Problem med RAM-minnen, kortslutning på moderkortet?

Permalänk
Medlem

Problem med RAM-minnen, kortslutning på moderkortet?

Hejsan kära vänner, här kommer min lilla historia, jag ger er all möjlig information som jag kan tänka mig, ni får avgöra vad som känns relevant eller ej!
(sitter på min bärbara och skriver)

Operativsystem: Microsoft Windows 7 premium 64-bit och vad jag tror är de senaste drivrutinerna (kan inte riktigt kolla nu men jag återkommer till det i problemet)
Processor: Intel Core i5 2500K
Processorkylare: Cooler Master Hyper 212 EVO med 2 stycken Corsair air series SP120 PWM High Perf Ed.
Moderkort: ASUS P8P67 B3 P67 S-1155 ATX
Minne: 2x 4 GB Kingston 1 600 MHz (de äldre är 2x2 GB Kingston 1333 MHz, återkommer till detta då det är en del av problemet)
Grafikkort: Zotac Geforce GTX 470 1280 MB (ska köpa ett MSI GeForce GTX 780 Gaming 3GB PhysX idag förmodligen)
Hårddisk:2x OCZ Vector Series 2,5" 128 GB SSD SATA/600MLC(raidade)
Nätaggregat:Corsair TX 650 W
Övrig kylning: 2x120mm insug och 2x120mm utblås i lådan (tror jag, inte helt säker på storlekarna, men är 2 stycken in och 2 stycken ut utöver de 2 som sitter på kylflensen på processorkylaren)
Övriga komponenter: Samsung DVD±R/RW/RAM DL 22X SATA
Temperaturer: Runt 30C i vilotemperatur, brukar ligga på 60C med hög belastning (BF4, Firefox och lite varierat)

Då ska jag beskriva själva problemet:

Jag vill tillägga att jag inte är så datorteknisk alls och därav så frågar jag alla genier här!
Det hela började med att jag bad en polare hjälpa mig sätta ihop en schyst spel-dator, och sagt och gjort så gjordes detta, allt fungerade väl ganska bra tills jag tyckte att den inte riktigt började hålla måttet, då bad jag en annan kamrat att jag skulle vilja uppgradera burken en aning, sätta in 2 SSD's och fixa processorkylningen då vid hög belastning så låg datorn på 97C (!) och i övrigt rensa upp lite i burken..
Detta var i slutet på september förra året och jag har sedan dess haft lite problem med datorn.

Problem:

  • Vid varje start så startar datorn om sig själv efter ungefär 5 sekunder (utan att verka få kontakt med skärmarna men ändå vara igång på något vänster)

  • Detta har då lett till att jag har behövt stänga av och sätta på datorn med våld (startknappen)

  • Den har sedan gått igång utan problem förens på sista tiden då jag liksom har fått igång datorn ändå fram till skrivbordet men har sedan inte riktigt kunna starta någonting eller stänga av den, detta har då lett till att jag har behövt starta om med våld igen (kan upprepas ett par gånger)

  • Det sista verkar ha löst sig dock sedan jag uppdaterade mjukvaran för grafiken

Jag har ända sedan andra ombyggnationen misstänkt att jag har haft något problem ram-minnena då jag också har fått BSOD kanske en gång i veckan (uppskattningsvis) men aldrig hunnit läsa vad som faktiskt står annat än något med "RAM" högst upp, dem har dock försvunnit på senaste tiden och kan inte hitta i loggarna den senaste BSOD (fick reda på att det fanns loggar nyligen).

Idag tog jag dock tag i skiten och ville försöka lösa problemet, varför jag har dragit mig för att testa olika kombinationer med ram-minnena var för att kylflensen till processorkylaren har suttit i vägen för ett av RAM-minnena och jag har därför inte kunnat plocka ur ena minnet utan att montera ner större delen av datorn. Idag försökte jag dock och kunde få ut även det om jag försiktigt "böjde" undan kylflensen och böjde lite på ram-minnet (detta låter oerhört våldsamt men vi pratar om ett par millimeter som satt ivägen).
Jag lyckades få bort Ram-minnena iallafall (2x4 GB) och testade alla olika kombinationer för dem utan framgång (röda ram-minneslampan lös varje gång), jag bestämde mig för att jag inte hade något att förlora så jag hämtade mina 2 andra ram-minnen (2x2GB) som nu har legat i källaren sedan september förra året(dock i en sån där antistatisk påse), när jag satte in dessa så började det lukta bränt och jag stängde då genast av.
Sen försökte jag sätta in mina nya minnen igen (2x4GB) så som dem var innan då dem fungerade "dugligt", nu får jag dock inte igång datorn på samma sätt som förut (datorn "går igång" men får liksom inte kontakt med skärmarna, dock så startade den om sig som förut men bara efter ungefär 2 sekunder (förut var det runt 5 sekunder)).

Så här står jag just nu, och kontentan är att jag inte riktigt vet om något kan ha brunnit eller vad som möjligen skulle kunna vara problemet!

Jag behöver just nu all hjälp jag kan få!
Tack på förhand.

Fridens liljor!

Permalänk
Medlem

Jag hade för ett tag sen att min dator inte ville starta. När jag starta den så kom det inte upp något på skärmen och så startade den om sig själv hela tiden om och om igen. Skickade in mitt moderkort och CPU till inet efter jag kollat att allt annat funkade och de visade sig att mitt moderkort var dött så jag fick ett nytt och nu funkar allt. Så jag tror att det kan vara att ditt moderkort är dött.

Visa signatur

MSI Z77A-GD65 Gaming | Intel Core i5 2500K | Corsair 16GB 1600MHz VENGEANCE PRO | ASUS GTX 1070 Ti | Corsair H80i | Corsair Force GT 120GB SSD | Samsung SSD 840 EVO 120GB | Fractal newton R2 800W | Fractal Define R3.

Permalänk
Medlem

låter troligen som moderkortet
vad händer om du kör utan ram? piper det eller ger något felmeddelande?
har du annat moderkort så testa det även med annan cpu isåfall så du ser ifall ramminnena, gpu och hdd fungerar. fungerar inte det så är det psu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kungrhen:

Det hela började med att jag bad en polare hjälpa mig sätta ihop en schyst spel-dator, och sagt och gjort så gjordes detta, allt fungerade väl ganska bra tills jag tyckte att den inte riktigt började hålla måttet, då bad jag en annan kamrat att jag skulle vilja uppgradera burken en aning, sätta in 2 SSD's och fixa processorkylningen då vid hög belastning så låg datorn på 97C (!) och i övrigt rensa upp lite i burken som då såg ut som ett kråkbo.
Detta var i slutet på september förra året och jag har sedan dess haft lite problem med datorn.

Hårddisk:2x OCZ Vector Series 2,5" 128 GB SSD SATA/600MLC(raidade)

Många som haft problem med dessa SSD:er.. har du uppdaterat till senaste firmware?

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk

Troligen har du satt in minnerna upp och ner, och på så vis bränt ram-slotsen. Testa dom andra "hela" slotsen om inte hela moderkortet rök.

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Playboy_1338:

Troligen har du satt in minnerna upp och ner, och på så vis bränt ram-slotsen. Testa dom andra "hela" slotsen om inte hela moderkortet rök.

Då måste ju minnena vara söndermosade...? Räcker annars att minnet inte sitter i ordentligt för att det ska bli en kortslutning och moderkortet brännas.
Det har jag gjort själv..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leleh:

låter troligen som moderkortet
vad händer om du kör utan ram? piper det eller ger något felmeddelande?
har du annat moderkort så testa det även med annan cpu isåfall så du ser ifall ramminnena, gpu och hdd fungerar. fungerar inte det så är det psu.

körde utan ram men inget skiljde sig från förut (datorn startar, startar om sig efter 2-3 sekunder, och sen liksom inte får kontakt med skärmarna)
Har inget annat moderkort tyvärr

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Då måste ju minnena vara söndermosade...? Räcker annars att minnet inte sitter i ordentligt för att det ska bli en kortslutning och moderkortet brännas.
Det har jag gjort själv..

minnena satt åtminstone åt rätt håll, är ju knepigt att trycka in dem annars, kan inte svära på dock att dem var 100% i slotsen även om jag tyckte jag dubbelkollade några gånger att dem satt korrekt

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Många som haft problem med dessa SSD:er.. har du uppdaterat till senaste firmware?

Vet inte 100% nu då jag inte kan få igång datorn i fråga, men jag tänkte eftersom att detta har varit ett problem redan från ombyggnationen. Visste inte att man måste uppdatera firmwaren för SSD:erna, som sagt, är ganska oteknisk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frecked:

Jag hade för ett tag sen att min dator inte ville starta. När jag starta den så kom det inte upp något på skärmen och så startade den om sig själv hela tiden om och om igen. Skickade in mitt moderkort och CPU till inet efter jag kollat att allt annat funkade och de visade sig att mitt moderkort var dött så jag fick ett nytt och nu funkar allt. Så jag tror att det kan vara att ditt moderkort är dött.

