AMD lanserar Radeon R7 250X

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon32713:

"Designed for competitive 1080p gaming"

???

Vart får de sakerna ifrån?

Elgiganten
.. höhö

Visa signatur

Intel Core i7 4790K | Noctua NH-U14S | MSI Z97-S02 | GTX 970

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon32713:

"Designed for competitive 1080p gaming"

???

Vart får de sakerna ifrån?

På mediuminställningar klarar det 1080P rätt bra i de allra flesta spelen. Kanske inte 60FPS i Ultra i precis alla titlar direkt, men det är inte vad de sagt heller.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Aleshi:

Och jämförelsen är på likadana system? Nä just det, fullkomligt värdelös källa till information om grafikkortsprestanda.
GT 640 finns med GDDR5 men är väl inte direkt vanlig. Men vi tar GTX 650, precis samma krets som 755M, också GDDR5 och ungefär samma bandbredd, fast med nästan 10% högre frekvens på GPU. Och trots att ett GTX 650 är 10% snabbare än 755M så är 7770 fortfarande 20% snabbare än GTX 650. Utöver det drar 7770 mindre ström i praktiken än GTX 650.

http://www.sweclockers.com/recension/16735-geforce-gtx-650-ti...
http://www.sweclockers.com/recension/16735-geforce-gtx-650-ti...

Slutsats, 7770 är runt 30% snabbare än GTX 755M, och drar mindre ström än kretsen i desktoputförande. Finns det något att klaga på?

Som jag skrev ovan, läste på om 7770 och förklaringen till dess högre TDP är att det är en mycket "bredare" design. 80GB/s är nog en betydligt bättre match för HD7750 än för HD7770 där det helt enkelt blir en stor flaskhals. Rent teoretiskt så borde HD7770 vara någonstans mellan 50-70% snabbare än 755M om GPU-delen var flaskhalsen. Och Jakob klargjorde att det helt enkelt inte finns någon skillnad mellan desktop och mobila version, mer än binning och val av frekvenser.

Undrar däremot hur då vet vilket kort som drar mest ström?

750M borde dra mindre än sin TDP då t.ex. 15" rMBP har ett 85W nätaggregat samt en CPU med TDP på 47W samt ett 750M med TDP på 50W och det verkar ju fungera.

Sedan visar detta test där man mätt med multimeter på väldigt många GPUer (hur f*n att en GPU kan dra ~400W i vissa fall!!!) att GTX 650 drar ganska mycket mindre än HD7770 när man kör spel (48W för GTX 650 mot 73W för HD7770, vilket i båda fallen är lägre en TDP vilket det borde vara). Notera att den "GTX 650 power edition" man mäter på är något överklockad från tillverkaren.

Detta är resultatet när man körde Crysis

Dold text
Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Klappa:

750ti då? Verkar ju har bättre prestanda/w än amd's kort.

Kan ju ha och göra med att 750TI är Maxwell medan 250X är en rebrand.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk

Tycker att det här kortet ser bra ut om det kan hållas till ett lågt pris av AMD.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Är ju ingen konst i Medium iaf.
http://www.sweclockers.com/image/diagram/4965?k=72560d5c52e91...

Ja det stödjer Mantle. Testa att köra med Mantle så kan du nog få en boost. Meddela gärna här hur det går då det är relevant för 250X.

Det kan jag vara trevlig att göra. Vart får jag dock tag i mantle osv? Varit iväg på resa och har inte kommit ikapp på allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Som jag skrev ovan, läste på om 7770 och förklaringen till dess högre TDP är att det är en mycket "bredare" design. 80GB/s är nog en betydligt bättre match för HD7750 än för HD7770 där det helt enkelt blir en stor flaskhals. Rent teoretiskt så borde HD7770 vara någonstans mellan 50-70% snabbare än 755M om GPU-delen var flaskhalsen. Och Jakob klargjorde att det helt enkelt inte finns någon skillnad mellan desktop och mobila version, mer än binning och val av frekvenser.

Nej, nu tittar du på GFLOPS, bara när du tittar på teoretisk maxprestanda så ser 7770 ut att vara så mycket snabbare, men begränsningen är inte i minnet. 7770 presterar precis där du kan förvänta dig gentemot GTX 650 om du tar hänsyn till hur GCN och Kepler förhåller sig gentemot varandra. Jämför du Kepler med GCN så behöver GCN överlag 25% mer teoretisk prestanda för att matcha faktisk prestanda. Och klockade minnen brukar inte ändra på detta alls.
Jämför GTX 680 med 7970GHz, jämnsnabba när 7970 ligger 25% högre på GFLOPS. Jämför med Titan osv. Tar du hänsyn till detta så är övertaget 7770 har över GTX 650 fullt förutsägbart.
Så vi har inget som pekar på att bandbredd stryper 7770 för mycket. Ser man till hur effektiva GCN och Kepler är så ligger 7770 precis rätt i faktisk prestanda.

Undrar däremot hur då vet vilket kort som drar mest ström?

Skrivet av Yoshman:

750M borde dra mindre än sin TDP då t.ex. 15" rMBP har ett 85W nätaggregat samt en CPU med TDP på 47W samt ett 750M med TDP på 50W och det verkar ju fungera.

