problem med youtube, behöver hjälp!

Permalänk
Medlem

problem med youtube, behöver hjälp!

Tja!
Jag har skickat en dator till en släkting i Armenien förra året, allt har fungerat bra hela tiden tills för nån månad sen. Youtube fungerar inte!
Hon kan spela upp flash innehåll i alla andra sidor förutom youtube. hon får nån error i still med: could not play video, try aganin later.
Jag har provat med IE, Firefox, Chrome.
har rensat cookies, aktiverat javaskript, installerat om webläsarna, flash player, java.
installerat andra program som kan streama .swf, inget hjälper!
Jag vill inte göra något riskfyllt då jag inte kan hjälpa henne om något händer (Teamviewer).
Hon använder windows vista. Formatera om kan jag inte göra via teamviewer så det faller XD
har ni några tips?

Permalänk
Medlem

Använd inte Windows Vista är det enda tipset jag kan komma på

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maltec:

Använd inte Windows Vista är det enda tipset jag kan komma på

haha ja, men det är inget jag kan ändra på nu XD Tack iaf!

Permalänk
Medlem

Ändrade nyss språk och allt till armeniska utan resultat

Permalänk
Rekordmedlem

Har du provat utan flash, dvs html5 ?
https://www.youtube.com/html5

Det kanske är ispn som filtrerar bort YT videos ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Klocka och tidzon rätt?
Installerat uppdateringar i Windows?
Provat med proxy?
Kan grannarna med samma isp se youtube?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Har du provat utan flash, dvs html5 ?
https://www.youtube.com/html5

Det kanske är ispn som filtrerar bort YT videos ?

Skrivet av jocke92:

Klocka och tidzon rätt?
Installerat uppdateringar i Windows?
Provat med proxy?
Kan grannarna med samma isp se youtube?

Allt detta ska provas! Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det kanske är ispn som filtrerar bort YT videos ?

Om så är fallet, vad ska man göra? Är inte så kunnig inom nätverk....

Permalänk
Hedersmedlem

Skulle kunna vara virus också.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Repair:

Om så är fallet, vad ska man göra? Är inte så kunnig inom nätverk....

Om de har filter mot det så kan du kanske inte göra nått alls, eller så kan det funka att gå runt det med en prxy eller vpn tunnel men det beror på hur avancerat filtret är.
Jag har ingen aning om hur bredband i Armenien funkar men misstänker att det är generellt sämre än i Europa ?
Hur är anslutningarna, är det fri trafik ? Det verka iallafall vara ovanligt med ren censur av internet enligt det jag läst men det betyder inte att de kanske inte begränsar tjänster som förbrukar mycket kapacitet.

Det kan ju även vara virus, men då kan det fungera om man bootar med linux från usb för då använder man inte win i datorn och fungerar det i linux kan man utesluta filter i nätet, så en livelinux är en bra metod att felsöka med.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Om de har filter mot det så kan du kanske inte göra nått alls, eller så kan det funka att gå runt det med en prxy eller vpn tunnel men det beror på hur avancerat filtret är.
Jag har ingen aning om hur bredband i Armenien funkar men misstänker att det är generellt sämre än i Europa ?
Hur är anslutningarna, är det fri trafik ? Det verka iallafall vara ovanligt med ren censur av internet enligt det jag läst men det betyder inte att de kanske inte begränsar tjänster som förbrukar mycket kapacitet.

Det kan ju även vara virus, men då kan det fungera om man bootar med linux från usb för då använder man inte win i datorn och fungerar det i linux kan man utesluta filter i nätet, så en livelinux är en bra metod att felsöka med.

Jo jag vet, brukar själv rekommendera linux men jag tror inte hon klarar att boota dit XD
Jag ska prova det du sa. Har ni andra förslag får ni gärna komma med dem så länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Klocka och tidzon rätt?
Installerat uppdateringar i Windows?
Provat med proxy?
Kan grannarna med samma isp se youtube?

Ska testas!

Skrivet av widL:

Skulle kunna vara virus också.

Jag hade problem med virus förut och hitman pro var den ända som tog bort det. Tror du den är legit? Annars får jag väll nöja mig med det gamla vanliga (malwarebytes osv)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Repair:

Jag hade problem med virus förut och hitman pro var den ända som tog bort det. Tror du den är legit? Annars får jag väll nöja mig med det gamla vanliga (malwarebytes osv)

Efter en snabb googling ser det för mig ut som att programmet är okej, även om jag inte hört talas om det förut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av widL:

Efter en snabb googling ser det för mig ut som att programmet är okej, även om jag inte hört talas om det förut.

ok, tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Klocka och tidzon rätt?
Installerat uppdateringar i Windows?
Provat med proxy?
Kan grannarna med samma isp se youtube?

Skrivet av mrqaffe:

Har du provat utan flash, dvs html5 ?
https://www.youtube.com/html5

Det kanske är ispn som filtrerar bort YT videos ?

Skrivet av widL:

Skulle kunna vara virus också.

det fungerar med proxy! men det är inte flash player spelaren! det är en grå och skum player. Vad kan det vara?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Repair:

det fungerar med proxy! men det är inte flash player spelaren! det är en grå och skum player. Vad kan det vara?

Grå spelare ? Är det inte i webläsaren ? Jag använder ibland ett tilläg på youtube för att rensa sidorna och det kan få det att se grått ut:
YouTube Options
Är det nått sånt ? du kan ju prova det själv och avinstalelra det sen, det kan ju vara ohyra också för det har ju kommit en del reklamproxys som styr om trafiken för att visa reklam.
Är datorn smittad så kan ju installerade antivirus påverkas och då kanske du sak prova att söka med en onlineversion, det finns ett par versioner från de större antivirusföretagen typ:
http://housecall.trendmicro.com/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Grå spelare ? Är det inte i webläsaren ? Jag använder ibland ett tilläg på youtube för att rensa sidorna och det kan få det att se grått ut:
YouTube Options
Är det nått sånt ? du kan ju prova det själv och avinstalelra det sen, det kan ju vara ohyra också för det har ju kommit en del reklamproxys som styr om trafiken för att visa reklam.
Är datorn smittad så kan ju installerade antivirus påverkas och då kanske du sak prova att söka med en onlineversion, det finns ett par versioner från de större antivirusföretagen typ:
http://housecall.trendmicro.com/

asså en grå spelare som spelar upp videon istället för youtubes vanliga svarta. Men jag har fixat det nu! Tog bort lite virus och installerade vlc. Efter det funkade det! Tack så mycket!