Permalänk

Böt moderkort funkar inte

hejsan , syr om jag postar i fel ämne osv.

Min kompis köpte ett nytt moderkort och jag hjälpte han och byta det , han böt ifrån AMD till INTEL , iaf, när vi va klara och stoppat i alla sladdar osv (va väldigt noga med att följa instruktionerna i manulaen) när vi sedan startade datorn så kommer bios saken upp och sedan går den till windows-loggan vilket är normalt , men sen dör datorn bara och startar om siig, jag har testat att boota ifrån skivan som medföljer men det funkar inte..
måste man formatera hårddisken eller något för att det ska funka? eller har vi gjort något fel?

svar uppskattas

Permalänk
Medlem

Byta moderkort = Windows reinstall.
Ni har bytt arkitektur också så ja. Ni måste installera om windows

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Skrivet av zeleni:

Byta moderkort = Windows reinstall.
Ni har bytt arkitektur också så ja. Ni måste installera om windows

tack för ditt svar!
ska kolla det imorgon
btw så kan jag väl göra det via en Bootable-device? (en virtuell skiva på USB-minne)

Permalänk
Hedersmedlem

*Felplacerad tråd flyttad i enlighet med §3.2 i reglerna*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasBrage:

tack för ditt svar!
ska kolla det imorgon
btw så kan jag väl göra det via en Bootable-device? (en virtuell skiva på USB-minne)

Funkar bra det.

Permalänk
Inaktiv

Innan du shabblar runt och ominstallerar windows kan du prova att byta IDE läge mellan Legacy/AHCI. Det kommer troligtvis att lösa problemet

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Innan du shabblar runt och ominstallerar windows kan du prova att byta IDE läge mellan Legacy/AHCI. Det kommer troligtvis att lösa problemet

Nja, lär nog inte lösa problemet, är väldigt vanligt att det inte funkar att boota Windows efter att man bytt moderkort och fått nytt chipset osv och i detta fall byte från AMD till Intel, lär ta längre tid att försöka lösa booten än att installera om skiten.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Innan du shabblar runt och ominstallerar windows kan du prova att byta IDE läge mellan Legacy/AHCI. Det kommer troligtvis att lösa problemet

Dom har inte bytt till SSD, men hela arkitekturen, från amd till intel. Finns inte en chans att nuvarande installation kommer boota.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeleni:

Dom har inte bytt till SSD, men hela arkitekturen, från amd till intel. Finns inte en chans att nuvarande installation kommer boota.

Inte nödvändigtvis sant. Kan ha varit så förr i tiden dock. När jag bytte från 1090t till 4670k testade jag starta för skojs skull och det fungerade hur bra som helst. Windows 8.1 upptäckte de nya grejerna och konfigurerade allt automatiskt.

Visa signatur

Burk: 4770k, 970, 16GB, BenQ BL2411PT
Ljud: O2/ODAC, DT 150, Fidelio X1, DT 770, Sony XB1000/700/500, Koss Porta Pro
Gamla Bettan [RIP]: XP2500+ @ ~2.0Ghz • FIC Radeon 9600 Pro • Abit AN7 • 1GB OCZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Poppu-chan:

Inte nödvändigtvis sant. Kan ha varit så förr i tiden dock. När jag bytte från 1090t till 4670k testade jag starta för skojs skull och det fungerade hur bra som helst. Windows 8.1 upptäckte de nya grejerna och konfigurerade allt automatiskt.

Windows 8.1 , från dc2700 atom till i3 2100 fungerade inte, 3 veckor sen.
Phenom II 965 til dc2700 ca 2 mnd sen, fungerade heller inte.

Ut av erfarenhet, byt moderkort = format c:

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av zeleni:

Windows 8.1 , från dc2700 atom till i3 2100 fungerade inte, 3 veckor sen.
Phenom II 965 til dc2700 ca 2 mnd sen, fungerade heller inte.

Ut av erfarenhet, byt moderkort = format c:

Phenom till i5 (laptop) till A4 5600k till i5 desktop har fungerat galant. Det gäller bara att hålla koll på AHCI inställningar och eventuellt avaktivera fastboot så man kollar ordentligt efter nya enheter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av zeleni:

Dom har inte bytt till SSD, men hela arkitekturen, från amd till intel. Finns inte en chans att nuvarande installation kommer boota.

Det är exakt samma arkitektur

Permalänk

formatera

Så slutsatsen är att om jag formaterar hårddisken och lägger in windows på nytt så ska (borde) det funka?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasBrage:

Så slutsatsen är att om jag formaterar hårddisken och lägger in windows på nytt så ska (borde) det funka?

ja...
det är ju windows som inte kan läsa in vissa filer nu så det bootar om eller hur ^^

du kan testa om du kommer in i felsäkert läge dock för då kan det vara någon drivrutin som spökar med de nya komponenterna.
spamma F8 så ska du få upp alternativ på hur du ska starta windows.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk

Samma sak händer i felsäkert läge ..
men ska testa att ominstallera windows på den

Permalänk
Medlem

Även om du på nått sätt tar dig förbi eller struntar i alla felen så kommer den vara seg / långsammare än vad den borde vara. Ganska meningslöst då att ens ha spendera pengar på bättre delar bara för att man inte installerat om.

Nyinstallerat ger en större känsla av ny dator och ger en tillfälle att uppdatera program mm och få bort skärp, buggas osv som tenderar att samlas och sega ner ännu mer.

Permalänk

ominstallerade windows och allt fungerade perfekt efter det !
tack så mycket för alla svar !