Permalänk
Medlem

Byta kylning pga RAM

Tja! Jag har för tillfället en AMD FX-8350 8-core 4,0 Ghz processor med Noctua NH-D14 kylning och har tänkt skaffa mer och bättre RAM minnen. Problemet ligger då i att kylaren täcker över RAM sloten och därmed kan jag inte ha de starkare minnena med hög profil. Jag har inte klockat processorn än men har tänkt göra det i en snar framtid. Frågar är då vad för kylning jag ska ha? Bör jag skaffa vattenkylning med tanke på att jag vill clocka processorn till maxgränsen, eller räcker det med vanlig luftkylning som tar mindre plats?

Visa signatur

Moderkort: ASUS Crosshair V Formula-Z
Processor & Kylare: AMD FX-8350 8 Core @4,0 Ghz med Noctua NH-D14
PSU: EVGA Supernova G2 750W modulär
Grafikkort: Sapphire Radeon HD 7970 3GB Vapor-X Ghz edition
RAM: Patriot 2 x 8GB 1600 mhz

Permalänk
Medlem

Ett alternativ är ju att plocka bort flänsarna från minnena.
Gigantiska kylflänsar på minnen är ju 99% bling och fyller ingen riktig funktion.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Svensktiger:

Ett alternativ är ju att plocka bort flänsarna från minnena.
Gigantiska kylflänsar på minnen är ju 99% bling och fyller ingen riktig funktion.

Precis vad jag gjort på mina Corsair Dominators för att få plats med exakt den kylaren. Noctua själva rekommenderar faktiskt den lösningen.

Visa signatur

Desktop:NZXT H440 Black/Blue - MSI X99S SLI Plus - i7 5820k @ 4.5Ghz - Noctua NH-D15 - Crucial 32GB @ 2400 CL14 - Asus GTX 780 Ti - Asus GTX 470 - Lycom Firewire 400 LP kort - 2x Samsung 850 Pro 1TB - Seasonic 1200w 80+ Platinum Laptop: Macbook Pro Retina (Late 2013) - 1TB SSD - 16GB RAM - 2.6Ghz Intel i7 - nVidia 750 GT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Ett alternativ är ju att plocka bort flänsarna från minnena.
Gigantiska kylflänsar på minnen är ju 99% bling och fyller ingen riktig funktion.

Så flänsarna på minnena är mer utseende än funktion? Hade jag aldrig kunnat tänka mig. Men är Noctua NH-D14 något att ha när man ska clocka? Är inte ute efter att ta några världsrekord i clockning men vill ändå inte riskera att processorn går åt helvete efter ett par månader.. Och är det värt att satsa på minnen som är 2400 hz istället för 1600? Jag vill liksom att datorn blir så bra den kan bli med detta moderkortet, sen vet jag att jag kommer va tvungen att uppgradera efter ett tag. Det jag planerat är att clocka processorn till 4,5 - 5,0 Ghz, bygga in 32 GB DDR3 2400 hz minnen och köra 2 st Sapphire Radeon HD7970 Ghz Vapor-X edt 3 GB GDDR5 grafikkort, eller köra ett singel grafikkort som är starkare. Låter det som en bra idé med tanke på bygget jag har för tillfället?

Visa signatur

Moderkort: ASUS Crosshair V Formula-Z
Processor & Kylare: AMD FX-8350 8 Core @4,0 Ghz med Noctua NH-D14
PSU: EVGA Supernova G2 750W modulär
Grafikkort: Sapphire Radeon HD 7970 3GB Vapor-X Ghz edition
RAM: Patriot 2 x 8GB 1600 mhz

Permalänk
Skrivet av Ask0o:

Så flänsarna på minnena är mer utseende än funktion? Hade jag aldrig kunnat tänka mig. Men är Noctua NH-D14 något att ha när man ska clocka? Är inte ute efter att ta några världsrekord i clockning men vill ändå inte riskera att processorn går åt helvete efter ett par månader.. Och är det värt att satsa på minnen som är 2400 hz istället för 1600? Jag vill liksom att datorn blir så bra den kan bli med detta moderkortet, sen vet jag att jag kommer va tvungen att uppgradera efter ett tag. Det jag planerat är att clocka processorn till 4,5 - 5,0 Ghz, bygga in 32 GB DDR3 2400 hz minnen och köra 2 st Sapphire Radeon HD7970 Ghz Vapor-X edt 3 GB GDDR5 grafikkort, eller köra ett singel grafikkort som är starkare. Låter det som en bra idé med tanke på bygget jag har för tillfället?

NH-D14 är helt okej, Jag kör min 4770k @4,5Ghz (1,3 vcore) och toppar ca 60 grader vid spelande.
Du får oftast ingen extra prestanda med snabbare minnen, Satsa på 1600mhz med låg latens istället.

Men det skulle hjälpa om du berättade vad du ska använda datorn till med tanke på att du vill köpa 32GB 2400mhz minnen? Videorendering/redigering?

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ask0o:

Så flänsarna på minnena är mer utseende än funktion? Hade jag aldrig kunnat tänka mig. Men är Noctua NH-D14 något att ha när man ska clocka? Är inte ute efter att ta några världsrekord i clockning men vill ändå inte riskera att processorn går åt helvete efter ett par månader.. Och är det värt att satsa på minnen som är 2400 hz istället för 1600? Jag vill liksom att datorn blir så bra den kan bli med detta moderkortet, sen vet jag att jag kommer va tvungen att uppgradera efter ett tag. Det jag planerat är att clocka processorn till 4,5 - 5,0 Ghz, bygga in 32 GB DDR3 2400 hz minnen och köra 2 st Sapphire Radeon HD7970 Ghz Vapor-X edt 3 GB GDDR5 grafikkort, eller köra ett singel grafikkort som är starkare. Låter det som en bra idé med tanke på bygget jag har för tillfället?

