Windows 8.1, update 1 tillräckligt?

Permalänk
Medlem

Windows 8.1, update 1 tillräckligt?

Teknikjournalister och folk på forum i allmänhet verkar inte vara särskillt imponerade av Windows 8.1 update 1.

http://winsupersite.com/windows-8/what-heck-happening-windows

Målet med uppdateringen verkar vara att omvända "desktop diehards" att i alla fall kunna acceptera Modern UI.

Baserat på vad vi hittils känner till... Vad tror ni. Räcker det?

OBS! Tråden är inte till för att lufta sina egna åsikter om Modern UI, eller för att spy galla över folk som har en avvikande åsikt, utan handlar just om hur Update 1, eller något annat, kan få gemene man att acceptera Modern UI, om det ens är möjligt, osv.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd

Gillar inte 8an och tycker det mer är jobbigt att man blir tvingad att använda det när man t.ex köper ny laptop idag.

Allt ser ut som operativsystemen gör på de sämsta telefonerna knappt någon använder så det rör nog till det en hel del för vanliga användare att man inte kan få det att se ut som 7an gör.
EDIT: folk accepterar nog inte modern:UI utan blir nog mer eller mindre tvingade att köpa det i många fall.

Permalänk
Medlem

Fixar ju inga av problemen så nej den är inte tillräcklig. Målet borde vara att låta desktop-användarna välja om de vill stänga av allt som har med Modern UI och dess appar att göra för de hör inte hemma på en desktop med mus.

Permalänk

Känns som de flesta (utanför internetforum) redan vant sig Modern UI, men jag tror MS kommer få fortsatt kritik fram till Windows 9 släpps, sen kommer många minnas "floppen" Windows 8 med bitter eftersmak...

Personligen så är jag helt såld på Windows 8 då det möjliggör helt fantastiska hybrisenheter som tex. Surface Pro 2 och jag har har personligen inga som helst problem att köra Windows 8(.1) på arbetslaptop, spelburk eller mediacenter, funkar prima. Men jag förstår att det finns motstånd till förändring och att många skulle vilja välja tema mm. i större uträckning (pluspaketet till Win 95 någon?)

Permalänk
Medlem
Skrivet av skurtbert:

Känns som de flesta (utanför internetforum) redan vant sig Modern UI, men jag tror MS kommer få fortsatt kritik fram till Windows 9 släpps, sen kommer många minnas "floppen" Windows 8 med bitter eftersmak...

Personligen så är jag helt såld på Windows 8 då det möjliggör helt fantastiska hybrisenheter som tex. Surface Pro 2 och jag har har personligen inga som helst problem att köra Windows 8(.1) på arbetslaptop, spelburk eller mediacenter, funkar prima. Men jag förstår att det finns motstånd till förändring och att många skulle vilja välja tema mm. i större uträckning (pluspaketet till Win 95 någon?)

Det är väl lite olika vilken bild man har. På forum tycker jag det känns som om det är ungefär 50/50 om man gillar det eller inte, medans det inte finns en enda i min bekantskapskrets som vill ta i Windows 8 utan classic shell eller liknande, så det kan nog vara olika.

Jag har länge ansett att startmenyn måste finnas som val om de ska in i matchen igen. Men det går mer och mer åt att det måste finnas som standard, och att Modern UI får bli valet. Och de måste byta namn.

Kolla hur det var med vista. Vista har version 6.0 på kärnan. Windows 7 har 6.1. Det logiska hade varit att döpa Windows 7 till "Windows Vista R2", men namnet Vista var för nedsmutsat så det fick bli ett namnbyte, och jag tror det blir samma med Windows 8 vs 9.

Grundproblemet för Microsoft är att det finns olika konsumentgrupper Du har folk som tycker plattor är skithäftigt, och då vill de ha en platta. Microsoft har inte haft något att erbjuda förrens nyligen. Den gruppen omfamnar säkert Modern UI gladeligen.

Så har du också en grupp som aktivt valt bort plattor och smartphones och avfärdat det som leksaker, eller som inte gillar det stängda ekosystemet med appstores. De är lagom glada åt Modern UI, och jag tror inte det finns något som kan få dem att ändra sig.