Har svårt att kolla också för jag har inget annat moderkort att kolla med eller en annan stationär dator att sätta in övriga komponenter i

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kungrhen:

körde utan ram men inget skiljde sig från förut (datorn startar, startar om sig efter 2-3 sekunder, och sen liksom inte får kontakt med skärmarna)
Har inget annat moderkort tyvärr

är rätt säker på att det är ditt moderkort som har gått då. det ska ge en felkod om man startar datorn utan ram. antingen pip eller led signaler beroende på dator.

Permalänk
Skrivet av DaBone:

Då måste ju minnena vara söndermosade...? Räcker annars att minnet inte sitter i ordentligt för att det ska bli en kortslutning och moderkortet brännas.
Det har jag gjort själv..

Kanske hade fått mosa sönder dom med gamla sdr minnen, när det var 2st urgröpningar i minnerna, men numera är det ju en urgröpning nästan i mitten.
Var bara en tanke iaf, en annan är om det var ddr2 men stod att det var 1333mhz minnen så bör ju ha varit ddr3.

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Playboy_1338:

Kanske hade fått mosa sönder dom med gamla sdr minnen, när det var 2st urgröpningar i minnerna, men numera är det ju en urgröpning nästan i mitten.
Var bara en tanke iaf, en annan är om det var ddr2 men stod att det var 1333mhz minnen så bör ju ha varit ddr3.

Jag är inte helt säker, men de gamla 2x2GB 1333MHz ser väl ut som ddr2 när jag gör en imagesearch på google, och mina nya 2x4GB 1600MHz ser mer ut som ddr3, men vet inte direkt vad skillnaden är bara det att båda varianterna har 1 hack i underkant så det känns inte som att dem kan sitta så fel. Det enda jag kan tänka mig är att jag inte helt ordentligt tryckte i dem när jag skulle testa. Har bytt ram-minnen fram och tillbaka hela dagen så kan vara så att något inte har varit helt intryckt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kungrhen:

Jag är inte helt säker, men de gamla 2x2GB 1333MHz ser väl ut som ddr2 när jag gör en imagesearch på google, och mina nya 2x4GB 1600MHz ser mer ut som ddr3, men vet inte direkt vad skillnaden är bara det att båda varianterna har 1 hack i underkant så det känns inte som att dem kan sitta så fel. Det enda jag kan tänka mig är att jag inte helt ordentligt tryckte i dem när jag skulle testa. Har bytt ram-minnen fram och tillbaka hela dagen så kan vara så att något inte har varit helt intryckt.

Vilken av dessa minnestyper passar bäst in på dom som du använde?

http://sv.wikipedia.org/wiki/DDR3_SDRAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Vilken av dessa minnestyper passar bäst in på dom som du använde?

http://sv.wikipedia.org/wiki/DDR3_SDRAM

Kollade nu på fakturorna, såg nu att det står att båda två är DDR3.

Permalänk
Medlem

När du säger dina gamla minnen menar du ett par minne du kört i datorn tidigare utan problem? För då kan man ju utesluta att du tagit fel minnen.

Har hört historier där komponenter som inte varit riktigt nertryckta i sina slots orsakat skador.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kungrhen:

Kollade nu på fakturorna, såg nu att det står att båda två är DDR3.

Kolla på bilden och jämför med minnena istället... Är bägge minnena DDR3 eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Kolla på bilden och jämför med minnena istället... Är bägge minnena DDR3 eller?

Väldigt svårt att se då dem är väldigt snarlika, men som det ser ut är båda DDR3 och det bör ju också stämma då det som sagt var på fakturorna står att båda är DDR3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

När du säger dina gamla minnen menar du ett par minne du kört i datorn tidigare utan problem? För då kan man ju utesluta att du tagit fel minnen.

Har hört historier där komponenter som inte varit riktigt nertryckta i sina slots orsakat skador.

Det är korrekt, det är ram-minnen som jag använde innan jag använde dem jag har nu, och jag har inte bytt moderkortet någonsin, så det är inte fel ram-minnen då dem har fungerat utmärkt förut.

Jag misstänker som sagt var att det kan vara så att dem inte var helt nedtryckta i slotsen då jag har bytt minnen fram och tillbaka hela dagen för att testa olika kombinationer och att det då kan vara så att jag inte tryckte ner ett minne helt ordentligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kungrhen:

Väldigt svårt att se då dem är väldigt snarlika, men som det ser ut är båda DDR3 och det bör ju också stämma då det som sagt var på fakturorna står att båda är DDR3.

