Permalänk
Avstängd

Anar fel på CPU kylaren.

Hej!, Som rubriken lyder så anar jag något fel på min CPU kylare (Noctua NH-U14S)
Datorn är för övrigt bara 2 månader gammal och köpt och byggd av Inet, så jag har inte pillat på något själv

Jo det är så att jag får väldigt dåliga temperaturer när jag kör stress test med intel burn och prime95
Jag har gjort en liten överklockning till 4.2

Men temperaturerna stiger till över 90 grader efter ca 20 minuter i test.

Jag kör med öppen sidolucka och känner med handen samtidigt som den kör stress test och är uppe i 80-85 grader men ingen som helst varmluft som blåser ur cpu kylaren, snarare tvärtom lite smått kall luft

Det kan väl inte vara normalt?

Kan tilläggas att cpu kylaren kom färdigmonterad trots Inets regler att den är för tung för transport, ett misstag enligt dom

men den verkar sitta fast hårt men svårt och se om den vinklar fel.
Har beställt ESD- armband så jag får ta en titt på det, ska även prova byta kylpasta från nuvarande Noctuas till arctic silver 5

Men vad tror ni? Borde väl givetvis blåsas varm luft ur cpu:n när den är i 85 grader?

Ska också nämnas att jag får ganska dåliga temps även med allt i default settings i bios utan klock 80grader i prime efter ca 40 minuter, även det högt tycker jag.

mvh

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av E.N:

Hej!, Som rubriken lyder så anar jag något fel på min CPU kylare (Noctua NH-U14S)
Datorn som för övrigt bara är 2 månader gammal och köpt och byggd av Inet, så jag har inte pillat på något själv

Jo det är så att jag får väldigt dåliga temperaturer när jag kör stress test med intel burn och prime95
Jag gjort en liten överklockning till 4.2

Men temperaturerna stiger till över 90 grader efter ca 20 minuter i test.

Jag kör med öppen sidolucka och känner med handen samtidigt som den kör stress test och är uppe i 80-85 grader men ingen som helst varmluft som blåser ur cpu kylaren, snarare tvärtom lite smått kall luft

Det kan väl inte vara normalt?

Kan tilläggas att den kom färdigmonterad trots Inets regler att den är för tung för transport, ett misstag enligt dom

men den verkar sitta fast hårt men svårt och se om den vinklar fel.
Har beställt ESD- armband så jag får ta en titt på det, ska även prova byta kylpasta från nuvarande Noctuas till arctic silver 5

Men vad tror ni? Borde väl givetvis blåsas varm luft ur cpu:n när den är i 85 grader?

Kan tilläggas att jag får ganska dåliga temps även med allt i default settings i bios utan klock
ca 75-80grader i prime efter ca 40 minuter, även det högt tycker jag.

mvh

Att byta kylpasta kommer inte göra någon skillnad bara för att det är olika märken. Endast om det är felmonterat eller lossnat i frakten.

Låter som att du har extremt pissig kontakt under IHS mot kärnan. Det skulle kunna ge dina symptom.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DavidtheDoom:

Att byta kylpasta kommer inte göra någon skillnad bara för att det är olika märken. Endast om det är felmonterat eller lossnat i frakten.

Låter som att du har extremt pissig kontakt under IHS mot kärnan. Det skulle kunna ge dina symptom.

Ok. tack, hoppas det räcker då att lossa den och montera på den igen, tror du det blir bättre kontakt då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av E.N:

Ok. tack, hoppas det räcker då att lossa den och montera på den igen, tror du det blir bättre kontakt då?

Testa, annars delid

Visa signatur

GPU: Sapphire 5700 XT CPU: i9 10850K @ 5 GHz med NH-D15 RAM: 32 GB Vengeance @ 3600 MHz PSU: eVGA Supernova 750 G3 Chassi: Define R5 Moderkort: Asus Strix Z490-F Lagring: 970 EVO 500 GB och 840 EVO 250 GB Skärm: Asus TUF VG259Q, PHILIPS Brilliance 230C, Samsung U28E590
Äldre grejer: 4790K, i7 920, Athlon 3800+ X2, 290X Crossfire, 560 Ti Sli, 560 Ti 448 cores, 8800 GT Sli.
Laptop:  MacBook Pro 13" mid 2014 

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av E.N:

Ok. tack, hoppas det räcker då att lossa den och montera på den igen, tror du det blir bättre kontakt då?

Inte om du inte rengör från pastan och byter ut den mot luftbubbelfri pasta
Vilket märke du tar spelar ingen roll.

Har dock en känsla av att Inet monterar den korrekt som det är.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DavidtheDoom:

Inte om du inte rengör från pastan och byter ut den mot luftbubbelfri pasta
Vilket märke du tar spelar ingen roll.

Har dock en känsla av att Inet monterar den korrekt som det är.

Okej tack för hjälpen. Inte så att jag tvekar på att Inet inte gör saker korrekt utan mer att de kan ha hänt något under transporten pga vikten
och just att den blåser kallluft.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av E.N:

Okej tack för hjälpen. Inte så att jag tvekar på att Inet inte gör saker korrekt utan mer att de kan ha hänt något under transporten pga vikten
och just att den blåser kallluft.

