Permalänk
Medlem

Xigamatek 140mm, oförtjänat ignorerade?

Tänkte jag skulle försöka sätta mig in lite i fläktar då detta tyvärr inte är något jag brukar lägga så mycket tid på i byggen. Blir allt för ofta gentle typhoon 120mm.

Nu är det så att jag kollade på 140mm fläktar till ett R4 åt en polare. Han vill ha en bra kombination av ljudnivå och kylning.

Så sökte på fläktar på max 20 dB och över 90 CFM.

Fick detta resultat:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=1080635,1114775,531223,1...

Blev så sjukt förvånad då fläktarna ser grymt bra ut, och verkar otroligt bra på pappret.
18 dB och 90.3 CFM?

De flesta av dem kom dessutom utan led! Yey!
Så varför finns dessa inte i så många butiker och varför är de så låg popularitet på dem (rank)?

Akasa vipern ser otroligt sexig ut, inte bara på pappret utan även designen.

Är det pga hypade märken och okunnighet bland folk som gör att de väljer en fläkt med sämre stats?

Någon som testat någon av dessa fläktar och kan säga om de inte lever upp till de som utlovas?

36kr för en fläkt som inte ska gå över 20 dB och nästan trycka 100 CFM låter ju helt okej i min mening. Vad är felet med dem?

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Tillverkarnas specifikationer på fläktar har ganska exakt noll och ingen som helst koppling till verkligheten. Oberoende tester är det enda som är relevant.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sushifrukt:

Tänkte jag skulle försöka sätta mig in lite i fläktar då detta tyvärr inte är något jag brukar lägga så mycket tid på i byggen. Blir allt för ofta gentle typhoon 120mm.

Nu är det så att jag kollade på 140mm fläktar till ett R4 åt en polare. Han vill ha en bra kombination av ljudnivå och kylning.

Så sökte på fläktar på max 20 dB och över 90 CFM.

Fick detta resultat:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=1080635,1114775,531223,1...

Blev så sjukt förvånad då fläktarna ser grymt bra ut, och verkar otroligt bra på pappret.
18 dB och 90.3 CFM?

De flesta av dem kom dessutom utan led! Yey!
Så varför finns dessa inte i så många butiker och varför är de så låg popularitet på dem (rank)?

Akasa vipern ser otroligt sexig ut, inte bara på pappret utan även designen.

Är det pga hypade märken och okunnighet bland folk som gör att de väljer en fläkt med sämre stats?

Någon som testat någon av dessa fläktar och kan säga om de inte lever upp till de som utlovas?

36kr för en fläkt som inte ska gå över 20 dB och nästan trycka 100 CFM låter ju helt okej i min mening. Vad är felet med dem?

Citat:

Next up, Xigmatek claims these fans have superb quietness & oustanding aerodynamic efficiency. I’d like to say right off that bat that they do have some really good airflow. That’s about it though, the fans themselves were not obnoxious but nothing about their sound profile was superb or outstanding and these fans lack static pressure in all regards.

Xigmatek specifically states on their website and on their product packaging that this fan is supposed to be under 17dB(A). That A at the end means this is an adjusted scale. Obviously their scale is adjusted to some very unrealistic levels as I use the industry standard for dB measurements. 1 Meter distance (adjusted) from fan to microphone, in a chamber that’s between 10 & 11dB. That takes a lot of work, but their marketing just seems like a number as it wouldn’t fall in line with what I measured, even if they measured at a distance of 2 meters away in a 8dB(A) chamber.

Xigmatek needs to fix this “problem” immediately before I recommend this product, as I will not accept this level of false advertising on a product. It’s deplorable and needs to be shunned before it begins.

I would like to take a moment to talk on the good points of this fan though, as it’s got some phenomenal airflow and the sound levels for it’s airflow vales are outstanding as well. 87 CFM @ 27dB(A), which is the worst case scenario from 5 fans, is just down right great. Zaward had a similar level of Airflow to Noise ratio, but it’s impressive to see that level at the high end (in terms of airflow.) As much as some enthusiasts appreciate silence, you cannot always have that “whisper quiet” silence in a high end machine. If these fans were advertised with the sound pressure the OEM rated them at, then I would have no problem making the recommendation on these guys as that performance is outstanding.

As a bit of a side note, Xigmatek says you can use these fans with heatsinks, which is true. Their cooling efficiency will be significantly impacted though. As that low static pressure will hold them back greatly. That’s something you can see with our NZXT Havik 140 testing. That’s why I always advocate to our readers to get fans with a decent pressure rating for their heatsink(s), as these low pressure fans just will not cut it.

At the end of the day, I don’t have a lot to say about Xigmatek’s offerings except that I believe they should work on honesty before they introduce more new products to the market. As those noise levels are completely unrealistic and far off from measured values.

Legit Bottom Line: Xigmatek’s XAF Series of 140mm fans produce a ton of airflow, but come no where near close to matching their suggested noise levels.

Read more at http://www.legitreviews.com/xigmatek-xaf-series-140mm-fan-rou...

http://www.legitreviews.com/xigmatek-xaf-series-140mm-fan-round-up_1819/8

Permalänk

Jag har några Xigmatek fläktar med bra specs enligt kartongen, Men alla låter illa och presterar dåligt i jämförelse med Noctua, Corsair och Cougar fläktar.

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem
Skrivet av H4nsson:

Jag har några Xigmatek fläktar med bra specs enligt kartongen, Men alla låter illa och presterar dåligt i jämförelse med Noctua, Corsair och Cougar fläktar.

I see! Tack så mycket det gav ju klart svar på min fråga i alla fall
Synd måste ja säga! Gillar hur utseendet

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk

kör själv en r4 dubbla xigmatek fram
vid 5 och 7 volt hörs dom knappt om man inte vet att man ska lyssna efter dom men dom flåsar på bra ändå fast inget mega tryck då
men när man drar på 12 volt så kan man fan med torka håret i burken
dom hörs men tystare än en stock kylare när den brassar på

och sen fördel är ju pwm
nackdel för jevla korta kablar

så koppla front fläktar till mb kan du glömma utan förlägning på 30 cm till
sen fördel är ju också att dom fungerar till 120 mm fästen funderar på att testa vid nästa byte av hårdvara att köra dom på en H80i