MSI lanserar Mini ITX-moderkortet J1800I med Intel Bay Trail

Permalänk
Melding Plague

MSI lanserar Mini ITX-moderkortet J1800I med Intel Bay Trail

Taiwanesiska MSI sjösätter moderkortet J1800I, en Mini ITX-modell med dubbelkärniga Intel Celeron J1800 och företagets Military Class 4-stämpel.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

WTF?

PS/2 och VGA känns ju inte direkt "2014"

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 2600 Mobo: Asus Prime X470 PRO Ram: Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz PSU: Cooler Master 700 W GPU: XFX Radeon RX 5700 XT 8 GB SSD: Samsung EVO 850 500 GB SATA 2.5" HDD: Massa diskar Chassi: Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesam2k:

WTF?

PS/2 och VGA känns ju inte direkt "2014"

En del behöver det i vissa situationer fortfarande, då den ändå har HDMI och DVI spelar det väll ingen roll? Bättre att den har PS/2 och VGA än inte då den träffar en större marknad med.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

Klarar den här hd filmer tro?

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Medlem

Hmm, är det bara jag, eller kommer inte de två kondingarna sitta ivägen för ram-minnena?

Permalänk
Medlem

SPDIF? Optiskt ljud?

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Genesis:

Hmm, är det bara jag, eller kommer inte de två kondingarna sitta ivägen för ram-minnena?

Haha ja ser skumt ut men har de nog testat

Visa signatur

[ lian li pc-o11 dynamic ] [ Corsair rm1000x ] [ASUS ROG CROSSHAIR VIII HERO X570 ]
[ 64GB G.Skill TridentZ Neo 3600mhz ] [ Samsung 980 Pro 500GB / Samsung 980 pro 2TB]
[ Gigabyte GeForce RTX 3080 10GB VISION OC ] [ UltraGear 38GN950 ] [ 360 water cooling ]

Permalänk
Snusfri

Ja tack, då är moderkort till min nya webserver spikat

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Skrivet av arowe17:

SPDIF? Optiskt ljud?

Xonar STX?

Inbyggda ljudkort är alltid skit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av arowe17:

SPDIF? Optiskt ljud?

Kollat på detta inför utbyte av min fusio 3501m eller vad den nu heter. Att vara utan optisk är en delabreak för mig tyvärr, ser riktigt slick ut!

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

Någon som har en känsla för hur den här står sig mot AMD E-350/E-450?

Permalänk
Medlem

Hade tänkt skaffa ett Raid kort o köra 8 diskar i Raid 5 alt 6 men Vettefan hur det ska gå med PCIE X1? Bandbredden är det ju inge fel på.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[DESKTOP] FD Define 7XL | VIII Dark Hero (EK-Monoblock) | 5950x | 128GB ECC | RTX3090 (Vector² ABP) | 2*2TB SN850 [SERVER] i5-13400 | 64GB | 108TB (raw)

Permalänk
Medlem
Skrivet av som99:

En del behöver det i vissa situationer fortfarande, då den ändå har HDMI och DVI spelar det väll ingen roll? Bättre att den har PS/2 och VGA än inte då den träffar en större marknad med.

Själv sitter man fortfarande på en PS/2-mus. Drivrutiner till mina USB-enheter har alltid strulat, så känns bättre med "true" plug-and-play.

Citat:

Old, but gold

Permalänk
Medlem

Men, två sata, kan ju omöjligt kosta mer än ett par dollar extra för två sata till.

Permalänk
Medlem

Och inte ens sata3

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlummbulleN:

Xonar STX?

Inbyggda ljudkort är alltid skit.

1. Ett ljudkort som kostar 3 gånger mer än moderkortet själv?

2.1 Nej, inbyggda är inte alltid skit. Jag märker ingen skillnad mellan ett Xonar D2X, STX, det inbyggda på mitt Asus-mobo och en Yamaha förstärkare för 4000kr. Testat med 2 olika Sennheiser-lurar.

