Vilka fläktar tycker ni att jag skall köpa.

Permalänk
Medlem

Vilka fläktar tycker ni att jag skall köpa.

Hej allesammans, det har blivit några trådar på senare tid, och nu blir det en till från gamle Lifooz.
Nu 2014/02/17, så skall jag köpa 5st fläktar.
Dessa skall ersätta nuvarande, som håller på att få lagerpaj.
Min kylare är Antec Kühler H2o 1220.
2st skall sitta i push.
2st skall sitta i pull.
Och den sista skall ersätta nuvarande fläkt, i mitt Corsair AX 1200. <--- ja jag vet vad jag gör, det är lungt, jag har utbildning.
Varför en ersättare i nätaggregatet?
Jo för tydligen är den fläkten ett måndagsexemplar, för den har börjat låta groteskt, fast den inte går på särskilt höga varv.
Tilverkare kvittar, ni får blanda hur ni vill.
T.ex Corsair i push
Noctua i pull
Be Quiet i agget, ja ni fattar.

Så ni som vill hjälpa mig, med dessa 5 blåsande kandidater, får ett stort tack av mig.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Om det går bra för dig med lite opassande färger, gå för noctuas NF-P12, de är helt sjuka. Om färger spelar roll, gå för bequiet.

Visa signatur

Chassi: Parvum S2.0 CPU: I7 3770k @4.6 GHz Watercooled RAM: Corsair LP 16 GB 1600 MHz GPU:ASUS GTX 980 Ti @1.3 GHz Moderkort: ASUS Maxiumus V Gene PSU: Corsair RM750 Lagring: Samsung 840 EVO 250GB + 850 EVO 250GB Ljudkort: Asus Xonar U7

Kringutrustning: Logitech G402, Logitech UltraX, Logitech G35, BenQ XL2430T

Permalänk
Medlem

Aerocool Shark 120mm all the way! 86 cfm, 26 max dB, says it all : )

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arvidbergstedt:

Om det går bra för dig med lite opassande färger, gå för noctuas NF-P12, de är helt sjuka. Om färger spelar roll, gå för bequiet.

Färgerna kvittar, förvisso har jag ett CM Haf X, men det är bara gött när man ser komponenterna, i en annars ganska enfärgad låda.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

NF-F12or i P/P och en sista NF-F12 i nätagget!

Nej men. Det beror väl lite på budget. Ifall man nu ska köpa fläktar av god kvalitet så brukar dem ju kosta skjortan. Noctuas kostar över 150:- styck liksom. Det blir 750:- för ett par jäkla fläktar liksom.

Corsairs Performance serie har fått bra kritik när det gäller de statiska trycket och luft som dessa faktiskt flyttar, men dem låter istället mer. Det är en smaksak helt enkelt. Prioriterar du bra luftgenomströmning framför ljudnivå eller vice versa?

Betyder färgen på fläktarna något?
Är LED:s något du eftersträvar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ikNo:

NF-F12or i P/P och en sista NF-F12 i nätagget!

Nej men. Det beror väl lite på budget. Ifall man nu ska köpa fläktar av god kvalitet så brukar dem ju kosta skjortan. Noctuas kostar över 150:- styck liksom. Det blir 750:- för ett par jäkla fläktar liksom.

Corsairs Performance serie har fått bra kritik när det gäller de statiska trycket och luft som dessa faktiskt flyttar, men dem låter istället mer. Det är en smaksak helt enkelt. Prioriterar du bra luftgenomströmning framför ljudnivå eller vice versa?

Betyder färgen på fläktarna något?
Är LED:s något du eftersträvar?