Hur stor grupp det är vet ju ingen, men det vi kan konstatera är att Windows 8 knappt klarar sig bättre än Windows Vista vad gäller marknadsandelar efter samma tidpunkt, och att det konsekvent omskrivs som en flopp.

Så Modern UI måste alltså bli en niche-produkt för de som aktivt väljer det, tror jag. Startmenyn har ett oerhört starkt symbolvärde för allderles för många för att Microsoft bara ska kunna plocka bort den.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Jag tror det är 'too little too late'. Jag kan helt och hållet förstå fördelen med Modern UI men Microsoft hade fel tillvägagångsätt med att introducera det på. Det had kunna lösa det så mycket smidigare. Men det är inte det vi ska prata om.

Utan Update 1, ja det gör iallafall Modern UI mycket mer användbart för mus-användare, dvs ALLA arbetssationer på mitt jobb! Dock så körs 99% av alla program vi kör körs bara på skrivbordet. Men högerklicks funktionen är välkommen och har gjort en del jobb enklare när man supportar på maskinerna. Jag saknar ju fortfarande start-menyn men det är bättre än förut. Gör det något inom de närmaste veckorna, perfekt. Men om det ska ta 2-3 månader till nästa försök att bättra på det, ja då tror jag skeppet kommer sjunka som en sten framför allt för desktops. När man har en dator med touch så fungerar det så ypperligt, men vanliga workstations med mus har kommit på eftertanken, update 1 är ett steg i rätt riktning men det är nog tyvärr lite sent.

Visa signatur
Permalänk

Det kanske är för att jag jobbar inom IT som jag ser surfplattor som lite mer än bara leksaker... speciellt de som bygger på x86-arkitektur och tillåter mig att köra vilka program jag vill utöver apparna.

Följande är två uppriktiga frågor till er som personligen inte gillar Modern UI:

1. Hur ofta använder ni en startmeny egentligen, och till vad?
2. Hamnar ni ofta i Modern UI interfacet?

Det enda jag använde startmenyn till i Windows 7 var att stänga av datorn, typ. Jag arbetar dagligen med Windows 8 och 8.1, precis som alla andra på kontoret och jag ser aldrig någon använda Modern UI utan alla kör "desktop mode". Så det känns inte riktigt som det ligger och stör upplevelsen direkt. MEN jag har full förståelse för de som ogillar det, jag bara inte förstår vad som är kärnan i problemet.

Edit: Ska tillägga att jag även har datorer med OS X och Ubuntu, jag har för närvanade både Android, iOS och WP på bärbara enheter, så jag betraktar mig själv som ganska plattformsneutral.

Permalänk
Rekordmedlem

MS har visat ett totalt förakt mot sina kunders önskemål och åsikter iom alla dumheter de hållit på med som fjantet med winikonen i stället för att ta bort startskärmen och att de kallar det förbättring och det är nog där de verkligen förlorat förtroende, de har skött allt extremt dåligt och inkompetent och vi får väl se vad den nya ledningen gör

Tror alltså inte inte att de kommer att kunna tvätta rent 8 namnet oavsett vad de gör och även Microsoft namnet har sjunkit rejält i anseende och ju mer man provar 8an så inser man att det nog är den sämre översikten mellan fönster, avsaknaden av aero och den platta hopsmetade designen som är det allra värsta problemet och startskärmen går ju hyfsat att undvika numera även om fullskärmsläget är fruktansvärt så blev det något bättre när det gick att ge skärmen samma bakgrund, bättre men långt ifrån bra, gärna nått som ersätter startmenyn men inget som totalt blockerar det man har bakom.

Jag känner inte heller någon som valt 8 privat, men några som undvikit att skaffa nya delar just pga att det inte gått att få slippa 8an. De har i stället resonerat som så att de behållit sina datorer men skaffat telefoner och plattor som varit win 8 befriade så win 8 har gynnat MS konkurrenter.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skurtbert:

Det kanske är för att jag jobbar inom IT som jag ser surfplattor som lite mer än bara leksaker... speciellt de som bygger på x86-arkitektur och tillåter mig att köra vilka program jag vill utöver apparna.

