Brådis! Datorn vägrar starta, fläktarna går crazy

Permalänk
Medlem

Brådis! Datorn vägrar starta, fläktarna går crazy

Har en andra dator som på senare tid fått lite halv flipp. Just nu så startar jag den, jag ser moderkortets bootlogo med lite text i, men sen går datorn helt crazy. Allt blir svart och fläktarna ökar till 100 %.

Vart kan felet ligga?

Visa signatur

”Datavirus kan drabba människor också. När ett sådant sabbade min hårddisk mådde jag dåligt en hel vecka.”

Permalänk
Avstängd

Felet kan ligga i en sten på planeten Saturnus, men det kan också bero på komponenter i din dator.
Men med såhär fantastiskt lite information är det så gott som omöjligt att hjälpa.

Visa signatur

Chassi: Coolermaster HAF XB PSU: Silverstone Strider 850W, MB: MSI Z87-G45, CPU: Intel I5-4670K @ 4,2Ghz (Corsair H100i), GPU: MSI GTX 970 Gaming RAM: Kingston HyperX 16Gb DDR3 1600Mhz, HDD: 2x Samsung F3 7200rpm 1TB, SSD: Samsung 830 series 128Gb, OS: Win 8.1, Skärmar: LG 55" FullHD & Dell 23'' UltraSharp U2312HM.

Permalänk
Medlem

Svårt att säga. Bios problem? Överhettning?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av WongFeiHung:

Felet kan ligga i en sten på planeten Saturnus, men det kan också bero på komponenter i din dator.
Men med såhär fantastiskt lite information är det så gott som omöjligt att hjälpa.

Jag vet inte exakta komponenter på den just nu, men självklart så förstår du väl att jag frågar efter vad det KAN bero på när jag får detta fel.

Visa signatur

”Datavirus kan drabba människor också. När ett sådant sabbade min hårddisk mådde jag dåligt en hel vecka.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av simon253:

Svårt att säga. Bios problem? Överhettning?

Om det hade varit överhettning så hade jag nog känt doften av varma brända komponenter...?

Startat den några gånger nu samt flyttat plats på minnet (1 st 4gb minne) utan större framgång. Verkar inte få bild. Ibland om jag startar om den så går fläktarna igång som bara helvete, utan något händer på skärmen.

Visa signatur

”Datavirus kan drabba människor också. När ett sådant sabbade min hårddisk mådde jag dåligt en hel vecka.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rand0m:

Om det hade varit överhettning så hade jag nog känt doften av varma brända komponenter...?

Startat den några gånger nu samt flyttat plats på minnet (1 st 4gb minne) utan större framgång. Verkar inte få bild. Ibland om jag startar om den så går fläktarna igång som bara helvete, utan något händer på skärmen.

Provat att dra ur grafikkort och kört integrerat?

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rand0m:

Om det hade varit överhettning så hade jag nog känt doften av varma brända komponenter...?

Nej eftersom processorn ska stänga av sej själva långt innan det börjar lukta. (Vid 105-110 grader tror jag för Ivy och haswell)

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

En liten uppdatering om vad jag har för setup på denna gamla goding;
Moderkort : http://www.komplett.se/asus-p6x58d-premium-socket-1366/513211
Processor : http://www.komplett.se/asus-p6x58d-premium-socket-1366/513211
Ram : http://www.komplett.se/corsair-vengeance-ddr3-1600mhz-4gb-cl9...
Grafikkort: http://www.sapphiretech.com/presentation/product/product_inde... (lika gammal som min mamma jag vet... )

Samt en random hårddisk jag hade över.

Visa signatur

”Datavirus kan drabba människor också. När ett sådant sabbade min hårddisk mådde jag dåligt en hel vecka.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av simon253:

Nej eftersom processorn ska stänga av sej själva långt innan det börjar lukta. (Vid 105-110 grader tror jag för Ivy och haswell)

Ok, du har en poäng. Synd att Ivy och haswell är för nytt för min setupt bara

Visa signatur

”Datavirus kan drabba människor också. När ett sådant sabbade min hårddisk mådde jag dåligt en hel vecka.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jink:

Provat att dra ur grafikkort och kört integrerat?

Har inget integrerat

Visa signatur

”Datavirus kan drabba människor också. När ett sådant sabbade min hårddisk mådde jag dåligt en hel vecka.”