Alltså den kylaren är ju bland det bästa man kan ha, färdiga vattenkylare kanske kan orka kyla någon grad mer men de kommer antagligen att låta betydligt mer i det fallet. Noctuan kyler ju dessutom även komponenter på moderkortet.

Minnet ser jag egentligen ingen anledning att köra högre än 1600MHz.

Ska du klocka den cpu´n så hårt och köra dubbla GPU´s så se till att den extra strömförsörjningen är ansluten till portarna i moderkortet. Annars kommer du löpa stor risk att moderkortet inte orkar förse komponenterna med ström.
http://www.sweclockers.com/forum/125-geforce/975571-grafikkor...

Vad gäller valet av GPU så är jag inte så hemma där, men CF lösningar kräver oftast att man har referenskylare för att bli av med värmen. Så fundera på det med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ask0o:

Så flänsarna på minnena är mer utseende än funktion? Hade jag aldrig kunnat tänka mig. Men är Noctua NH-D14 något att ha när man ska clocka? Är inte ute efter att ta några världsrekord i clockning men vill ändå inte riskera att processorn går åt helvete efter ett par månader.. Och är det värt att satsa på minnen som är 2400 hz istället för 1600? Jag vill liksom att datorn blir så bra den kan bli med detta moderkortet, sen vet jag att jag kommer va tvungen att uppgradera efter ett tag. Det jag planerat är att clocka processorn till 4,5 - 5,0 Ghz, bygga in 32 GB DDR3 2400 hz minnen och köra 2 st Sapphire Radeon HD7970 Ghz Vapor-X edt 3 GB GDDR5 grafikkort, eller köra ett singel grafikkort som är starkare. Låter det som en bra idé med tanke på bygget jag har för tillfället?

Svar ja, flänsarna är mer gimmick, de ska se tuffa ut. Skillnaden mellan med/utan flänsar är obefintlig.

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk

Har också den kylaren. Funkar hur bra som helst, och den kyler riktigt bra. Minnen går som sagt in, bara pilla av flänsarna. syns inte under kylaren ändå

Permalänk

Måste fråga TS, vad ska du med 32 GB minne till?

Är det videorendering och mycket photoshoppande så förstår jag.

/Pete

Permalänk
Medlem

Jag håller på med redigering av musik, vilket kanske inte kräver mer än de 16 GB minnen jag har idag, men som sagt så vill jag maxa ut datorn så mycket det bara går. Kommer i framtiden börja med videoredigering också, till musiken då, och jag antar att det kräver lite mer minne. Hur mycket vet jag dock inte. Jag spelar en jävla massa på datorn också och vill så klart att det ska gå så smidigt som möjligt med så hög kvalité som möjligt, därför vill jag uppgradera grafikkortet. Antingen köra CF eller köpa ett annat, starkare grafikkort. Anledningen till det är att jag vill kunna köra spel som kommer komma ut som kräver mer och vill vara förberedd redan nu. Kör för tillfället BF4 på ultra och får ut mellan 60-70 FPS på de bygget jag har.

Visa signatur

Moderkort: ASUS Crosshair V Formula-Z
Processor & Kylare: AMD FX-8350 8 Core @4,0 Ghz med Noctua NH-D14
PSU: EVGA Supernova G2 750W modulär
Grafikkort: Sapphire Radeon HD 7970 3GB Vapor-X Ghz edition
RAM: Patriot 2 x 8GB 1600 mhz

Permalänk
Skrivet av Ask0o:

Jag håller på med redigering av musik, vilket kanske inte kräver mer än de 16 GB minnen jag har idag, men som sagt så vill jag maxa ut datorn så mycket det bara går. Kommer i framtiden börja med videoredigering också, till musiken då, och jag antar att det kräver lite mer minne. Hur mycket vet jag dock inte. Jag spelar en jävla massa på datorn också och vill så klart att det ska gå så smidigt som möjligt med så hög kvalité som möjligt, därför vill jag uppgradera grafikkortet. Antingen köra CF eller köpa ett annat, starkare grafikkort. Anledningen till det är att jag vill kunna köra spel som kommer komma ut som kräver mer och vill vara förberedd redan nu. Kör för tillfället BF4 på ultra och får ut mellan 60-70 FPS på de bygget jag har.

Kör på 32GB 1600mhz cl8/cl9 minnen, Till exempel 2st: https://www.inet.se/produkt/5322254/corsair-16gb-2x8g-cl9-160...

Sedan hade jag kört på ett R9-290 Tri-X då 2st 280x inte riktigt kommer kunna sträcka på benen tillsammans med en FX-8350, Kollar man däremot på videorendering/komprimering så presterar FX-8350 riktigt bra.

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Skrivet av Ask0o:

Jag håller på med redigering av musik, vilket kanske inte kräver mer än de 16 GB minnen jag har idag, men som sagt så vill jag maxa ut datorn så mycket det bara går. Kommer i framtiden börja med videoredigering också, till musiken då, och jag antar att det kräver lite mer minne. Hur mycket vet jag dock inte. Jag spelar en jävla massa på datorn också och vill så klart att det ska gå så smidigt som möjligt med så hög kvalité som möjligt, därför vill jag uppgradera grafikkortet. Antingen köra CF eller köpa ett annat, starkare grafikkort. Anledningen till det är att jag vill kunna köra spel som kommer komma ut som kräver mer och vill vara förberedd redan nu. Kör för tillfället BF4 på ultra och får ut mellan 60-70 FPS på de bygget jag har.

Då förstår jag

Och H4nssons rekommendation ser bra ut tycker jag