Permalänk
Medlem

MSI Lightning GTX 780

EDIT 1: Har nu beställt ett Lightning!

Ett tack till er alla som svarade i tråden,

Mvh,
Jocke

EDIT 2:
Har nu fått hem grafikkortet!

SJUKT bra och snyggt är det, finns absolut Ingenting att klaga på! Skall testa lite fler spel idag och förhoppningsvis så kan jag komma tillbaka till tråden med lite mer information, såsom hur mycket FPS jag får i spelen osv. Kommer att lägga upp ett galleri så snart som möjligt också!

Önskar er en trevlig helg,

/Jocke

Visa signatur

https://battlefieldtracker.com/bf1/profile/pc/FIDELI7Y
GPU: MSI GTX 780 Lightning | MB: ASUS P8Z77-V-DELUXE | CPU: Intel i5 3570K ---> CM Hyper 212 EVO | RAM: Corsair Vengeance 8GB | Chassi: Corsair Carbide Air 540 | PSU: Seasonic M12D 850W | OS: Win10 | SSD: Samsung EVO 840 250GB | Mus: Logitech G900 Chaos Spectrum | Tangentbord: Vortex POK3R RGB MX Brown | Musmatta: Steelseries QcK+ | Monitor: ASUS VN247H

Permalänk
Medlem

De funkar prima utan OC.. Du har t.o.m. fabriks oc
MSI garantin täcker de där om jag inte har fel:) Sen beror de på hur mkt du oc, sitter du liksom med ett bränt kort som i stort sätt smält kanske de lite svårt o ta de på garantin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hagge:

De funkar prima utan OC.. Du har t.o.m. fabriks oc
MSI garantin täcker de där om jag inte har fel:) Sen beror de på hur mkt du oc, sitter du liksom med ett bränt kort som i stort sätt smält kanske de lite svårt o ta de på garantin

Haha, aa jo så mycket skulle jag nog inte överklocka!
Tack för hjälpen!

Visa signatur

https://battlefieldtracker.com/bf1/profile/pc/FIDELI7Y
GPU: MSI GTX 780 Lightning | MB: ASUS P8Z77-V-DELUXE | CPU: Intel i5 3570K ---> CM Hyper 212 EVO | RAM: Corsair Vengeance 8GB | Chassi: Corsair Carbide Air 540 | PSU: Seasonic M12D 850W | OS: Win10 | SSD: Samsung EVO 840 250GB | Mus: Logitech G900 Chaos Spectrum | Tangentbord: Vortex POK3R RGB MX Brown | Musmatta: Steelseries QcK+ | Monitor: ASUS VN247H

Permalänk
Skrivet av srekcolcews:

Grafikkortet är ju anpassat för överklockning men tror ni att det skulle fungera bra utan överklockning också?

En fråga: varför skulle det inte fungera bra utan att överklocka?

Visa signatur

"Att betala för att icke-modulärt och klaga på det är korkat. Som att köpa en opel och klaga på att du inte fick en mercedes..."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axelander23:

En fråga: varför skulle det inte fungera bra utan att överklocka?

Klart att jag vet att kortet fungerar bra utan överklockning, men om man skulle jämföra med hur de andra GTX 780 korten presterar från de andra tillverkarna, så skulle man kanske kunna se och dra en slutsats om Vilket 780 som presterar bäst i stock settings, men även med OC.

Visa signatur

https://battlefieldtracker.com/bf1/profile/pc/FIDELI7Y
GPU: MSI GTX 780 Lightning | MB: ASUS P8Z77-V-DELUXE | CPU: Intel i5 3570K ---> CM Hyper 212 EVO | RAM: Corsair Vengeance 8GB | Chassi: Corsair Carbide Air 540 | PSU: Seasonic M12D 850W | OS: Win10 | SSD: Samsung EVO 840 250GB | Mus: Logitech G900 Chaos Spectrum | Tangentbord: Vortex POK3R RGB MX Brown | Musmatta: Steelseries QcK+ | Monitor: ASUS VN247H

Permalänk
Medlem

Sålänge spelen du ska spela har stöd för mantle så hade jag hållit mig borta från det gröna laget. Går inte att blunda för den prestanda boosten.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Skrivet av Playboy_1338:

Sålänge spelen du ska spela har stöd för mantle så hade jag hållit mig borta från det gröna laget. Går inte att blunda för den prestanda boosten.

Skickades från m.sweclockers.com

Du måste skämta va? Mantle är i BETA stadiet och det finns endast ett spel där det går att nyttja det på. Det lär dröja länga innan det kan användas i större utsträckning och det kommer aldrig bli stort så länge det är nichat på att endast använda AMD grafikkort.