Permalänk
Medlem

Det kan vara fel på nätagget? Om alla fläktar gå till 100% och inget händer med skärmen. Du kanse ej få tillräckligt med ström eller kanse för mycket?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sizkest:

Det kan vara fel på nätagget? Om alla fläktar gå till 100% och inget händer med skärmen. Du kanse ej få tillräckligt med ström eller kanse för mycket?

Jag har 650 watt på detta agget så det borde gå. Men det kanske å andra sidan kan vara trasigt..?

Visa signatur

”Datavirus kan drabba människor också. När ett sådant sabbade min hårddisk mådde jag dåligt en hel vecka.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rand0m:

Jag vet inte exakta komponenter på den just nu, men självklart så förstår du väl att jag frågar efter vad det KAN bero på när jag får detta fel.

Kolla så alla sladdar sitter ordentligt på moderkortet, det kan ju vara okontakt i kabeln som matar ström till cpun eller att ditt nätagg lagt av.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mac83:

Kolla så alla sladdar sitter ordentligt på moderkortet, det kan ju vara okontakt i kabeln som matar ström till cpun eller att ditt nätagg lagt av.

Kikat igenom det nyss och drog om alla kablar bara för att göra om det från scratch. Allt är insatt igen så som det skall, men startar upp skiten och får fortfarande ingen bild.
Ibland när jag skall starta upp datorn så får fläktarna (till grafikkortet) helt rampage och snurrar som om deras liv hänge på det. Så kan det gamla jävla graikkortet vara boven i dramat tro?

Mvh

Visa signatur

”Datavirus kan drabba människor också. När ett sådant sabbade min hårddisk mådde jag dåligt en hel vecka.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rand0m:

Kikat igenom det nyss och drog om alla kablar bara för att göra om det från scratch. Allt är insatt igen så som det skall, men startar upp skiten och får fortfarande ingen bild.
Ibland när jag skall starta upp datorn så får fläktarna (till grafikkortet) helt rampage och snurrar som om deras liv hänge på det. Så kan det gamla jävla graikkortet vara boven i dramat tro?

Mvh

Är det bara grafikkortet som ökar varv på fläktarna så låter det ju som att det är grafikkortet som är boven ja, lättaste är ju om man har ett annat att testa med bara för att se om det funkar.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mac83:

Är det bara grafikkortet som ökar varv på fläktarna så låter det ju som att det är grafikkortet som är boven ja, lättaste är ju om man har ett annat att testa med bara för att se om det funkar.

Det är bara det som ökar varv.

Startade datorn nu. Allt blev svart men skiten startade.
Lät datorn stå på 5 minuter utan att jag gjorde något. Nu märker jag att den helt random går upp i max varv igen så det måste antagligen vara graikkortet som är trasigt.. Haft det sen det släpptes nästan så är väl inte så konstigt att den gav med sig, tillslut.

Har ju ett gtx 590 i denna burken jag skriver från nu så kanske testar det oxå innan jag slänger skiten åt helvete.

Visa signatur

”Datavirus kan drabba människor också. När ett sådant sabbade min hårddisk mådde jag dåligt en hel vecka.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rand0m:

Det är bara det som ökar varv.

Startade datorn nu. Allt blev svart men skiten startade.
Lät datorn stå på 5 minuter utan att jag gjorde något. Nu märker jag att den helt random går upp i max varv igen så det måste antagligen vara graikkortet som är trasigt.. Haft det sen det släpptes nästan så är väl inte så konstigt att den gav med sig, tillslut.

Har ju ett gtx 590 i denna burken jag skriver från nu så kanske testar det oxå innan jag slänger skiten åt helvete.

Ja, det grafikkortet är ju inte den senaste modellen precis Skulle tippa på att nåt är knas med kortet, testa du med 590, funkar det så vet du ju säkert iaf. Nu länkade du ju inte processorn, utan moderkortet två gånger, men jag antar att du har en i7'a av något slag?

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Medlem
Skrivet av netbuddy:

Ja, det grafikkortet är ju inte den senaste modellen precis Skulle tippa på att nåt är knas med kortet, testa du med 590, funkar det så vet du ju säkert iaf. Nu länkade du ju inte processorn, utan moderkortet två gånger, men jag antar att du har en i7'a av något slag?

Oj my bad!
Mycket riktigt en i7:a sitter jag på!
Fan asså var så taggad att spela Dota med min polare nu men men får dricka mer bärs istället.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

”Datavirus kan drabba människor också. När ett sådant sabbade min hårddisk mådde jag dåligt en hel vecka.”