Följande är två uppriktiga frågor till er som personligen inte gillar Modern UI:

1. Hur ofta använder ni en startmeny egentligen, och till vad?
2. Hamnar ni ofta i Modern UI interfacet?

Det enda jag använde startmenyn till i Windows 7 var att stänga av datorn, typ. Jag arbetar dagligen med Windows 8 och 8.1, precis som alla andra på kontoret och jag ser aldrig någon använda Modern UI utan alla kör "desktop mode". Så det känns inte riktigt som det ligger och stör upplevelsen direkt. MEN jag har full förståelse för de som ogillar det, jag bara inte förstår vad som är kärnan i problemet.

Edit: Ska tillägga att jag även har datorer med OS X och Ubuntu, jag har för närvanade både Android, iOS och WP på bärbara enheter, så jag betraktar mig själv som ganska plattformsneutral.

1: Så gott som varje gång jag startar ett program eller söker efter en fil, ska till kontrollpanelen, enheter och skrivare, nätverk, stänger av datorn... Det är min launcher.
2: Ja, varje gång jag gör något av ovan nända saker.

Kärnan i problemet för mig är att jag tycker det stör med helskärm. Det jag har en launcher till kräver knappast helskärm, och då finns det inga fördelar, utan det blir istället till en nackdel att det täcker hela skärmen. Samt att jag personligen tycker att Modern UI avviker för mycket från övrigt designspråk. Det blir liksom att jag "hoppar till" lite varje gång Modern UI kommer upp.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför folk envisas med att säga att man inte kan få windows 8 att se ut som windows 7.........

Visa signatur

Main : AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz @ 3800 CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | Sapphire Radeon 7900 XT nitro+ | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"
Htpc / server : Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Maho:

Förstår inte varför folk envisas med att säga att man inte kan få windows 8 att se ut som windows 7.........

http://i57.tinypic.com/oiaw3n.jpg

Förstår inte varför du visar en bild på en skrivbordsbakgrund.
Tryck på winknappen eller lägg 2 fönster med överlapp och jämför hur det ser ut i 7 och 8

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Förstår inte varför du visar en bild på en skrivbordsbakgrund.
Tryck på winknappen eller lägg 2 fönster med överlapp och jämför hur det ser ut i 7 och 8

Har du problem med hur fönster ser ut så fine, ditt problem.
Saken "folket" stör sig på är Inte hur fönster ser ut utan metro gränssnittet.

Och är en en till bild när jag har tryck på Win knappen, just för you...

Visa signatur

Main : AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz @ 3800 CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | Sapphire Radeon 7900 XT nitro+ | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"
Htpc / server : Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Permalänk
Medlem
Skrivet av skurtbert:

1. Hur ofta använder ni en startmeny egentligen, och till vad?
2. Hamnar ni ofta i Modern UI interfacet?

1. Hela tiden på min personliga dator, jag har ikon och genvägs tomt utan allt sköts genom startmenyn, oftast genom sökfältet(och då funkar W8 lika bra) men eftersom jag multitaskar mycket med många fönster vill jag inte att informationen jag referar till när jag söker i start menyn ska försvinna medans jag söker. T.ex jag ska söka på en fil som jag döpt till "handle-bar-2014-v2" som står uppskrivet i ett dokument för jag ska till mappen där filen ligger. Då skriver jag filens namn, kan se dokumentet och se vilken fil det är jag söker efter av kanske ett 30 tal andra och då kan jag högerklicka på filen i sökfältet och trycka "open file location" och komma till mappen där filen ligger så jag kan behandla den vidare eller om jag kopiera andra filer som ska dit den filen jag söker är. Jag vill helt enkelt inte bli av med informationen jag refererar ifrån medan jag söker.
2. Sällan inom mitt jobb körs 99% av programmen i skrivbordsläge och kan inte drivas i modern UI. På min personliga maskin används det också sällan, jag föredrar att ta inställningar genom kontrollpanel och med hjälp av utforskarens sökfält då hittar jag saker snabbare. Det är när man ska kontrollera vissa inställningar som man tvingas till modern UI förutom det så används uteslutande skrivbords miljön. Jag har inte användning för modern ui appar, har du använt några sådana? Skype i modern ui? Lite som att få sina tummar amputerade.

