Permalänk

Asus sabertooth z77 missljud

Hej!

Har ett sabertooth z77 med ett år på nacken, missljud från de små fläktarna har blivit tydligt sedan jag bytte chassi.

Som bekant har moderkortet thermal armor, och jag undrar om någon har någon erfarenhet av att köra detta mobo utan den? Det lär ju inte vara någon bra idé att bara ta bort fläktarna och hålla kvar värmen utan allt eller inget antar jag.

Kan tillägga att jag kör en i7 3770k @ 4.5ghz, 2x 7970 referens i cf och har ett phanteks enthoo primo med de 5 medföljande fläktarna och 3 corsair af 140 påväg. Det blir rätt svettigt på mobot när jag pressar grafikkorten, frågan är om thermal armorn ger såpass mycket att jag skulle tappa något om jag kör utan. Kyler min i7 3770k med en Noctua NH-D14 också som jag helst inte monterar om två gånger bara för att prova hur det blir.

Tack på förhand.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av nisse_379:

Hej!

Har ett sabertooth z77 med ett år på nacken, missljud från de små fläktarna har blivit tydligt sedan jag bytte chassi.

Som bekant har moderkortet thermal armor, och jag undrar om någon har någon erfarenhet av att köra detta mobo utan den? Det lär ju inte vara någon bra idé att bara ta bort fläktarna och hålla kvar värmen utan allt eller inget antar jag.

Kan tillägga att jag kör en i7 3770k @ 4.5ghz, 2x 7970 referens i cf och har ett phanteks enthoo primo med de 5 medföljande fläktarna och 3 corsair af 140 påväg. Det blir rätt svettigt på mobot när jag pressar grafikkorten, frågan är om thermal armorn ger såpass mycket att jag skulle tappa något om jag kör utan. Kyler min i7 3770k med en Noctua NH-D14 också som jag helst inte monterar om två gånger bara för att prova hur det blir.

Tack på förhand.

Du kan ju alltid testa att koppla ur dem och kolla tempen extra noga samt kolla stabiliteten under denna test.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Jo, jag formulerade mig lite märkligt. Att koppla ur fläktarna och behålla thermal armorn på ger inget vidare resultat. Så fort jag belastar systemet mycket så ringer varningsklockorna från Ai Suite, vilket inte är så konstigt eftersom det sitter plast på moderkortet som nu håller värmen kvar utan ventilation.

Frågan är om jag ska ge mig på att montera av hela thermal armorn, vilket innebär montera isär hela systemet totalt. Om någon har testat detta och fått bra (dugliga) resultat så är det värt att prova, men jag har googlat runt en hel del och hittar ingen som har gjort detta, förutom en som körde en öppen rigg.

Alternativet skulle väl vara att stå ut med oväsendet fram till sommaren, skriver mitt masterarbete fram tills dess så att skicka iväg moderkortet under denna tiden känns inte så aktuellt. Skulle väl visserligen kunna kontakta asus eller inet där jag köpte kortet och höra om jag kan skicka in bara de små fläktarna och i så fall inte belasta systemet så hårt under tiden. Frågan är om de kommer att betecknas som defekta, det är i något mellanläge ljudet uppstår, inte vid min eller max rpm.

Permalänk
Hedersmedlem

Nu har jag inte detta mobo men finns det "vanliga" kylflänsar om man inte använder "armorn"? För isf borde det inte var större problem att plocka bort detta och köra "normalt".

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Skrivet av Jalle64:

Nu har jag inte detta mobo men finns det "vanliga" kylflänsar om man inte använder "armorn"? För isf borde det inte var större problem att plocka bort detta och köra "normalt".

Jo det antar jag att det finns, känns ju inte som att det skulle bli särskilt effektiv värmeavledning annars. Ska ge det ett försök någon dag och se!

Tack!