och började fundera kring att uppgradera mitt OS till Windows 8.1 Pro som jag kan få gratis.

Vinner jag något på att uppgradera, förutom en liten FPS boost i spel? Förlorar jag något? Är inte så förtjust i Windows 8 egentligen men FPS boosten lockar lite (+ att det är gratis!)

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Avstängd

Tja, Windows 8 har diskuterats en hel del här och det verkar finnas två läger. De som tycker att åttan är en förfining av sjuan med en appmiljö som man helt kan ignorera om man vill och de som tycker att åttan är katastrof och inte klarar av ändringarna. Jag faller inom den första gruppen så ta det i beaktande.

Det finns ingen Ultimate för W8 så du tappar ingen funktionalitet genom att "gå ner" i version.

Jag tycker åttan fungerar hur bra som helst. Startmenyn är i helskärm och det är tydligen extremt kontroversiellt men för min del är det ingen som helst skillnad. Jag använder start sällan och när jag gör det så är det mestadels med sökfunktionen som ju finns kvar (om än mer omfattande), men även om jag använt menyn mer så har jag svårt att se att det är ett så stort problem. När man är i start så behöver man inte se skrivbordet liksom.

Sen finns det förstås en massa småförbättringar som filkopieringsdialogen, aktivitetshanteraren, uppstartstiden osv. osv.

Men det krävs förstås viss konfiguration för att minimera frustrationen efter installation av åttan. Till exempel bör man ta bort alla appar som defaultöppnare för olika filtyper för de är inte bra på det. Vill man använda exempelvis Foto-appen till att titta på foton så fungerar det ändå inte bra om man öppnar den genom ett foto utan främst om du öppnar appen och därifrån letar upp dina foton, så det finns ingen anledning att ha kvar den som öppnare för foton, speciellt inte när Windows Fotovisare finns kvar precis som den såg ut i sjuan. Samma gäller filmer, musik och pdf:er fast för pdf så får du ta ner ett skrivbordsprogram själv. Sen, i 8.1 kan man ju ställa in så att man hamnar direkt på skrivbordet efter start. Det är inget som jag tycker gör någon större skillnad, men det kan ju underlätta för en del. Likaså bör man lära sig vissa genvägar till viss funktionalitet som högerklick i starthörnet/på startknappen för att få fram en mycket smidig meny, Win+D för desktop, ta tag högst upp i en app och dra den till nederkanten för att stänga av den osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Tja, Windows 8 har diskuterats en hel del här och det verkar finnas två läger. De som tycker att åttan är en förfining av sjuan med en appmiljö som man helt kan ignorera om man vill och de som tycker att åttan är katastrof och inte klarar av ändringarna. Jag faller inom den första gruppen så ta det i beaktande.

Det finns ingen Ultimate för W8 så du tappar ingen funktionalitet genom att "gå ner" i version.

Jag tycker åttan fungerar hur bra som helst. Startmenyn är i helskärm och det är tydligen extremt kontroversiellt men för min del är det ingen som helst skillnad. Jag använder start sällan och när jag gör det så är det mestadels med sökfunktionen som ju finns kvar (om än mer omfattande), men även om jag använt menyn mer så har jag svårt att se att det är ett så stort problem. När man är i start så behöver man inte se skrivbordet liksom.

Sen finns det förstås en massa småförbättringar som filkopieringsdialogen, aktivitetshanteraren, uppstartstiden osv. osv.

Men det krävs förstås viss konfiguration för att minimera frustrationen efter installation av åttan. Till exempel bör man ta bort alla appar som defaultöppnare för olika filtyper för de är inte bra på det. Vill man använda exempelvis Foto-appen till att titta på foton så fungerar det ändå inte bra om man öppnar den genom ett foto utan främst om du öppnar appen och därifrån letar upp dina foton, så det finns ingen anledning att ha kvar den som öppnare för foton, speciellt inte när Windows Fotovisare finns kvar precis som den såg ut i sjuan. Samma gäller filmer, musik och pdf:er fast för pdf så får du ta ner ett skrivbordsprogram själv. Sen, i 8.1 kan man ju ställa in så att man hamnar direkt på skrivbordet efter start. Det är inget som jag tycker gör någon större skillnad, men det kan ju underlätta för en del. Likaså bör man lära sig vissa genvägar till viss funktionalitet som högerklick i starthörnet/på startknappen för att få fram en mycket smidig meny, Win+D för desktop, ta tag högst upp i en app och dra den till nederkanten för att stänga av den osv.

