Kommer inte åt hårddisk

Permalänk
Medlem

Kommer inte åt hårddisk

Jag har ett konstigt problem.

Helt plötsligt kommer jag inte åt dels min externa hårddisk och dels en partition på min interna hårddisk.
Datorn är nästan ny (3 veckor) och den externa hårddisken är ett par år men brukar funka utan problem.
Jag har lossat och flyttat USB-kabel till den externa och startat om datorn osv. Åtskilliga gånger.
När jag försöker komma åt diskarna kommer felmeddelandet:

"F:\ är inte tillgänglig.
Enheten är inte klar".

Jag har kört scanningprogram som CCleaner och Malwarebytes ifall jag skulle ha fått något på datorn men det visar inget.
Den externa hårddisken fungerar när jag kopplar in den direkt till TV:n.
I diskhanteringen ser det ut så här, inget anmärkningsvärt, det är D och F som jag inte kommer åt.

http://forumbilder.s...hot-17h-36m-50s

När jag tittar i Enhetshanteraren så ser det normalt ut. Jag kan högerklicka på diskarna och få fram aktuella menyer.
När jag i Utforskaren försöker högerklicka på enheterna så kommer jag inte alls in i dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stjo57:

Jag har ett konstigt problem.

Helt plötsligt kommer jag inte åt dels min externa hårddisk och dels en partition på min interna hårddisk.
Datorn är nästan ny (3 veckor) och den externa hårddisken är ett par år men brukar funka utan problem.
Jag har lossat och flyttat USB-kabel till den externa och startat om datorn osv. Åtskilliga gånger.
När jag försöker komma åt diskarna kommer felmeddelandet:

"F:\ är inte tillgänglig.
Enheten är inte klar".

Jag har kört scanningprogram som CCleaner och Malwarebytes ifall jag skulle ha fått något på datorn men det visar inget.
Den externa hårddisken fungerar när jag kopplar in den direkt till TV:n.
I diskhanteringen ser det ut så här, inget anmärkningsvärt, det är D och F som jag inte kommer åt.

http://forumbilder.s...hot-17h-36m-50s

När jag tittar i Enhetshanteraren så ser det normalt ut. Jag kan högerklicka på diskarna och få fram aktuella menyer.
När jag i Utforskaren försöker högerklicka på enheterna så kommer jag inte alls in i dem.

Den krockar inte med någon annan enhetsbokstav? Prövat med att koppla in den och sen köra "Säker borttagning"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sprite:

Den krockar inte med någon annan enhetsbokstav? Prövat med att koppla in den och sen köra "Säker borttagning"?

Vad menar du med att koppla in den?
Jag har redan testat "Säker borttagning". Dessutom är det ju både den externa och en partition i den interna som jag inte kommer åt....
Jag har försökt att byta Enhetsbokstav på enheterna men det går inte, jag får upp felmeddelandet "Felaktig parameter".

Permalänk
Medlem
Skrivet av stjo57:

Jag har ett konstigt problem.

Helt plötsligt kommer jag inte åt dels min externa hårddisk och dels en partition på min interna hårddisk.
Datorn är nästan ny (3 veckor) och den externa hårddisken är ett par år men brukar funka utan problem.
Jag har lossat och flyttat USB-kabel till den externa och startat om datorn osv. Åtskilliga gånger.
När jag försöker komma åt diskarna kommer felmeddelandet:

"F:\ är inte tillgänglig.
Enheten är inte klar".

Jag har kört scanningprogram som CCleaner och Malwarebytes ifall jag skulle ha fått något på datorn men det visar inget.
Den externa hårddisken fungerar när jag kopplar in den direkt till TV:n.
I diskhanteringen ser det ut så här, inget anmärkningsvärt, det är D och F som jag inte kommer åt.

http://forumbilder.s...hot-17h-36m-50s

När jag tittar i Enhetshanteraren så ser det normalt ut. Jag kan högerklicka på diskarna och få fram aktuella menyer.
När jag i Utforskaren försöker högerklicka på enheterna så kommer jag inte alls in i dem.

Provade med att försöka formatera den interna, D, men det gick inte för den är "offline". Vad menas med det det?