Permalänk
Medlem

Tips på bra fläktar till radiatorn

Hej alla hoppas ni mår bra. Jag går direkt till problemet.

Jag har över 2 år kört med 3 stycken Scythe Gentle Typhoon 120mm 1450 fläktar på min radiator och dom har väl funkat helt okej. Men de senaste månaderna så har 2 av fläktarna börjat låta högre. Jag upplever också något annat ljud som är väldigt irriterande.

Jag har en fläktkontroll av märket NZXT som styr radiatorns fläktar.
https://www.nzxt.com/product/detail/77-sentry-2-fan-control.h...

Så åkte jag in till Inet för att köpa ett par nya fläktar idag. Så var det en som jobbade där som rekommenderade dom här: http://www.inet.se/produkt/5321909/cougar-vortex-hdb-cf-v12h

Så jag köpte 3 stycken.

Men jag är inte alls nöjd med dom. Det står 17.7 dB och jag tycker dom låter mer än mina förra fläktar som hade 28 dB.

Så jag behöver tips på bra och tysta fläktar. Priset spelar inte så stor roll. Jag vill ha bra luftflöde och bra kvalitèt.

Tacksam för svar

Permalänk

http://www.inet.se/produkt/6308771/noctua-nf-p12-pwm-120mm

Kvalitetsfläkt från Noctua med PWM funktion. Följer även med adapter med motstånd för o köra fläkten i lägre varvtal utan PWM.
Finns fler bra fläktar men där är mitt tips iaf

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Asus Z490-F | i5 10600K | 16GB RAM | Asus RTX2070 Super | Samsung 970 Evo Plus 500Gb | WD Blue SN550 1Tb | EVGA Supernova G2 750W | Windows 10 Home
Ljud: Musical Fidelity X-Can v8 + Sennheiser HD650
Citera om du svarar på nåt jag skrivit så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem

http://www.coolerkit.se/shop/noiseblocker-nb-eloop-3420p.html

Hört mycket bra om dessa Finns i andra hastigheter med samt pwn, tog de som matchade dina förra rpm.

Visa signatur

asd

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Slayer:

http://www.inet.se/produkt/6308771/noctua-nf-p12-pwm-120mm

Kvalitetsfläkt från Noctua med PWM funktion. Följer även med adapter med motstånd för o köra fläkten i lägre varvtal utan PWM.
Finns fler bra fläktar men där är mitt tips iaf

Dold text

Eller NF-F12 som är en radiatorfläkt med högt statiskt tryck, tyst är den också. Har 4 stycken i P/P-setup på en H100i, låter inte ett skvatt oavsett vad man gör, benchar, gamear eller "idlear" ...

Permalänk

Noctua NF-F12 helt klart

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem

Får tacka för alla svar han inte läsa allas inlägg innan jag hade köpt fläktarna men det blev iaf Noctua NF-F12. Dom verkar funka perfekt i lägre hastighet. Men sen när man vrider upp hastigheten så låter det som allt annat (testade först på fläktkontrollen). Har kopplat in genom moderkortet istället nu.

Nu behöver jag bara hitta ett program som man kan justera hastigheten och att man inte behöver gå in i BIOS.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av excsm:

Får tacka för alla svar han inte läsa allas inlägg innan jag hade köpt fläktarna men det blev iaf Noctua NF-F12. Dom verkar funka perfekt i lägre hastighet. Men sen när man vrider upp hastigheten så låter det som allt annat (testade först på fläktkontrollen). Har kopplat in genom moderkortet istället nu.

Nu behöver jag bara hitta ett program som man kan justera hastigheten och att man inte behöver gå in i BIOS.

Skillnaden mot andra fläktar är att Noctua:n håller högsta möjliga kvalitet; 150 000 timmar MTBF och har 6 års fabriksgaranti. Du kan känna dig nöjd.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem

Asså är inte nöjd nu när jag kör full hastighet med dom här Noctua det låter fan värre än 28 db garanterat. Sen så är det ett vobblande ljud också. Mina temperatur värden har gått upp 7 grader fast jag kör på högsta hastighet.

Detta var rent skit. Finns det inga tysta fläktar? Scythe Gentle Typhoon var mycket tystare i början och jag körde på full hastighet där.

Permalänk
Skrivet av ikNo:
Dold text

Eller NF-F12 som är en radiatorfläkt med högt statiskt tryck, tyst är den också. Har 4 stycken i P/P-setup på en H100i, låter inte ett skvatt oavsett vad man gör, benchar, gamear eller "idlear" ...

