Permalänk
Medlem

Lagg vid filmtittande.

Jag har kollat flera trådar bäde här och på andra sidor men inte hittat svaret på denna fråga.

När jag kollar på film... när det är en långsam scen där man ser en planet röra sig långsamt eller det visas en vy över en dal/åker eller liknande... Alltså när det visas långsamma bilder så laggar det. Det flyter i ca 1 sek sen blir det ett typ "frys" eller väldigt lätt tillbakahopp typ. Detta känner man inte av när det händer konstant utan endast på långsamma scener.

Jag har 3 skärmar.
Den primära Samsung Syncmaster SA 850T.
En LG Flatron L222WS
Och min Tv Panasonic Viera TX-P50ST60Y

Detta felet ligger på alla tre skärmar men upplevs så klart mest på tvn då den är störst.
Primära skärmen och tvn är inkopplade på grafikkortet och den lilla skärmen är inkopplad i moderkortet.
Grafikdrivisar uppdateras så fort det kommer nya!

Ge mig lite tips på vad jag kan göra för att kunna njuta av filmen på min awsome tv :3

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka :)
Speccs = Intel i7 2600K (4,5Ghz) med Sluten H80 vattenkylning sittandes på ett AsRock Z68 Extreme 7 Gen 3, Detta arbetar tillsammans med ett Nvidia GTX 680 4GB Phantom och 16GB Vengeance, samt 120 GB's SSD-OCZ Vertex 3 Max IOPS, alltsammans sitter monterat i ett H2 chassi. Bilden visas med hjälp utav Samsung's Syncmaster 245B.

Permalänk
Medlem

Testat med XBMC?

Permalänk
Medlem

prova att aktivera eyefinity/surround bara för att testa.
jag vet att när jag avaktiverade eyefinity för att använda mina 3 skärmar som utökat läge (vanligt) så laggade det något extremt när man kollade på film. dock var detta i princip konstant och hade inget med långsamma scener att göra.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

prova att aktivera eyefinity/surround bara för att testa.
jag vet att när jag avaktiverade eyefinity för att använda mina 3 skärmar som utökat läge (vanligt) så laggade det något extremt när man kollade på film. dock var detta i princip konstant och hade inget med långsamma scener att göra.

I Nvidia Control Panel så verkar det inte vara möjligt :/

"Surround configuration" - Span displays wioth Surround

Är helt grått och omöjligt att klicka i ^^

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka :)
Speccs = Intel i7 2600K (4,5Ghz) med Sluten H80 vattenkylning sittandes på ett AsRock Z68 Extreme 7 Gen 3, Detta arbetar tillsammans med ett Nvidia GTX 680 4GB Phantom och 16GB Vengeance, samt 120 GB's SSD-OCZ Vertex 3 Max IOPS, alltsammans sitter monterat i ett H2 chassi. Bilden visas med hjälp utav Samsung's Syncmaster 245B.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stealthbomb:

Testat med XBMC?

Använder VLC, men laddar ner det nu!
Edit: Gäller även youtubeklipp så skulle förvåna mig om det funkar btw! ^^
Edit: Gjorde ingen skillnad

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka :)
Speccs = Intel i7 2600K (4,5Ghz) med Sluten H80 vattenkylning sittandes på ett AsRock Z68 Extreme 7 Gen 3, Detta arbetar tillsammans med ett Nvidia GTX 680 4GB Phantom och 16GB Vengeance, samt 120 GB's SSD-OCZ Vertex 3 Max IOPS, alltsammans sitter monterat i ett H2 chassi. Bilden visas med hjälp utav Samsung's Syncmaster 245B.

Permalänk
Avstängd

Kör mpc-hc istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av trollhattan:

Kör mpc-hc istället

Som sagt är det inte fel på själva mjukvaran som spelar upp filmerna :/

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka :)
Speccs = Intel i7 2600K (4,5Ghz) med Sluten H80 vattenkylning sittandes på ett AsRock Z68 Extreme 7 Gen 3, Detta arbetar tillsammans med ett Nvidia GTX 680 4GB Phantom och 16GB Vengeance, samt 120 GB's SSD-OCZ Vertex 3 Max IOPS, alltsammans sitter monterat i ett H2 chassi. Bilden visas med hjälp utav Samsung's Syncmaster 245B.

