Är administratör fast ändå inte (Win 7)

Permalänk
Medlem

Är administratör fast ändå inte (Win 7)

Hej!

Igår byggde jag och sambon ihop en ny dator till henne. Installerade Windows 7 Home Premium på nya SSD:n - allt gick som smort. När vi sedan skulle börja installera program osv på lagringsdisken, dvs INTE SSD:n, och då skulle skapa en ny mapp manuellt, stötte vi på problem. Att skapa mappen gick fint, men att sedan byta namn och/eller ta bort mappen helt gick inte alls. Mappen är f.ö helt tom. Först och främst frågas efter admin-behörighet:

"Du måste ange administratörsbegörighet för att kunna ta bort mappen."
Trycker fortsätt, sedan dyker följande upp:
"Du måste ha behörighet för att utföra den här åtgärden. Du måste ha behörighet från Jasmine-Dator\Jasmine för att ändra mappen"

Användaren är är den enda på datorn och enligt kontrollpanelen även admin, men trots detta funkar det inte riktigt som vi vill. Här har ni en skärmdump:
http://sv.tinypic.com/view.php?pic=j6sjnq&s=8#.Uvi4ffl5Nc5

Skulle vara trevligt om någon kunde komma med lite tips och råd!

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Du behöver formatera om den gamla disken, den "ägs" fortfarande av den gamla datorn den satt i.

Visa signatur

| Ryzen 5500 | RTX3060 | HTC Vive | Steam deck/Gabe gear |

Permalänk
Medlem

Kan det vara så pass... Finns det inget annat sätt? : <

Edit: Det slog mig just att vi faktiskt formaterade om disken efter installationen av OS!

Permalänk
Medlem

Gör det nog, men jag har varit för lat att fixa det på min egna dator så jag vet inte

Edit: Hmm underligt...

Visa signatur

| Ryzen 5500 | RTX3060 | HTC Vive | Steam deck/Gabe gear |

Permalänk
Medlem

Redigerade mitt förra svar, som sagt kom jag just på att vi faktiskt formaterade om disken efter vi installerat Windows..

Permalänk
Medlem

Nja omformatera ska inte behövas, däremot behöver man ta över ägarskapet över den, till nya ägaren.

Gå till dator, högerklicka på rätt drive/partition välj egenskaper, klicka på flik säkerhet..

Nu låter jag nån annan ta över från mig med dom exakta stegen, för även jag tycker resten är f******t krångligt, här har MS mycket att förbättra.

EDIT: såg bild, plus att den är omformaterad osv, ska inte vara ett problem egentligen, formaterades disken via Windows och det nya kontot?

På bilden är fel grupp markerad då användaren är admin, inte vanlig användare, på admin ska även Ändra finnas med som bock, på system bör även fullständig behörighet finnas, för mig fungerar det bra att ta bort ändra osv, när det ser ut så.
Finns möjligheten att stänga av UAC men ska inte behövas för detta..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

http://www.howtogeek.com/howto/windows-vista/add-take-ownersh...

Jag använder detta programmet för att få adminstratörsrättigheter över mappar.

Visa signatur

Citera om du vill få svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Nja omformatera ska inte behövas, däremot behöver man ta över ägarskapet över den, till nya ägaren.

Gå till dator, högerklicka på rätt drive/partition välj egenskaper, klicka på flik säkerhet..

Nu låter jag nån annan ta över från mig med dom exakta stegen, för även jag tycker resten är f******t krångligt, här har MS mycket att förbättra.

EDIT: såg bild, plus att den är omformaterad osv, ska inte vara ett problem egentligen, formaterades disken via Windows och det nya kontot?

Finns möjligheten att stänga av UAC men ska inte behövas för detta..

Ja, omformateringen skedde via Windows och genom det nya kontot. Ska testa ovanstående program. Återkommer!

Permalänk
Medlem

Skumt... En andra omformatering gjorde susen, än så länge iallafall : )

Permalänk
Medlem

eller du kan aktiverar SuperUser i Windows7 och testa...

http://www.howtogeek.com/howto/windows-vista/enable-the-hidde...

Visa signatur

1)Phanteks Ethoo pro /Corsair-RM750 750W 80 Plus Gold /Asus z490-p / Intel i7 10700KF @ 4,9 GHZ /Cooler Master ML240L V2 RGB/ Hyper Savage Black DDR4 4X8 3200 Mhz/ Samsung SSD 980 EVO 1Gb NVMe / Kingston SV300 240G/ Seagate 3TB 7200 rpm/ Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB EAGLE OC /AOC Agon AG271QG /Corsair K70 & M65
2) Asus Rog G752VT