Problem: CPU 100% svchost.exe

Permalänk
Medlem

Problem: CPU 100% svchost.exe

Har en dator här vars CPU alltid ligger skyhögt, nära 100%. Efter lite efterforskningar verkar problemet ligga hos svchost.exe och den föreslagna lösningen ska alltså vara att stänga av den tjänst som orsakar problemet.

Jag försöker identifiera vilken eller vilka tjänster som orsakar problemet, men kommer ner till 9 st.
http://i.imgur.com/FoL3YdD.png

Problemet är att jag inte vet vilken jag ska stänga av eller om jag kan stänga av dem överhuvudtaget. Som om inte det vore nog kan det helt plötsligt vara en annan svchost.exe process som plågar CPU'n, en process med helt andra tjänster, så det känns som att jag inte löser problemet om jag stänger av en massa tjänster hela tiden.

Någon med erfarenhet i detta och kanske även en lösning?

Edit: Datorn använder sig utav Windows 7.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

Kan vara värt att kolla dessa:
Det kan vara windows search, stäng av service för windows indexing.
Det kan vara antivirus, typ resident shield.
Det kan vara windows defender. Den finns i kontrollpanelen.

Visa signatur

\AcHieVer\ ROG B450-F | 5900X | EVGA RTX3070ti | 49" Ultrawide QLED | 32GB Corsair RGB @3200 | Captain 240 EX White RGB vattenkyl | 750w EVGA 80+br | BitFenix Outlaw, Zahlman controller | 2xM.2 NVMe 1TB mm | Cyborg Command pad | 2xSamsung A7 10,4" med Gameglass | Stream Deck
Asus ROG G50Vt | Intel X9100 ES @ 3.3 | 100 GS overvolted | LCDHype custom LCD script |

Permalänk
Medlem

Stötte på en dator med det problemet i Vista, dödade svchost och körde windows update, sen har den fungerat bra.
Så har du fullt uppdaterat windows?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Threads-fliken i dialogen du tog screenshot på innehåller ofta mer info om vilken service som drar mycket CPU. Om du vill debugga vidare varför brukar process monitor vara grymt användbar.

Mark Russinovich, som gjort båda dessa programmen, håller årligen presentationer om hur man felsöker liknande mystiska problem och brukar ofta vara väldigt bra. Här är den från 2013: http://channel9.msdn.com/Events/TechEd/NorthAmerica/2013/WCA-... . Strax efter 25 minuter pratar han om services som slukar CPU.

Permalänk
Medlem

Måste ta lite tid att prova alla dessa eventuella lösningar, återkommer med resultat. Tack för svar allihopa.