[LÖST] Monteringsproblem grafikkort, sata-kabel i vägen

Permalänk
Medlem

[LÖST] Monteringsproblem grafikkort, sata-kabel i vägen

God middag alla sweclockare!

Har ett litet monteringsproblem. Det är så att satakabeln ligger "emot" grafikkortet vilket gör att det inte sätter sig ordentligt. Har försökt att trycka i kortet (xfx 6870 dualfan) med en dos av lagom våld men den vill inte gå in i pci-e porten helt. Det är den viklade sata-kabel som tar emot. (se bilder).
Det känns som om konektorerna på kortet sitter i bra men den lilla plast "flärpen" vill inte tryckas fast.

Min fråga är: kan man på något sätt fila ner något antingen på grafikkortet eller möjligtvis sata-kabeln. Eller om det finns någon slags "slim" viklad sata-kabel? Andra lösningar mottages givetvis också

Tacksam för svar.

Mvh Tom

Visa signatur

• Msi 1080ti • Ryzen 5800x • Define C • Samsung 860 EVO • D15 •
• Corsair LPX 3600 Mhz • MSI 570-A Pro • EVGA G5 750W •

Permalänk
Medlem

Jag har tyvärr ingen lösning på ditt problem.
Men du ska ha en eloge för att ha tagit bilder på själva problemet. Inte många som gör.

Permalänk
Medlem

Man tackar! Kändes svårt att beskriva problemet utan bilder. Nix det är lite utav ett dilemma detta. Har tidigare haft ett 6670 som satt perfekt men det täckte inte heller sata-portarna. Det är ungefär 1-2mm som kortet skall ner i bakkant för att sitta perfekt dessvärre :/

Visa signatur

• Msi 1080ti • Ryzen 5800x • Define C • Samsung 860 EVO • D15 •
• Corsair LPX 3600 Mhz • MSI 570-A Pro • EVGA G5 750W •

Permalänk
Medlem
Skrivet av tompalee:

Man tackar! Kändes svårt att beskriva problemet utan bilder. Nix det är lite utav ett dilemma detta. Har tidigare haft ett 6670 som satt perfekt men det täckte inte heller sata-portarna. Det är ungefär 1-2mm som kortet skall ner i bakkant för att sitta perfekt dessvärre :/

Antar att du behöver alla portar också. Om du kollar på grafikkortet, är där någon elektronik just där? Eller bara kort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tompalee:

Man tackar! Kändes svårt att beskriva problemet utan bilder. Nix det är lite utav ett dilemma detta. Har tidigare haft ett 6670 som satt perfekt men det täckte inte heller sata-portarna. Det är ungefär 1-2mm som kortet skall ner i bakkant för att sitta perfekt dessvärre :/

Är det moderkortet i sign? När jag söker på det så ser jag bara bilder på kort som har vinklade SATA kontakter, då har du förstås inte detta problemet...

Denna kabeln ser ut att kunna passa: http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/datorkom...

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Inaktiv

Hur ser sata kabeln ut i andra änden? De flesta sata kablar har en vinklad kontakt i ena änden och en rak i den andra änden.

Permalänk
Medlem

Jävligt dumt att designa ett moderkort på det sättet.

Om jag förstått det rätt utifrån denna bild så bör det väl gå att slipa ner kylaren? Lär inte påverka något.

Edit: Kabeln som netbuddy länkade ser ut att vara något kanske.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk

Haha... Skicka bilder till tillverkaren! Vilken miss.

Jag tror nog att man kan fila lite på själva kontakten men inte så långt in så att man friställer ledare. Garantier ryker nog om man börjar fila på grafikkortet så där vill man ju inte göra något...

Visa signatur

Kraschfield

Permalänk
Medlem

Jag har ett moderkort i en maskin med samma problem, jag använder de här kablarna för att lösa det, detta är rätt vanligt på lite äldre moderkort från en tid när grafikkort oftast inte var så långa:

http://www.ebay.co.uk/itm/Sata-3-6Gbs-Cable-15cm-Ultra-Slim-S...

Bild:

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar var precis inne på länken netbuddy posta och den kan nog funka. Detta eftersom den vinklade sata-kabeln jag använder har en låsmekanism som tar lite mer plats i höjd.

Netbuddy: nix det är inte moderkortet i taggen utan detta: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1426961 , budgetkort dum som man är...

Injen: precis! sata-kabeln är rak i andra änden

HerrNilsson: nepp ingen elekronik men vill inte i första hand inte börja fila på något om jag kan lösa det på annat sätt.

Skall köpa den kabeln Netbuddy länka och hoppas på det bästa, den ser iaf betydligt mindre ut den den jag använder

Återigen tack för alla svar, det uppskattas!
Skall aldrig mer köpa ett moderkort utan viklade sata-portar...

Visa signatur

• Msi 1080ti • Ryzen 5800x • Define C • Samsung 860 EVO • D15 •
• Corsair LPX 3600 Mhz • MSI 570-A Pro • EVGA G5 750W •

Permalänk
Hedersmedlem

Det ser ut att vara alldeles för kort avstånd mellan moderkort och låda. Använder du verkligen riktiga moderkortsdistanser? Vad jag kan se fattas minst en.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Det är ju ett lite märkligt hemmabygge (torktummlare) och ja distanserna var förmonterade. Men har fungerat utmärkt med andra grafikkort hittils. Har tagitmoderkortsplåten från en gamalt chassi. Där det fattas en distans finns inget borrat hål i den gamla plåten. Vilade handen mot grafikkortet när jag tog bilden vilket viker ner moderkortet något.

som99: om kabeln från kjell inte funkar skall jag köpa en sådan!

Visa signatur

• Msi 1080ti • Ryzen 5800x • Define C • Samsung 860 EVO • D15 •
• Corsair LPX 3600 Mhz • MSI 570-A Pro • EVGA G5 750W •

Permalänk
Medlem
Skrivet av tompalee:

som99: om kabeln från kjell inte funkar skall jag köpa en sådan!

Med tanke på hur du byggt chassis så skulle en kort riser-kabel fungera utmärkt, flytta kortet någon centimeter upp så är problemet löst

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

absolut, riser-kabel får det bli om inte kjell/ebay-kabeln fungerar. Återkommer med resultat om det funkade med kjell-kabeln eller inte. Kan dock dröja lite..

Återigen tack för alla svar!

Visa signatur

• Msi 1080ti • Ryzen 5800x • Define C • Samsung 860 EVO • D15 •
• Corsair LPX 3600 Mhz • MSI 570-A Pro • EVGA G5 750W •

Permalänk
Medlem

Hej igen!

Har införskaffat kjell-kabeln( http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/datorkomponenter/interna-kablar/sata/vinklad-sata-kabel-0-3-m-p68773 ) vilket löste problemet, den nyinskaffade sata-kabeln tar inte i grafikkortet. Allt fungerar som det ska!

Här är två bilder som visar skillnaden mellan den "slimmade" kabeln och den vanliga.

Visa signatur

• Msi 1080ti • Ryzen 5800x • Define C • Samsung 860 EVO • D15 •
• Corsair LPX 3600 Mhz • MSI 570-A Pro • EVGA G5 750W •