Flytta Windows 8 från HDD till SSD

Permalänk

Flytta Windows 8 från HDD till SSD

Goddag Sweclockers! Förra sommaren uppgraderade jag min dator med b.la. en ny SSD. Innan uppgraderingen anvädne jag Win 8 på min hårddisk som OS. Det har stannat kvar där efter uppgraderingen och jag har istället använt Win 7 på min SSD som OS. Det känns väldigt dumt att använda och börjar även ge problem. Win 8 rekommenderas även för de flesta spel idag. Nu frågar jag därför om hjälp med att migrera mitt Win 8 från hårddisken till SSD:en på smidigaste vis.
Min SSD: Samsung 840 250 GB. När jag köpte SSD:en försökte jag göra hela migrationen med Samsung Magician, misslyckades med det på något konstigt vis och tappade sedan lusten med det hela.
Min HDD: WD Caviar Green 500 GB
Min SSD: Samsung 840 250 GB.

TL;DR Behöver hjälp med att migrera Windows 8 från HDD till SSD smidigt.
Tack all vänliga!

Visa signatur

ASUS GTX 780 SLI | i5 2500k 4.6 GHz | 8 GB 1333 RAM | NZXT Phantom 410 | ASUS P8Z68 V-PRO/GEN3 Moderkort | 500 GB Caviar Green Drive | 250 GB 840 SSD │
Windows 8.1 | Supernova 850W G2 |
My wife for hire

Permalänk
Medlem

Du måste installera om Windows på din SSD.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Skrivet av lossah:

Du måste installera om Windows på din SSD.

Det är ju inte så roligt, har inte USB-stickan eftersom det var en grannes. Får väl höra om han har kvar den.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS GTX 780 SLI | i5 2500k 4.6 GHz | 8 GB 1333 RAM | NZXT Phantom 410 | ASUS P8Z68 V-PRO/GEN3 Moderkort | 500 GB Caviar Green Drive | 250 GB 840 SSD │
Windows 8.1 | Supernova 850W G2 |
My wife for hire

Permalänk
Medlem

Man kan klona över det ,men det är rekommenderat att installera om.

Visa signatur

min kanal heter lär dig blender
https://www.youtube.com/channel/UCAtF52Txk_4x-gJGmPm-mmw
ok den handlar om blender och hårdvara och sånt

Permalänk
Medlem
Skrivet av lossah:

Du måste installera om Windows på din SSD.

Inte nödvändigtvis.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk

Gör ett nytt försök med Samsungs programvara. Om det inte går, återkom med vilka felmeddelanden du får. Eller prova med annan kloningsprogramvara, det finns minst sagt en hel del att välja på, inklusiv några gratis. Samsungs har alltid fungerat bra för mig dock.

Permalänk
Skrivet av peterhjalmarsson:

Gör ett nytt försök med Samsungs programvara. Om det inte går, återkom med vilka felmeddelanden du får. Eller prova med annan kloningsprogramvara, det finns minst sagt en hel del att välja på, inklusiv några gratis. Samsungs har alltid fungerat bra för mig dock.

Måste jag rensa SSD:n innan jag gör det här?

Visa signatur

ASUS GTX 780 SLI | i5 2500k 4.6 GHz | 8 GB 1333 RAM | NZXT Phantom 410 | ASUS P8Z68 V-PRO/GEN3 Moderkort | 500 GB Caviar Green Drive | 250 GB 840 SSD │
Windows 8.1 | Supernova 850W G2 |
My wife for hire

Permalänk
Skrivet av peterhjalmarsson:

Gör ett nytt försök med Samsungs programvara. Om det inte går, återkom med vilka felmeddelanden du får. Eller prova med annan kloningsprogramvara, det finns minst sagt en hel del att välja på, inklusiv några gratis. Samsungs har alltid fungerat bra för mig dock.

Samsung Data Migration kan inte hitta min SSD över huvud taget..

Visa signatur

ASUS GTX 780 SLI | i5 2500k 4.6 GHz | 8 GB 1333 RAM | NZXT Phantom 410 | ASUS P8Z68 V-PRO/GEN3 Moderkort | 500 GB Caviar Green Drive | 250 GB 840 SSD │
Windows 8.1 | Supernova 850W G2 |
My wife for hire

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Inte nödvändigtvis.

Nej, dock tycker jag personligen det är bra mycket smidigare än att hålla på med massa mjukvara som kanske inte fungerar, felmeddelanden och annat larv som tar tid att lösa. Men ja, det går att lösa på annat sätt.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Skrivet av lossah:

Nej, dock tycker jag personligen det är bra mycket smidigare än att hålla på med massa mjukvara som kanske inte fungerar, felmeddelanden och annat larv som tar tid att lösa. Men ja, det går att lösa på annat sätt.

Skulle du kunna hjälpa mig med en clean install? Vad är det som kommer hända? Kommer all min data på SSDn försvinna?

