Permalänk

Vettenkylning men ändå högljud

Hejsan! alla ni som är kunniga.

Jag har en AMD A10 6800K 4,1 GHz med Cooler Master Seidon 240M vattenkylning. Chassin är en Corsair 750D (har bara bakfläkten på)

- Datorn startar ganska tyst men sen efter 10 minuters spelande så börjar 2 fläcktar(som sitter ihop med vettenkylning) kör på full fart!

det låter väldig mycket ... störande mycket!

- Testade idag att byta kylpasta men låter ändå samma

- försökte kollar på temperartur på CPU genom Core temp men det står

Temperatur - Avläsning
Tj max - 80c*
CPU - 0 c*

konstig ?

förutom det så vill jag fråga om hur jag kan sänka bakfläkten varv?

- köpte fläktkontroll men det sänkas inte det rullar vid 2300-2500 hela tiden

jag vet inte om det är normal men jag tycker att den bodde jobba långsamare mitt rum är ganska kallt ligger på 20c* kanske?
tror inte den behöver jobbar så här hård!

- Det jag siktar på är att har en tyst datorn

jag ber er kunniga tipsa gärna om det är något jag kan göra för att får datorn vara tystare

- sist vill jag säga att alltså när man väl har köpt vattenkylning så vill man ju har en tyst datorn

men det verkar som det är fläcktar som sitter ihop med vattenkylning som stör mig med ljudet.

Permalänk
Medlem

För det första är inte färdig vattenkylning den bästa lösningen för en tyst dator.
Fläktarna som följer med är ju inte direkt de tystaste så att byta ut den är nog att rekommendera om du stör dig på ljudnivån!
Det låter som du antingen har för hög temp, dålig montering eller för aggresiv fläktkurva. Hur har du kopplat in fläktarna? Vad är det för fläktkontroll du pratar om? Vad mäter du temperaturerna med?
Var har du monterat radiatorn? Är det som in eller utblås? Vad har du för grafikkort?
Varför har du bara "bakfläkten" på? Du får nog en tystare dator (iaf under load) om du har lite fler fläktar som tar in sval luft till din cpukylare så den slipper varva upp så mycket för att kunna kyla.

Stavfel
Permalänk
Medlem

Tror du behöver koppla om fläktarna, en AMD A10 6800K är inte direkt någon top CPU så den blir garanterat inte tillräckligt varm för att fläktarna ska bli tvingade att gå på 100% för att hålla ner temperaturen.

Permalänk
Medlem

vad jag vet så är det bara att byta till tysta fläktar eller dra ner hastigheten på fläktarna rejält för dom som ingår brukar oftast vara mellan 25/35 DB , det finns tystare fläktar som Möjligt även ger mer prestanda än orginal, om du ska dra ner orginal fläktarna hastighet så kan ändå tysta fläktar vara tystare vid högre hastighet , men om du bara är ute efter ett tyst system så hade en luftkylning varit bättre än ett slutet vatten system

Visa signatur

CPU:Intel i7 6700K ssd:1TB Psu:1000W 80+Gold Graphic: RTX 2080TI.
Coolers: 280+420mm Water Cooler Chassis: NZXT 810 gunmetal Ram: 32gb 3600mhz

Permalänk

Nlkar - hej tack för ditt svar!

- jag har vattenkylningsfläktar och radioatorn på topsidan (eller vad det nu kallas) och det är utblåst
- kopplat fläktarrna genom ett 4 pin till nätdela (tror jag det var)
- och ett 4 pin kabel från vattenkylning(den som sitter på processor) till moderkort som står CPU FAN
- mitt grafikkort är Shappie R9 290
- jag mäter temperatur med ett program som heter "Tempcore"

- anledning att jag bara har bakfläkten på är att jag tänkte aa jag har ju en vattenkylning med dubbla fläktar det bodde räcka med ett fläkt till (men det kanske var dumt tänkt)

- att byta fläktarna ? Då undrar jag vad jag bodde köpa för det jag litade på var ju märke cooler master och corsair , jag har ju cooler master som fläktar till vattenkylning och corsair fläktar till chassi

- förresten jag har 2 till framfläktar(corsair 240m) men de är inte uppkopplade. (Bodde jag koppla upp dem 2 ?)

- om jag har alla fläktar på kommer inte ljudet blir ännu högre (blir ju 5 fläktar i sammanlagt)

Tipsa eller rättar gärna till mig vad jag ska göra eller vad har jag för fel

Permalänk

Hej Swesen !

Tack för ditt svar men jag har inte riktigt förstått det du skrev att

- en AMD A10 6800K är inte direkt någon top CPU så den blir garanterat ("inte tillräckligt varm") för att fläktarna ska ("bli tvingade att gå på 100% för att hålla ner temperaturen")

Permalänk

Hej jonte94!

