Permalänk
Medlem

Bygga ny dator! Råd och hjälp!

Hej!
Ska bygga ihop min nya dator idag,har lite frågor.
1. Ingår distanser med chassin eller moderkort ,eller skall man köpa med det?
2. Är det svårt att få alla kablar rätt?
3. Behöver man något mer än en skruvmejsel och ESD-armband?
4. Hur avgör man vilket håll man ska sätta in moderkortet i datorn för att få alla fläktar rätt?

Kollat massvis med guider ,men vissa saker vägrar jag förstå.
Uppskattar svar

Permalänk

Hej! Ja distanser följer med chassin. Att få alla kablar är inte så svårt om man tänker efter lite innan. Nej skruvmejsel och ESD-armband är vad du behöver,ev buntband för kabeldragningen. Ett moderkort kan bara sitta på ett sätt i chassit.

Visa signatur

Corsair 800D\Asus P9x79 Deluxe\Intel i7 3930\Corsair H80i\Minne G.Skill 32Gb 2133Mhz Ripjaws Z Performance\2X Sapphire Radeon HD 7970 3GB GDDR5\ SSD A-Data 511s 120GB\3 WD 2TB\PSU Corsair HX 1000W\Win7 Ultimate

Permalänk
Medlem

1. Distanser ingår allra oftast, så det behöver du inte oroa dig för.
2. Nej, håll koll på på en video så är det inga problem, står annars i manualerna som kommer med till allt.
3. I princip inte.
4. Det finns bara ett sätt att sätts in moderkortet åt.

Visa signatur

Processor: R5 2600 Moderkort: X470-F Gaming Grafikkort: Nvidia 3080 FE Ram: Trident Z Neo 16gb Nätaggregat: CM 850V Chassi: FD Meshify C Lagring: Corsair MP510 1TB, Crucial MX300 750gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaiton:

Hej!
Ska bygga ihop min nya dator idag,har lite frågor.
1. Ingår distanser med chassin eller moderkort ,eller skall man köpa med det?
2. Är det svårt att få alla kablar rätt?
3. Behöver man något mer än en skruvmejsel och ESD-armband?
4. Hur avgör man vilket håll man ska sätta in moderkortet i datorn för att få alla fläktar rätt?

Kollat massvis med guider ,men vissa saker vägrar jag förstå.
Uppskattar svar

1. Ja (kanske finns undantag om man köper något mystiskt märke från någon mystisk återförsäljare/begagnat)

2. Nej

3. Ja, tålamod och en gnutta försiktighet (och delar till datorn då naturligtvis;-))

4. Moderkortet ska sitta så att alla utgångar (USB, Ethernet etc) hamnar för det i chassit tänkta hålet, ofta bakåt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hej hej
1. Följer med chassit
2. Nej, läs moderkortsmanualen.
3. Nej egentligen inte men en pincett samt buntband brukar jag ha till hands. Någon kunnig som gjort dety förr är rätt bra att ha i samma rum första gången
4. Va? Det finns bara ett håll at sätta i det? Osäker på vad du menar där.

/Linus

Permalänk
Medlem

3. jag brukar använda en skiftnyckel eller flattång för att dra fast distanserna så att man inte riskerar att de kommer loss om man någon gång skall monterar loss moderkortet. Men har man inget lämpligt verktyg för detta så behövs det inte göras.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar!
Jag har ett Aercool X något , sitter på min iPhone så kan inte kolla min kundvagn atm, ska springa och hämta ut alla delar snart!
Ni får önska mig lycka till!
Återkommer om ett x antal timmar om hur det gick.
Någon som vet hur lång tid det brukar att ta?:)

Permalänk

1-5h ca. Om det är första gången, räkna med upp mot 5h

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Titta på Newegg på youtube eller liknande så ska det fungera! Glöm inte att använda ESD bandet!

*Tar ca 1-3 timmar beroende på vad för saker du slänger in i den