2.2 Optisk S/Pdif är en digital utgång vilket innebär att signalen skickas vidare till DAC-en i högtalarna/förstärkaren i andra änden i stället för att gå igenom där i datorn. Med andra ord är ett ljudkort ett slöseri med pengar då den enbart skickar vidare en digital signal identiskt med hur den inbygga gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcuswb:

Själv sitter man fortfarande på en PS/2-mus. Drivrutiner till mina USB-enheter har alltid strulat, så känns bättre med "true" plug-and-play.

Använder själv ett par burkar med PS/2 mus/tangentbord (kom nyligen över ett gammalt mekaniskt tangentbord från 1992 som jag gillar skarpt och där har jag enbart PS/2) så jag ser det possetivt att detta moderkortet har både för tangentbord och mus Sen tillverkas fortfarande mekaniska tangentbord med PS/2 anslutning som min arbestations QPAD.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Avstängd

Najs med passiv kylning.

Men om du ska få plats med ett fullstort ATX nätagg i chassit, så är den inte längre så liten längre.

Dessutom när du lagt till chassi, RAM, hård disk, nätagg, så har du kommit upp i ganska mycket pengar.
Skulle vilja se en liten prispressad helhetslösning istället.

Permalänk
Medlem

M-class 4 är sämre än M-Class 3,2,1 enligt EGen skalan (ville bara förtydliga) Pentium 2 333mhz (fakeleron) var klass 4, intel netburst cpu's var vanligtvis klass 4 osv. De gamla kassificeringarna betyder väldigt lite idag, men om det är en trend att följa så är trenden att alla CPU's klassade som K4 av militären de sämsta menas var gång.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semjonov:

Men, två sata, kan ju omöjligt kosta mer än ett par dollar extra för två sata till.

Håller med, tänkte NAS men två sata...nehe. igen.
500kr är ju helt ok pris annars. "MSI J1800I+" för 550kr och fyra sata = köp

Permalänk
Medlem
Skrivet av som99:

Använder själv ett par burkar med PS/2 mus/tangentbord (kom nyligen över ett gammalt mekaniskt tangentbord från 1992 som jag gillar skarpt och där har jag enbart PS/2) så jag ser det possetivt att detta moderkortet har både för tangentbord och mus Sen tillverkas fortfarande mekaniska tangentbord med PS/2 anslutning som min arbestations QPAD.

Om du har ett IBM M'1200 foldable eller ett M serien överhuvudtaget tillverkat 1992 (sista året som IBM tillverkade buckling spring keyboards) så får du ett öppet startbud på 1400kr. Om det är minsta gummi under main plasthöljet så är tangentbordet värt 12-19kr totalt (priset på ett set med förlorade keycaps till ett M-serien)

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Najs med passiv kylning.

Men om du ska få plats med ett fullstort ATX nätagg i chassit, så är den inte längre så liten längre.

Dessutom när du lagt till chassi, RAM, hård disk, nätagg, så har du kommit upp i ganska mycket pengar.
Skulle vilja se en liten prispressad helhetslösning istället.

Inte sätter man in ett ATX nätagg, passiv AC/DC adapter räcker.

Du bygger en bra HTPC för 2000 :- med detta.

Visa signatur

ASUS M4A89GTD PRO/USB3 | AMD Phenom2 X6 1055T|GB GF GTX 460 | Corsair 4GB | SSD 40GB Intel X25-M | HD500GB Seagate ST3500418AS | |HD2TB Seagate ST2000DL003 | Corsair TX 650W PSU | Fractal Design Define R3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av muscle:

Inte sätter man in ett ATX nätagg, passiv AC/DC adapter räcker.

Du bygger en bra HTPC för 2000 :- med detta.

Det går väl inte att driva ett Mini-ITX moderkort med en passiv AC/DC adapter?

Vart ska man koppla in strömmen då?
Moderkortet har ju plats för inkoppling av strömförsörjning via en ATX 24-pin kontakt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tbax:

Hade tänkt skaffa ett Raid kort o köra 8 diskar i Raid 5 alt 6 men Vettefan hur det ska gå med PCIE X1? Bandbredden är det ju inge fel på.

