Permalänk

Vad gör egentligen CPU:n?

God dag!
Vad gör egentligen CPU:n? Jag förstår att den utför program och utför matematiska beräkningar i datorn, och att bättre och nyare processor med högre klockfrekvens -> mer prestanda. Men HUR gör den detta? Finns det någon simpel förklaring som inte kräver en 5 sidor lång text?
Tack i förhand!

Permalänk
Avstängd

Ett exempel på vad som händer då du kör ett ordbehandlingsprogram och trycker in
en tangent på tangentbordet är:
1. Tangentbordets kretsar omvandlar din tangenttryckning till en kod som sänds
ut på tangentbordets anslutningskabel.
2. Signalen från tangentbordet tas emot på moderkortet av det gränssnitt det är
kopplat mot och nu omvandlas signalen till en signal som processorn skall ta emot.
3. Processorn tar emot signalen och tolkar den samt skickar vidare signalen till
det minne som används för ditt ordbehandlingsdokument.
4. Processorn skickar information till grafikkort så att du kan se det tecken som
du har skrivit. Alla moderna operativsystem som används har stöd för multiprogrammering
och därför så blir bilden ännu mer komplex eftersom processorn då samtidigt har
ett stort antal processer på gång samtidigt. Operativsystemet har ju även det ett
antal processer igång. Processorn jobbar i en hastighet som bestäms av en extern
klocka och anges i Mhz. Förenklat kan man säga att processorn kan utföra en
instruktion per klockpuls. Det är dock inte enbart denna hastighet som är avgörande
för hur snabbt processorn kommer att utföra sitt arbete på eftersom olika
processortyper utför olika mycket jobb per antal klockpulser.

Vet inte om du blir klokare av detta. Skulle vilja säga att det är inte enkelt att förklara utan längre utlägg.

Visa signatur

1.MB Asus P5Q E, CPU Q9550 OC 3.7.GPU GTX 680 Windforce , PSU 750 watt. SSD Samsung 850 pro.Allt gånger 2.

2. MB Gigabyte GA-Z270X-Gaming 7.CPU: I5 7600K 4.6 GHZ. GPU: GTX 980.PSU Corsair CX 650.SSD Samsung 970 Evo Plus. Ram: Zadak 16gig RGB 3000 Mhz.Chassi Mission SG GGX .Corsair Hydro Series H100x CPU Cooler.

Permalänk
Medlem

Du har rätt utför program osv

Högre klockfrekvens är inte = mer prestanda dock.
Men om man jämför 2 olika CPU inom samma typ, familj, generation, så är mer Mhz bättre.

Hur den gör detta är en CPUs IPC, instruktioner per clockcyckel, helt enkelt mer jobb på samma tid.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

TS menar kanske hur processorn avgör om det ska bli en etta eller nolla som skickas vidare?

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem

Jag tror inte att det finns en simpel och bra förklaring på hur en processor fungerar. (Inte vad en processor gör, utan hur den fungerar som ts frågar om).

Om man nu ska lära sig hur något sånt här fungerar så gör man nog bäst i att lära sig ur den första processorn fungerar, sedan lära sig nästa osv och inte direkt hoppa på en modern cpu med massa jävla avancerat skit.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem
Skrivet av S-OD:

Ett exempel på vad som händer då du kör ett ordbehandlingsprogram och trycker in
en tangent på tangentbordet är:
1. Tangentbordets kretsar omvandlar din tangenttryckning till en kod som sänds
ut på tangentbordets anslutningskabel.
2. Signalen från tangentbordet tas emot på moderkortet av det gränssnitt det är
kopplat mot och nu omvandlas signalen till en signal som processorn skall ta emot.
3. Processorn tar emot signalen och tolkar den samt skickar vidare signalen till
det minne som används för ditt ordbehandlingsdokument.
4. Processorn skickar information till grafikkort så att du kan se det tecken som
du har skrivit. Alla moderna operativsystem som används har stöd för multiprogrammering
och därför så blir bilden ännu mer komplex eftersom processorn då samtidigt har
ett stort antal processer på gång samtidigt. Operativsystemet har ju även det ett
antal processer igång. Processorn jobbar i en hastighet som bestäms av en extern
klocka och anges i Mhz. Förenklat kan man säga att processorn kan utföra en
instruktion per klockpuls. Det är dock inte enbart denna hastighet som är avgörande
för hur snabbt processorn kommer att utföra sitt arbete på eftersom olika
processortyper utför olika mycket jobb per antal klockpulser.