Permalänk
Medlem

Skärmens uppdateringsfrekvens måste vara jämnt delbar med filmens fps, annars visas vissa bildrutor två gånger. Nyare versioner av xbmc fixar detta automatiskt.
Till mpc-hc måste du köra reclock.
I vlc är det kört.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tarmdjur:

Skärmens uppdateringsfrekvens måste vara jämnt delbar med filmens fps, annars visas vissa bildrutor två gånger. Nyare versioner av xbmc fixar detta automatiskt.
Till mpc-hc måste du köra reclock.
I vlc är det kört.

Okej! Låter iof lovande! Skall testa kolla på star trek i morrn på tvn och se om det blir någon skillnad

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka :)
Speccs = Intel i7 2600K (4,5Ghz) med Sluten H80 vattenkylning sittandes på ett AsRock Z68 Extreme 7 Gen 3, Detta arbetar tillsammans med ett Nvidia GTX 680 4GB Phantom och 16GB Vengeance, samt 120 GB's SSD-OCZ Vertex 3 Max IOPS, alltsammans sitter monterat i ett H2 chassi. Bilden visas med hjälp utav Samsung's Syncmaster 245B.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tarmdjur:

Skärmens uppdateringsfrekvens måste vara jämnt delbar med filmens fps, annars visas vissa bildrutor två gånger. Nyare versioner av xbmc fixar detta automatiskt.
Till mpc-hc måste du köra reclock.
I vlc är det kört.

Tror inte det är det lagget ts har.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kardizz:

Okej! Låter iof lovande! Skall testa kolla på star trek i morrn på tvn och se om det blir någon skillnad

Det är inte det som är felet. Det kommer inte bete sig alls på det sättet. Har du provat att koppla ur alla skärmar och enbart ha din TV inkopplad?

Permalänk
Medlem

Tror visst tarmdjurs diagnos kan vara rätt. Låter ju som det, ett hopp i bilden man märker som mest under en långsam åkning.

I xbmc finns det i video playback settings ett val som ska försöka ställa om displayen till samma refresh-rate som materialet.

Själv har min playback blivit ryckig i all video jag spelar upp på webben och med mediaspelare i standardkonfig. Detta hände sen nvidia släppte drivrutin 332.21. Här minskade jag på problemet genom att avinstallera Nvidia 3d-vision och 3d-vision controller driver. Och sen kör jag MadVR som rendererare i media player classic, vilket totalt tar bort problemet, men är inte ett val jag kan göra med videos som spelas upp i webbläsaren.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Det är inte det som är felet....

Det kommer inte bete sig alls på det sättet. Har du provat att koppla ur alla skärmar och enbart ha din TV inkopplad

Dold text

?

Skrivet av Teddis:

Tror visst tarmdjurs diagnos kan vara rätt....

Låter ju som det, ett hopp i bilden man märker som mest under en långsam åkning.

I xbmc finns det i video playback settings ett val som ska försöka ställa om displayen till samma refresh-rate som materialet.

Själv har min playback blivit ryckig i all video jag spelar upp på webben och med mediaspelare i standardkonfig. Detta hände sen nvidia släppte drivrutin 332.21. Här minskade jag på problemet genom att avinstallera Nvidia 3d-vision och 3d-vision controller driver. Och sen kör jag MadVR som rendererare i media player classic, vilket totalt tar bort problemet, men är inte ett val jag kan göra med videos som spelas upp i webbläsaren

Dold text

.

Jag installerade xbmc och det gjorde ingen skillnad på datorskärmen men kollade på tvn inatt och tycker att det fungerade bättre där, kan va att den går via HDMI och skärmen via D-Dvi men som sagt 60% bättre kanske om man ska sätta ord på det ? haha

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka :)
Speccs = Intel i7 2600K (4,5Ghz) med Sluten H80 vattenkylning sittandes på ett AsRock Z68 Extreme 7 Gen 3, Detta arbetar tillsammans med ett Nvidia GTX 680 4GB Phantom och 16GB Vengeance, samt 120 GB's SSD-OCZ Vertex 3 Max IOPS, alltsammans sitter monterat i ett H2 chassi. Bilden visas med hjälp utav Samsung's Syncmaster 245B.