Permalänk
Medlem

Identifiera fläktkablar

Hur kan jag ta reda på vad som är vad, på enklaste vis utan att riskera att bränna sönder något?

Enligt sunons datablad är svart/röd minus/plus, men det står inget om 4 eller fler kablar.

Hoppas på att någon av dem ska kunna ta emot PWM-signal...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Den fläkten är nog inte PWM.

Tycker du den låter mycket på full fart?

Permalänk
Medlem

Skulle säga:
båda svarta är jord.
Röd = +12V
Gul = RPM
Grön = PWM

Visa signatur

3570K @ de-lid @ 4.8 GHz | Sabertooth Z77 | 8GB-2133MHz-CL9 | ATi R9 290 @ 1150/1375
3x F60 RAID0 + 3TB WD Green
{@Custom H2O Loop}
Dell 3007WFP 2560x1600 BLANK AG removed+BLbleed mod | Z-5500 @ cap-mod
Garage Band komposition!

Permalänk
Rekordmedlem

Det där är ingen normal datorfläkt, den drar 36W och verkar användas i en del servrar, den ger dessutom högre ljudnivå än min dammsugare.
Varför vill du använda en sån om du behöver sänka varvtalet på den ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det där är ingen normal datorfläkt, den drar 36W och verkar användas i en del servrar, den ger dessutom högre ljudnivå än min dammsugare.
Varför vill du använda en sån om du behöver sänka varvtalet på den ?

Tänkte byta ut befintliga foxconn 150cfm 120x38mm-fläktar i en dell, de styrs med pwm men flyttar för lite luft (enligt mig).

Visa signatur
Permalänk
Rekordmedlem

Du ska nog vara försiktig med en så effektkrävande fläkt även om den skulle gå att koppla in, du ligger förmodligen väldig nära eller över den effekt fläktkontrollern/moderkortet kan klara av, det kan vara därför de inte har den vanliga kontakten, en sort säkerhetsdetalj så man inte bränner upp moderkortet.
Det finns ju annars fläktar som kör på nätspänning, du kan ju kolla på Ebm/Papst

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Koppla för guds skull inte in den på moderkortet. Utgångarna där är inte menade för en fläkt som drar 5ggr mer än en vanlig fläkt. Om den är PWM-styrd, koppla in PWM-signalen samt RPM till moderkortet, och slanga sedan ström från nätaggets 5, 7 eller 12v-lina, beroende på vad den klara av att köras på.

Om det inte är PWM så kör in den direkt i nätagget, utan resistorer eller liknande. Motståndet skulle behöva kylas och vara rätt så biffigt för att kunna växla ned så många Ampere. Kör den istället som jag skrev ovan direkt mot 12v, 7v, eller 5v via Molex-kontakt. 7v får du genom att använda potentialen mellan 5v och 12v. 5v kopplas då som minus, nolla eller vad du nu vill kalla det, och 12v blir plus eller fas.

Annars kommer ditt moderkort omedelbart fyrverkeria sig, eller gå sönder i förtid

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du ska nog vara försiktig med en så effektkrävande fläkt även om den skulle gå att koppla in, du ligger förmodligen väldig nära eller över den effekt fläktkontrollern/moderkortet kan klara av, det kan vara därför de inte har den vanliga kontakten, en sort säkerhetsdetalj så man inte bränner upp moderkortet.

Dellen har inte vanliga fläktkontakter till originalfläktarna heller, så modifikation måste ändå ske. Fläktarna är från en HP-server, sitter två av dem i varje och de har olika kontakter, men samma kabeluppsättning.

Skrivet av mrqaffe:

Det finns ju annars fläktar som kör på nätspänning, du kan ju kolla på Ebm/Papst

Det verkar onödigt när det finns 12v i burken.

Skrivet av Deathdancer:

Koppla för guds skull inte in den på moderkortet. Utgångarna där är inte menade för en fläkt som drar 5ggr mer än en vanlig fläkt. Om den är PWM-styrd, koppla in PWM-signalen samt RPM till moderkortet, och slanga sedan ström från nätaggets 5, 7 eller 12v-lina, beroende på vad den klara av att köras på.

Ja det är så jag tänkte testa om det visade sig att de fungerar med PWM. Men det har aldrig funkat att enbart koppla signal till moderkort förr så jag hoppas inte på för mycket.

Skrivet av Deathdancer:

Om det inte är PWM så kör in den direkt i nätagget, utan resistorer eller liknande. Motståndet skulle behöva kylas och vara rätt så biffigt för att kunna växla ned så många Ampere. Kör den istället som jag skrev ovan direkt mot 12v, 7v, eller 5v via Molex-kontakt. 7v får du genom att använda potentialen mellan 5v och 12v. 5v kopplas då som minus, nolla eller vad du nu vill kalla det, och 12v blir plus eller fas.

Annars kommer ditt moderkort omedelbart fyrverkeria sig, eller gå sönder i förtid

Nej, funkar inte PWM så får det vara. Då köper jag nya fläktar som man vet funkar, och dessa får bli bordsfläktar till sommaren..

Edit: Provade gul som rpm, grön som pwm (enligt ovan). När datorn startar upp börjar fläkten på låga varv, för att sen i steg gå upp mot, vad jag förmodar är, full hastighet och stannar sedan där. Då rapporterar bios ~3800rpm, men det låter mer som 5000+.

Märkligt? I normala fall går ju hastigheten ner igen efter bios. Med enbart 12v utan moderkortet så går den upp till max direkt, så nånting händer ju.

Visa signatur