Permalänk
Medlem

Är tempen för hög?

Hej, har en i7 4770K som är klockad till 4,0 Ghz.
Gjorde ett stresstest med IntelBurnTest och fick en temperatur uppemot 91 grader som MAX men normalt låg han på 80-86 grader.

Min fråga är ju då, anser ni att tempen är för hög eller bör den ligga på detta?

Kylare: CM Seidon 120V

Värt att tillägga är att efter 3 timmar i Prime95 ligger han som max på 60 grader.

här är max tempen med prime 95 efter 2 timmar:

Permalänk
Medlem

90 grader är på tok för mycket för att trixa med överklockning.
Skulle tro att du har nåt fel på kylningen, är pumpen kopplad rätt ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

90 grader är på tok för mycket för att trixa med överklockning.
Skulle tro att du har nåt fel på kylningen, är pumpen kopplad rätt ?

Japp, den är korrekt inkopplad.

Men i 3 timmar med Prime 95 så ligger den på 60 grader, samt idle ligger tempen på 35 grader.

Permalänk
Medlem

Konstigt, min 3770@4.5 maxar 75 grader i intel burntest.
Visserligen en H100, men så stor skillnad skall det ju inte vara.
90 grader på en i princip oöverklockad CPU som dessutom har vattenkylning betyder att nånting är lurt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Konstigt, min 3770@4.5 maxar 75 grader i intel burntest.
Visserligen en H100, men så stor skillnad skall det ju inte vara.
90 grader på en i princip oöverklockad CPU som dessutom har vattenkylning betyder att nånting är lurt.

Det är en jävla skillnad på H100 och en billig 120V

Permalänk
Medlem

Är lite mycket, men maxar den 70c i prime95 och är i övrigt helt stabil så ska det vara ok.

Dock du har en större skillnad mellan 2 och 3 timmar i prime95 än vad som bör vara normalt, 63 och 70c, det antyder att chassit har lite dålig luftgenomströmning, det får inte ut värmen så bra, hela datorn borde vara max uppvärmd efter nån timme.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Temperaturen när man stresstestar är ju inte intressant. Det är ju tempen när du sitter och använder datorn som spelar roll.

För att ha 1.1 VID ser dina temps ganska höga ut. Kanske skulle vara bra att uppgradera din kylare om du ska överklocka.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Konstigt, min 3770@4.5 maxar 75 grader i intel burntest.
Visserligen en H100, men så stor skillnad skall det ju inte vara.
90 grader på en i princip oöverklockad CPU som dessutom har vattenkylning betyder att nånting är lurt.

Din frekvens är inte så intressant, bara din vcore.

Skrivet av alteam:

Temperaturen när man stresstestar är ju inte intressant.

Den ÄR intressant, också i och med när du spelar arbetar både grafikkortet och cpun = mer värme.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A