Hur flyttar jag en stationär dator bäst?

Permalänk
Medlem

Hur flyttar jag en stationär dator bäst?

Hej! Jag tänkte köpa en stationär dator för att spela på. En bärbar är nästan ingen mening så det för bli stationär. Jag kommer behöva flytta runt den cirka en gång i veckan.
Låter det jobbigt?
Finns det något bra sätt att göra det på?

OBS! Jag kör bil

Permalänk
Medlem

Ett alternativ är ju att köpa ett mindre chassie, alltså inte ett fulltower. Köper man rätt så går det att bygga riktigt kraftfulla system på liten vikt/volym. Finns säkert lite i galleriet att titta på, sök på tex "Lan dator" eller liknande

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Säger som cheben. Satsa på en bra M-ATX build så blir det nog inte så drygt att flytta runt den.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Avstängd

Du lyfter den. /endthread

Visa signatur

Chassi: Coolermaster HAF XB PSU: Silverstone Strider 850W, MB: MSI Z87-G45, CPU: Intel I5-4670K @ 4,2Ghz (Corsair H100i), GPU: MSI GTX 970 Gaming RAM: Kingston HyperX 16Gb DDR3 1600Mhz, HDD: 2x Samsung F3 7200rpm 1TB, SSD: Samsung 830 series 128Gb, OS: Win 8.1, Skärmar: LG 55" FullHD & Dell 23'' UltraSharp U2312HM.

Permalänk
Medlem

Jojo man kan ju lyfta den men den ska vara lätt att ta med.

Permalänk
Medlem

köp ett litet chassi, jag skulle rekommendera miniITX.
förslag är Node 304, Bitfenix Prodigy mm.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Rymms datorn under armen ? -> Lätt att flytta på
Kanske värt att köpa en med handtag ? http://www.lian-li.com/en/dt_portfolio/pc-tu100/

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Köp/bygg mATX eller mITX så kan du spänna fast lådan i valfritt säte med bältet runt. Undvik att krocka/att det välter så är det lugnt

Permalänk
Medlem

Köp några läderremmar och gör en bärsele med handtag , mindre låda = lättare att bära

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem

Jag skulle rekommendera att du tar ut grafikkortet när du ska flytta datorn! Man vet aldrig vad som kan hända

Visa signatur

Chassi: Fractal Design 7 Compact TG Moderkort: ROG STRIX B550-E GAMING Processor: Ryzen 9 5900X Processorkylare: Dark Rock Pro 4 Grafikkort: Reference Radeon RX 6800XT Minnen:G.Skill Trident Z RGB 2x16 3200/14.14.14.34 SSD: WD Blue SN550 1TB Lagringsenhet: Seagate Barracuda Q1 960GB Nätagg: EVGA Supernova G2 850W Ljudkort Sound BlasterX AE-5 Tangentbord: Logitech G413 Headset: DT 990 Pro + ModMic-V4 Mus: Logitech G PRO Wireless

Permalänk
Medlem

Kartongen som chassit kommer i?
Släng i chassit o far dit du ska

Permalänk
Medlem

Räcker väl med en vanlig pirra http://www.clasohlson.com/se/Hopf%C3%A4llbar-transportk%C3%A4...
plus att det går att att använta till mer än att flytta datorer.

Visa signatur

MODERKORT: ASUS Z87-A ATX CPU: Intel Core i7 4770K @4,3GHz Processorkylare: Noctua NH-D14 RAM: Corsair 16GB (2x8GB) CL10 2400MHz VENGEANCE PRO RÖD
PSU: Cooler Master Silent Pro 800W 80+ Gold Modulär Grafikkort: Gigabyte GeForce GTX 780 OC Chassi: Cooler Master Storm Trooper

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonte6950:

Jag skulle rekommendera att du tar ut grafikkortet när du ska flytta datorn! Man vet aldrig vad som kan hända

varför då?
ska man vara paranoid om något så är det väl om hårddisken?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Tack alla! Uppskattar alla svar, fortsätt hjärna med mer

Permalänk
Medlem

Borde inte vara några problem att transportera den i baksätet eller i bakluckan, se bara till att moderkortet är neråt och försök att inte göra kraftiga inbromsningar i onödan och kör långsamt i svängar och på gupp.