Den hade jag faktiskt missat. Men "Pt" i NF-P12 står för Pressure och är också en fläkt som är byggd för att hålla ett högt statiskt tryck för till exempel radiatorapplikationer
Jag tror F12an är en lite nyare modell av gamla P-serien. Varför de bytt bokstav kan man ju fråga sig

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Asus Z490-F | i5 10600K | 16GB RAM | Asus RTX2070 Super | Samsung 970 Evo Plus 500Gb | WD Blue SN550 1Tb | EVGA Supernova G2 750W | Windows 10 Home
Ljud: Musical Fidelity X-Can v8 + Sennheiser HD650
Citera om du svarar på nåt jag skrivit så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Skrivet av excsm:

Asså är inte nöjd nu när jag kör full hastighet med dom här Noctua det låter fan värre än 28 db garanterat. Sen så är det ett vobblande ljud också. Mina temperatur värden har gått upp 7 grader fast jag kör på högsta hastighet.

Detta var rent skit. Finns det inga tysta fläktar? Scythe Gentle Typhoon var mycket tystare i början och jag körde på full hastighet där.

Tro faen att det låter när du kör fläkten på högsta hastighet. Du hittar knappast en 120mm fläkt som är tyst när den körs i 1300RPM
F12an har ju PWM funktion och jag råder dig att använda den. Du verkar rädd att gå in i BIOS eller nåt? Det är nämligen där du ska in för att aktivera PWM funktionen. Finns lite olika profiler att välja på. Välj Quiet eller liknande.
Ett annat alternativ är att använda ULN "skarven" som du fick med. Det är en bit kabel med en kontakt i båda ändarna som har ett motstånd för att sänka hastigheten på fläkten. Om du känner att du inte vill in i bios och rota så kan du ju använda den.
Att temperaturen gick upp med 7 grader låter ju väldigt konstigt. Har du inte ändrat på nåt annat än fläkten?

Edit: Vad har du för chassi förresten? Det är väldigt svårt att få det tyst i ett chassi som är totalt vidöppet med galler både här och där.

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Asus Z490-F | i5 10600K | 16GB RAM | Asus RTX2070 Super | Samsung 970 Evo Plus 500Gb | WD Blue SN550 1Tb | EVGA Supernova G2 750W | Windows 10 Home
Ljud: Musical Fidelity X-Can v8 + Sennheiser HD650
Citera om du svarar på nåt jag skrivit så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem

Jo men det är konstigt att jag kunde köra full hastighet med mina gamla fläktar i början å jag var väldigt nöjd när det kommer till hur dom lät. Men nu efter 2 år så börjar 2 av dom fläktarna strula men den tredje låter nästan inget och den gick på max när dom var inkopplade. Så nu när jag ändå ska byta fläktar så tänkte jag att det kanske finns andra märken som är bra plus att dom håller längre.

Jag har tankat ner CLickBIOS 2 för mitt MSI Big Bang X Power 2 moderkort. Jag har kollat runt lite där och försökt med olika hastigheter. När jag ligger runt 1200 rpm så låter inte fläktarna så jätte mycket men min temperatur är skandal. Jag är ute efter bra temperatur de tär viktigt för mig samt låg volym från fläktarna.

När jag körde max med Scythe Gentle Typhoon 1450 fläktarna fick jag dom här temperatur värdena: #1Core 25°C #2Core 30°C #3Core 30°C #4Core 35°C #5Core 40°C #6Core 29°C

Nu när jag kör max med Noctua så får jag som sagt upp mot 7-12 grader mer på dom olika kärnorna. Är inte alls nöjd med det.

Vet inte vad för fläktar jag ska skaffa asså. Många har skrivit så mycket bra om dom här Noctua.

Har detta chassit och dom ända fläktarna som är igång är det på grafikkortet ( låter inget alls eller iaf inte vad jag kan höra där jag sitter ) och radiatorns fläktar.
http://www.inet.se/produkt/6901302/cooler-master-haf-x-svart

Permalänk
Avstängd
Skrivet av The Slayer:

arför de bytt bokstav kan man ju fråga sig

P för Pressure, F12 för Fan 120mm

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem

Kör på GT igen? Kan ju aldrig gå fel med dessa hehe
Annars så ska ju Corsairs nya fläktar vara bra vad jag hört, SP.

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

P för Pressure, F12 för Fan 120mm

Okej jo men tänk om dom låter lika skandal då på högre hastighet ? Jag stör mig så extremt mkt på ljud. Vill man ha en tyst dator skulle man ju köra på vattenkylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KKay:

Kör på GT igen? Kan ju aldrig gå fel med dessa hehe
Annars så ska ju Corsairs nya fläktar vara bra vad jag hört, SP.

Jo jag börjar ju fundera om jag ska våga köpa dom igen hehe eftersom 2 har börjat krångla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av excsm:

Hej alla hoppas ni mår bra. Jag går direkt till problemet.

Jag har över 2 år kört med 3 stycken Scythe Gentle Typhoon 120mm 1450 fläktar på min radiator och dom har väl funkat helt okej. Men de senaste månaderna så har 2 av fläktarna börjat låta högre. Jag upplever också något annat ljud som är väldigt irriterande.

