USB 3.0 fungerar inte till Fractal Design R4

Permalänk
Medlem

USB 3.0 fungerar inte till Fractal Design R4

Hej!

Jag har ett Asus Z87-A modekort och ett Fractal design R4 chassi. Allt är monterat av Inet. Jag har 4 USB-kontakter på framsidan, dock fungerar ingen av de två USB 3.0 för mig, bara de två 2.0. Jag är okunnig och undrar vad som kan tänkas sitta fel? Vad ska jag leta efter. Har försökt följa sladden, och tror den går längst ned på modekortet nära nätaggregatet och där är den inkopplad, på kontakten står det usb (dock kan det lika gärna vara sladden som ger ström åt usb på baksidan av chassit, vad vet jag).

Permalänk
Medlem

Precis nere till höger i hörnet om RAM-minnena, finns den interna USB3-kontakten.
Den ska vara kopplad till frontpanelen..

Sladden från frontpanelen med kontakt brukar se ut så här.. bilden fungerade inte men en google-bildsök går alltid.
En lite bredare kontakt.. ungefär som en minivariant på en gammal IDE-kontakt.

https://www.google.se/search?q=usb3+internal+connector&source...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Precis nere till höger i hörnet om RAM-minnena, finns den interna USB3-kontakten.
Den ska vara kopplad till frontpanelen..

Sladden från frontpanelen med kontakt brukar se ut ungefär som denna...

http://www.google.se/url?sa=i&rct=j&q=&esrc=s&source=images&c...

Ska kolla när jag kommer hem! Bilden fungerade inte. Tack för svar

Permalänk
Medlem

Ja det är en rätt bred blå kontakt, minns inte vart det sitter på Asus modell. Har samma problem fast det är bara 1 av de två USB 3 portarna som funkar för mig

Visa signatur

It is impossible to defeat an ignorant man in an argument.
William G. McAdoo
My definition of an expert in any field is a person who knows enough about what's really going on to be scared.
P. J. Plauger, Computer Language, March 1983

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juicis:

Ja det är en rätt bred blå kontakt, minns inte vart det sitter på Asus modell. Har samma problem fast det är bara 1 av de två USB 3 portarna som funkar för mig

Kolla att kontakten sitter i ordentligt på moderkortet.. Den har stöd för 2st USB3-portar på frontpanelen.
Om den sitter i ordentligt skulle jag RMA:a frontpanelen om inte chassit är för gammalt.. brukar inte vara några problem att få en ny.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Kolla att kontakten sitter i ordentligt på moderkortet.. Den har stöd för 2st USB3-portar på frontpanelen.
Om den sitter i ordentligt skulle jag RMA:a frontpanelen om inte chassit är för gammalt.. brukar inte vara några problem att få en ny.

Jo jag tryckt och joxat att få till det, blev så efter ett grafikkortsbyte konstigt nog. Har självklart sumpat kvittot på lådan. Mailade och frågade Fractal om man kunde få köpa en ny del men de har ingen försäljning av reservdelar sa dem. Det var visserligen ett tag sen men jag har inte hittat någon ny information på deras hemsida heller.

Men nu ska jag inte kapa tråden mer, måste ju hjälpa TS att få till det ordentligt

Visa signatur

It is impossible to defeat an ignorant man in an argument.
William G. McAdoo
My definition of an expert in any field is a person who knows enough about what's really going on to be scared.
P. J. Plauger, Computer Language, March 1983

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juicis:

Jo jag tryckt och joxat att få till det, blev så efter ett grafikkortsbyte konstigt nog. Har självklart sumpat kvittot på lådan. Mailade och frågade Fractal om man kunde få köpa en ny del men de har ingen försäljning av reservdelar sa dem. Det var visserligen ett tag sen men jag har inte hittat någon ny information på deras hemsida heller.

Men nu ska jag inte kapa tråden mer, måste ju hjälpa TS att få till det ordentligt

Du kan ju också checka så inte någon pinne är krökt i kontakten på moderkortet...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD