Permalänk
Medlem

Datorn vill ej stänga av sig!

Hej!

Jag har problem med att få datorn att stänga av sig helt är jag vill stänga av den, skärmen stängs av men inte själva burken.
Har inga problem att starta om datorn, inga blåa skärmar eller dylikt utan allt flyter på som det ska!

Så nu får jag jag stänga av den i efterhand genom att hålla inne knappen i 5sek efter att jag har valt att stänga av datorn.

Tacksam för all hjälp jag kan få!

spec: Intel i5-4430 @3.00GHz
8GB ram corsair pro vegance
128GB SSD sandisk
cx550m w corsair nätagg
Gigabyte z87m-d3h moderkort
Gigabyte GTX 660 2GB OC
windows 7 professional 64bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av gtg83:

Hej!

Jag har problem med att få datorn att stänga av sig helt är jag vill stänga av den, skärmen stängs av men inte själva burken.
Har inga problem att starta om datorn, inga blåa skärmar eller dylikt utan allt flyter på som det ska!

Så nu får jag jag stänga av den i efterhand genom att hålla inne knappen i 5sek efter att jag har valt att stänga av datorn.

Tacksam för all hjälp jag kan få!

spec: Intel i5-4430 @3.00GHz
8GB ram corsair pro vegance
128GB SSD sandisk
cx550m w corsair nätagg
Gigabyte z87m-d3h moderkort
Gigabyte GTX 660 2GB OC
windows 7 professional 64bit

Säker på att du inte går in i strömsparläge? Den ikonen är rätt lik "stänga av"

Visa signatur

There are 10 kinds of people in the world
Those who understand binary and those who don't

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aecus:

Säker på att du inte går in i strömsparläge? Den ikonen är rätt lik "stänga av"

Är nästan säker på att den inte går i strömsparäge, för då hade den väl gått igång på knapptryck eller dylikt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gtg83:

Är nästan säker på att den inte går i strömsparäge, för då hade den väl gått igång på knapptryck eller dylikt?

Nope, själv måste jag trycka på powerknappen för att få igång datorn vid strömsparläge. Hur stänger du av?

Visa signatur

There are 10 kinds of people in the world
Those who understand binary and those who don't

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aecus:

Nope, själv måste jag trycka på powerknappen för att få igång datorn vid strömsparläge. Hur stänger du av?

Har nu testat sparläge och stänga av via alt+f4, skärmen släcks ner men datorn är fortfarande igång. För att stänga ner datorn så måste jag trycka på strömknappen i 5sek!

När jag väl har lyckas stänga av datorn så har den en tesens att starta om av sig själv av någon anledning?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av gtg83:

Ingen som har någon aning om vad det kan beror på?

Om du inte uppdaterat moderkortets BIOS så gör det.

Visa signatur

ASUS ROG Strix X570-F, AMD Ryzen 9 5900X, ASUS GTX 1080 Ti Strix Gaming OC, 32GB G.Skill Trident Z Neo CL16 3600MHz, Arctic Freezer II 240, Seasonic Prime Titanium 850W, Phanteks Enthoo Evolv X, 2x Samsung 970 EVO Plus 1TB, Seagate Firecuda 2TB, Seagate Ironwolf 4TB, ASUS PG278Q

ASUS ROG Crosshair VI Hero, AMD Ryzen 9 3900X, ASUS RTX 2060 Dual OC, 16GB G.Skill Flare X CL14 3200 MHz @3200 MHz, Arctic Freezer 240, Seasonic Prime Titanium 850W, Phanteks Eclipse P400S Glass, Samsung 960 Pro 512GB, Samsung 850 Pro 512GB, Seagate Ironwolf 4TB, ASUS PG278Q

ASUS Maximus V GENE, Intel i7 3770K @ 4,6 GHz (1.190 V), EVGA GTX 670 FTW SLi, 8GB G.Skill TridentX CL10 2400 MHz, Samsung 850 Pro 512GB, Samsung 840 Pro 256GB, Corsair Hydro H100i, Corsair AX860i, Fractal Design Define R4W, ASUS PG278Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeyPakt:

Om du inte uppdaterat moderkortets BIOS så gör det.

Jag tror att jag har senaste BIOS update, men jag får ta en närmare titt på det när kag kmr hem!

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeyPakt:

Om du inte uppdaterat moderkortets BIOS så gör det.

Nu har jag kollat BIOS version, märker att jag har version 6, vet om att det finns andra alternativ dvs nyare. Men när jag väl hämtar hem och ska uppdatera så får jag felmeddelande om att det går inte att installera då jag har Windows 7 64bit och det stödjer inte det!

Permalänk

Pröva installera om Windows. Kan hjälpa.

Permalänk
Medlem

Testa skriva "shutdown /s /t 0" på kommandotolken/kör och se om det gör någon skillnad. Annars testa att installera om operativsystemet.
Har du haft detta problemet innan eller har det bara dykt upp av ingen anledning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skuth:

Testa skriva "shutdown /s /t 0" på kommandotolken/kör och se om det gör någon skillnad. Annars testa att installera om operativsystemet.
Har du haft detta problemet innan eller har det bara dykt upp av ingen anledning?

Har nu testat att skriva det i kommandotolken, samma resultat som tidigare.
Det har vart så sen jag byggde ihop datorn för knappt 1 mån sedan. Allt fungerar klockrent förutom just att stänga av datorn. Det verkar ine finnas en BIOS update till mitt moderkort som stödjer Windows 64-bit eller så har jag inte hitta rätt än, men jag har försökt med BIOS versionen som är på Gigabyte hemsida men den säger att 64-bit inte stödjer den här BIOS update.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Melinho2895:

Pröva installera om Windows. Kan hjälpa.