Du borde bli en återförsäljare av Windows 8 Blir ännu mer sugen på att installera 8:an

Men hur mycket FPS vinner jag på att skaffa den ungefär? 1? Eller snackar vi om runt 10-20?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Bf4 ska iaf prestera bättre i 8an

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Medlem

Känner du att du kan leva med Metro så finns det ju ingen direkt nackdel att uppgradera till 8.1. Det finns vissa små prestandaskillnader i spel men det är inte mycket.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Undvik 8an så länge du kan! Ren skit som ger frustration!!

Windows håller på att bli ett "Store-orienterat"-OS ala IOS och lämna det öppna desktop-OS det en gång var.

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Datanisse:

Undvik 8an så länge du kan! Ren skit som ger frustration!!

Windows håller på att bli ett "Store-orienterat"-OS ala IOS och lämna det öppna desktop-OS det en gång var.

Öhmn, men sedan NÄR var Windows ett öppet OS ? Mer nerstängt än Windows blir det nog inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datanisse:

Undvik 8an så länge du kan! Ren skit som ger frustration!!

Windows håller på att bli ett "Store-orienterat"-OS ala IOS och lämna det öppna desktop-OS det en gång var.

TS, observera att detta är denne persons starka, egna, åsikt. Windows 8 är inte skit som ger frustration, kanske för den enskilda individen men absolut inte för alla.

Metro... ja du.. en screen man lätt kan undvika genom att använda sig av snabbknappar för att komma till t.ex. utforskaren om man nu vill in i mappar och leta runt. Metro-screenen kan du lätt välja att ej visa, då man har val att hamna direkt på skrivbordet vid uppstart. Om du då undviker att pressa på 'windowsknappen' så allt precis som förut egentligen.

Du har precis samma funktioner som Windows 7, det är desktop-view som alltid förut. Sen är det ju alltid kul med något nytt, och dessutom får du det gratis(!) Skulle det mot all förmodan inte falla dig i smaken, ja men byt tillbaka då. Men kom ihåg att du inte kommer vänja dig första dagen, så få inte panik att du inte känner igen dig. Jag är glad att jag valde W8! Hade inga problem med att byta heller, jag blev van ganska på direkten.

GL HF.

Visa signatur

i7-10700K 5.1Ghz / 32GB 3.6K Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Medlem

Skaffa 8.1, jag gick från Windows 7 ultimate till Windows 8.1 pro..
Visst temat är fruktansvärt vidrigt, Men det går att fixa hur enkelt som helst. Jag ladda ner ett Windows 7 tema till 8.1 och vipps så är datorn som Windows 7 igen. Du får även en fps ökning på ca 5-8fps i BF4. Jag fick detta och MÅNGA andra också.

Jag var lika skeptisk som du är när jag satt i din situation.. Men nu efteråt så var det helt klart värt det. Du har ett MYCKET snabbare OS. Det arbetar snabbare vid filöveröringar, Uppstartning samt avstängning av datorn är snabbre.

Permalänk
Medlem

Win 8.1 all the way (gammal win 7 ultimatare) tycker 8.1 är snabbare i det mesta!win 8.1 känns som nyinstallerat jämt om du förstår vad jag menar!

Visa signatur

Intel core l7 8700k | asus rog strix Z370-F | strix 1080 | WD blue 500gb | velociraptor 150gb | Samsung 840 pro 250gb|Asus VG248QE 144HZ

Youtube https://m.youtube.com/user/mllndplayer

Twitch http://www.twitch.tv/linde_swe/profile

Permalänk
Medlem

Tredje alternativet istället för 7 eller 8, håll ut till April då Microsoft presenterar Threshold/Windows 9 och vad det kommer innebära. Att Microsoft med denna version lyckats med att dela sin kundgrupp i två så tydliga läger (få för, mest emot baserat på marknadsandelar) är ett tydligt tecken på att det inte blev något vidare denna gång. Microsoft tycker själva att det gick åt pipan med 8:an uppenbarligen.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Du borde bli en återförsäljare av Windows 8 Blir ännu mer sugen på att installera 8:an

Men hur mycket FPS vinner jag på att skaffa den ungefär? 1? Eller snackar vi om runt 10-20?