Visa signatur

ASUS GTX 780 SLI | i5 2500k 4.6 GHz | 8 GB 1333 RAM | NZXT Phantom 410 | ASUS P8Z68 V-PRO/GEN3 Moderkort | 500 GB Caviar Green Drive | 250 GB 840 SSD │
Windows 8.1 | Supernova 850W G2 |
My wife for hire

Permalänk
Medlem
Skrivet av lossah:

Nej, dock tycker jag personligen det är bra mycket smidigare än att hålla på med massa mjukvara som kanske inte fungerar, felmeddelanden och annat larv som tar tid att lösa. Men ja, det går att lösa på annat sätt.

Ja, det är mycket smidigare att lägga ner flera timmar på att installera om operativsystemet, drivrutiner, servicepack och hundrafemtioelva uppdateringar på det, alla program och sedan personliga anpassningar och filer från backup i stället för de 30 minuter en kloning tar.
Att hävda att det skulle var mer problematisk att klona säger mer om din kompetens på området än om hur det faktisk fungerar.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fillelito:

Samsung Data Migration kan inte hitta min SSD över huvud taget..

Hur ansluter du din SSD? Via USB 2.0 eller USB 3.0? Visas kloningsprogram klarar inte 3.0.

Att din granne förser dig med licensnycklar från sitt jobb låter fortfarande som piratkopiering om du frågar mig.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Ja, det är mycket smidigare att lägga ner flera timmar på att installera om operativsystemet, drivrutiner, servicepack och hundrafemtioelva uppdateringar på det, alla program och sedan personliga anpassningar och filer från backup i stället för de 30 minuter en kloning tar.
Att hävda att det skulle var mer problematisk att klona säger mer om din kompetens på området än om hur det faktisk fungerar.

"flera timmar på att installera om operativsystemet". Allt som allt tar runt 30min för mig. Själva Win-installationen tar vad, 10min? Resterande till program och annat. Uppdateringarna installeras ändå automatiskt, något som bara ligger i bakgrunden. Att installera program på en SSD tar inte speciellt lång tid. Vet man vad man gör behöver det inte ta längre än 30min ens.

Det tar tid att hitta ett vettigt program och få det att fungera problemfritt. Du skriver ju själv "vissa program klarar inte x", "bästa programmet vore y", "det här borde fungera för dig", "testa det här".

Hade köpt ditt argument om det gällde en vanlig 7200rpm hårddisk.

Och ett tips, lugna ner dig.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Skrivet av Dr.Mabuse:

Hur ansluter du din SSD? Via USB 2.0 eller USB 3.0? Visas kloningsprogram klarar inte 3.0.

Att din granne förser dig med licensnycklar från sitt jobb låter fortfarande som piratkopiering om du frågar mig.

Han fick windows 8 när det var i tidigt stadie, hette typ "build 9200" eller nåt sånt. Han har sagt till mig att han får nycklarna ärligt. Han skulle kunna ljuga, men varför?

Jag visste inte att man behövde ansluta med usb, trodde det räckte med SATA. Hur ska man ansluta med usb?

Visa signatur

ASUS GTX 780 SLI | i5 2500k 4.6 GHz | 8 GB 1333 RAM | NZXT Phantom 410 | ASUS P8Z68 V-PRO/GEN3 Moderkort | 500 GB Caviar Green Drive | 250 GB 840 SSD │
Windows 8.1 | Supernova 850W G2 |
My wife for hire

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fillelito:

Han fick windows 8 när det var i tidigt stadie, hette typ "build 9200" eller nåt sånt. Han har sagt till mig att han får nycklarna ärligt. Han skulle kunna ljuga, men varför?

Jag visste inte att man behövde ansluta med usb, trodde det räckte med SATA. Hur ska man ansluta med usb?

Så det gäller en förhandsutgåva, sk RTM, av Windows 8? Är osäker om man kan installera dessa utan att först installera Windows XP, Vista eller 7 och sedan uppgradera därifrån. Undrar dessutom om det inte är en spärr efter ett visst datum? Oavsett så låter som att du skulle slippa en hel del problem om du kröp till korset och skaffade en skarp version av Windows 8.1 i stället, om inte annat för en stabil upplevelse framöver.

Du ska inte vara låst till USB. Jag bara tipsade om ett tänkbart scenario eftersom du inte har redogjort för de tekniska förutsättningarna, annat än att det är en Samsung SSD. Migreringsverktygen skall fungera på både USB (minst 2.0) och SATA (alla versioner). Så om Samsung Data Migration (senaste version) inte hittar din SSD skulle jag börja med att verifiera att SATA-portar är aktiverade och att lagringsplatserna hittas i BIOS/UEFI. Har gjort detta så många gånger och SDM har aldrig haft problem att hitta enheterna.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Skrivet av Dr.Mabuse:

Så det gäller en förhandsutgåva, sk RTM, av Windows 8? Är osäker om man kan installera dessa utan att först installera Windows XP, Vista eller 7 och sedan uppgradera därifrån. Undrar dessutom om det inte är en spärr efter ett visst datum? Oavsett så låter som att du skulle slippa en hel del problem om du kröp till korset och skaffade en legitim version i stället, om inte annat för en stabil upplevelse framöver.

