Dator startar inte vid byte av cpu fläkt..

Permalänk
Medlem

Dator startar inte vid byte av cpu fläkt..

Jag bytte från min vattenkylning Corsair h60v2 till en luftkylare i min dator..
Det ända jag pillade med var just kylarna och inget annat, men nu när luftkylaren är monterad så är datorn helt stendöd. Och jag har absolut ingen aning om vad som gör detta.

Ram minnen sitter på plats, alla kablar är på sin plats. 24pin / 8pin osv.. Så inget har ju rörts förutom cpu kylaren.

Vad kan felet vara?

Speccs ser ni i min signatur. Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

ajaj ditt mb har nog dött av statisk elektricitet du hade väll inte fleece tröja eller liknande? Samt höll i ett element innan du börja pilla så du jordade dig samt bröt stömmen till datorn?

Visa signatur

Rigg : Asus Rog Strix B450 | 16gb Corsair 3200mhz | Ryzen 5700X | Gainward RTX 2070 | Silencio 550
Cube : Asus H81I | 8gb Corsair Vengeance 1866mhz | i5 4570S@Cold like ice | HD7970| Node 304 White

Permalänk
Medlem

Du har slagit på stömmen till nätagget förresten? Vore juh härligt om det var så lätt!

Visa signatur

Rigg : Asus Rog Strix B450 | 16gb Corsair 3200mhz | Ryzen 5700X | Gainward RTX 2070 | Silencio 550
Cube : Asus H81I | 8gb Corsair Vengeance 1866mhz | i5 4570S@Cold like ice | HD7970| Node 304 White

Permalänk
Medlem
Skrivet av GanX:

ajaj ditt mb har nog dött av statisk elektricitet du hade väll inte fleece tröja eller liknande? Samt höll i ett element innan du börja pilla så du jordade dig samt bröt stömmen till datorn?

Skrivet av GanX:

Du har slagit på stömmen till nätagget förresten? Vore juh härligt om det var så lätt!

Jag har ett armband när jag bytte, har en vanlig bomulls tröja på mig. Jag drog alla sladdar ur datorn, och ställde på ett enskilt bord. Så har svårt o tro att det är något sånt.. Kylaren är en Noctua U12P se2.

Permalänk
Medlem

Kanske dum fråga, men du har inte glömt att trycka om nätagget från O till I?

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Kanske dum fråga, men du har inte glömt att trycka om nätagget från O till I?

Jag har tryckt på den knappen 88gånger , så det har jag prövat

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dezin:

Jag har ett armband när jag bytte, har en vanlig bomulls tröja på mig. Jag drog alla sladdar ur datorn, och ställde på ett enskilt bord. Så har svårt o tro att det är något sånt.. Kylaren är en Noctua U12P se2.

Ok då kan du nog utesluta det!

Har samma kylare själv! Du har använt rätt intel install backplate för socketen? Har för mig att det var nån gummi del som skulle sitta på olika vis för olika socklar? samt kollat så fläkt kontakten sitter som den ska?

Annars kan jag bara tänka mig att du flexat mb för mycket så någon kanal inne i mb pajat.

För låter som om du har kollat allt annat tyvärr.

Visa signatur

Rigg : Asus Rog Strix B450 | 16gb Corsair 3200mhz | Ryzen 5700X | Gainward RTX 2070 | Silencio 550
Cube : Asus H81I | 8gb Corsair Vengeance 1866mhz | i5 4570S@Cold like ice | HD7970| Node 304 White

Permalänk
Medlem
Skrivet av GanX:

Ok då kan du nog utesluta det!

Har samma kylare själv! Du har använt rätt intel install backplate för socketen? Har för mig att det var nån gummi del som skulle sitta på olika vis för olika socklar? samt kollat så fläkt kontakten sitter som den ska?

Annars kan jag bara tänka mig att du flexat mb för mycket så någon kanal inne i mb pajat.