Tack för ditt svar !

Så vilka fläktar bodde jag byta ?

Till vilken märke ?

Jag har ju både cooler master och corsair
Hur välja man en bra fläkt då?

- skicka gärna ett länk på en bra fläkt som t.ex

- det jag är ute efter är en dator som klara av krävande spel och ändå är tyst !

Jag har nu en datorn som klara av krävande spel men tyst är inte den

Permalänk
Medlem
Skrivet av turbogib18:

Hej jonte94!

Tack för ditt svar !

Så vilka fläktar bodde jag byta ?

Till vilken märke ?

Jag har ju både cooler master och corsair
Hur välja man en bra fläkt då?

- skicka gärna ett länk på en bra fläkt som t.ex

- det jag är ute efter är en dator som klara av krävande spel och ändå är tyst !

Jag har nu en datorn som klara av krävande spel men tyst är inte den

kollade vad orginal fläktarna var på ditt vattensystem och dom är ganska bra prestanda på dom men db är mellan 19-40 vilket är ganska högt , här är noctuas en av dom tysta fläktarna http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/147736-noctua... dock så kyler den inte lika bra men den är tyst! den ligger på 19.8db som max och som lägst 12.6db vid L.N.A koppling . kollade även på corsairs AF120 edition som skulle vara den tysta , den ligger på 21DB dock och är sämre luftflöde samt static pressure , men noctua är ett känt märke som gör bra fläktar så jag hade nog gått på nån av deras tysta fläktar isåfall

Visa signatur

CPU:Intel i7 6700K ssd:1TB Psu:1000W 80+Gold Graphic: RTX 2080TI.
Coolers: 280+420mm Water Cooler Chassis: NZXT 810 gunmetal Ram: 32gb 3600mhz

Permalänk

Dum fråga kanske, men om ljudet går upp efter 10 minuters spelande - är du säker på att det inte är grafikkortet då?

Permalänk

Nä nä ingen dum fråga alls.

- ja , det är jag säker på att det inte är grafikkort som låter.

- man hör direkt att det är dem fläktarna.

Permalänk
Medlem

Känner du att slangarna blir märkbart varmare? Är radiatorn varm?
Känner du ingen märkbar temperaturökning i kylaren stannar värmen i processorn, dvs förmodligen dålig anliggning. Kan ju även vara defekt kylare.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av turbogib18:

Nlkar - hej tack för ditt svar!

- jag har vattenkylningsfläktar och radioatorn på topsidan (eller vad det nu kallas) och det är utblåst
- kopplat fläktarrna genom ett 4 pin till nätdela (tror jag det var)
- och ett 4 pin kabel från vattenkylning(den som sitter på processor) till moderkort som står CPU FAN
- mitt grafikkort är Shappie R9 290
- jag mäter temperatur med ett program som heter "Tempcore"

- anledning att jag bara har bakfläkten på är att jag tänkte aa jag har ju en vattenkylning med dubbla fläktar det bodde räcka med ett fläkt till (men det kanske var dumt tänkt)

- att byta fläktarna ? Då undrar jag vad jag bodde köpa för det jag litade på var ju märke cooler master och corsair , jag har ju cooler master som fläktar till vattenkylning och corsair fläktar till chassi

- förresten jag har 2 till framfläktar(corsair 240m) men de är inte uppkopplade. (Bodde jag koppla upp dem 2 ?)

- om jag har alla fläktar på kommer inte ljudet blir ännu högre (blir ju 5 fläktar i sammanlagt)

Tipsa eller rättar gärna till mig vad jag ska göra eller vad har jag för fel

Nu var det bara tur att jag hittade tillbaka, använd citera knappen så blir det lättare
Okej du har radiatorn sitter i toppen som utblås, men om du som du säger har kopplat fläktarna direkt till nätagget så går de ju alltid i 100% vilket gör att det låter en del i onödan. Vanligtvis med de färdiga vattenkylningslösningar jag har installerat så sätter man pumpen direkt i nätagget och fläktarna till CPU_FAN. Vad säger manualen till din kylare?
Okej då har du ett grafikkort med referenskylare? Tänkte om du hade någon tredjepartskylare som värmer upp luften i chassit och får din cpukylare att jobba hårdare.
Jadu finns många fläktar som rekommenderas, jag gillar scythe gt fläktar och kör bara med dem, de är riktigt tysta tysta på lågt varv och flyttar en hel del luft, de låter dock en del i full fart men tycker deras ljud är rätt behagligt jämnfört med många andra
Som jag förstått det har du inga fläktar alls som insug? Då borde luften i chassit värmas upp rätt fort och dina ublås fläktar måste upp på högre varv för att suga in luft utifrån.
Vad gäller antal fläktar är min erfarenhet att det är bättre med fler då man kan ha lägre varvtal men flytta mer luft vilket ofta ger en lägre ljudnivå vid belastning. Prova att koppla in alla i moderkortet och styra dem via bios om det är möjligt med ditt moderkort.