Dock är det inte att förvirra som ett hat för modern ui, det fungerar riktigt bra på touch enheter så som min ultrabook med touchskärm, då används modern ui ofta, men ultrabooken är något min sambo använder mest i skolan så jag ser den bara typ när vi ska iväg och vi känner för att se på film eller något. Så modern ui är onödigt för mus-användare och workstation arbete. Men jag förstår helt klart poängen. Om man ska diskutera en lösning så hade jag velat att en startmeny men med modern ui funktionerna där i, istället för dagens lista på saker så har man helt enkelt ett fönster in i modern ui där man får upp sina sparade genvägar, roterande appar med diverse info, sökfuntioner och när man trycker där väljer den att alltid starta i skrivborsläge sen kan man gå över in i fullskärms modern ui när det behövs istället för att tvinga upp det på fullskärm VARJE gång man kommer nära windowsknappen eller startknappen eller där den alltid väljer att starta apparna i modern ui om man inte väljer att den inte ska göra det.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Maho:

Har du problem med hur fönster ser ut så fine, ditt problem.
Saken "folket" stör sig på är Inte hur fönster ser ut utan metro gränssnittet.

Och är en en till bild när jag har tryck på Win knappen, just för you...
http://i58.tinypic.com/wh0gag.jpg

Nu gick ju inte tråden ut på att spy galla över folk som har en avvikande åsikt.

Hur som helst så är det där tredjepartsprogram och inget som gemene man någonsin kommer orka hålla på med. Ska man gå in på den nivån går det säkert att få Windows 95 att se ut som Windows 8 om man vill.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Hmm, är verkligen Update 1 det som ska lösa allting som vissa stör sig på i Windows 8? Är det inte bara en mindre uppdatering som fixar några småsaker? Känns lite som att vänta sig underverk av valfri uppdatering i Windows Update.

Din omröstning är skev, känns bara som du erbjuder de två svaren du vill höra och två ganska orimliga. Är det helt omöjligt att göra Modern UI bra utan startmeny, menar du? Inget alternativ som är "Vet inte"?

Visa signatur

Asrock Z77 Extreme4 | i5 3570k | 8 GB Corsair Vengeance LP | MSI HD 7870 TF3 | Samsung 830 128 GB | 2 TB Seagate Barracuda | Optiarc AD-7280S | Antec 650W | Fractal Design Arc | HTC One M8

Permalänk
Medlem
Skrivet av AtomicPunk:

Hmm, är verkligen Update 1 det som ska lösa allting som vissa stör sig på i Windows 8? Är det inte bara en mindre uppdatering som fixar några småsaker? Känns lite som att vänta sig underverk av valfri uppdatering i Windows Update.

Din omröstning är skev, känns bara som du erbjuder de två svaren du vill höra och två ganska orimliga. Är det helt omöjligt att göra Modern UI bra utan startmeny, menar du? Inget alternativ som är "Vet inte"?

Jag är inte ute efter något specifikt svar. "Vet inte" känns inte relevant då det handlar om vad folk tror, inte vad folk vet.

Om "Vet inte" fanns som alternativ så borde det alternativet få 100% av rösterna, då det inte ens är officiellt bekräftat av Microsoft att uppdateringen existerar.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Jag är inte ute efter något specifikt svar. "Vet inte" känns inte relevant då det handlar om vad folk tror, inte vad folk vet.

Om "Vet inte" fanns som alternativ så borde det alternativet få 100% av rösterna, då det inte ens är officiellt bekräftat av Microsoft att uppdateringen existerar.

Med vet inte menas förstås att man inte kan bestämma sig. Din omröstning är fotfarande skev och om du frågar mig ganska irrelevant.

Visa signatur

Asrock Z77 Extreme4 | i5 3570k | 8 GB Corsair Vengeance LP | MSI HD 7870 TF3 | Samsung 830 128 GB | 2 TB Seagate Barracuda | Optiarc AD-7280S | Antec 650W | Fractal Design Arc | HTC One M8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maho:

Har du problem med hur fönster ser ut så fine, ditt problem.
Saken "folket" stör sig på är Inte hur fönster ser ut utan metro gränssnittet.

Och är en en till bild när jag har tryck på Win knappen, just för you...
http://i58.tinypic.com/wh0gag.jpg

Jag stör mig nått kolossalt på hur fönster ser ut i Windows 8.x OCH metro/modern UI

Modern UI måste bort totalt för att jag ska acceptera nyare Windows efter 7.