För låter som om du har kollat allt annat tyvärr.

Jag har plockat ner alla fästen till kylaren och försöker starta den efter det, men det är fortfarande inga livstecken alls. Och ja det är backplate jag använder samt skruv... Jag tror nog mitt moderkort ha gett upp för någon anledning.. Frågan är om garantin funkar på detta?

Permalänk
Medlem

UPPDATERING, datorn startar nu efter att jag plockade ur processorn och båste under den och i "fästet" eller vad man kan kallar. Dock så ligger datorn ner nu och helt utan kylare till cpun. Jag ska försöka installera kylaren igen och se hur detta slutar.

Permalänk
Medlem

hmm tråkigt. ja du du kan juh prova skicka in mb men kommer nog ta en jäkla tid och sen är det juh inte säkert att du får något nytt.

Men du är säker på att det går ström genom nätagget? spinner dvd/hdd upp? Fläktar? fläktarna tar juh stöm från mb så om dom står still men hdd och dvd får stöm så är nog det säkert att mb är heldött.

Visa signatur

Rigg : Asus Rog Strix B450 | 16gb Corsair 3200mhz | Ryzen 5700X | Gainward RTX 2070 | Silencio 550
Cube : Asus H81I | 8gb Corsair Vengeance 1866mhz | i5 4570S@Cold like ice | HD7970| Node 304 White

Permalänk
Medlem

Har du kopplat processorfläkten till rätt fläktuttag på moderkortet? En del datorer vägrar starta utan en fläkt i cpu-fläktporten.

Permalänk
Medlem

Låter lite som att din processor hamnat snett eller något i den stilen då.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pellepelikan:

Har du kopplat processorfläkten till rätt fläktuttag på moderkortet? En del datorer vägrar starta utan en fläkt i cpu-fläktporten.

Japp, jag har 1 av fläktarna i cpu_fan uttaget och den andra i pwr_fan.

Permalänk
Medlem

Nu har jag dock fått ett annat problem...... Ingen bild i skärmen och mus/ tangentbord funkar inte.

Datorn startar även upp i ca 2 sek, sen dör. Och sedan 2 sekunder senare så startar den igen..

edit: Datorn snurrar ett tag, men sedan så startar den också om sig självmant efter någon minut.

EDIT IGEN: Detta felet var pga att ett av mina ram minnens spärr hade åkt upp, och då antadligen så har ramminnet lyckats åka upp någon ynka millimeter.

Så allt är som vanligt för mig. TACK o lov!

Jag tackar för tipsen och hjälpen ni gav mig. Mycket trevligt forum det här, det finns alltid svar på allt. Och tips om saker som man glömt av att kolla. Tack!

Permalänk
Medlem

härligt att det löste sig iaf!

Visa signatur

Rigg : Asus Rog Strix B450 | 16gb Corsair 3200mhz | Ryzen 5700X | Gainward RTX 2070 | Silencio 550
Cube : Asus H81I | 8gb Corsair Vengeance 1866mhz | i5 4570S@Cold like ice | HD7970| Node 304 White

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dezin:

Nu har jag dock fått ett annat problem...... Ingen bild i skärmen och mus/ tangentbord funkar inte.

Datorn startar även upp i ca 2 sek, sen dör. Och sedan 2 sekunder senare så startar den igen..

edit: Datorn snurrar ett tag, men sedan så startar den också om sig självmant efter någon minut.

EDIT IGEN: Detta felet var pga att ett av mina ram minnens spärr hade åkt upp, och då antadligen så har ramminnet lyckats åka upp någon ynka millimeter.

Så allt är som vanligt för mig. TACK o lov!

Jag tackar för tipsen och hjälpen ni gav mig. Mycket trevligt forum det här, det finns alltid svar på allt. Och tips om saker som man glömt av att kolla. Tack!

Trevligt och bra av dig att återkoppla hur det gick! (Tyvärr inte alla som gör det)