/Linus

Permalänk

Hej!! Det var tur det xD (för mig) haha

- Heter det pumpen ? den som sitter på processor som kyla ner processorn ?
- men aa iaf det sitter en kort 4 pin kabel ungefär 5-6 cm lång om jag nu koppla fläktarna till där det står CPU FAN , sen vart ska jag koppla kabel från pumpen till ?

Eller du kanske menar att jag får ta o koppla upp alla 5 fläktar till moderkort och gör så att det finns fläktar i chassi som är både inblås och utblåst ?

- min fråga är = om man koppla fläktar direkt till moderkort och inte nätdela kommer dem då fungera korrekt ?

Förmodligen är svaret Ja men för att dubbel kolla så att man är 100% säker

Permalänk

Glömde säga att kabel från pumpen är väldig kort om man nu ska koppla från pumpen direkt till nätagget

Först vill jag nämna att det kommer inte ser så fin ut kanske ?

Och det ser ut som kabel från pumpen är tänkt för att vara i ett 4pin som står "CPU_FAN" brevid processorn

Men visst jag tar och testa när jag kommer hem efter jobbet

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av turbogib18:

Hej!! Det var tur det xD (för mig) haha

- Heter det pumpen ? den som sitter på processor som kyla ner processorn ?
- men aa iaf det sitter en kort 4 pin kabel ungefär 5-6 cm lång om jag nu koppla fläktarna till där det står CPU FAN , sen vart ska jag koppla kabel från pumpen till ?

Eller du kanske menar att jag får ta o koppla upp alla 5 fläktar till moderkort och gör så att det finns fläktar i chassi som är både inblås och utblåst ?

- min fråga är = om man koppla fläktar direkt till moderkort och inte nätdela kommer dem då fungera korrekt ?

Förmodligen är svaret Ja men för att dubbel kolla så att man är 100% säker

http://www.youtube.com/watch?v=iT_GLVz1Atc installations anvisning och de sista förklarar han pump m.m

Permalänk

Var på min kompis fest igår så jag har inte hunnit testa dem metoderna.

- men som på youtube så har dem radiatorn upp och fläktar nere men som jag har nu är tvätom , spelar det nån roll ?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag tänker hoppa in här pågrund ditt mål att få en tystdator.
Att få en dator tyst är nästintill omöjligt, men du kan få ner ljudnivån rätt mycke, men det kommer med en kostnad av högre temperaturer.
Sänka fläktarnas varvtal är ett bra första steg, jag kör själv alla mina fläktar i 5v och de låter inte mycket alls, men för att hålla cpu temp på en bra nivå måste jag köra fläktarna på mitt h80 i 60% i load (1300 varv) och det låter genast mer.
De saker som har en tendens av att låta förutom fläktarna är mekaniska hårddiskar, nätagg och grafikkort.
Jag bytte mitt förra 40dBA corsair tx 750w mot ett RM för att få bort ljudet.
Och i min jakt på låga ljudnivåer började jag höra den mekaniska disken och i brist på plats att hänga den i gummisnoddar så plockade jag bort den o införskaffade en extra ssd.
Så om ditt mål är att få en tyst dator behöver du mer än bara ett slutet vattenkylningssytem

Permalänk
Medlem
Skrivet av turbogib18:

Hej!! Det var tur det xD (för mig) haha

- Heter det pumpen ? den som sitter på processor som kyla ner processorn ?
- men aa iaf det sitter en kort 4 pin kabel ungefär 5-6 cm lång om jag nu koppla fläktarna till där det står CPU FAN , sen vart ska jag koppla kabel från pumpen till ?

Eller du kanske menar att jag får ta o koppla upp alla 5 fläktar till moderkort och gör så att det finns fläktar i chassi som är både inblås och utblåst ?

- min fråga är = om man koppla fläktar direkt till moderkort och inte nätdela kommer dem då fungera korrekt ?

Förmodligen är svaret Ja men för att dubbel kolla så att man är 100% säker

men använd citera-knappen då...

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk

Hej!

I mitt fall så hörs det direkt att det är dem fläktarna som låter

Grafikkort låter nästan inget

Nätagget heller inget alls

SSD har jag :/

- hur säker man fläkten då ?

- som sagt använde jag Core temp programet för att kolla temperatur på processorn men det visa 0 grader

- testat på nästan alla program men inget program kunde visa min processor temp.

Skickades från m.sweclockers.com