Kan backplaten till cpu kylaren göra chassit strömförande?

Permalänk
Medlem

Kan backplaten till cpu kylaren göra chassit strömförande?

Hej! Mitt uppe i ett datorbygge och håller på att montera backplaten till en cooler master cpukylare. Blev lite nojig när jag såg att den ligger emot chassiplåten och undrar om man kan kortsluta allt om det är så. Med tanke på att den har kontakt med chassit och med moderkortet. Någon som kan berätta om jag har rätt eller fel snabbt uppskattas verkligen!

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromer:

Hej! Mitt uppe i ett datorbygge och håller på att montera backplaten till en cooler master cpukylare. Blev lite nojig när jag såg att den ligger emot chassiplåten och undrar om man kan kortsluta allt om det är så. Med tanke på att den har kontakt med chassit och med moderkortet. Någon som kan berätta om jag har rätt eller fel snabbt uppskattas verkligen!

Tack på förhand.

ja om den sitter på fel håll, annars nej.
på 212 evo är den ena amd och den andra intel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromer:

Hej! Mitt uppe i ett datorbygge och håller på att montera backplaten till en cooler master cpukylare. Blev lite nojig när jag såg att den ligger emot chassiplåten och undrar om man kan kortsluta allt om det är så. Med tanke på att den har kontakt med chassit och med moderkortet. Någon som kan berätta om jag har rätt eller fel snabbt uppskattas verkligen!

Tack på förhand.

Vad jag vet så har inte backplaten kontakt med moderkortet. Iallafall inte på min kylare då det sitter en "platsbit" mellan.

Visa signatur

Corsair Air 540 | Asus strix x470-f gaming | AMD Ryzen 7 3700x| 2x8gb 3200mhz RAM | Asus GTX 2070 |2xSSD 512GB(boot) | 2x1tb WD 7200rpm | Cooler Master V1000 1000W | Skärm: ACER XB280HK, Benq 27" 144hz | Win 11 pro N 64-bit

Permalänk
Medlem

Om den ligger mot moderkortet på fler ställen än på fästpunkterna så kommer den ju kortsluta själva moderkortet. Oavsett om den ligger mot chassit eller inte. Alltså om den ligger på lödpunkter på moderkortet. Men ligger den emot bara i fästpunkterna så ska det inte vara ngt problem.

Måste fråga: Har du distanserna mellan moderkort och chassi dit skruvade? Dessa alltså; http://archive.64bits.se/guider/pcbyggarskola/distans_nara.jp...

Visa signatur

Intel i7-5820k .:. 32GB DDR4 2400 MHz .:. RTX 3060 Ti .:. 1TB 970 EVO NVMe .:. AOC 49" 5120x1440@120Hz
Intel E3-1230v2 .:. 32GB DDR3 ECC .:. GTX 1650 .:. 9x3TB WD Red & 4x10TB IronWolf

Permalänk
Rekordmedlem

Jag tror att risken är större för det omvännda, chassit kan leda in ström i fästplattan eftersom många kör med ojordade vägguttag och då ligger ofta halva nätspänningen kopplad tiill lådan via kondenstorer i nätfiltret, det kan kanske störa moderkortet mer än det borde göra om lådan är jordad.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar! Men upptäckte att det var en skyddande jättetunn plast som förhindrade detta. Stressade upp mig lite utan att kolla så noga.