Permalänk
Medlem

Urlmon.dll problem

Hej.

Håller på att få ett fullständigt bryt just nu. Har precis installerat om datorn för andra gången denna veckan och efter ca 50min så har jag samma fel igen.
Det enda som är gjort är att jag installerat alla uppdateringar samt installerat dom få program som jag använder.

Nu kan jag inte installera någonting eller starta om Catalyst Control Center

Får följande felmeddelande:
"Det går inte att hitta ordningsnummret 459 i DLL-filen urlmon.dll"

Förra gången jag fick detta så hade jag inte ens hunnit installera alla program. Någon som har erfarenhet av det? Kan det vara någon uppdatering som förstört för mig?

Visa signatur

Acer Triton 500 | CPU: Intel 9750H | Ram: 16gb ddr4 2666mhz | Nvme1: Samsung 970 EVO Plus 500gb | Nvme2: Samsung EVO Plus 1TB | Gpu1: Intel UHD 630 | Gpu2: Nvidia RTX2060 Mobile | OS: Arch Linux

Permalänk
Medlem

Låter som nåt virus som spökar.
Gå noga igenom vad du installerat.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Låter som nåt virus som spökar.
Gå noga igenom vad du installerat.

Har gått igenom allt. Sökt igenom datorn med både antivirus/antispyware/antimalware program utan att hitta något. Känns bara skumt alltihop.

Skrivet av CeciliaB:

Länken dom hade till Microsoft har jag redan kikat på, det hjälper inte. Använder inte systemåterställningsfunktionen på denna maskinen då den bara används till att spela på i stort sett. Burken hade bara vart installerad i 50min när felet uppstog. Börjar klura på om det är någon uppdatering som orsakar det, för första gången jag installerade om så uppdaterade jag Windows först och när jag sedan skulle börja installera program så fick jag detta felmeddelande.
Dock så fanns inte uppdateringen dom nämner i tråden med då jag avinstallerat IE från maskinen då jag kör med Chrome istället.

Visa signatur

Acer Triton 500 | CPU: Intel 9750H | Ram: 16gb ddr4 2666mhz | Nvme1: Samsung 970 EVO Plus 500gb | Nvme2: Samsung EVO Plus 1TB | Gpu1: Intel UHD 630 | Gpu2: Nvidia RTX2060 Mobile | OS: Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av no-heat:

Länken dom hade till Microsoft har jag redan kikat på, det hjälper inte. Använder inte systemåterställningsfunktionen på denna maskinen då den bara används till att spela på i stort sett. Burken hade bara vart installerad i 50min när felet uppstog. Börjar klura på om det är någon uppdatering som orsakar det, för första gången jag installerade om så uppdaterade jag Windows först och när jag sedan skulle börja installera program så fick jag detta felmeddelande.
Dock så fanns inte uppdateringen dom nämner i tråden med då jag avinstallerat IE från maskinen då jag kör med Chrome istället.

Men i så fall är ju det näst sista inlägget på sidan jag länkade till intressant:

I found it solved the problem when I installed Internet Explorer. I think the Explorer browser contains the missing dll and so this is a seemingly safe way to get it back in your computer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CeciliaB:

Men i så fall är ju det näst sista inlägget på sidan jag länkade till intressant:

I found it solved the problem when I installed Internet Explorer. I think the Explorer browser contains the missing dll and so this is a seemingly safe way to get it back in your computer.

Har även provat det innan jag installerade om denna gången. Får väl prova installera om igen och felsöka när felet uppstår.

Visa signatur

Acer Triton 500 | CPU: Intel 9750H | Ram: 16gb ddr4 2666mhz | Nvme1: Samsung 970 EVO Plus 500gb | Nvme2: Samsung EVO Plus 1TB | Gpu1: Intel UHD 630 | Gpu2: Nvidia RTX2060 Mobile | OS: Arch Linux

Permalänk
Medlem

Jag hade samma problem innan idag. Har installerat om. Får hoppas på det bästa. Riktigt lortigt att det ska behöva vara så här för oss betalande kunder!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noobson:

Jag hade samma problem innan idag. Har installerat om. Får hoppas på det bästa. Riktigt lortigt att det ska behöva vara så här för oss betalande kunder!

Ja jag tycker det är helt fantastiskt. Varför köpa en licens när det ändå inte fungerar? Håll mig uppdaterad på utvecklingen ifall du klarar dig denna gången och vad du isåfall gjort annorlunda.

Visa signatur

Acer Triton 500 | CPU: Intel 9750H | Ram: 16gb ddr4 2666mhz | Nvme1: Samsung 970 EVO Plus 500gb | Nvme2: Samsung EVO Plus 1TB | Gpu1: Intel UHD 630 | Gpu2: Nvidia RTX2060 Mobile | OS: Arch Linux

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Noobson:

Jag hade samma problem innan idag. Har installerat om. Får hoppas på det bästa. Riktigt lortigt att det ska behöva vara så här för oss betalande kunder!

För skojs skull har du liknande hårdvara som no-heat noobson?
Och vilket windows kör ni?
Win 7?

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Medlem
Skrivet av no-heat:

Ja jag tycker det är helt fantastiskt. Varför köpa en licens när det ändå inte fungerar? Håll mig uppdaterad på utvecklingen ifall du klarar dig denna gången och vad du isåfall gjort annorlunda.

Jag gjorde inte så mycket annorlunda denna gången.. Kom på att jag hade ett gammalt analogt tv-kort i burken, tog ut det före ominstallation och sen har det flytit på bra. Vet inte om det ens påverkar.

Skrivet av jonas1972:

För skojs skull har du liknande hårdvara som no-heat noobson?
Och vilket windows kör ni?
Win 7?

Helt olika hårdvara, win 7 64bit.

Permalänk
Medlem

Fick samma problem igen när jag skulle installera den senaste versionen av flash.