Visa signatur

Gaming:[Asus Crosshair Extreme X670e]-[AMD R9 7950X3D]-[G.Skill TridentZ 6000Mhz 32GB]-[MSI Suprimx RTX 4090]-[Samsung 980PRO 2TB]-[Lian Li O11]:.
Server:[Asrock Rack X570d4u-2l2t]-[AMD R5 5600X]-[64GB ECC]-[nVidia P2000]-[40TB WD Re + 500GB Curcial MX100]:.

Permalänk
Skrivet av srekcolcews:

Nu när Komplett har sänkt priset på det här grafikkortet, är det värt att köpa det? Kostar nu 4395:- istället för Ord.pris 4790:-

Grafikkortet är ju anpassat för överklockning men tror ni att det skulle fungera bra utan överklockning också, jämfört med hur de andra GTX 780 korten presterar? Är MSI ungefär som EVGA, m.a.o om grafikkortet skulle strula helt plötsligt och om man har överklockat det genom MSI Afterburner, får man ändå returnera grafikkortet eller har garantin då försvunnit?

EVGA GeForce GTX 780 3GB Classified är ju ett annat alternativ annars... Komplett har sänkt priset på det här grafikkortet också, kostar nu 4495:-

Mvh,
Jocke

Ser att du har ett EVGA SC ACX GTX 780. Om du tänkt uppgradera från detta är det ej värt imo. Du får typ 3000 för det på marknaden, så 1400 spänn för samma kort fast klockar bättre bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperFlugan:

Ser att du har ett EVGA SC ACX GTX 780. Om du tänkt uppgradera från detta är det ej värt imo. Du får typ 3000 för det på marknaden, så 1400 spänn för samma kort fast klockar bättre bara.

Har returnerat EVGA kortet redan, och jag beställde Lightning kortet alldeles nyss! Var riktigt nöjd med EVGA kortet men vill ändå ha Lightning eftersom komplett hade ett så pass bra erbjudande på det nu! Tycker om det faktum att det är en Backplate som följer med Lightning grafikkortet bland annat!

Visa signatur

https://battlefieldtracker.com/bf1/profile/pc/FIDELI7Y
GPU: MSI GTX 780 Lightning | MB: ASUS P8Z77-V-DELUXE | CPU: Intel i5 3570K ---> CM Hyper 212 EVO | RAM: Corsair Vengeance 8GB | Chassi: Corsair Carbide Air 540 | PSU: Seasonic M12D 850W | OS: Win10 | SSD: Samsung EVO 840 250GB | Mus: Logitech G900 Chaos Spectrum | Tangentbord: Vortex POK3R RGB MX Brown | Musmatta: Steelseries QcK+ | Monitor: ASUS VN247H

Permalänk
Skrivet av srekcolcews:

Har returnerat EVGA kortet redan, och jag beställde Lightning kortet alldeles nyss! Var riktigt nöjd med EVGA kortet men vill ändå ha Lightning eftersom komplett hade ett så pass bra erbjudande på det nu! Tycker om det faktum att det är en Backplate som följer med Lightning grafikkortet bland annat!

Aha det var såpass nytt, då blir det ju en billig och trevlig uppgradering

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperFlugan:

Aha det var såpass nytt, då blir det ju en billig och trevlig uppgradering

Får hoppas på det!

Uppdaterar tråden sen när jag har fått hem grafikkortet!

Visa signatur

https://battlefieldtracker.com/bf1/profile/pc/FIDELI7Y
GPU: MSI GTX 780 Lightning | MB: ASUS P8Z77-V-DELUXE | CPU: Intel i5 3570K ---> CM Hyper 212 EVO | RAM: Corsair Vengeance 8GB | Chassi: Corsair Carbide Air 540 | PSU: Seasonic M12D 850W | OS: Win10 | SSD: Samsung EVO 840 250GB | Mus: Logitech G900 Chaos Spectrum | Tangentbord: Vortex POK3R RGB MX Brown | Musmatta: Steelseries QcK+ | Monitor: ASUS VN247H

Permalänk
Medlem

Har 2st 780 lightning liggandes här, inte ens uppackade.. iväntar delar..dock sugen på.o testa dem i min nuvarande dator.. förövrigt har jag ett 680 lightning sedan innan. Trevliga kort!

Visa signatur

New:| 4930k 6 core @ 4.4ghz | 16gb corsair platinum 1866mhz | Asus X79 Deluxe | sli 780 lightning | Cooler master v1000w+ | Corsair 540 air |

old:| i7 2600k @ 4.5ghz | 16gb Corsair Vengeance | MSI-P67A-GD65 | MSI GTX680 Lightning | Corsair TX650 | Fractal Design R3 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AquaRelliux:

Du måste skämta va? Mantle är i BETA stadiet och det finns endast ett spel där det går att nyttja det på. Det lär dröja länga innan det kan användas i större utsträckning och det kommer aldrig bli stort så länge det är nichat på att endast använda AMD grafikkort.

och redan i BETA stadiet kan det visa upp riktigt bra siffror i prestanda förbättringar. Tror inte Amd pumpar in pengar i ett lyckat projekt för att lägga ner det.