Du ska inte vara låst till USB. Jag bara tipsade om ett tänkbart scenario eftersom du inte har redogjort för de tekniska förutsättningarna, annat än att det är en Samsung SSD. Migreringsverktygen skall fungera på både USB (minst 2.0) och SATA (alla versioner). Så om Samsung Data Migration (senaste version) inte hittar din SSD skulle jag börja med att verifiera att SATA-portar är aktiverade och att lagringsplatserna hittas i BIOS/UEFI. Har gjort detta så många gånger och SDM har aldrig haft problem att hitta enheterna.

Det är en legitim version, fick 9200 builden först och fick sedan fulla Windows 8.
Jag bootar ju på SSDn, det borde inte vara problem för satorn att hitta SSDn. Måste jag boota från hårddisken för att göra kopieringen?

Visa signatur

ASUS GTX 780 SLI | i5 2500k 4.6 GHz | 8 GB 1333 RAM | NZXT Phantom 410 | ASUS P8Z68 V-PRO/GEN3 Moderkort | 500 GB Caviar Green Drive | 250 GB 840 SSD │
Windows 8.1 | Supernova 850W G2 |
My wife for hire

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fillelito:

Det är en legitim version, fick 9200 builden först och fick sedan fulla Windows 8.
Jag bootar ju på SSDn, det borde inte vara problem för satorn att hitta SSDn. Måste jag boota från hårddisken för att göra kopieringen?

Menade "skarp", inte "legitim", version (har ändrat inlägget).

Har inte direkt reflekterat över om man måste starta från en specifik enhet med just Samsun Magician men tycker inte det borde spela någon roll. Vanligen använder jag Acronis och där spelar det ingen roll. Har du verkligen en Samsung SSD? Ursäkta men jag måste ju fråga

Kommer inte direkt på varför den inte syns....

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Skrivet av Dr.Mabuse:

Menade "skarp", inte "legitim", version (har ändrat inlägget).

Har inte direkt reflekterat över om man måste starta från en specifik enhet med just Samsun Magician men tycker inte det borde spela någon roll. Vanligen använder jag Acronis och där spelar det ingen roll. Har du verkligen en Samsung SSD? Ursäkta men jag måste ju fråga

Kommer inte direkt på varför den inte syns....

Ja, ingen fara med frågan ;). Det är en Samsung 840 SSD helt säkert, inte EVO versionen dock, om nu det spelar roll.

Visa signatur

ASUS GTX 780 SLI | i5 2500k 4.6 GHz | 8 GB 1333 RAM | NZXT Phantom 410 | ASUS P8Z68 V-PRO/GEN3 Moderkort | 500 GB Caviar Green Drive | 250 GB 840 SSD │
Windows 8.1 | Supernova 850W G2 |
My wife for hire

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fillelito:

Ja, ingen fara med frågan ;). Det är en Samsung 840 SSD helt säkert, inte EVO versionen dock, om nu det spelar roll.

Nä, Samsung som Samsung.

Du kan kanske pröva med ett annat gratisverktyg: http://www.macrium.com/reflectfree.aspx

Noterade att Macrium förvisso stödjer GPT-diskar men inte dynamiska diskar. Är din SSD dynamisk eller basic? Det ser du i diskhanteraren (diskmgmt.msc).

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Skrivet av Dr.Mabuse:

Nä, Samsung som Samsung.

Du kan kanske pröva med ett annat gratisverktyg: http://www.macrium.com/reflectfree.aspx

Noterade att Macrium förvisso stödjer GPT-diskar men inte dynamiska diskar. Är din SSD dynamisk eller basic? Det ser du i diskhanteraren (diskmgmt.msc).

Det verkar fungera, om jag ska använda det här programmet måste jag då rensa hårddisken först för att det ska få plats på SSDn?

Visa signatur

ASUS GTX 780 SLI | i5 2500k 4.6 GHz | 8 GB 1333 RAM | NZXT Phantom 410 | ASUS P8Z68 V-PRO/GEN3 Moderkort | 500 GB Caviar Green Drive | 250 GB 840 SSD │
Windows 8.1 | Supernova 850W G2 |
My wife for hire

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fillelito:

Det verkar fungera, om jag ska använda det här programmet måste jag då rensa hårddisken först för att det ska få plats på SSDn?

Har inte använt det själv men flera kloningsverktyg kan minimera partitioner (men inte data såklart) och borde varna om det inte går. Annars får du mycket riktigt rensa din HDD först; Avinstallera program och radera användardata som inte behövs.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net