Permalänk
Medlem

Höga temps i Prime95 efter ca' 10 sek

Hej!

Trixar lite med inställningarna i Asus Maximus Hero VI, tillsammans med en I7 4770K och man kunde enligt en guide av Asus själva höja multipeln från 35 till någonstans runt 41-43, så skulle volten fixas till automatiskt. Jag testade på 40 och sparade.
Väl inne i prime95 så kommer processorn upp i 90-100 grader efter bara några sekunder, så efter detta tog jag tillbaka till default, "Auto".
Samma resultat i prime95, 90-100 grader efter bara några sekunder.

Detta kan väl inte vara normalt?
Jag ser i CPU-Z att Core Speed går upp till 3900 MHz (+400 MHz från stock) , även när jag har default värdena på moderkortet.
Core-Voltage hamnar på 1,3V under load i prime95

Jag använder kylaren Noctua NH-U9B SE2 och det var Inet som monterade den.
Kan tillägga att den idlar på ca' 30 grader.

Tack!

Permalänk
Medlem

Jag avaktiverade "Asus multicore enhancement" i BIOS, fortfarande höga temps men inte lika fort. Efter 10 min ligger jag strax under 90 grader.
Core speed är på 3699MHz och Core Voltage är på 1.216.

Allt är på default värden i BIOS. Det mesta "Auto"
Vad är det eg som gör denna default överklockning?

Permalänk
Medlem

Montera om kylaren, samt auto överklocka är aldrig någon höjdare. Du kanske ska börja med att strunta i det först om du inte vet/vill om montera.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Ja jag får väl ta och göra det. Montera om kylaren alltså.

Är det standard med dessa auto-överklockningar nu för tiden? Jag menar jag hade ju inte gjort ngt alls, ställde tillbaka till default settings, och då låg den i 3,9GHz i load och Core volt på 1.3V..

Permalänk
Medlem

Beror på ditt moderkort snarare. Hört om fler som får bosten att gå upp på alla kärnor då tanken inte alltid är det. Men turbo ska du ha och olika nivåer beronde på hur många cpu kärnor som används. 1.3 är inte standard på din cpu så förmoderligen är någon auto overklock på.

Du kan nog dra upp den ganska högt vid 1,225-1285. Men om du inte vet vad du gör gå inte över 1,38-1,40.
Har inte låst på så noga där har du lite värden att ha som grund.

Edit:
Ozbaab
frakt är ofta inte en höjdare för cpu och kylare. =(

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Tack för svaren hACmAn.

Jag avinstallerade AI Suite III helt och kör nu med "egna" värden för både volt och multiplier.
På x43 och med VCORE på 1.2 under FPU test i AIDA64 hamnar jag fortfarande runt 90-95~ grader, men nu efter någon minut.

Fast jag undrar, är FPU test i AIDA64 verkligen någonting man bör bry sig om om man bara ska spela på sin PC?
Borde det inte räcka om jag stressar CPU samt cache i AIDA64?