Jag förstår inte hur det kan vara svårt att se, antingen är dom lika eller så är dom inte det... Och vad gäller fakturan så kan ju tryckfelsnisse ha varit framme.

Men om det är svårt att se på minnena om dom är lika eller inte så får man anta att dom inte är det... Trollar du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kungrhen:

Väldigt svårt att se då dem är väldigt snarlika, men som det ser ut är båda DDR3 och det bör ju också stämma då det som sagt var på fakturorna står att båda är DDR3.

På DDR3 sitter gluggen i nederkant lite mer åt sidan, så det blir en längre och en kortare bit... fast det gör de ju på de andra också.
Men du kan omöjligt få ner DDR2 i ett moderkort som ska ha DDR3 utan att förstöra antingen RAM eller RAM-slot..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Jag förstår inte hur det kan vara svårt att se, antingen är dom lika eller så är dom inte det... Och vad gäller fakturan så kan ju tryckfelsnisse ha varit framme.

Men om det är svårt att se på minnena om dom är lika eller inte så får man anta att dom inte är det... Trollar du?

Kanske uttryckte mig lite fel, ram-minnena när jag jämför dem med varandra så är dem exakt lika, det enda som är knepigt att se är ju när jag ska jämföra dem med en bild på datorskärmen, men eftersom att dem är tandade identiskt med varandra på undersidan och det står på fakturan att båda är DDR3 så är det ju det jag får gå på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/1/1b/Desk...

På DDR3 sitter gluggen i nederkant lite mer åt sidan, så det blir en längre och en kortare bit... fast det gör de ju på de andra också.
Men du kan omöjligt få ner DDR2 i ett moderkort som ska ha DDR3 utan att förstöra antingen RAM eller RAM-slot..

Absolut, minnena ser ju ut som DDR3, vart bara lite annan skala på bilden än i verkligheten. Men det måste vara DDR3.

Permalänk
Medlem

För det första använd aldrig olika minnen inkopplade samtidigt, körde du seriöst 1600mhz minnena tillsammans med 1333mhz? Kräver dem ens samma spänning? Allt över 1.55volt i ramminnena är skadligt för sandybrigde.

Annars gör du en enkel felundersökning, ta ut allt som inte behövs och koppla in sucessivt, ta ut alla ramminnen förutom ett kingston(1600mhz), ta ut en ssd som inte behövs osv tills du hittar problemet.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kungrhen:

Absolut, minnena ser ju ut som DDR3, vart bara lite annan skala på bilden än i verkligheten. Men det måste vara DDR3.

Om du tänker dig "framsidan" på RAM-minnet, där oftast loggan sitter (om du har kylfläns) och minneskapslarna, så är den sidan uppåt på bilderna.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maarus:

För det första använd aldrig olika minnen inkopplade samtidigt, körde du seriöst 1600mhz minnena tillsammans med 1333mhz? Kräver dem ens samma spänning? Allt över 1.55volt i ramminnena är skadligt för sandybrigde.

Annars gör du en enkel felundersökning, ta ut allt som inte behövs och koppla in sucessivt, ta ut alla ramminnen förutom ett kingston(1600mhz), ta ut en ssd som inte behövs osv tills du hittar problemet.

Det var de enda kombinationerna som jag inte testade (alltså att blanda 1333MHZ med 1600 MHz), så det ska inte vara något problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Om du tänker dig "framsidan" på RAM-minnet, där oftast loggan sitter (om du har kylfläns) och minneskapslarna, så är den sidan uppåt på bilderna.

Har jämfört nu flera gånger och båda minnena är DDR3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kungrhen:

minnena satt åtminstone åt rätt håll, är ju knepigt att trycka in dem annars, kan inte svära på dock att dem var 100% i slotsen även om jag tyckte jag dubbelkollade några gånger att dem satt korrekt

Krävs ingen större kraft för att sätta i minnen åt fel håll och grilla minnessticka och moderkort.
Ta en närmare titt på de minnen som satt i när det började lukta bränt. Kontaktytan är bränd om minnet varit felmonterat.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Jag skulle testat med någon gammal hd och försökt installera Windows för att se om det fungerar.
Om det fungerar så är det SSD:erna.. om det inte fungerar är det mest troligt moderkortet.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Krävs ingen större kraft för att sätta i minnen åt fel håll och grilla minnessticka och moderkort.
Ta en närmare titt på de minnen som satt i när det började lukta bränt. Kontaktytan är bränd om minnet varit felmonterat.

Har kikat på de minnena som satt i när det luktade bränt och dem ser varken defekta ut eller ha någon bränd yta på sig.