Om jag installerar om Windows då försvinner väl allt som jag jag har på hårddisken väl? Om det visa sig är enda vägen att gå, vilken version av Windows är det som gäller 32-bit/64-bit? Hittar, eller får ej tag på någon BIOS update version som passar Windows 7 64-bit just nu.

Permalänk
Medlem

Ingen aning om vad problemet kan vara men bios har 0 med windows att göra... du måste titta på helt fel sida och med andra ord vet jag inte om du själv ska försöka uppdatera bios heller... går det fel så finns det en rätt stor chans att datorn inte startar alls... Men iaf nedan är länken till ditt moderkorts bios-nedlandings sida... bara gå in och plocka vilken du känner dig komfortabel med eftersom ena är ett beta bios.

http://www.gigabyte.se/products/product-page.aspx?pid=4486#bi...

Permalänk
Medlem

Hur lång tid väntar du från att skärmen släcks till att du stänger av den med knappen?
Jag själv har flertalet mekaniska diskar i datorn förutom min SSD, och även externa hårddiskar med FW, dessa sätts i viloläge när dom inte använts på ett tag.

Om jag stänger av datorn, så blir skärmen svart, sen varvas alla hårddiskar upp en efter en, inklusive mina externa.
När alla har varvat upp, vilket brukar ta runt 5-7 sek, sen stängs datorn av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krilleoh:

Hur lång tid väntar du från att skärmen släcks till att du stänger av den med knappen?
Jag själv har flertalet mekaniska diskar i datorn förutom min SSD, och även externa hårddiskar med FW, dessa sätts i viloläge när dom inte använts på ett tag.

Om jag stänger av datorn, så blir skärmen svart, sen varvas alla hårddiskar upp en efter en, inklusive mina externa.
När alla har varvat upp, vilket brukar ta runt 5-7 sek, sen stängs datorn av.

Har väntat upp mot en timme utan att datorn stängs av, det är enbart skärmen stängs av!

Permalänk
Medlem
Skrivet av fryguy:

Ingen aning om vad problemet kan vara men bios har 0 med windows att göra... du måste titta på helt fel sida och med andra ord vet jag inte om du själv ska försöka uppdatera bios heller... går det fel så finns det en rätt stor chans att datorn inte startar alls... Men iaf nedan är länken till ditt moderkorts bios-nedlandings sida... bara gå in och plocka vilken du känner dig komfortabel med eftersom ena är ett beta bios.

http://www.gigabyte.se/products/product-page.aspx?pid=4486#bi...

Jag har ingen aning vad felet kan vara, jag PM dig så får du se vad för felmeddelande jag får upp när jag försöker installa ny BIOS version.
men det är just från den sidan jag försöker att hämta BIOS ifrån.

EDIT: Hur gör man så att en bild på dator blir till länk så man ska lägga upp på denna sida?

EDIT:

Permalänk
Medlem
Skrivet av gtg83:

Har väntat upp mot en timme utan att datorn stängs av, det är enbart skärmen stängs av!

Jaha, okej. Ja då blev det lite svårare.

Permalänk
Medlem

Lås tråd!

Permalänk

Och felet var?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gtg83:

Lås tråd!

Hur löste du det? Skriv gärna upp så andra kan hitta svaret här i tråden!

Visa signatur

GPU: Sapphire 5700 XT CPU: i9 10850K @ 5 GHz med NH-D15 RAM: 32 GB Vengeance @ 3600 MHz PSU: eVGA Supernova 750 G3 Chassi: Define R5 Moderkort: Asus Strix Z490-F Lagring: 970 EVO 500 GB och 840 EVO 250 GB Skärm: Asus TUF VG259Q, PHILIPS Brilliance 230C, Samsung U28E590
Äldre grejer: 4790K, i7 920, Athlon 3800+ X2, 290X Crossfire, 560 Ti Sli, 560 Ti 448 cores, 8800 GT Sli.
Laptop:  MacBook Pro 13" mid 2014 

Permalänk
Medlem
Skrivet av gtg83:

Lås tråd!

Ja vad löste det har samma problem med min workstation. Datorn är avstängd men nätaggregatet ger ännu ström och surrar. Bytt bios återställt bios bytt nätagg gjort en clear cmos inget hjälper polarn har samma setup vad gäller mobo minne CPU och chassi köpt i samma beställning men han har inte detta problem.

Edit har även bytt grafikkort av annan anledning men det gjorde ingen skillnad

Visa signatur

Workstation: Fractal Design Define R4, Core i5-3550, 16GB ram, ASUS P8Z77-V, GTX570, Corsair CX500M, 74GB WD Raptor+4,1TB HDD, 3x Dell P2314H.
Notebook: HP EliteBook 840, i7-4600U, FHD 14", 8GB ram, Samsung 840 PRO 256GB, Intel AC WLan, 4G-LTE.
Htpc: Raspberry pi med rasplex

Permalänk
Medlem
Skrivet av gtg83:

Lås tråd!

Lås tråd? På sweclockers låses inga trådar bara för att ett problem är löst. Det är även halvt underförstått att du som TS ska beskriva hur det hela löste sig ifall andra har samma problem.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Sry. Q-flasha BIOS till senaste version sen vart det löst! Dock så måste ni spara ner den nya BIOS version i formatet FAT, USB-sticka för min del.

Nu funkar det galant för mig iaf, tackar ni som har tagit tid för att hjälpa mig.