Jag har en fläktkontroll av märket NZXT som styr radiatorns fläktar.
https://www.nzxt.com/product/detail/77-sentry-2-fan-control.h...

Så åkte jag in till Inet för att köpa ett par nya fläktar idag. Så var det en som jobbade där som rekommenderade dom här: http://www.inet.se/produkt/5321909/cougar-vortex-hdb-cf-v12h

Så jag köpte 3 stycken.

Men jag är inte alls nöjd med dom. Det står 17.7 dB och jag tycker dom låter mer än mina förra fläktar som hade 28 dB.

Så jag behöver tips på bra och tysta fläktar. Priset spelar inte så stor roll. Jag vill ha bra luftflöde och bra kvalitèt.

Tacksam för svar

Jag bytte ut mina original corsair pnp på min h60 mot en av dessa http://www.inet.se/produkt/6308755/noctua-nf-f12-pwm
Kyler lika bra och hörs inte ett dugg.

Jag har även Scythe Gentle Typhoon 120mm 1450 i fronten på min låda, dessa fläktar har riktiga kullager därför börjar dom låta mer efter några år för lagerna blir torra, det går att smörja dom tack vare det är riktiga lager dock.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mac83:

Jag bytte ut mina original corsair pnp på min h60 mot en av dessa http://www.inet.se/produkt/6308755/noctua-nf-f12-pwm
Kyler lika bra och hörs inte ett dugg.

Jag har även Scythe Gentle Typhoon 120mm 1450 i fronten på min låda, dessa fläktar har riktiga kullager därför börjar dom låta mer efter några år för lagerna blir torra, det går att smörja dom tack vare det är riktiga lager dock.

Tack för ditt svar det där visste jag faktiskt inte om

Permalänk
Avstängd
Skrivet av excsm:

Okej jo men tänk om dom låter lika skandal då på högre hastighet ? Jag stör mig så extremt mkt på ljud. Vill man ha en tyst dator skulle man ju köra på vattenkylning.

Behöver man köra dom på mer än 7-800 rpm så har man andra problem.
Jag har satt en fläktkurva som kan snurra upp dom på maxvarv om det verkligen behövs...händer väldigt sällan. Och i de situationer där det skulle kunna hända sitter jag ändå med hörlurar med hög volym och hör inget annat än spelljudet.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av excsm:

Tack för ditt svar det där visste jag faktiskt inte om

Här finns hur du tar isär fläkten så du kan komma åt lagerna
Det går ju att sätta i nya lager med om man vill om man bara mäter dom gamla.

http://www.overclock.net/t/696331/120mm-gentle-typhoon-vinyl-...

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mac83:

Här finns hur du tar isär fläkten så du kan komma åt lagerna
Det går ju att sätta i nya lager med om man vill om man bara mäter dom gamla.

http://www.overclock.net/t/696331/120mm-gentle-typhoon-vinyl-...

Tack så mycket. Men jag förstår inte riktigt varför han lägger ett papper eller vad det är för något på sista bilden. Var köper man nya lager då? För dom fläktarna jag hade först på radiatorn verkar inte säljas längre.

Permalänk
Skrivet av excsm:

Okej jo men tänk om dom låter lika skandal då på högre hastighet ? Jag stör mig så extremt mkt på ljud. Vill man ha en tyst dator skulle man ju köra på vattenkylning.

Vad har du för kylning idag? Har du sluten vattenkylning så skulle NF-P12 i PnP kunna vara ett alternativ, Inte riktigt samma tryck som NF-F12 men det spelar inte sån stor roll om man kör PnP, NF-P12 fläktarna är lite tystare, Jag kör en Antec Khuler 620 med 2st NF-P12 i min HTPC och det är riktigt tyst.

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem
Skrivet av excsm:

Tack så mycket. Men jag förstår inte riktigt varför han lägger ett papper eller vad det är för något på sista bilden. Var köper man nya lager då? För dom fläktarna jag hade först på radiatorn verkar inte säljas längre.

Det han gör i den tråden är att han målar om sina fläktar det är därför han maskerar dom, men jag tyckte det visade bra hur man plockar isär fläkten.
http://www.kullagergrossisten.se/
Den sidan har mycket olika lager, det viktiga är ju att du mäter dina så det blir rätt storlek.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Medlem

Jag har 2 st NF-P12 på min NorthQ i Push och prollen blir runt 70 grader i IBT.
Dom låter dock en smula, men inget man tänker på när man spelar.
Körs dock på lägsta hastighet via en fläkt kontroller, enbart när jag testar med ibt eller prime som dom skruvas upp.

Visa signatur

Main : AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz @ 3800 CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | Sapphire Radeon 7900 XT nitro+ | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"
Htpc / server : Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi