Oculus Rift lanseras med Eve: Valkyrie

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arzei:

Jag ser Rift som början på något mer istället för en produkt som jag känner att jag själv vill ha. Det är en ball grej och när jag får testa det första gången så kommer jag nog ha väldigt kul, men så länge man styr med mus och tangentbord/handkontroller så är det ingen riktig virtuell verklighet.

Du styr ju delvis genom att röra huvudet. I en bra implementering kommer din avatar i spelet då röra sitt huvud på samma sätt.
Det behövs inte mer än så i t.ex. bilspel, flygspel och annat där avataren sitter i ett fordon och inte rör sig själv.

Vill du även gå själv i ett FPS finns ju alltid Virtuix Omni.

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem

tankar kring oculus dk1

Tänkte posta lite om mina erfarenheter med min oculus dk1
jag har provat linserna på min note3 med 1080p men man ser pixlarna iaf. dok så är nya hd versionen oled skärm så kommer bli annorlunda iaf.
Sen har ja provat Vr cineman och det är riktigt häftigt att starta upp en egen privat/allmän bio salong laddar in en film och den som joinar streamer filmen 3D filmer blir väldigt bra äkta stereoskopisk 3d.
provat flyga som en örn och se vingarna på sidorna när man tittar dit.

har också razer hydra och kört spelet surgeon simulator kan säga det är riktigt bra humor blir svårt att hålla i skalpellen så att säga.

flyga helikopter och kika upp mot rotorbladen då får ganska mycke känningar trotts dålig upplösning
Finns ett par spel/demos där dom verkligen gjort grafiken större och så upplösningen inte skadar knappt alls så som lunar flight riktigt bra.
fråga om ni undrar ni dödliga utan en oculus

har fått igång half life 2 med oculusen men inte hydran men det är nog det bästa spelet just nu blir en helt annan kännsla att spela

det bästa demot jag testat är helt klart kvalitets mässigt 3D scannade människor
https://developer.oculusvr.com/forums/viewtopic.php?t=4108

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alibaba123:

när de kommer ut om de nu verkligen lever upp till äkta verklighet

Baserat på namnet på produkten så utlovas iofs bara fejkad verklighet....

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KjM:

Vilket format är glasögonen tillverkade för?
Jag har ett ps4 och det hade varit trevligt att kunna koppla in ett par i konsollen

Tvivlar att det går eftersom spel måste skrivas mot Oculus.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Baserat på namnet på produkten så utlovas iofs bara fejkad verklighet....

ja kan säga så här man är fullt medveten om fejkade verkligheten men oculusen simulerar det ganska bra. ja kan till exempel inte spela half life 2 utan oculusen redan trotts pixligt 2D mot 3D 100 synfällt slår allting. dok så vill ja ha ett par cm extra i perifial vision för man ser genom en stor svart cirkel som rymmer synfältet men inte hela perifial vision
så man får tänka att man har på sig googles av nått slag typ en cyklop

när oculusen har 100% "perifial vision" också och en omnitrack och full body emersion då kan man nog säga 100% VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av gson3001:

När de säger att det kör i 1080p så menar de 1080p, inte 1080p gånger 2.
Alltså 1080p bilden delas upp mellan ögonen så det är 540p gånger 2 om du vill tänka i den banan.

Jag har själv prototypen av oculus rift och jag håller med att 4K behövs för att göra mig i närheten av nöjd iaf.
Den jag har är 720p och 1080p är inte så många fler pixlar.

Edit: sorry, helt korrekt, 540p är fel.
Det är inte på den ledden skärmen delas.

1080p innebär ju dubbelt många pixlar som 720p, det är väl ändå rätt så många fler pixlar?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Permalänk
Medlem
Skrivet av x86:

1080p innebär ju dubbelt många pixlar som 720p, det är väl ändå rätt så många fler pixlar?

Skickades från m.sweclockers.com

dk1 har 720p delat på 2 ögon så därför det är dåligt. 1080p versionen kommer ha 1080p delat på 2 ögon det ser jag som ett minus
men eftersom det bara är en skärm och inte 2 st så blire så....

Permalänk
Medlem
Skrivet av mystiq2:

Tänkte posta lite om mina erfarenheter med min oculus dk1
jag har provat linserna på min note3 med 1080p men man ser pixlarna iaf. dok så är nya hd versionen oled skärm så kommer bli annorlunda iaf.
Sen har ja provat Vr cineman och det är riktigt häftigt att starta upp en egen privat/allmän bio salong laddar in en film och den som joinar streamer filmen 3D filmer blir väldigt bra äkta stereoskopisk 3d.
provat flyga som en örn och se vingarna på sidorna när man tittar dit.

har också razer hydra och kört spelet surgeon simulator kan säga det är riktigt bra humor blir svårt att hålla i skalpellen så att säga.

flyga helikopter och kika upp mot rotorbladen då får ganska mycke känningar trotts dålig upplösning
Finns ett par spel/demos där dom verkligen gjort grafiken större och så upplösningen inte skadar knappt alls så som lunar flight riktigt bra.
fråga om ni undrar ni dödliga utan en oculus

har fått igång half life 2 med oculusen men inte hydran men det är nog det bästa spelet just nu blir en helt annan kännsla att spela

det bästa demot jag testat är helt klart kvalitets mässigt 3D scannade människor
https://developer.oculusvr.com/forums/viewtopic.php?t=4108

Sjukt sugen på Riften. Vad har du för dator i dagsläget och räcker den för att driva de olika demona som finns att tillgå? Är det bökigt att komma igång med Riften? Mycket tweekande?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knogen:

Sjukt sugen på Riften. Vad har du för dator i dagsläget och räcker den för att driva de olika demona som finns att tillgå? Är det bökigt att komma igång med Riften? Mycket tweekande?

Tar på mig att svara... De flesta demos är inte särskilt krävande. Om du kan spela spel med hyfsade inställningar är det lugnt. Det viktiga är att man klarar att driva dem utan fps drops under 60 för att motverka illamående.

Det är jättelätt att komma igång. Varje person som använder den måste genomföra en mätning av pupillavståndet med riften som sedan sparas i en profil tillsammans med din längd. Tar typ 3 min.

Själva riften är plug and play och blir en extra skärm i Windows.

Jag skulle nog inte köpt devkit 1 för fullpris i det här läget när det borde komma antingen ett nytt devkit eller en konsumentversion i år. Om du bara vill leka lite alltså. Om du faktiskt ska utveckla är det ju ett måste.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knogen:

Sjukt sugen på Riften. Vad har du för dator i dagsläget och räcker den för att driva de olika demona som finns att tillgå? Är det bökigt att komma igång med Riften? Mycket tweekande?

jag kör en i5 16gb ram men bara ett gammalt radeon 6750
men dom flesta demos går i 60fps iaf så det funkar.

sen är det bara ett program som man startar inställnings program
calibrering och ögon mått.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mystiq2:

Tänkte posta lite om mina erfarenheter med min oculus dk1
jag har provat linserna på min note3 med 1080p men man ser pixlarna iaf. dok så är nya hd versionen oled skärm så kommer bli annorlunda iaf.
Sen har ja provat Vr cineman och det är riktigt häftigt att starta upp en egen privat/allmän bio salong laddar in en film och den som joinar streamer filmen 3D filmer blir väldigt bra äkta stereoskopisk 3d.
provat flyga som en örn och se vingarna på sidorna när man tittar dit.

har också razer hydra och kört spelet surgeon simulator kan säga det är riktigt bra humor blir svårt att hålla i skalpellen så att säga.

flyga helikopter och kika upp mot rotorbladen då får ganska mycke känningar trotts dålig upplösning
Finns ett par spel/demos där dom verkligen gjort grafiken större och så upplösningen inte skadar knappt alls så som lunar flight riktigt bra.
fråga om ni undrar ni dödliga utan en oculus

har fått igång half life 2 med oculusen men inte hydran men det är nog det bästa spelet just nu blir en helt annan kännsla att spela

det bästa demot jag testat är helt klart kvalitets mässigt 3D scannade människor
https://developer.oculusvr.com/forums/viewtopic.php?t=4108

Beställde du från Oculus VR? Vad fick du i så fall betala? Vad kostade frakten?
Tack på förhand.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knogen:

Beställde du från Oculus VR? Vad fick du i så fall betala? Vad kostade frakten?
Tack på förhand.

Skickades från m.sweclockers.com

Hej jag köpte beg. Men enligt hans kvitto så gick det på totalt 430us. Frakt 69 tax och annat typ 80