Vet inte om du blir klokare av detta. Skulle vilja säga att det är inte enkelt att förklara utan längre utlägg.

Detta var nog det mest gjutna svar, han kunde ha fått.
Sen kan jag bara flika in med att, vi kan ta en processor som utför en beräkning per MHz.
För att förstå hur sjuka processorerna faktiskt är redan idag, så lägger jag ut lite matte.
Varje sekund utförs beräkningar i MHz, och om din processor är klockad i t.ex
1GHz/1000MHz så blir det tusen beräkningar per sekund
2GHz/2000MHz = 2000 beräkningar per sekund.
3GHz/3000MHz = 3000 beräkningar per sekund.
4GHz/4000MHz = 4000 beräkningar per sekund.
5GHz/5000MHz = 5000 beräkningar per sekund.
Dock precis som S-OD skrev så finns det processorer, som kan utföra ännu fler beräkningar per MHz osv osv.
Tyvärr brister min kunskap på detta område.
Man har beräknat att omkring år 2050-2060 så har datorer och processorer, kommit till samma nivå som våra hjärnor.
Detta är dock inget jag svär på, men jag har sett det på en dokumentär, och jag tror dom, med tanke på var processorerna ligger redan idag.
Har jag fel på en eller flera punkter, får andra här rätta mig.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Detta var nog det mest gjutna svar, han kunde ha fått.
Sen kan jag bara flika in med att, vi kan ta en processor som utför en beräkning per MHz.
För att förstå hur sjuka processorerna faktiskt är redan idag, så lägger jag ut lite matte.
Varje sekund utförs beräkningar i MHz, och om din processor är klockad i t.ex
1GHz/1000MHz så blir det tusen beräkningar per sekund
2GHz/2000MHz = 2000 beräkningar per sekund.
3GHz/3000MHz = 3000 beräkningar per sekund.
4GHz/4000MHz = 4000 beräkningar per sekund.
5GHz/5000MHz = 5000 beräkningar per sekund.
Dock precis som S-OD skrev så finns det processorer, som kan utföra ännu fler beräkningar per MHz osv osv.
Tyvärr brister min kunskap på detta område.
Man har beräknat att omkring år 2050-2060 så har datorer och processorer, kommit till samma nivå som våra hjärnor.
Detta är dock inget jag svär på, men jag har sett det på en dokumentär, och jag tror dom, med tanke på var processorerna ligger redan idag.
Har jag fel på en eller flera punkter, får andra här rätta mig.

Där blev det väldigt fel. En CPU på 1GHz gör LITE mer än 1000 beräkningar per sekund.
1000000000 (miljard) beräkningar per sekund är det rätta

Permalänk
Skrivet av Lifooz:

Detta var nog det mest gjutna svar, han kunde ha fått.
Sen kan jag bara flika in med att, vi kan ta en processor som utför en beräkning per MHz.
För att förstå hur sjuka processorerna faktiskt är redan idag, så lägger jag ut lite matte.
Varje sekund utförs beräkningar i MHz, och om din processor är klockad i t.ex
1GHz/1000MHz så blir det tusen beräkningar per sekund
2GHz/2000MHz = 2000 beräkningar per sekund.
3GHz/3000MHz = 3000 beräkningar per sekund.
4GHz/4000MHz = 4000 beräkningar per sekund.
5GHz/5000MHz = 5000 beräkningar per sekund.
Dock precis som S-OD skrev så finns det processorer, som kan utföra ännu fler beräkningar per MHz osv osv.
Tyvärr brister min kunskap på detta område.
Man har beräknat att omkring år 2050-2060 så har datorer och processorer, kommit till samma nivå som våra hjärnor.
Detta är dock inget jag svär på, men jag har sett det på en dokumentär, och jag tror dom, med tanke på var processorerna ligger redan idag.
Har jag fel på en eller flera punkter, får andra här rätta mig.

