Ladda ner laglig version av XP?

Permalänk
Medlem

Ladda ner laglig version av XP?

Måste installera om XP på en gammal stationär dator där hdd:n är utbytt(=xp recoveryn borta),men har kvar serial-keyn.
Finns det någon microsoftsida där man kan tanka hem ett lagligt xp?

Permalänk

Skulle inte tro det finns någon laglig sida där du hittar xp,tyvärr. Har iaf inte sett någon.

Visa signatur

Corsair 800D\Asus P9x79 Deluxe\Intel i7 3930\Corsair H80i\Minne G.Skill 32Gb 2133Mhz Ripjaws Z Performance\2X Sapphire Radeon HD 7970 3GB GDDR5\ SSD A-Data 511s 120GB\3 WD 2TB\PSU Corsair HX 1000W\Win7 Ultimate

Permalänk
Medlem

Kan inte hitta något på deras hemsida men tanka hem från en sida du kan lita på och använd nyckeln,
ser ingen anledning till att det skulle vara olagligt att göra så då du kan göra samma sak med Windows 7.
Du äger ju licensen det är bara operativsystemet du behöver

Permalänk
Medlem

Det finns om du har MSDN. Verkar vara svårt att få tag på det nu annars, finns ju en anledning dock.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk

Varför fortsätta med XP Microsoft kommer att sluta med att supporta xp i april eller maj 2014 tror jag det var.

Windows XP's tid är förbi.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem

Tror det ända sättet är att ha en retail liggande eller volume key idag's läget. April 8th, 2014 är end of Life så antar att de två sätten är de ända. Hittade inte att man får nedgradera en oem win8.1 till lägre än 7 t.ex.

Nu är ms kända för att ändra sinna licenser men grund regeln fär en massa år sedan var denna.
Pro eller högre är den ända versionerna som fick nedgraderas då de köptes separat eller med en dator.
Volume License var en annan femma och då fick man t.ex ofta köra ännu ett steg ner i licenstreslet. T.ex så villa vi på ett företag fortsätta köra med office 2003 då 2007 vad det som gällde. Då fick vi köra 2003 om vi körde volume men annars fick vi inte nedgradera.
Ett exempel.

Edit:
Kollade mitt MSDN konto och det är regat som ett utvecklare, men inte som en betalande part. (så jag får inte bra nerdladningshastighet eller tillgång till ens i närhetan av alt skoj.). Och jag får ta ner XP iso's så om du reggar ett eget MSDN konto så borde du får ta ner ison, och serial har du ju så.

Edit2:
Verkar bara vara sp3 som jag fick ner. =( Orkar inte kolla runt mer just nu. Men skadar inte att skapa ett MSDN konto i alla fall.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk

Tror inte det är olagligt att ladda ner från piratsidor så länge du har en nyckel och inte använder en piratkopierad version.

Visa signatur

Jag är inte blek, jag är Nerdchic.

Permalänk
Medlem

Man kan nog fortfarande få en skiva skickad via Microsoft om man ringer dem. Möjligtvis kan man även få länkar till deras sidor också. De brukar kunna hjälpa till med mycket.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av D1360:

Måste installera om XP på en gammal stationär dator där hdd:n är utbytt(=xp recoveryn borta),men har kvar serial-keyn.
Finns det någon microsoftsida där man kan tanka hem ett lagligt xp?

Vill man vara krånglig så; Nej. Även om den iso, eller vad det nu är som du laddar ner är en omoddad OEM eller retail-version så är den inte "laglig" att ladda från andra ställen än Microsoft har gett sitt medgivande till. Men jag tror inte de skulle bry sig precis.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

*

Ser att länken var fel. Har hittat W7 från deras sida, ska kika om jag hittar XP.

Permalänk
Medlem

Ska du verkligen installera XP nu? Det är ju föråldrat så det skriker om det. Installera 7an eller 8an eller lägg in Linux Mint eller nåt.

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Skrivet av blackeagle:

Man kan nog fortfarande få en skiva skickad via Microsoft om man ringer dem. Möjligtvis kan man även få länkar till deras sidor också. De brukar kunna hjälpa till med mycket.

fel det är det.
även om du har koden är det olagligt att ladda ner en kopia från en plats som inte är godkänd av microsoft.

men frågan lyder hur mycket de bryr sig när det kommer till en programvara med typ 10+ år på nacken som dessuton är i sista dagarna på sitt liv när det kommer till support.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Conditioned:

Tror inte det är olagligt att ladda ner från piratsidor så länge du har en nyckel och inte använder en piratkopierad version.

Tyvärr är det olagligt även om du har en giltig nyckel, då copyrighten är på själva "installationen", men i mitt tycke så tycker jag att man ska kunna ladda ner från piratsidor om man har en laglig nyckel, då det är nyckeln man betalar för.
samma med spel osv, om du har en skiva hemma som kanske är trasig eller så, så tycker jag att man ska kunna ladda ner pirat o installera med / cracka osv. Men tyvärr inte tillåtet ändå

Visa signatur

PC: AMD FX-8320 @ 4.6GHz, Asus Sabertooth 990FX, 2x 8GB Corsair Dominator Platinum
Sapphire HD7970 Vapor-X GHz Edition, Samsung SSD 840 PROSeries 256GB, 5TB Storage
Ex-PC: AMD Phenom II X3 720 @ 2.8GHz, Gigabyte 790X, 2x 2GB Corsiar XMS2
Sapphire HD4870 512MB, OCZ Vertex 3 128GB, 320GB Storage
TV: LG 42", Raspberry Pi, Xbox360 Slim 250GB, Nintendo Wii /w softmod

Permalänk
Medlem
Skrivet av D1360:

Måste installera om XP på en gammal stationär dator där hdd:n är utbytt(=xp recoveryn borta),men har kvar serial-keyn.
Finns det någon microsoftsida där man kan tanka hem ett lagligt xp?

Kolla runt i bekantskapskretsen om det är nån som har en XP-skiva liggande någonstans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

fel det är det.
även om du har koden är det olagligt att ladda ner en kopia från en plats som inte är godkänd av microsoft.

men frågan lyder hur mycket de bryr sig när det kommer till en programvara med typ 10+ år på nacken som dessuton är i sista dagarna på sitt liv när det kommer till support.

Va? Tror du citerade fel person Jag sa att man skulle prata med just Microsoft, medan de fortfarande har support ett litet tag till.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Conditioned:

Tror inte det är olagligt att ladda ner från piratsidor så länge du har en nyckel och inte använder en piratkopierad version.

Jo?
Har du tillåtelse från MS? Nej.

TS: Kanske har en ISO liggandes, men även det är också fel.