Permalänk

installera ssd problem

Hej!
Jo det är så att jag införskaffade en Ssd som jag vill köra windows 7 med och ha en hdd brevid. Men nu står det att hdd är primär och jag har försökt och ändrat och tittat men inget hjälper. Vet någon hur man gör så att all hårddiskar,ssd är rätt installerade samt att man konfiguerar dom på bästa sätt för att få ut bästa prestanda.
PS när jag går in på windows 7 installationsprogram så finns det 3 st diskar en på 100mb
vet någon vad det kan vara?

Permalänk
Medlem

Det låter som att du bara råkat installera windows på din tidigare hdd? Eller förstod jag fel?

Varför det är tre diskar är för att windows har gjort en partition för system recovery. Vill du ta bort den så går det på samma ställe under installationen att helt enkelt deleta alla partitioner på samma disk och sedan skapa en ny. All data försvinner då från disken.

Permalänk
Skrivet av Hockeybenjamin98:

Hej!
Jo det är så att jag införskaffade en Ssd som jag vill köra windows 7 med och ha en hdd brevid. Men nu står det att hdd är primär och jag har försökt och ändrat och tittat men inget hjälper. Vet någon hur man gör så att all hårddiskar,ssd är rätt installerade samt att man konfiguerar dom på bästa sätt för att få ut bästa prestanda.
PS när jag går in på windows 7 installationsprogram så finns det 3 st diskar en på 100mb
vet någon vad det kan vara?

När du installerar så markerar du bara SSD:n och installerar som vanligt..
Angående 100MB disken som blev när du skapade en ny partition: Den reserverar då detta utrymme för systemet.

För att du få ut maximal prestanda var säker på att hårddisken är inkopplad i en Sata3-port på moderkortet och att AHCI-läget i BIOS är aktiverat.

Visa signatur

Moderkort: ASUS M5A99FX PRO R2.0 CPU: AMD FX-8120 @4.0Ghz GPU: Zotac Geforce GTX570 Synergy Edition 1.25Gb RAM: Kingston HyperX 16Gb 1600Mhz HDD/SSD: 2TB Western Digital 7200RPM + Intel 330 Solid State Drive 120GB + Kingston V300 Solid State Drive 240GB PSU: XFX 650W +80 Bronze Chassi:NZXT Phantom Midi 410 Skärm: BenQ G2420HDBL 24" Högtalare Logitech Z906 5.1 500W RMS

Permalänk

tryck på typ "avancerade inställningar" och ta bort allt minne på hårddiskarna sen markerar du SSD:en sen ominstallerar du om windows.

Permalänk

Koppla in SSD i SATA0 kontakten på moderkortet så borde den hamna som första disk. Jag rekommenderar att du kopplar ur HDDn innan du installerar windows för att undvika att windows lägger viktiga filer på den disken vilket resulterar i att det endast går att starta datorn med båda diskarna i.

Visa signatur

Citera om du vill få svar!

Permalänk

men när jag försöker göra så är hårdiskarna låsta man kan liksom inte göra dom till nya partioner eller vad det nu heter. sen är hdd primär och ssd standard vet någon vad jag kan göra då?

Permalänk
Avstängd

Jag har som regel vid installation att bara ha SSD,n inkopplad alla andra diskar ansluter jag i efterhand.Kan annars bli strul. OS kan hamna vart som helst i princip,USB sticka m.m.

Visa signatur

1.MB Asus P5Q E, CPU Q9550 OC 3.7.GPU GTX 680 Windforce , PSU 750 watt. SSD Samsung 850 pro.Allt gånger 2.

2. MB Gigabyte GA-Z270X-Gaming 7.CPU: I5 7600K 4.6 GHZ. GPU: GTX 980.PSU Corsair CX 650.SSD Samsung 970 Evo Plus. Ram: Zadak 16gig RGB 3000 Mhz.Chassi Mission SG GGX .Corsair Hydro Series H100x CPU Cooler.