Geforce GTX 770 2GB klickar (RMA?)

Permalänk
Medlem

Geforce GTX 770 2GB klickar (RMA?)

Hej, Jag fick mitt grafikkort i måndags och så jag monterade in det och testade lite spel men iallafall så började jag höra ett tickande ljud lite som en gräshoppa tänkte att det var 35mm fläkten på moderkortet som jag monterat in precis ovanför grafikkortet men icke, utan jag kopplade loss den rätt nyligen och märker att det är grafikkortet som låter så här. tycker själv det är väldigt dåligt och irriterande att det ska behöva vara så här i ljudet vet inte vad ni här på sweclockers tycker jag ska göra, köpte kortet från komplett och när jag fick det tyckte jag det kändes ganska plastigt och billigt material där fläktarna sitter.

Det är ett Phantom Gainward GTX 770 2GB ( klickandet/gräshopparn sker endast i spel )

om ni har haft liknande eller samma så kanske ni också stött på detta skriv gärna vad ni tycker jag ska göra, lite surt om datorn behöver stå stilla nu när den är såpass ny och jag hade tänkt spela hela helgen.

EDIT: Inga fps skillnader i spel eller så heller utan det funkar precis som det är gjort förutom ljudet såklart.

Permalänk
Skrivet av Daniel18:

Hej, Jag fick mitt grafikkort i måndags och så jag monterade in det och testade lite spel men iallafall så började jag höra ett tickande ljud lite som en gräshoppa tänkte att det var 35mm fläkten på moderkortet som jag monterat in precis ovanför grafikkortet men icke, utan jag kopplade loss den rätt nyligen och märker att det är grafikkortet som låter så här. tycker själv det är väldigt dåligt och irriterande att det ska behöva vara så här i ljudet vet inte vad ni här på sweclockers tycker jag ska göra, köpte kortet från komplett och när jag fick det tyckte jag det kändes ganska plastigt och billigt material där fläktarna sitter.

Det är ett Phantom Gainward GTX 770 2GB ( klickandet/gräshopparn sker endast i spel )

om ni har haft liknande eller samma så kanske ni också stött på detta skriv gärna vad ni tycker jag ska göra, lite surt om datorn behöver stå stilla nu när den är såpass ny och jag hade tänkt spela hela helgen.

EDIT: Inga fps skillnader i spel eller så heller utan det funkar precis som det är gjort förutom ljudet såklart.

Troligtvis coil whine, jag tycker att du borde skicka tillbaka kortet.

Permalänk
Medlem

Vad betyder coil whine om jag får fråga?

kan man fråga komplett om dom kan skicka ut ett nytt kort sen så skickar man in sitt gamla eller har dom andra avtal, sen så funderar jag på en annan tillverkare hörde att Gainward har skarp fläktkurva och låter mycket tänkte inte på det när jag köpte det men detta problemet låter iallafall som om fläktarna är dåliga eller något sånt, men går det att byta tillverkare eftersom det är inom samma prisklass så borde jag väl kunna få ett EVGA t.ex

Permalänk
Medlem

Okej förstår vad coil whine är nu och det stämmer precis med mitt problem, jag är känslig mot dator ljud när det inte låter som det ska men får man verkligen en ersättnings produkt för detta?

Permalänk

Om det är så att det stör så tycker jag att de borde godkänna retur, du kan ju ringa/maila och fråga.

Permalänk
Medlem

Fråga dem om dem skulle kunna ge dig ett annat från en annan tillverkare! Kika in 770 korten från MSI och EVGA, dessa rekommenderas!

Visa signatur

https://battlefieldtracker.com/bf1/profile/pc/FIDELI7Y
GPU: MSI GTX 780 Lightning | MB: ASUS P8Z77-V-DELUXE | CPU: Intel i5 3570K ---> CM Hyper 212 EVO | RAM: Corsair Vengeance 8GB | Chassi: Corsair Carbide Air 540 | PSU: Seasonic M12D 850W | OS: Win10 | SSD: Samsung EVO 840 250GB | Mus: Logitech G900 Chaos Spectrum | Tangentbord: Vortex POK3R RGB MX Brown | Musmatta: Steelseries QcK+ | Monitor: ASUS VN247H

Permalänk
Medlem

lämna precis in ett r9 290 till komplett och va tvungen och skicka in de gammla så att dom får själva kan återskapa samma fel som du har, sen om dom skickar ett nytt till dig de vet jag inte men jag fick ett nytt iaf

Visa signatur

NZXT H440| Gigabyte G1.Sniper Z97| i7 4770k| 16GB RAM RipSaw 2133 | R9 290 tri-x | Corsair rm750w | seagate 2Tb | Windows 7 Ultimate 64| Samsung evo ssd 120gb|Fractal design Kelvin s36

Permalänk
Medlem

De flesta, dock inte alla återförsäljare godkänner RMA för coilwhine. Finns inget märke att välja för att undvika coil whine enligt min erfarenhet, det verkar mer vara relaterat till kortet i sig. Typ R9 referens var det väl ganska vanligt på vad jag vet. Jag har ett EVGA GTX 780 och det har också coil whine, dock är det så lågt att det inte hörs nämnvärt.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Filma grafikkortet så att du har bevis att det är defekt. Kontakta sedan komplett för att skapa ett RMA-ärende. Troligtvis kommer nu få ett nytt kort, eventuellt pengarna tillbaka. Om det senare inträffar kan jag rekommendera Asus variant, sitter på ett själv och det är mycket tyst.