Frekvensen anger inte hur många beräkningar per sekund en processor kan göra. Den anger enbart hur många gånger per sekund varje enskild transistor kan ändra läge, alltså från 1 till 0.
Beräkningskraften per sekund anges i GFLOPS, eller GigaFloatOperationsPerSecond.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Skrivet av DanteLarka:

God dag!
Vad gör egentligen CPU:n? Jag förstår att den utför program och utför matematiska beräkningar i datorn, och att bättre och nyare processor med högre klockfrekvens -> mer prestanda. Men HUR gör den detta? Finns det någon simpel förklaring som inte kräver en 5 sidor lång text?
Tack i förhand!

http://www.youtube.com/watch?v=VBDoT8o4q00

Visa signatur

Dator: OCZ Agility 3 60GB || Intel i7 3770k 4gHz || ASRock Z77 Extreme4 || 12GB Vengeance Ram
6 TB Hdd || Gigabyte 780 windforce || Corsair Carbide 500R|| Fatal1ty 500W PSU 80+ ||
Kamera: Sony Alpha A33

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Detta var nog det mest gjutna svar, han kunde ha fått.
Sen kan jag bara flika in med att, vi kan ta en processor som utför en beräkning per MHz.
För att förstå hur sjuka processorerna faktiskt är redan idag, så lägger jag ut lite matte.
Varje sekund utförs beräkningar i MHz, och om din processor är klockad i t.ex
1GHz/1000MHz så blir det tusen beräkningar per sekund
2GHz/2000MHz = 2000 beräkningar per sekund.
3GHz/3000MHz = 3000 beräkningar per sekund.
4GHz/4000MHz = 4000 beräkningar per sekund.
5GHz/5000MHz = 5000 beräkningar per sekund.
Dock precis som S-OD skrev så finns det processorer, som kan utföra ännu fler beräkningar per MHz osv osv.
Tyvärr brister min kunskap på detta område.
Man har beräknat att omkring år 2050-2060 så har datorer och processorer, kommit till samma nivå som våra hjärnor.
Detta är dock inget jag svär på, men jag har sett det på en dokumentär, och jag tror dom, med tanke på var processorerna ligger redan idag.
Har jag fel på en eller flera punkter, får andra här rätta mig.

Dold text

Problemet vi när snart är dock att transistorerna (eller snarare mellanrummet mellan source och drain) blir mindre och mindre och vi närmar oss punkten när avståndet blir så litet att vi kommer få elektroner som "teleporterar" mellan source och gate, vilket gör att du nu inte kan kontrollera transistorn. Runt en nanometer så börjar dessa kvanteffekter slå in "Quantumtunneling" har jag för mig att man kallar det.

Nu ligger vi ju på ganska bekväma 22 nm, men med 14 nm i horisonten och att man får tänka på att 14nm är HELA transistorn så börjar vi närma oss gränserna som fysiken tillåter. (vid 14 nm är gaten 4-6nm lång). Om man ser tillbaka bara några år så går utveckligen otroligt for, och vi kommer nog inom 10 år nå gränsen av vad kiselchip klarar av.

för att ge en skala, EN kiselatom är 0.2nm stor, alltså nästa generations gate kommer bestå av 20-30 enskilda atomer! endast en atom som hamnar fel, kommer förstöra denna transistor.

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem
Skrivet av niclasc:

Där blev det väldigt fel. En CPU på 1GHz gör LITE mer än 1000 beräkningar per sekund.
1000000000 (miljard) beräkningar per sekund är det rätta

OOOOJ!!! då var dom ju långtradar-längder sjukare än vad jag trodde.

Skrivet av Slaktardej:

Frekvensen anger inte hur många beräkningar per sekund en processor kan göra. Den anger enbart hur många gånger per sekund varje enskild transistor kan ändra läge, alltså från 1 till 0.
Beräkningskraften per sekund anges i GFLOPS, eller GigaFloatOperationsPerSecond.

Jaha okej.
Då får jag rätta en av mina vänner som tydligen lärt mig fel.
Tack för att ni rättade mig gubbar.
Nu vet jag lite mer.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av S-OD:

Processorn jobbar i en hastighet som bestäms av en extern
klocka och anges i Mhz.

Skrivet av Lifooz:

Sen kan jag bara flika in med att, vi kan ta en processor som utför en beräkning per MHz.

Grundenheten är Hz. Sen för att göra det lite lättare att skriva använder man olika prefix, exempelvis, kilo (k), Mega (M), Giga (G), o.s.v.
Så det anges i Hz och sen använder man vanligtvis lämpligt prefix. Exempelvis Mega är lämpligt från 8086 upp till Pentium 3, där klockfrekvenserna ligger från enstaka MHz upp till hundratals MHz (de snabbaste P3 hade t.o.m. över 1000MHz).

Skrivet av Slaktardej:

Frekvensen anger inte hur många beräkningar per sekund en processor kan göra. Den anger enbart hur många gånger per sekund varje enskild transistor kan ändra läge, alltså från 1 till 0.
Beräkningskraften per sekund anges i GFLOPS, eller GigaFloatOperationsPerSecond.

Fast du blandar också in prefix, Giga är ett prefix. Det anges alltså i FLOPS. Sen kan man ange lämpligt prefix beroende på hur beräkningskapaciteten är.
Dessutom är FLOPS ett mått på flyttalsprestanda. Ibland kanske man är mer intresserad av heltalsprestanda.
Eller så nära verklig prestanda man kan komma i de program/den typ av program man har tänkt att köra, då är det bättre att titta på sådana benchmarks.
Men om vi ska jämföra beräkningskapacitet och generalisera utan att titta på något specifikt användningsområde, så verkar FLOPS ändå vara det bästa.

Permalänk

Att förklara hur en processor fungerar är väldigt komplicerat. En processor är bland det mest komplicerade som människan har skapat och det finns en anledning. Visst du skulle kunna läsa en text på kanske 2 sidor men jag tror inte att du skulle bli klokare. Ska jag vara helt ärlig så tror jag bara att det är en handfull på detta forum som i detalj kan förklara hur en processor fungerar. Frågan om VAD en processor gör kan många svara på men HUR den gör det är en annan sak.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

En processor är bland det mest komplicerade som människan har skapat .

Där håller jag med dig. Just i detta nu när du läser detta och när jag skriver detta så arbetar våra processorer hela tiden och fort går det.
Det är rätt ballt att denna oerhörda teknik kommit in i så mångas hem.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Frågar TS hur processorn tolkar en etta eller en nolla. det är rätt enkelt förklarat.
Eller frågar TS hur en processorn tolkar en etta eller en nolla. det är rätt svårt förklarat.

ps. du läser rätt ds.

Visa signatur

Laptop: Ja
Mobil: Ja
Internet: Ja

Permalänk
Medlem

Här är en enkel förklaring men det tar fortfarande 20 minuter
http://www.youtube.com/watch?v=cNN_tTXABUA

Permalänk
Skrivet av DanteLarka:

God dag!
Vad gör egentligen CPU:n? Jag förstår att den utför program och utför matematiska beräkningar i datorn, och att bättre och nyare processor med högre klockfrekvens -> mer prestanda. Men HUR gör den detta? Finns det någon simpel förklaring som inte kräver en 5 sidor lång text?
Tack i förhand!

https://www.youtube.com/watch?v=cNN_tTXABUA

Visa signatur

Stationär: i7 4930k @4.4ghz, GTX 780ti @1219mhz boost, 64GB DDR3 1687mhz, P9X79 Pro
Lan: Asus M VI Impact, i7 4770k, Msi R9 290x gaming, 16GB DDR3 1600mhz, 512gb Crucial m550 m.2
Utrustning:Steelseries Rival 700, Corsair K65 RGB, Sennheiser RS175, Qpad QC-90

Permalänk
Medlem
Skrivet av swesen:

Här är en enkel förklaring men det tar fortfarande 20 minuter
http://www.youtube.com/watch?v=cNN_tTXABUA

Alltså snacka om huvudvärks-skapare.
Min mor blev intresserad men kan inte engelska.
Synd att videon inte finns på svenska.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Hedersmedlem

Vill man veta varför ettor och nollor kan bli något mer i en dator så kanske den här videon passar. Känns som det första logiska steget. Därefter kan man börja prata komponenter och hur de interagerar.

Kanske var detta TS undrade över.

http://www.youtube.com/watch?v=VBDoT8o4q00

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Rekordmedlem

Den gör så här fast snabbare
http://www.youtube.com/watch?v=yuMlhKI-pzE

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av swesen:

Här är en enkel förklaring men det tar fortfarande 20 minuter
http://www.youtube.com/watch?v=cNN_tTXABUA

Denna var helt fantastisk, tack så mycket

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Fy satan vilken tid, han lär ha lagt ned på detta.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!