På en surfplatta kan jag köra Windows 8.x, men desktopdator/laptop, nix kommer inte hända.

Visst kan modda skiten, men ska verkligen inte behövas för att få OS användbart.

Edit: rösta Nej, det är för sent, oavsett vad de gör.

Windows 8.x är nått som redan har väldigt dåligt rykte, långt långt sämre rykte än Windows Vista någonsin har haft.
För MS har redan tåget kört för åttan, bara Windows 9 kan rädda Windows som ett framtida OS att bli populärt, med erforderliga justeringar av en hel del saker.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Kärnan i problemet för mig är att jag tycker det stör med helskärm. Det jag har en launcher till kräver knappast helskärm, och då finns det inga fördelar, utan det blir istället till en nackdel att det täcker hela skärmen.

Du är medveten om att du kan trycka Win + S för samma funktionalitet utan fullskärm? Dvs samma som den "gamla" startmenyn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AtomicPunk:

Med vet inte menas förstås att man inte kan bestämma sig. Din omröstning är fotfarande skev och om du frågar mig ganska irrelevant.

Allt handlar väl om vilket perspektiv man har.

Det finns tusentals personer här på forumet som på ett eller annat sätt har någon form av åsikt om Modern UI och följer utvecklingen kring det noga. Därför tycker jag det är kul att ta reda på om folk anser att 8.1 update 1 kommer räcka för att blidka den stora massan.

Hade det varit ett forum för matlagning eller motorsport t. ex så hade naturligtvis omröstningen varit irrelevant, men nu handlar ju forumet om Microsoft Windows, så jag förstår inte riktigt vart du vill komma.

Inte för att jag på något sätt har ett intresse av att gå in i någon slags metadiskussion.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Du är medveten om att du kan trycka Win + S för samma funktionalitet utan fullskärm? Dvs samma som den "gamla" startmenyn.

Säken hamnar på högerkanten, och man måste trycka en knapp till. Win+text är en allderles för invand knappkombination för mig.

Jag tror det där är väldigt individuellt. En del personer skulle inte ha något emot om "Y" och "Enter", bytte plats för "det är väl bra att lära om?" medans andra handikappas svårt av minsta förändring.

Jag har inget emot förändringar så länge det medför ett mervärde, och jag ser inget mervärde i Win+S. Snarare känns det bara onödigt att söken byter plats, och man måste trycka på en knapp till.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Allt handlar väl om vilket perspektiv man har.

Det finns tusentals personer här på forumet som på ett eller annat sätt har någon form av åsikt om Modern UI och följer utvecklingen kring det noga. Därför tycker jag det är kul att ta reda på om folk anser att 8.1 update 1 kommer räcka för att blidka den stora massan.

Hade det varit ett forum för matlagning eller motorsport t. ex så hade naturligtvis omröstningen varit irrelevant, men nu handlar ju forumet om Microsoft Windows, så jag förstår inte riktigt vart du vill komma.

Inte för att jag på något sätt har ett intresse av att gå in i någon slags metadiskussion.

Svaret är nej, folk kommer inte ens lägga märke till den, ytterligare ett alternativ du inte erbjuder. Frågan är lika relevant som "Kommer en 120hz skärm göra mig till CS-proffs?" men tycker du det är relevant så.

Visa signatur

Asrock Z77 Extreme4 | i5 3570k | 8 GB Corsair Vengeance LP | MSI HD 7870 TF3 | Samsung 830 128 GB | 2 TB Seagate Barracuda | Optiarc AD-7280S | Antec 650W | Fractal Design Arc | HTC One M8

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Säken hamnar på högerkanten, och man måste trycka en knapp till. Win+text är en allderles för invand knappkombination för mig.

Jag tror det där är väldigt individuellt. En del personer skulle inte ha något emot om "Y" och "Enter", bytte plats för "det är väl bra att lära om?" medans andra handikappas svårt av minsta förändring.

Jag har inget emot förändringar så länge det medför ett mervärde, och jag ser inget mervärde i Win+S. Snarare känns det bara onödigt att söken byter plats, och man måste trycka på en knapp till.

Hur menar du med byter plats? Den är på höger när jag trycker på Win och när jag trycker på Win+S? Mervärdet får du genom att du kan välja vad du vill söka på, typ på datorn, bara efter vissa filtyper eller dylikt.

Det är glasklart att du avskyr Windows 8 men jag använder det på alla mina datamaskiner och gillar det verkligen så jag försöker bara sprida glädjen

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av anon81912:

Du är medveten om att du kan trycka Win + S för samma funktionalitet utan fullskärm? Dvs samma som den "gamla" startmenyn.

Men det påverkar bara en liten bit av hela problematiken, jag har gett upp 8an som "bruks os"

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

En uppdatering på ett OS kommer väl aldrig vara tillräcklig? Finns ju alltid områden som kan förbättras, ny funktionalitet man hoppas på ska komma med, liksom utökat stöd för både det ena och det andra.
Eller är detta ytterligare en diskussion som enbart handlar om gränssnittet?

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Hur menar du med byter plats? Den är på höger när jag trycker på Win och när jag trycker på Win+S? Mervärdet får du genom att du kan välja vad du vill söka på, typ på datorn, bara efter vissa filtyper eller dylikt.

Det är glasklart att du avskyr Windows 8 men jag använder det på alla mina datamaskiner och gillar det verkligen så jag försöker bara sprida glädjen

Startmenyn är till vänster. Win+S resulterar i ett sökområde som befinner sig till höger.

Sedan så avskyr jag inte alls Windows 8. Det finns massvis av förbättringar som jag gärna tar del av om mina dealbreakers åtgärdas.

Tyvärr verkar Microsoft vägra inse att det finns folk som inte tänker skaffa Windows 8 om inte startmenyn återinförs, eller om det blir i Windows 9 eller vad det är. Det är ju själva Modern UI i sig som verkar vara problemet, inte hur det implementerats.

Det är lite som en skolmatsal där eleverna vägar äta fisk, och lösningen från skolstyrelser och föräldramöten är att man ska krydda fisken så att den smakar mer som kött.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zicsoen:

En uppdatering på ett OS kommer väl aldrig vara tillräcklig? Finns ju alltid områden som kan förbättras, ny funktionalitet man hoppas på ska komma med, liksom utökat stöd för både det ena och det andra.
Eller är detta ytterligare en diskussion som enbart handlar om gränssnittet?

Mig veterligen så är det "bara" gränssnittet som folk klagar på, och det är "bara" gränssnittet som påverkas av den här förmodade uppdateringen.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd

Skräll att det var Ozzed som skapade den här tråden.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Startmenyn är till vänster. Win+S resulterar i ett sökområde som befinner sig till höger.

Sedan så avskyr jag inte alls Windows 8. Det finns massvis av förbättringar som jag gärna tar del av om mina dealbreakers åtgärdas.

Tyvärr verkar Microsoft vägra inse att det finns folk som inte tänker skaffa Windows 8 om inte startmenyn återinförs, eller om det blir i Windows 9 eller vad det är. Det är ju själva Modern UI i sig som verkar vara problemet, inte hur det implementerats.

Det är lite som en skolmatsal där eleverna vägar äta fisk, och lösningen från skolstyrelser och föräldramöten är att man ska krydda fisken så att den smakar mer som kött.

Ändå är det så de flesta uppfattar det, inklusive mig själv. Är det någon negativ diskussionstråd gällande Win8 så brukar du vara TS. Är det en positivt tråd så brukar Strejf vara TS.

Jag tycker personligen inte att det är något fel på startmenyn (förutom något smidigare sätt att komma åt programmen och inte behöva klicka på "pil ned" knappen. T ex genom att röra musen mot nedre delen av skärmen.

Skrivet av Ozzed:

Mig veterligen så är det "bara" gränssnittet som folk klagar på, och det är "bara" gränssnittet som påverkas av den här förmodade uppdateringen.

Faktum är att nu när jag hittat Facebook, Netflix och Youtube appar så önskar jag det fanns fler, t ex officiell Steam app. Just gränssnittet känns cleanare än tidigare, t ex Store.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Mig veterligen så är det "bara" gränssnittet som folk klagar på, och det är "bara" gränssnittet som påverkas av den här förmodade uppdateringen.

Jaha, fel av mig. Fick för mig att det redan var under diskussion i några andra trådar i forumet.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |