Permalänk
Medlem

ASUs Maxiumus VI Gene error 00

Hej
jag byggde en egen dator i fredags och allt gick jätte bra jag startade och installerade windows inga problem sen har jag haft dator igång sedan dess.
men sen så flyttad jag datorn och den startar ej efter det det enda som står på moderkortet är 00 och den röda CPU_LED lyser.
jag gjorde lite undersökning i detta och fann att det var fler som hade detta problem men de kunde ta ur bios batteriet och ta bort strömmen i ca 1 timme och sen fungerade det igen men det har jag också testat men inga resultat.
Jag läste en bra tråd om det:
http://www.tomshardware.co.uk/answers/id-1882076/asus-maximus...
Någon annan som har detta problem eller haft?
och isf hur löste ni det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wo0ntee:

Hej
jag byggde en egen dator i fredags och allt gick jätte bra jag startade och installerade windows inga problem sen har jag haft dator igång sedan dess.
nu flyttade jag dator och satt bunt band på alla lösa sladdar så det skulle se lite snyggt ut men efter det så när jag trycker på on knappen så startar den inte flyttade runt lite på sladdarna då startar den men stänger av sig efter en minut och de främre och den fläkten som sitter bak går ej men CPU kylaren går fint (H100i).
Jag klippte bort de buntband som jag satt dit nu så startar datan och stänger inte av sig men fläktarna går fortfarande inte och ingen bild.
någon som har någon idé vad som är fel?

Kan det va att det ligger och jordar någonstans?

//Jonathan

Då ingen här vet hur det ser ut i din dator kan vi bara gissa... Och min gissning är att du har en eller flera kortslutningar alt att fläktarna inte är anslutna till moderkort/PSU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Då ingen här vet hur det ser ut i din dator kan vi bara gissa... Och min gissning är att du har en eller flera kortslutningar alt att fläktarna inte är anslutna till moderkort/PSU.

tack för svar jag bygger får helt enkelt ta isär datan och plocka ihop den igen

Permalänk
Medlem

Hade ett liknande problem men då var de brickan som man fick till cpu kylaren den låg emot moderkortet, ah de va inte mkt den låg emot så de räcker de minsta lilla.

Visa signatur

Chassi:Taurus CPU:Intel Core i9 9900K MB:ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING SSD:Samsung 1tb HDD:3TB + Extern:5.5TB RAM:Corsair VENGEANCE LPX 2666MHz 32gb GPU:ASUS GeForce RTX 2080 Ti ROG STRIX GAMING OC PSU:BeQuiet Kraft 700 Ljud:logitech Z-5500/Corsair VOID Wireless RGB Vit Skärm:Acer Predator x34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Affe69:

Hade ett liknande problem men då var de brickan som man fick till cpu kylaren den låg emot moderkortet, ah de va inte mkt den låg emot så de räcker de minsta lilla.

ok jag har dragit om alla sladdar men fortfarande inget -.-
hade du också så att du inte fick någon bild och fläktarna inte går?

Permalänk
Medlem

Ja alla utom 2st fläktar fungerade " dom som jag hade precis satt in då" o sen när man stängde av datorn så såg man att grafikkortets fläkta snurrade till.. så förstod att den inte fick tillräckligt med ström.. sen när vi tog bort brickan tada så gick det.

Inte mycket till hjälp men ah hoppas det löser sig

Visa signatur

Chassi:Taurus CPU:Intel Core i9 9900K MB:ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING SSD:Samsung 1tb HDD:3TB + Extern:5.5TB RAM:Corsair VENGEANCE LPX 2666MHz 32gb GPU:ASUS GeForce RTX 2080 Ti ROG STRIX GAMING OC PSU:BeQuiet Kraft 700 Ljud:logitech Z-5500/Corsair VOID Wireless RGB Vit Skärm:Acer Predator x34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Affe69:

Ja alla utom 2st fläktar fungerade " dom som jag hade precis satt in då" o sen när man stängde av datorn så såg man att grafikkortets fläkta snurrade till.. så förstod att den inte fick tillräckligt med ström.. sen när vi tog bort brickan tada så gick det.

OK jag hitta kortslutningen det är typ sockeln till processorn som kortsluter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Då ingen här vet hur det ser ut i din dator kan vi bara gissa... Och min gissning är att du har en eller flera kortslutningar alt att fläktarna inte är anslutna till moderkort/PSU.

jag har testat lite och det värkar vara vid processorn som det kortsluter eller modekortets sockel för när jag inte har i processorn så fungerar det men inte när jag har den i men om jag inte stänger låser fast processorn så fungerar det också.
har ni någon fundering kring vad det kan va för fel?