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Medlem

Har nu fått hem grafikkortet!

SJUKT bra och snyggt är det, finns absolut Ingenting att klaga på! Skall testa lite fler spel idag och förhoppningsvis så kan jag komma tillbaka till tråden med lite mer information, såsom hur mycket FPS jag får i spelen osv. Kommer att lägga upp ett galleri så snart som möjligt också!

Visa signatur

https://battlefieldtracker.com/bf1/profile/pc/FIDELI7Y
GPU: MSI GTX 780 Lightning | MB: ASUS P8Z77-V-DELUXE | CPU: Intel i5 3570K ---> CM Hyper 212 EVO | RAM: Corsair Vengeance 8GB | Chassi: Corsair Carbide Air 540 | PSU: Seasonic M12D 850W | OS: Win10 | SSD: Samsung EVO 840 250GB | Mus: Logitech G900 Chaos Spectrum | Tangentbord: Vortex POK3R RGB MX Brown | Musmatta: Steelseries QcK+ | Monitor: ASUS VN247H

Permalänk
Permalänk
Medlem

Jag köpte GeForce GTX 780 Ti 3GB GHZ- Edition!
Men Waow upplevelsen infann sig aldrig! märker ingen större skillnad från mitt Zotac 670 amp edition

Visa signatur

Vedeldad 486:dx. Jag klockar o jag klockar... allt laggar ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roxxer:

Jag köpte GeForce GTX 780 Ti 3GB GHZ- Edition!
Men Waow upplevelsen infann sig aldrig! märker ingen större skillnad från mitt Zotac 670 amp edition

Allting beror på hur tunga spel du kör och vilken upplösning och inställningar. På mitt Zotac GTX 680 Amp så
har iallafall jag fått dragit ner från allt på max på 1080P skärm för att det ska flyta.

Känner också att 2 gb är också en begränsning i vissa titlar men dessa är få just nu.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Allting beror på hur tunga spel du kör och vilken upplösning och inställningar. På mitt Zotac GTX 680 Amp så
har iallafall jag fått dragit ner från allt på max på 1080P skärm för att det ska flyta.

Känner också att 2 gb är också en begränsning i vissa titlar men dessa är få just nu.

Ja crysis3, farcry3, BF4, dom är ju rätt så krävande. Allt på järnet... kan dock inte förstå hypen av detta kort

Visa signatur

Vedeldad 486:dx. Jag klockar o jag klockar... allt laggar ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roxxer:

Jag köpte GeForce GTX 780 Ti 3GB GHZ- Edition!
Men Waow upplevelsen infann sig aldrig! märker ingen större skillnad från mitt Zotac 670 amp edition

Skickade du tillbaka 780TI Ghz kortet eller ??

Själv beställde jag MSI GTX780 Twinfrozr på Komplett Superweekend och hoppas på att detta ej ska gå på knäna på
maxade inställningar.

Visst verkar Lightning som ett bättre kort för överklockning och tempratur men pris skillnaden denna helg från
3539 upp till 4395 kr känns inte värt det.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Skickade du tillbaka 780TI Ghz kortet eller ??

Själv beställde jag MSI GTX780 Twinfrozr på Komplett Superweekend och hoppas på att detta ej ska gå på knäna på
maxade inställningar.

Visst verkar Lightning som ett bättre kort för överklockning och tempratur men pris skillnaden denna helg från
3539 upp till 4395 kr känns inte värt det.

Nä jag har kvar det... det tuffar på på maxinställningar (Gav 6600 för det) MEN det gör mitt 670 amp kort med
Det ända spel jag märkte en lite skillnad på var NFS Rivals..
Men det kanske märks mer om det kommer några tunga titlar.
Det tål att tilläggas att kortet är mer eller mindre knäpptyst vid full load! Vilket inte 670 kortet är

Visa signatur

Vedeldad 486:dx. Jag klockar o jag klockar... allt laggar ändå.

Permalänk
Medlem

galet nöjd med mina 2!

litet smakprov! (obs taget med mobilkamera)

vilka monster till kort

Visa signatur

New:| 4930k 6 core @ 4.4ghz | 16gb corsair platinum 1866mhz | Asus X79 Deluxe | sli 780 lightning | Cooler master v1000w+ | Corsair 540 air |

old:| i7 2600k @ 4.5ghz | 16gb Corsair Vengeance | MSI-P67A-GD65 | MSI GTX680 Lightning | Corsair TX650 | Fractal Design R3 |