-5 till 12, dvs det beror på

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Hej!

Har för tillfället Windows 7 Ultimate på min stationära (gaming) dator och började fundera kring att uppgradera mitt OS till Windows 8.1 Pro som jag kan få gratis.

Vinner jag något på att uppgradera, förutom en liten FPS boost i spel? Förlorar jag något? Är inte så förtjust i Windows 8 egentligen men FPS boosten lockar lite (+ att det är gratis!)

Jag uppgraderade nyss från W7 till W8.1 och tycker att det är snabbare på flera sätt. Dessutom har jag fått en liten FPS-boost i BF4 (inte stor men iaf något!). Att köra W8 utan 8.1 tycker jag dock är katastrofalt, men 8.1 gör allt så mycket bättre. Behöver aldrig använda Modern UI om jag inte vill, vilket är ett stort plus. Tror inte du blir besviken när du väl har alla uppdateringar på plats

Permalänk
Medlem

Uppgradera till 8.1 ifrån windows 7 för ett tag sedan och datorn är allmänt mer snabbare bland annat så startar den mycket snabbare. Fick även några extra fps i bf4.

Visa signatur

- MSI Z690-A PRO DDR4 - Noctua NH-D15
- Intel Core i5-12600KF - Corsair DDR4 3600MHz 2x16 GB
- ASUS STRIX 1080 TI OC
- Intel 600p 512Gb - Samsung 860 EVO 2TB
- Phanteks Eclipse P400 Vit

Permalänk

8/8.1 alla dar i veckan. byt standardprogram till de du normalt har som redan nämnts. för mig var det aldrig svårt att anpassa mig, bara ovant att inte se skrivbordet när jag sökte, gick över första timmen av användande. Gick också från 7ult till 8pro.

Permalänk
Medlem

You've convinced me - Windows 8.1 it is! Alltid kul o pröva något nytt

Och ang. Windows 9, vi får se hur det blir med den! Blir att vänja sig till 8:an först lite, utifall att Tack allihop!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Avstängd

Jag skulle inte uppgradera idag om jag redan hade en bra installation av Windows 7. Helt enkelt av den anledningen att Windows 7 redan fungerar så bra som det gör. Däremot skulle jag köpa nytt idag så är Windows 8.1 givet och har det på två datorer. Windows 8 fungerar väldigt bra, det som strular är inte riktigt Microsofts fel utan det är snarare att en dator utan touch inte riktigt drar nytta av det nya interfacet (vilket jag anser är huvudnumret för Windows 8) samt att de appar som finns ofta är sämre än de som finns till Android eller IOS. Å andra sidan, vem behöver en Facebook app när webläsaren redan är där?

Permalänk
Skrivet av Icte:

Alltid kul o pröva något nytt

Kom in för att säga detta. I princip enda anledningen till att jag uppgraderade (gratis), har inte ångrat mig

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av linde:

Win 8.1 all the way (gammal win 7 ultimatare) tycker 8.1 är snabbare i det mesta!win 8.1 känns som nyinstallerat jämt om du förstår vad jag menar!

Håller helt och hållet med.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Windows 8.1 helt klart om du är smart

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog skaffa Windows 8.1 enbart för Xbox Smartglass för min One

Visa signatur

Core i5 3570K@stock||Asus Z77 Sabertooth||16GB 1600mhz G.Skill RipJaws X||5850 1GB||Corsair Force GT SSD 120GB||XFX XXX 650W||CM HAF XB||Opad Mk-85 MX Red||Win7 Ultimate Signature Edition signerad av Steve Ballmer

Permalänk
Medlem

Jag var själv tveksam när jag nyligen bytte. Dock måste jag säga att det inte var så illa som jag tidigare trodde.

Både startmeny och fönsterhanterare a la Windows 7 finns gratis med Classic Shell. Förutom att Windows för varje nytt filformat vill öppna det i en app(innan man ändrar), samt att ett fåtal inställningar måste ställas in via Modern UI så är jag uteslutande nöjd. Historien hade dock varit en annan utan Classic Shell.

Permalänk

De flesta av mina vänner som fastnat med Windows 8 har till slut gått tillbaka till Windows 7 av frustration att vissa program helt enkelt inte fungerar som det ska.

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|