Skickades från m.sweclockers.com

Kanske bättre att du kollar på en ASRock C2550D4I istället, 12 SATA + PCIE 8x. Men det kostar en del och saknar istället andra finesser, men behöver du bara något för att driva runt massa diskar så passar det utmärkt.

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Medlem

Intressant layout av komponenter oO

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Det går väl inte att driva ett Mini-ITX moderkort med en passiv AC/DC adapter?

Vart ska man koppla in strömmen då?
Moderkortet har ju plats för inkoppling av strömförsörjning via en ATX 24-pin kontakt.

Finns massa i den här stilen. Kloss externt och ett litet kretskort du sätter i atx kontakten.

http://www.inet.se/produkt/6911654/streacom-st-nano150-150w

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

Om du har ett IBM M'1200 foldable eller ett M serien överhuvudtaget tillverkat 1992 (sista året som IBM tillverkade buckling spring keyboards) så får du ett öppet startbud på 1400kr. Om det är minsta gummi under main plasthöljet så är tangentbordet värt 12-19kr totalt (priset på ett set med förlorade keycaps till ett M-serien)

Har ett IBM buckling springs tangentbord jag fyndade på en loppis men säljer det tyvärr inte då det är helt underbart till min Windows 95/98 retro maskin.

Har även noterat att den lokala AO möbler har ett model M med buckling springs med kabeln avklippt liggandes som dekoration på ett datorbord, jag hade tänkt prata med dem om man kan få det mot ett annat tangentbord då de förmodligen inte vet att det har något värde och kabeln kan jag tillverka en ny, isåfall så kan jag kanske undvara ett ifall jag får tag på det Men det hänger på om personalen låter mig ta det eller inte.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Det går väl inte att driva ett Mini-ITX moderkort med en passiv AC/DC adapter?

Vart ska man koppla in strömmen då?
Moderkortet har ju plats för inkoppling av strömförsörjning via en ATX 24-pin kontakt.

Jag kör med denna:
http://mini-itx.se/morex80wstromkit-p-846.html?cPath=76_147

Har man en AC/DC kloss från en gammal laptop behöver man bara köpa själva DC/DC kortet.
http://mini-itx.se/morexdcdc12v80w-p-738.html?cPath=76_148

Vanliga nättagg har väldigt dålig verkningsgrad när systemen drar runt en 30-40 watt. 60-70% har jag sett siffror på...
Dock vet jag inte verkningsgraden på dessa AC/DC klossar, men tror de bättre

Visa signatur

ASUS M4A89GTD PRO/USB3 | AMD Phenom2 X6 1055T|GB GF GTX 460 | Corsair 4GB | SSD 40GB Intel X25-M | HD500GB Seagate ST3500418AS | |HD2TB Seagate ST2000DL003 | Corsair TX 650W PSU | Fractal Design Define R3

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Henrikfotograf:

Klarar den här hd filmer tro?

Är absolut inga problem.

Z3470/Z3770 baserade pekplattor klarar HD-film utan att spendera speciellt mycket CPU-kraft på problemet. J1800 har en snabbare GPU (samma GPU men högre klockad) + CPU-delen är högre klockad. Z3470/Z3770 är i.o.f.s. 4-kärniga medan J1800 har två kärnor, men filmavkodning är inget som skalar speciellt bra med antal CPU-kärnor.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av houze:

Kanske bättre att du kollar på en ASRock C2550D4I istället, 12 SATA + PCIE 8x. Men det kostar en del och saknar istället andra finesser, men behöver du bara något för att driva runt massa diskar så passar det utmärkt.

haha skojar du? Kostar lite mer? Det är ju inte ens i närheten av samma pris. Och det är sjukt ovärt att ha en octacore för en NAS.

Visa signatur

[DESKTOP] FD Define 7XL | VIII Dark Hero (EK-Monoblock) | 5950x | 128GB ECC | RTX3090 (Vector² ABP) | 2*2TB SN850 [SERVER] i5-13400 | 64GB | 108TB (raw)