Det är väl bara att testa?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DavidtheDoom:

Det är väl bara att testa?

Vilket geni du är! Jag får ta och göra det
tack

Permalänk
Medlem

Jag har en likadan CPU kylare och har väl typ samma problem dåliga temps
Men prova du att montera om den samt byt kylpasta.
Det där med varm eller kall luft vet jag dock inget om, har inte testa själv
Hoppas de löser sig.

Permalänk
Medlem

Misstänker att du har en haswell processor? de blir såhär varma vid överklockning oavsett vilken häftig och dyr kylare man köper eftersom intel har slutat löda fast IHS'n och använder billig kylpasta, om du vill få lägre temperaturer får du "delidda" som bryter garantin och är extremt riskfyllt.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Misstänker att du har en haswell processor? de blir såhär varma vid överklockning oavsett vilken häftig och dyr kylare man köper eftersom intel har slutat löda fast IHS'n och använder billig kylpasta, om du vill få lägre temperaturer får du "delidda" som bryter garantin och är extremt riskfyllt.

Äsch fram med hammaren och skruvstädet bara;)

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem
Skrivet av E.N:

Hej!, Som rubriken lyder så anar jag något fel på min CPU kylare (Noctua NH-U14S)
Datorn är för övrigt bara 2 månader gammal och köpt och byggd av Inet, så jag har inte pillat på något själv

Jo det är så att jag får väldigt dåliga temperaturer när jag kör stress test med intel burn och prime95
Jag har gjort en liten överklockning till 4.2

Men temperaturerna stiger till över 90 grader efter ca 20 minuter i test.

Jag kör med öppen sidolucka och känner med handen samtidigt som den kör stress test och är uppe i 80-85 grader men ingen som helst varmluft som blåser ur cpu kylaren, snarare tvärtom lite smått kall luft

Det kan väl inte vara normalt?

Kan tilläggas att cpu kylaren kom färdigmonterad trots Inets regler att den är för tung för transport, ett misstag enligt dom

men den verkar sitta fast hårt men svårt och se om den vinklar fel.
Har beställt ESD- armband så jag får ta en titt på det, ska även prova byta kylpasta från nuvarande Noctuas till arctic silver 5

Men vad tror ni? Borde väl givetvis blåsas varm luft ur cpu:n när den är i 85 grader?

Ska också nämnas att jag får ganska dåliga temps även med allt i default settings i bios utan klock
ca 75-80grader i prime efter ca 40 minuter, även det högt tycker jag.

mvh

Kör du med "Adaptive mode" på Volten/spänningen? vad det gör är att du får väldigt mycket mer än vad du egentligen behöver tex fick jag 1.3 V istället för 1.2 V i stresstester

Visa signatur

4770k @ 4,3 GHZ - Asus z87 Pro - 770 4gb SLI - VG248QE Med 3D V2 - 1339 Qpad - Ducky Shine 3

Permalänk
Medlem

Vad kör du för spänning och vilken cpu? Skyll inte på prylarna innan vi har fått all fakta.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| 4770K @ 4.3 ghz | Asus z87-Deluxe | EVGA gtx780 ACX SC @ 1057mhz core (1189mhz boost) / 3300mhz ram (25mV) | 8gb G.skill ripjaws cl 11 @ 2133mhz | Intel x25m-g2 80gb | Samsung 840Pro 256gb | WD black 500gb | corsair TX750-v2 | Dell u2711 | benQ XL2420T | Corsair Carbide 500r |

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Oliver91:

Misstänker att du har en haswell processor? de blir såhär varma vid överklockning oavsett vilken häftig och dyr kylare man köper eftersom intel har slutat löda fast IHS'n och använder billig kylpasta, om du vill få lägre temperaturer får du "delidda" som bryter garantin och är extremt riskfyllt.

Det handlar inte om billig kylpasta som alla verkar ha missförstått, det handlar om en hög limkant och således är mängden Kylpasta mycket större för att fylla utrymmet mellan IHS och chippet.

Som att montera kylaren med distanser för att minska trycket med ca 4gånger.

När IHS:en avmonteras så skrapar man normalt av denna limkant och detta ger högre tryck mellan IHS och Chip och således även lägre mängd kylpasta mellan.

Kolla gärna på skillnaden mellan "dyr" kylpasta och "billig". Ett bra exempel är hur bra Arctic Ceramiqué presterar mot Arctic MX-2 (eller vad den nu heter).
Prisskillnaden är ca 60kr för 25g mot 140kr 12g. (över 400%).
Prestandaskillnaden är ca 3-4% (1grad celcius i ett totalt temperaturomfång på 33grader).

Återkommer med källa om så önskas imorgon kväll.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Avstängd
Skrivet av xippen:

Vad kör du för spänning och vilken cpu? Skyll inte på prylarna innan vi har fått all fakta.

Skickades från m.sweclockers.com

Sorry, jag tänkte att jag skulle skriva ner detta men jag glömde

intel haswell i7 4770k
Asus HERO modekortet

Kör inte apdative mode utan har ändrat till "manual mode" på både chache voltage och cpu voltage
cpu ratio: 4.2
chache min. 3.9 max. 3.9

Cpu volt: 1.16
chashe volt 1.10 har provat auto också men blir lika illa det

Tack för allas hjälp.