1: Leds kvittar, visst går de att stå ut med dom, men helst vill jag ha normala fläktar.
2: Som tidigare skrivet, så kvittar färgerna.
3: Jo dom får väl gå på 700-1000:-, alltså jag ser hellre kvalitet, som håller sina år, än att man är snål, och tänker äsch, dom billigaste får duga.
För då blir det som det är nu, med följa-med-fläktarna. Dom pajjar efter bara ett litet tag.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Lifooz:

1: Leds kvittar, visst går de att stå ut med dom, men helst vill jag ha normala fläktar.
2: Som tidigare skrivet, så kvittar färgerna.
3: Jo dom får väl gå på 700-1000:-, alltså jag ser hellre kvalitet, som håller sina år, än att man är snål, och tänker äsch, dom billigaste får duga.
För då blir det som det är nu, med följa-med-fläktarna. Dom pajjar efter bara ett litet tag.

Jag skulle säga en Bequiet i Nätagget. 2st Gentle Typhoon i Push på Radiatorn.
Om det är en tunn radiator så gör det extremt små skillnader från att ha Push endast till att ha PnP.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

1: Leds kvittar, visst går de att stå ut med dom, men helst vill jag ha normala fläktar.
2: Som tidigare skrivet, så kvittar färgerna.
3: Jo dom får väl gå på 700-1000:-, alltså jag ser hellre kvalitet, som håller sina år, än att man är snål, och tänker äsch, dom billigaste får duga.
För då blir det som det är nu, med följa-med-fläktarna. Dom pajjar efter bara ett litet tag.

Då äre noctuas NF-P12 som gäller. 6 års garanti har du på dem.

Visa signatur

Chassi: Parvum S2.0 CPU: I7 3770k @4.6 GHz Watercooled RAM: Corsair LP 16 GB 1600 MHz GPU:ASUS GTX 980 Ti @1.3 GHz Moderkort: ASUS Maxiumus V Gene PSU: Corsair RM750 Lagring: Samsung 840 EVO 250GB + 850 EVO 250GB Ljudkort: Asus Xonar U7

Kringutrustning: Logitech G402, Logitech UltraX, Logitech G35, BenQ XL2430T

Permalänk
Medlem

Skulle säga gentle typhoon AP-15 eller noctua nf-f12'or till radiatorn, har noctua-fläktarna men är sungen på att prova GT.
http://martinsliquidlab.org/2012/05/07/r10-fan-testing-bitfen...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

1: Leds kvittar, visst går de att stå ut med dom, men helst vill jag ha normala fläktar.
2: Som tidigare skrivet, så kvittar färgerna.
3: Jo dom får väl gå på 700-1000:-, alltså jag ser hellre kvalitet, som håller sina år, än att man är snål, och tänker äsch, dom billigaste får duga.
För då blir det som det är nu, med följa-med-fläktarna. Dom pajjar efter bara ett litet tag.

Jag har inte prövat de fläktarna som nämns ovan i tråden, men av egen erfarenhet så tycker jag att NF-F12orna är ett klart köp. Corsairs SP120 finns i både High performance och Quiet edition, jag har prövat HP-versionen och den flyttar sjukt mycket luft igenom en radiator men låter därefter också..

NF-F12orna flyttar inte lika mycket luft men låter istället inte alls. Har 4 stycken i p/p på en H100i som körs enligt Corsairs schema för temperaturer och jag hör dem inte ens efter 1 natts benchande i Aida64.

Jag tycker du ska kika lite på internet också. Kolla LinusTechTips/NCIX eller annan YouTube-kanal, dem har några tester där de får låna en tryckkammare (eller vad det nu heter) där han testar helt sjukt många olika fläktar, däribland Corsair och Noctua.

Samtidigt så får man praktiskt taget aldrig lita på vad tillverkarna skriver ut för specifikationer och siffror. Dessa är HÖGST missvisande och alla företag mäter på olika vis. Så lyssna på folks erfarenheter/test av olika märken av olika fläktar och därefter så gör du ett val.

