Permalänk
Medlem

Behövs fläktar vid filmtittande?

Hej, som titeln lyder så är min fråga följande: behövs datorfläktarna vid filmtittande? Jag har ett relativt tyst chassi, men det stör fortfarande något när jag ser på (fullt laglig) film. Jag har en fläktkontroller i datorn som tillåter avstängning av fläktar, men jag har inte riktigt vågat att köra helt utan fläktar. Min tanke var att bara låta processorkylaren köra i 5V och ha alla andra avstängda. Om detta inte är ett alternativ så får jag försöka köpa en HTPC utan fläkt.

Jag hoppas att det finns någon därute som vet om detta är klokt eller ej. Tack på förhand!

(förlåt för offtopic, men är det någon som vet om man kan stänga av "green" funktionen på hårddiskar?)

Permalänk

Testa samtidigt som du håller koll på temperaturerna och sätter på fläktarna om det blir för varmt

Permalänk
Medlem

Tänk på att testköra med en långfilm också så inte tempen fortsätter öka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Tänk på att testköra med en långfilm också så inte tempen fortsätter öka.

Skrivet av mackan_93:

Testa samtidigt som du håller koll på temperaturerna och sätter på fläktarna om det blir för varmt

Bra idéer! Detta skall testas så fort jag vaknar imorgon! Tack!

Permalänk

När mina fläktar la av på grafikkortet så funka de fortfarande så länge som jag inte gjorde nått krävande.
Det gick att se film upp till men inte med 720p film

Permalänk
Entusiast

Det fungerar nog beroende på vilken kylare du har.
Dock skall det ju tilläggas att det bara blir varmare och varmare när ingen fläkt är igång eftersom värmen inte tar vägen någonstans så själva CPU-heatsinken som skall kyla CPU'n blir varm och då kan du ju själv fundera på vad som händer

Dock så handlar det ju inte om någon hög load så det kanske går ändå men "benchmarka" i en långfilm som tidigare har sagts!
Att endast köra med CPU-fläkten på är dock ofarligt för det gör jag jämt.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Citat:

(förlåt för offtopic, men är det någon som vet om man kan stänga av "green" funktionen på hårddiskar?)

Hur tänkte du? Stänga av så hårddisken inte varvar ner när den inte används eller menar du parkeringen av läsarmen som WD Greendiskar gör?

Edit
Tråd angående parkering av läsarmar
http://www.sweclockers.com/forum/6-lagring/1145825-stang-av-s...

Visa signatur

GAMINGRIGG: I7 6700K@4,4Ghz. 32GB DDR4. EVGA GTX 1080 TI FTW3 ACX.
SERVER: Core I5 3500K 6x 2Tb WD Caviar Green.
NAS: DS1813+ 5x 4TB Wd Red.
HTPC/VR: i5-7500. 8GB DDR4. EVGA GTX 1080 FTW ACX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrLingon:

(fullt laglig)

hahah, skön

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pentagram:

Hur tänkte du? Stänga av så hårddisken inte varvar ner när den inte används eller menar du parkeringen av läsarmen som WD Greendiskar gör?

Edit
Tråd angående parkering av läsarmar
http://www.sweclockers.com/forum/6-lagring/1145825-stang-av-s...

Tack, detta skall kollas! Jag tänkte på en Seagate disk som jag har. Den kan typ stänga av sig helt och det tar skitlång tid innan den startar upp igen när den väl behövs!

Skrivet av Sisyfos:

Det fungerar nog beroende på vilken kylare du har.
Dock skall det ju tilläggas att det bara blir varmare och varmare när ingen fläkt är igång eftersom värmen inte tar vägen någonstans så själva CPU-heatsinken som skall kyla CPU'n blir varm och då kan du ju själv fundera på vad som händer

Dock så handlar det ju inte om någon hög load så det kanske går ändå men "benchmarka" i en långfilm som tidigare har sagts!
Att endast köra med CPU-fläkten på är dock ofarligt för det gör jag jämt.

Tack, tror du att det räcker med 5V till den kylningen? Har slutet vattenkylningssystem med två stycken 120mm Corsairfläktar som kör PnP

Permalänk
Entusiast
Skrivet av MrLingon:

Tack, tror du att det räcker med 5V till den kylningen? Har slutet vattenkylningssystem med två stycken 120mm Corsairfläktar som kör PnP

Jadå, när du tittar på film så räcker det absolut lägsta varvtalet på fläktarna, i alla fall vid luftkylning men det borde vara likadant för slutna vattensystem

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