Visa signatur

Stationär dator | AMD RYZEN 7 5700G | G.SKILL Flare X 16GB 3200MHz CL14 | ASUS PRIME X470-PRO | Samsung 970 EVO 250GB | WD Green 120GB M.2 | Fractal Design Newton R3 600W | Manjaro - KDE Plasma |
HP ENVY x360 | AMD RYZEN 5 2500u | 8GB | 256GB SSD |
OnePlus 6

Permalänk
Medlem

Ta loss gpu (vid frakt) och ha en mindre cpukylare, typ 212 evo. köp bra dämpning till alla hdds. ha ett lätt chassi, använd bil vid transport

Visa signatur

RTX 3070 || Ryzen 5600X || 32GB 3600MHz || PCIe SSD goes BRRRRR

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

varför då?
ska man vara paranoid om något så är det väl om hårddisken?

För att om något råkar hända när han ska transportera datorn och tex grafikkortet böjs ur express porten eller liknande och skrapar sönder moderkortet. Man ska alltid vara på den säkra sidan!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design 7 Compact TG Moderkort: ROG STRIX B550-E GAMING Processor: Ryzen 9 5900X Processorkylare: Dark Rock Pro 4 Grafikkort: Reference Radeon RX 6800XT Minnen:G.Skill Trident Z RGB 2x16 3200/14.14.14.34 SSD: WD Blue SN550 1TB Lagringsenhet: Seagate Barracuda Q1 960GB Nätagg: EVGA Supernova G2 850W Ljudkort Sound BlasterX AE-5 Tangentbord: Logitech G413 Headset: DT 990 Pro + ModMic-V4 Mus: Logitech G PRO Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonte6950:

För att om något råkar hända när han ska transportera datorn och tex grafikkortet böjs ur express porten eller liknande och skrapar sönder moderkortet. Man ska alltid vara på den säkra sidan!

Det där är enbart dumt. Större risk att förstöra något när man plockar ur och i grafikkortet minst en gång i veckan än att låta det sitta i. Det sitter ju skruvat i pci-portarna och fastklickat i moderkortet. Kör man så jävligt att kortet hoppar ur är det nog det minsta problemet man har.

Visa signatur

Corsair Obsidian 350D | ASUS Maximus V Gene | i5-3570k
Palit RTX3060 Dual OC | 4x4GB 1600Mhz Vengeance LP | 2x256GB SSB | TX950W | W10
Ducky Shine3 MX (Red Switches) | Mionix Naos 8200 | DT990+Schiit Modi2/Magni2

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonte6950:

För att om något råkar hända när han ska transportera datorn och tex grafikkortet böjs ur express porten eller liknande och skrapar sönder moderkortet. Man ska alltid vara på den säkra sidan!

Böjs ur?

Han ska förmodligen köra på vägen, inte på en stig i skogen!

Lägg burken ner i sätet/skuffen och kör! Simple as that!

Permalänk
Medlem

Jag har flyttat mina datorer såhär ett gäng gånger utan men:

Liggandes med moderkortet nedåt i bakluckan. Bäst för datorn då tunga grafikkort, kylare etc inte belastar sina fästen när det skumpar. Risk att repa sidan på chassit om man bryr sig om sånt men det går ju att lösa med en filt runt.

Skärmen ställer man i baksätet med panelen mot sätesryggen och spänner bältet runt. Gärna med foten låst i botten om man har en sån fot. Är man riktigt noga kan man dra den där påsen skärmen levereras i över.

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem

Jag flyttade min dator en gång i veckan förr, tyckte inte det var särskilt jobbigt när jag hade ett CM 334u Elite, den är ATX så det mesta passar och man får med den under armen. Dator under armen, skärm under andra och väska/ryggsäck med alla grejer på ryggen.
Och det där med att ta ur grafikkortet måste vara det dummaste jag hört. Trycker ni bara i korten och skiter i att skruva fast dom? Det är bra mycket större risk att dom går sönder när man plockar ur dom 1 gång i veckan än att dom sitter fast i datorn, hårddisken går sönder långt innan grafikkortet men det är ingen risk för det ens.

Visa signatur

Intel I5 2500k | Gigabyte GTX680 | Gigabyte Z77P-D3 | OCZ ModXStream Pro 600w | G.Skill Ripjaws 8GB 1600hz | Samsung Pro 840 128GB | Crucial M500 240GB | WD Blue 640GB | Fractal Design R4 |

Permalänk
Skrivet av jonte6950:

Jag skulle rekommendera att du tar ut grafikkortet när du ska flytta datorn! Man vet aldrig vad som kan hända

+ 1
Jag var tvungen att baka mitt grafikkort efter att jag fraktat datorn i bilen (med grafikkort fortfarande i datorn). Vibrationerna måste ha skadat krestkortet, så nu monterar jag ALLTID ur grafikkortet från datorn när den fraktas i bil.
Kan tillägga att mitt bakade kort fungerar än idag, ett HD 6950.

Permalänk
Medlem
Skrivet av furuliden:

+ 1
Jag var tvungen att baka mitt grafikkort efter att jag fraktat datorn i bilen (med grafikkort fortfarande i datorn). Vibrationerna måste ha skadat krestkortet, så nu monterar jag ALLTID ur grafikkortet från datorn när den fraktas i bil.
Kan tillägga att mitt bakade kort fungerar än idag, ett HD 6950.

Men för helvete, att plocka i och ur ett kort lär ju inte göra kontaktytorna gott direkt! Besöker denna sida mindre och mindre då de blir alltmer av dessa pinsamma trådar där folk tar upp icke existerande problem.

Permalänk
Medlem

Det lättaste är ett litet chassie med ett handtag. Se bild nedan från mitt galleri.
Bitfenix Prodigy är ju annars ett chassie som redan har ett "handtag".

ATX är i mitt tycke på tok för stort och onödigt.

Permalänk
Skrivet av kenny88g:

Men för helvete, att plocka i och ur ett kort lär ju inte göra kontaktytorna gott direkt! Besöker denna sida mindre och mindre då de blir alltmer av dessa pinsamma trådar där folk tar upp icke existerande problem.

Vad snackar du om? Vadå kontaktytor? De är ju gjorda av metall, och kommer inte slitas ut på 100 år. Du har just gjort det mest pinsamma inlägget i tråden än så länge...

Edit: Läste du ens mitt inlägg ordentligt? För du kan ju inte på allvar tycka att det är bättre att låta grafikkortet vibrera sönder? Det är mycket säkrare att montera ut grafikkortet vid frakt och lägga det i en kartong, vadderat om det går.

Permalänk
Medlem

CoolerMaster HAF XB. Väldigt enkelt att flytta runt och har faktiskt bra med plats för ATX och bra ventilering.

Väldigt nöjd med min XB

Visa signatur

Core i5 3570K@stock||Asus Z77 Sabertooth||16GB 1600mhz G.Skill RipJaws X||5850 1GB||Corsair Force GT SSD 120GB||XFX XXX 650W||CM HAF XB||Opad Mk-85 MX Red||Win7 Ultimate Signature Edition signerad av Steve Ballmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av furuliden:

Vad snackar du om? Vadå kontaktytor? De är ju gjorda av metall, och kommer inte slitas ut på 100 år. Du har just gjort det mest pinsamma inlägget i tråden än så länge...

skämtar du? det är ett lövtunnt lager av koppar/guld. det slits extremt enkelt.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Skrivet av morxy49:

skämtar du? det är ett lövtunnt lager av koppar/guld. det slits extremt enkelt.

Om det slits extremt enkelt, varför har det inte gjort det ännu? Jag finner det osannolikt att grafikkort inte skulle tålas att monteras flera gånger.

Jag har säkert monterat mitt grafikkort 60 gånger nu, metallen är fortfarande intakt.

Permalänk

Du kan modda ett apple chassi, de har handtag

Visa signatur

Blegh <3 ^^

Permalänk

Lätt värt att ha en skärm på varje ställe så du slipper konka på den och riskera något med den.