Jag stirrade mig blind på siffror och köpte därefter, blev inte alls nöjd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ikNo:

Jag har inte prövat de fläktarna som nämns ovan i tråden, men av egen erfarenhet så tycker jag att NF-F12orna är ett klart köp. Corsairs SP120 finns i både High performance och Quiet edition, jag har prövat HP-versionen och den flyttar sjukt mycket luft igenom en radiator men låter därefter också..

NF-F12orna flyttar inte lika mycket luft men låter istället inte alls. Har 4 stycken i p/p på en H100i som körs enligt Corsairs schema för temperaturer och jag hör dem inte ens efter 1 natts benchande i Aida64.

Jag tycker du ska kika lite på internet också. Kolla LinusTechTips/NCIX eller annan YouTube-kanal, dem har några tester där de får låna en tryckkammare (eller vad det nu heter) där han testar helt sjukt många olika fläktar, däribland Corsair och Noctua.

Samtidigt så får man praktiskt taget aldrig lita på vad tillverkarna skriver ut för specifikationer och siffror. Dessa är HÖGST missvisande och alla företag mäter på olika vis. Så lyssna på folks erfarenheter/test av olika märken av olika fläktar och därefter så gör du ett val.

Jag stirrade mig blind på siffror och köpte därefter, blev inte alls nöjd.

Jag kör via ChillControl VI, så jag har ett tystläge, och ett performance läge.
Så jag tror inte att högljudda fläktar som Gentle Typhoon och SP120-HP, skulle vara förödande.
Jag kan som bekant också välja mitt egna varvtal, så ett par luftflyttande fläktar kanske vore på sin plats.
Radiatorn är inte tunn som C-M-S 120V, men inte dödstjock som vissa på t.ex CoolerKit.
Men hur är det med Gentle Typhoon? är det dom där som varvar typ 5400rpm och låter som ett sågverk?

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Tror inte du behöver push'n'pull med noctua eller ap-15 på radiatorn, kör som sagt två nuctua nf-f12 på min 240mm radiator, ställt måltemp på processorn till 55 grader (kör gpu+cpu i loopen) och fläktarna behöver aldrig gå över 800 rpm för att klara det

Så du behöver inte sikta in dig på 5400 rpm fläktar, köper du någon modell som flyttar mycket luft vid låg ljudnivå så är det mycket trevligare

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Tangentbord:

Tror inte du behöver push'n'pull med noctua eller ap-15 på radiatorn, kör som sagt två nuctua nf-f12 på min 240mm radiator, ställt måltemp på processorn till 55 grader (kör gpu+cpu i loopen) och fläktarna behöver aldrig gå över 800 rpm för att klara det

Så du behöver inte sikta in dig på 5400 rpm fläktar, köper du någon modell som flyttar mycket luft vid låg ljudnivå så är det mycket trevligare

Får jag fråga hur man sätter en måltemp på processorn?
Lirar det bara med customh2o-lösningar? Eller fungerar det för AIO's också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ikNo:

Får jag fråga hur man sätter en måltemp på processorn?
Lirar det bara med customh2o-lösningar? Eller fungerar det för AIO's också?

Det är en funktion i mitt moderkorts bios, så jag styr fläktarna med moderkortet mot en måltemperatur på processorn

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Tangentbord:

Det är en funktion i mitt moderkorts bios, så jag styr fläktarna med moderkortet mot en måltemperatur på processorn

Fan va sweet. Låter bra som sjutton, vad är det för mobo?

*edit*
Såg länken i din sign, ASRock-mobo, får kika ifall mitt Gigabyte-mobo har det

Såg länken i sign..
Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Lifooz:

Jag kör via ChillControl VI, så jag har ett tystläge, och ett performance läge.
Så jag tror inte att högljudda fläktar som Gentle Typhoon och SP120-HP, skulle vara förödande.
Jag kan som bekant också välja mitt egna varvtal, så ett par luftflyttande fläktar kanske vore på sin plats.
Radiatorn är inte tunn som C-M-S 120V, men inte dödstjock som vissa på t.ex CoolerKit.
Men hur är det med Gentle Typhoon? är det dom där som varvar typ 5400rpm och låter som ett sågverk?

