MSI 780, tillfällig coilwhine!

Permalänk
Medlem

MSI 780, tillfällig coilwhine!

Morrn alla,

Märkte igår när jag satt och vänta i menyerna i Arma 2OA, där jag har några startup parameters så det är helt rent, och FPSn sticker upp mot 500-600FPS.

Då drar ett litet coilwhine igång, men så fort belastningen släpper och man kommer in i spelet så slutar det. Belastningen i menyerna är 98-99%, medans i spelet ligger det mellan 30-50%
När jag har kört diverse tester i Kombuster så är det knäppt tyst och inte en tendens till coilwhine.

Har inte kört några andra tester direkt, men jag testade med olika spel där FPSn sticker iväg över 100, och knäpptyst.

Nätagget är ett Coolermaster GX rs750.

Är det någon som har upplevt liknande?

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carlj:

Morrn alla,

Märkte igår när jag satt och vänta i menyerna i Arma 2OA, där jag har några startup parameters så det är helt rent, och FPSn sticker upp mot 500-600FPS.

Då drar ett litet coilwhine igång, men så fort belastningen släpper och man kommer in i spelet så slutar det. Belastningen i menyerna är 98-99%, medans i spelet ligger det mellan 30-50%
När jag har kört diverse tester i Kombuster så är det knäppt tyst och inte en tendens till coilwhine.

Har inte kört några andra tester direkt, men jag testade med olika spel där FPSn sticker iväg över 100, och knäpptyst.

Nätagget är ett Coolermaster GX rs750.

Är det någon som har upplevt liknande?

Det är vanligt med coilwhine när man har väldigt höga fps, testa att köra det nyaste 3dmark och lyssna i första testet där man ligger runt 2000fps

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mac83:

Det är vanligt med coilwhine när man har väldigt höga fps, testa att köra det nyaste 3dmark och lyssna i första testet där man ligger runt 2000fps

Är det så enkelt? Får testa det i kväll när jag kommer hem:)

Satt och börja noja om att dra igenom en RMA. Inte helt enkelt här haha.

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carlj:

Morrn alla,

Märkte igår när jag satt och vänta i menyerna i Arma 2OA, där jag har några startup parameters så det är helt rent, och FPSn sticker upp mot 500-600FPS.

Då drar ett litet coilwhine igång, men så fort belastningen släpper och man kommer in i spelet så slutar det. Belastningen i menyerna är 98-99%, medans i spelet ligger det mellan 30-50%
När jag har kört diverse tester i Kombuster så är det knäppt tyst och inte en tendens till coilwhine.

Har inte kört några andra tester direkt, men jag testade med olika spel där FPSn sticker iväg över 100, och knäpptyst.

Nätagget är ett Coolermaster GX rs750.

Är det någon som har upplevt liknande?

mitt coilwhinar under boot av datorn samt om jag inte har på v-sync i riktigt gamla spel, det är absolut inget fel på ditt kort och det är såhär det ska vara

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

mitt coilwhinar under boot av datorn samt om jag inte har på v-sync i riktigt gamla spel, det är absolut inget fel på ditt kort och det är såhär det ska vara

Då kan man slappna av alltså Men tycker det är konstigt för har haft datorn i ca en månad nu och lirar nästan bara Arma/DayZ och har inte tidigare hört något coilwhine. Det var därför jag blev lite orolig.

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carlj:

Då kan man slappna av alltså Men tycker det är konstigt för har haft datorn i ca en månad nu och lirar nästan bara Arma/DayZ och har inte tidigare hört något coilwhine. Det var därför jag blev lite orolig.

det är ett kraftfullt och strömtörstigt kort, det är också mitt första kort som coilwhinar, kommer ihåg att 580 hade samma "defekt" på sin tid men det är inget att oroa sig för, fick dock skicka tillbaka ett GTX 780 från gigabyte som coilwhinade i idle.. det var bara fruktansvärt irriterande!

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Det är väl rätt vanligt att prestandakort gnäller lite vid mycket hög framerate (typ 200+ FPS) ? Slå på V-sync eller begränsa framerate till något där det inte tjuter

Visa signatur

Dator: i7 4770K, MSI RTX 2060, 16 GB RAM, blandade SSD:s, en gul kabel från HDD till modermodemet

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoeBlack:

Det är väl rätt vanligt att prestandakort gnäller lite vid mycket hög framerate (typ 200+ FPS) ? Slå på V-sync eller begränsa framerate till något där det inte tjuter

Hade ingen aning om att de gnäller:) Och det var som jag sa, i menyerna där det bara är ett tomt hav så låg FPS på 500+ och då gnällde det, men så fort man kom in i spelet/loading screens så försvann det

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |