Byte av grafikkort = död dator

Permalänk
Medlem

Byte av grafikkort = död dator

Hej,

Jag tänkte byta ut mitt XFX GeForce GTS 250 mot ett MSI Radeon HD 7950. Radeon kortet är mycket större, men fick precis plats (var dock tvungen att koppla ur IDE kablen). Men nu vill inte datorn gå igång öht! Det händer absolut ingenting när jag trycker på startknappen. Någon som kan förstå varför?

Till saken hör också att jag behövde 2st 6-pin power connectors till det nya kortet, medan mitt gamla bara kräver 1. Hittade en "adapter" som gör om två vanliga molexkontakter till pci-e, om problemet nu kan ligga där?

Bytte tillbaks till mitt gamla kort i rädsla att jag skadat datorn på något sätt, men då fungerar allt igen.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Chii:

Hej,

Jag tänkte byta ut mitt XFX GeForce GTS 250 mot ett MSI Radeon HD 7950. Radeon kortet är mycket större, men fick precis plats (var dock tvungen att koppla ur IDE kablen). Men nu vill inte datorn gå igång öht! Det händer absolut ingenting när jag trycker på startknappen. Någon som kan förstå varför?

Till saken hör också att jag behövde 2st 6-pin power connectors till det nya kortet, medan mitt gamla bara kräver 1. Hittade en "adapter" som gör om två vanliga molexkontakter till pci-e, om problemet nu kan ligga där?

Bytte tillbaks till mitt gamla kort i rädsla att jag skadat datorn på något sätt, men då fungerar allt igen.

Vad har du för nätagg?

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chii:

Hej,

Jag tänkte byta ut mitt XFX GeForce GTS 250 mot ett MSI Radeon HD 7950. Radeon kortet är mycket större, men fick precis plats (var dock tvungen att koppla ur IDE kablen). Men nu vill inte datorn gå igång öht! Det händer absolut ingenting när jag trycker på startknappen. Någon som kan förstå varför?

Till saken hör också att jag behövde 2st 6-pin power connectors till det nya kortet, medan mitt gamla bara kräver 1. Hittade en "adapter" som gör om två vanliga molexkontakter till pci-e, om problemet nu kan ligga där?

Bytte tillbaks till mitt gamla kort i rädsla att jag skadat datorn på något sätt, men då fungerar allt igen.

Kan det vara så att ditt nätagg är för klent för att dra runt ett 7950? Vad har du förr agg, och hur många watt är det på?

Edit: NordhNet tänkte visst samma sak som jag...

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 | 16GB | 512GB + 2TB SSD | RTX 3060

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Vad har du för nätagg?

Hiper 580W

http://www.komplett.se/hiper-ntaggregat-atx-580w-svart/320183

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chii:

Hej,

Jag tänkte byta ut mitt XFX GeForce GTS 250 mot ett MSI Radeon HD 7950. Radeon kortet är mycket större, men fick precis plats (var dock tvungen att koppla ur IDE kablen). Men nu vill inte datorn gå igång öht! Det händer absolut ingenting när jag trycker på startknappen. Någon som kan förstå varför?

Till saken hör också att jag behövde 2st 6-pin power connectors till det nya kortet, medan mitt gamla bara kräver 1. Hittade en "adapter" som gör om två vanliga molexkontakter till pci-e, om problemet nu kan ligga där?

Bytte tillbaks till mitt gamla kort i rädsla att jag skadat datorn på något sätt, men då fungerar allt igen.

Skulle du kunna lista resten av dina komponenter?

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Medlem

Har du ström i din molexkontakt som du använder?
Har du provat en annan molex?

Tycker att datorn borde starta ändå!

Visa signatur

ASUS MAXIMUS VI FORMULA Z87 - Intel Core i7 4770K 4.7Ghz - EVGA GeForce GTX 980ti sc 6GB - Corsair Vengeance 24GB 1600Mhz DDR3 - Corsair SSD Force 3 120GB - SSD Samsung Pro 250 - Phanteks Enthoo Primo -

Permalänk
Medlem

Byt ut det direkt!
(Oavsett om det orsakar ditt nuvarande problem)

Hiper har en historik att plötsligt sluta fungera med en knall,
och samtidigt ta många datorkomponenter med sig i graven.

Fo3

Tex
http://forums.overclockers.co.uk/showthread.php?t=17694588&pa...
http://www.sweclockers.com/forum/74-chassin-och-nataggregat/9...

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrutalSwede:

Skulle du kunna lista resten av dina komponenter?

Grafikkort (som jag försökte byta till): MSI Radeon HD 7950
http://www.komplett.se/msi-radeon-hd-7950-3gb-gddr5/758734#!t...

PSU: Hiper 580W
http://www.komplett.se/hiper-ntaggregat-atx-580w-svart/320183

Moderkort: XFX 750a nForce
http://techreport.com/review/15161/nvidia-nforce-750a-sli-chi...

Processor: AMD Athlon 64 Dual Core 6000+ 3.10 GHz

4GB Corsair RAM..

Permalänk
Medlem

Även om grafikkortet inte får ström via de molex kontakter med adapter till grafikkortet ska det väl starta och ge bild? Och även om det inte ger bild borde väl fläktar osv dra igång? Det låter väldigt skumt detta!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Skrivet av Chii:

Hej,

Jag tänkte byta ut mitt XFX GeForce GTS 250 mot ett MSI Radeon HD 7950. Radeon kortet är mycket större, men fick precis plats (var dock tvungen att koppla ur IDE kablen). Men nu vill inte datorn gå igång öht! Det händer absolut ingenting när jag trycker på startknappen. Någon som kan förstå varför?

Till saken hör också att jag behövde 2st 6-pin power connectors till det nya kortet, medan mitt gamla bara kräver 1. Hittade en "adapter" som gör om två vanliga molexkontakter till pci-e, om problemet nu kan ligga där?

Bytte tillbaks till mitt gamla kort i rädsla att jag skadat datorn på något sätt, men då fungerar allt igen.

Nvidia till AMD. Har du avinstallerat ALLA Nvidia drivrutiner innan montering av ditt AMD kort. Samt därefter installera AMD drivrutiner?

Visa signatur

MB Asus Z-97-A CPU i5-4690K GPU Sapphire R9 290X RAM 2*4GB Corsair Vengence i 2133MHz PSU OCZ ZT 750W Lagring 2*240GB Intel 330 SSD Kylning CPU Corsair H100i Chassie FD R4 Skärmar 2*AOC I2757Fm Router Asus RT-AC68U Bredband Bahnhof 100/100 fiberlina på stadsnät

"If it aint broken, dont fix it...or?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Surgubben:

Nvidia till AMD. Har du avinstallerat ALLA Nvidia drivrutiner innan montering av ditt AMD kort. Samt därefter installera AMD drivrutiner?

Kan detta verkligen göra att datorn startar?.. Har ingen lust att installera drivrutiner till något som ändå inte fungerar :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Även om grafikkortet inte får ström via de molex kontakter med adapter till grafikkortet ska det väl starta och ge bild? Och även om det inte ger bild borde väl fläktar osv dra igång? Det låter väldigt skumt detta!

Skickades från m.sweclockers.com

Jag det är lite så jag känner. Inga fläktar, ingenting, drar igång.. Och det enda som lyser är 1 av de 3 LED-belysningarna som jag annars kan se med det gamla kortet i.

Permalänk
Skrivet av Chii:

Kan detta verkligen göra att datorn startar?.. Har ingen lust att installera drivrutiner till något som ändå inte fungerar :/

Åtminstone att du inte får bild. Är den helt utan liv? Inga fläktarsomsnurrar, inga lampor lyser etc.

Visa signatur

MB Asus Z-97-A CPU i5-4690K GPU Sapphire R9 290X RAM 2*4GB Corsair Vengence i 2133MHz PSU OCZ ZT 750W Lagring 2*240GB Intel 330 SSD Kylning CPU Corsair H100i Chassie FD R4 Skärmar 2*AOC I2757Fm Router Asus RT-AC68U Bredband Bahnhof 100/100 fiberlina på stadsnät

"If it aint broken, dont fix it...or?"

Permalänk
Medlem

8pins kontakten sitter på moderkortet?

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97M-Plus | 16gb ram | Asus Strix 970 | Phanteks PH-TC12DX | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair Force GS 120gb | Fractal Design Integra M 650w | Fractal Design Define Mini C

Permalänk

Hehe kommer ihåg när polarns Hiper 580W agg började smälta och blåsa rök ur hela burken

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Surgubben:

Nvidia till AMD. Har du avinstallerat ALLA Nvidia drivrutiner innan montering av ditt AMD kort. Samt därefter installera AMD drivrutiner?

Borde den inte starta till bios ändå?

Skrivet av aMp:

Även om grafikkortet inte får ström via de molex kontakter med adapter till grafikkortet ska det väl starta och ge bild? Och även om det inte ger bild borde väl fläktar osv dra igång? Det låter väldigt skumt detta!

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Chii:

Jag det är lite så jag känner. Inga fläktar, ingenting, drar igång.. Och det enda som lyser är 1 av de 3 LED-belysningarna som jag annars kan se med det gamla kortet i.

Det låter mer som någon sorts kortslutning. Köpte du kortet nytt?

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av RalleRalle:

Hehe kommer ihåg när polarns Hiper 580W agg började smälta och blåsa rök ur hela burken

Edit- Kan de bara börja göra det sådär eller var det överbelastat? Vet ju inte om jag vågar installera något tyngre än mitt nuvarande kort om det kan göra det för att det blir överbelastat..!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Borde den inte starta till bios ändå?

Det låter mer som någon sorts kortslutning. Köpte du kortet nytt?

Nej, det är ett kort jag fick av en vän, men som fungerade i hans dator iaf.

Permalänk
Medlem

@TS lyssna på vad FatherOfThree säger! Han har även gett källor där massor av folk har berättat att deras nätagg av samma märke som ditt har helt plötsligt slutat fungera. Byyt nätagg!!!!!!!!!!!!!

Visa signatur

Fractal Design R5, i5 6600k, MSI Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION, MSI GTX 980, 8GB Minne @ 2400MHz, BeQuiet Kraft 700W

Permalänk
Skrivet av Chii:

Edit- Kan de bara börja göra det sådär eller var det överbelastat? Vet ju inte om jag vågar installera något tyngre än mitt nuvarande kort om det kan göra det för att det blir överbelastat..!!

Det här var flera år sedan, antagligen satt han bara och spelade WC3 typ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hersses:

@TS lyssna på vad FatherOfThree säger! Han har även gett källor där massor av folk har berättat att deras nätagg av samma märke som ditt har helt plötsligt slutat fungera. Byyt nätagg!!!!!!!!!!!!!

Ja det låter som en bra snart framtida plan, men just i detta nu har den inte lagt av så det är inte problemet just nu skulle jag tro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Surgubben:

Nvidia till AMD. Har du avinstallerat ALLA Nvidia drivrutiner innan montering av ditt AMD kort. Samt därefter installera AMD drivrutiner?

Skrivet av Chii:

Kan detta verkligen göra att datorn startar?.. Har ingen lust att installera drivrutiner till något som ändå inte fungerar :/

Skrivet av Surgubben:

Åtminstone att du inte får bild. Är den helt utan liv? Inga fläktarsomsnurrar, inga lampor lyser etc.

Skrivet av NordhNet:

Borde den inte starta till bios ändå?

NordhNet har rätt här. Drivrutiner kan omöjligen påverka något överhuvudtaget innan Windows startar, då de laddas i och med att Windows startar upp.

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk

Min gissning är nätagget. Jag har varit med om att datorn inte alls startat (totaldöd, inte ens till bios) för att jag hade för lite Amps på railen som gick till grafikkortet. Har nätagget en eller flera rails?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HellDildo:

Min gissning är nätagget. Jag har varit med om att datorn inte alls startat (totaldöd, inte ens till bios) för att jag hade för lite Amps på railen som gick till grafikkortet. Har nätagget en eller flera rails?

Bra fråga. Hur ser jag detta?

Permalänk
Medlem

Har nu försökt byta till ett annat grafikkort, ZOTAC GeForce GTX 570. Nu startar iaf datorn, men skärmen förblir svart. Även detta grafikkort behöver 2x 6-pin kontakter. Börjar misstänka att det är något med detta?

Som sagt så behöver jag därför använda en adapter som gör 2x molexkontakter till 1x 6-pin pci-e. Finns det några "regler" för användning av molexkontakter? Den ena jag anslutit till adaptern går inte till något annat, men den andra går även till hårddiskarna. Är detta en dålig sak kanske?

Permalänk
Skrivet av Chii:

Bra fråga. Hur ser jag detta?

Borde stå på agget, typ 12v1: 17A, 12v2 14A osv. om det endast är en +12V (-12v räknas inte in) så är det endast en rail, och då borde det fungera. Om det är fler än en rail eller om det är så gammalt att tyngdpunken ligger onödigt högt på +5v och +3v så är det högst antagligen för svagt... Att köra Pci-e-kontakten från en rail och adaptern från en annan kan gå, men kan ha andra risker beroende på hur nätagget är byggt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HellDildo:

Borde stå på agget, typ 12v1: 17A, 12v2 14A osv. om det endast är en +12V (-12v räknas inte in) så är det endast en rail, och då borde det fungera. Om det är fler än en rail eller om det är så gammalt att tyngdpunken ligger onödigt högt på +5v och +3v så är det högst antagligen för svagt... Att köra Pci-e-kontakten från en rail och adaptern från en annan kan gå, men kan ha andra risker beroende på hur nätagget är byggt.

Hjälper denna länk? http://www.komplett.se/hiper-ntaggregat-atx-580w-svart/320183

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chii:

Hej,

Jag tänkte byta ut mitt XFX GeForce GTS 250 mot ett MSI Radeon HD 7950. Radeon kortet är mycket större, men fick precis plats (var dock tvungen att koppla ur IDE kablen). Men nu vill inte datorn gå igång öht! Det händer absolut ingenting när jag trycker på startknappen. Någon som kan förstå varför?

Hade samma problem med mitt msi gtx 780. Problemet där låg i att moderkortet ej kunde hitta GPUn. Dvs ingen vBIOS fanns för kortet, hade ett asrock.
Prova att ladda hem senaste BIOS från ditt moderkorts hemsida och uppdatera bios med en sticka unuti bios, om nu ditt mb stödjer den funktionen.

Annars prova ladda hem vbios för din gpu och uppdatera på samma sätt.
Sista utvägen annars är att skaffa nytt moderkort, och då gärna msi eftersom jag har erfarenhet av kompabilitetsproblem gällande olika märken (bios, vbios-versioner) gällande gpu + mb.

Hoppas detta hjälper, GL

Visa signatur

4960K@4.6Ghz Evo 212ooo ASUS GTX 750 OC ASUS ROG MAXIMUS VII RANGER Kingston 120GB SSD Corsair XMS3 8GB HIPER TypeM 530W Bitfenix Outlaw Beta Windows 8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Även om grafikkortet inte får ström via de molex kontakter med adapter till grafikkortet ska det väl starta och ge bild? Och även om det inte ger bild borde väl fläktar osv dra igång? Det låter väldigt skumt detta!

Skickades från m.sweclockers.com

Nej, det kommer inte att ge bild om inte alla strömanslutningarna är anslutna. Åtminstone har det varit så på deras äldre kort.

Permalänk
Medlem

Alltså du ska nog vara glad att den inte startar för då skulle antagligen nätagget ryka och kanske ta någon komponent med sig. Det finns folk som envisats med att köra på sina hiper 580 i det ena efter det andra bygget. Som sedan blir förvånade över att de har sån otur med att deras dyra komponenter går sönder.

Byt PSU omedelbart och du kommer ha en dator som inte brinner upp på grund av din PSU. Det skulle förvåna mig mycket om inte detta också löser ditt startproblem. Det Hiper agget du länkade till kan inte leverera mer än 360W delat på 2 12V linor. Då de lastas hårt är risken som störst för att de skall bränna komponenterna.

Å andra sidan undrar jag om du länkat rätt, då det agget du länkade skall ha 2 st PCIe 6pin.

Edit: En referens. http://www.realhardtechx.com/index_archivos/Page683.htm