Bara en hint.
Gentle Typhoon 1850RPM flyttar mer luft, har högre tryck och är tystare än Corsair SP Quiet...
(Har båda och kommer nog aldrig köpa Corsairs SPs igen för full pris. runt 50% av vad priset på en GT möjligen).

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Kan inte nån köpa denna? 388W 82dB Pabstfläkt.
http://www.youtube.com/watch?v=IrIs3PeQ2Bs

och man kan göra grönsakspuré med den. (se slutet)

Visa signatur

Imba sign från 2003.
xp1800+ @1691MHz (199*8.5) ,Gainward ti 4200 128mb, extreme pc3200 256mb,512mb pc3200 corsair cas2,epox 8 k5a2+, 2 st IBM 120gxp 120 Gb i RAID 0 och H2O kylning (eheim 1048 Citroën Visa alu-radiator).

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Bara en hint.
Gentle Typhoon 1850RPM flyttar mer luft, har högre tryck och är tystare än Corsair SP Quiet...
(Har båda och kommer nog aldrig köpa Corsairs SPs igen för full pris. runt 50% av vad priset på en GT möjligen).

Tack för tipset.
Vilken Gentle Typhoon tror du, skulle passa bäst till mitt nätaggregat? (Corsair AX 1200)

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Lifooz:

Tack för tipset.
Vilken Gentle Typhoon tror du, skulle passa bäst till mitt nätaggregat? (Corsair AX 1200)

Just till nätagget så behöver du snarare luftflöde än statiskt tryck då det inte är super många tajta kylflänsar som den ska blåsa genom utan ganska glest placerade komponenter.
Därav rekommenderar jag att du använder en tyst, stor och långsam fläkt med fläktblad som skapar mycket turbulens.
Turbulensen gör luftströmmen både effektivare när det kommer till kylförmåga och tystare (motsägelsefullt men sant).

Jag hade gått på en BeQuiet 120mm, möjligen om du kan få tag på en 135mm som de har i sina nätagg så gör du jackpott.

Om du ska satsa på högeffektiva GT så kör 1850RPM högst. Sällan att man får de tillfällen där en snabbare GT gör skillnad.
Vill du ha tyst så kör på 1450/1150 eller möjligen 800RPM beroende på hur tyst du vill ha det.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Just till nätagget så behöver du snarare luftflöde än statiskt tryck då det inte är super många tajta kylflänsar som den ska blåsa genom utan ganska glest placerade komponenter.
Därav rekommenderar jag att du använder en tyst, stor och långsam fläkt med fläktblad som skapar mycket turbulens.
Turbulensen gör luftströmmen både effektivare när det kommer till kylförmåga och tystare (motsägelsefullt men sant).

Jag hade gått på en BeQuiet 120mm, möjligen om du kan få tag på en 135mm som de har i sina nätagg så gör du jackpott.

Om du ska satsa på högeffektiva GT så kör 1850RPM högst. Sällan att man får de tillfällen där en snabbare GT gör skillnad.
Vill du ha tyst så kör på 1450/1150 eller möjligen 800RPM beroende på hur tyst du vill ha det.

Jag skall kolla igenom, efter ett passande alternativ.
Jag skall skaffa en wattmätare, och kolla vad datorn drar från väggen.
Detta för att jag har ett Pyle PLA 4988 som är kopplat till,
2st philips fwb c380
och en Pioneer TS-W3001D4

Detta medför ju sin belastning på nätaggregatet, men innan nätaggregatet börjar gråta, så har, vad jag fattat för, slutsteget för länge sedan kännt av detta, och begränsat mitt effektuttag.
Jämfört om steget skulle vara kopplat till ett bilbatteri.
Då skulle det bli MYCKET ivrigare effekt från det.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Avstängd

Köp Noctua NF-F12 PWM.

Visa signatur

///M4