Säger tyvärr inget. Jag tror den balanserar det lite, lär ju sällan behöva kompromissa då spel inte brukar kunna maxa ens en bärbar processor med så slö grafik.

Skrivet av Yoshman:

Sedan visar detta test där man mätt med multimeter på väldigt många GPUer (hur f*n att en GPU kan dra ~400W i vissa fall!!!) att GTX 650 drar ganska mycket mindre än HD7770 när man kör spel (48W för GTX 650 mot 73W för HD7770, vilket i båda fallen är lägre en TDP vilket det borde vara). Notera att den "GTX 650 power edition" man mäter på är något överklockad från tillverkaren.

Detta är resultatet när man körde Crysis

Du säger själv att det är något lurt med resultaten. Tvivlar på att de fått till en bra metod att mäta från alla strömmatningspunkter samtidigt. Mäter man hela systemet smed andra komponenter identiska så borde man se skillnaden hyfsat korrekt. Ett helt system med 7770 drar mindre än ett system med GTX 650.

Hursomhelst. 7770 har bra prestanda/W, jag ser inte hur du kan ha invändningar mot det.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aleshi:

På mediuminställningar klarar det 1080P rätt bra i de allra flesta spelen. Kanske inte 60FPS i Ultra i precis alla titlar direkt, men det är inte vad de sagt heller.

Jaaa jag förstår ju vad de menar

Men vem, som har hästarna hemma, efterfrågar "competitive 1080p gaming"?

- Aah vad har du för krav på grafikkortet?
- Jaaa alltså det måste ju kunna köra 1080p tävlingsinriktat.
- Jahaaa... något särskilt spel då eller vad menar du?
- 1080p. Tävlingsinriktat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon32713:

Jaaa jag förstår ju vad de menar

Men vem, som har hästarna hemma, efterfrågar "competitive 1080p gaming"?

- Aah vad har du för krav på grafikkortet?
- Jaaa alltså det måste ju kunna köra 1080p tävlingsinriktat.
- Jahaaa... något särskilt spel då eller vad menar du?
- 1080p. Tävlingsinriktat.

Du gör dig inte lustig över deras ordval som du tror, du gör dig lustig över dina bristande engelskakunskaper.
Med "competitive 1080P gaming" menar det att kortet är "competitive", alltså att kortet är en prisvärd konkurrenskraftig produkt för 1080P-spelande.
Just ordet "competitive" är ett bra ord för en producent som vill beskriva en billig men prisvärd produkt men inte vill använda ord som kan vara negativt laddade, som t.ex. "cheap".

Permalänk
Inaktiv

Tycker inte att "designed for competitive 1080p gaming" alls låter som att det ska verka prisvärt. Det låter snarare som att det försöker framstå som ett prestandamonster.

Vid "Highest gaming performance <$99" kan jag däremot hålla med dig i ditt argument.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon32713:

Tycker inte att "designed for competitive 1080p gaming" alls låter som att det ska verka prisvärt. Det låter snarare som att det försöker framstå som ett prestandamonster.

Vid "Highest gaming performance <$99" kan jag däremot hålla med dig i ditt argument.

Konkurrenskraftig översätts rakt av till competitive. Konkurrenskraftig är fullkomligt synonymt med prisvärt. Det är inte ens en åsiktsfråga, du kan inte bara tycka att konkurrenskraftig inte antyder prisvärt. Det står ju rakt ut "Designad för prisvärt 1080P-gejmande". Om du inte tycker det så har du missförstått meningsuppbyggnaden eller vad ordet competitive betyder. Ditt exempel i första inlägget visar på en kombination.

Permalänk
Inaktiv

Nej... så kan jag ju inte tycka...

Permalänk
Medlem

Ifall någon är intresserad så har jag lite ett 7770 och en amd 965BE oklockad

Med detta i åtanke så fick jag cirka 35% boost i bf4 med mantle:)

från medel 45 fps till 60 ungefär:)

Fullhd medium inställningar

Permalänk
Entusiast
Skrivet av anon32713:

Nej... så kan jag ju inte tycka...

Vi kan fråga alla stora källor på internet. Nedan följer Google Translate, Wiktionary, Camebride Dictionary, Oxford Dictionary, Merriam-Webster och Collins. De verkar alla vara överrens om vad "competitive" betyder.

competitive-adjective

konkurrenskraftig - competitive
konkurrensbetonad - competitive

http://translate.google.com/#en/sv/competitive

competitive (comparative more competitive, superlative most competitive)

(economics) capable of competing successfully
of or pertaining to competition
(of someone's character) inclined to compete
(biochemistry) inhibiting the action of an enzyme by binding with it
(euphemistically, of prices) cheap, especially used of quality products

https://en.wiktionary.org/wiki/competitive

competitive - adjective
B2 involving competition: competitive sports a highly competitive industry Acting is very competitive - you've got to really push yourself if you want to succeed.
B2 wanting very much to win or be more successful than other people: You're very competitive - it's meant to be a friendly match! I could never play team sports - I lack the competitive spirit (= a strong wish to beat others).
B2 Competitive prices, services, etc. are as good as or better than other prices, services, etc.

http://dictionary.cambridge.org/dictionary/british/competitiv...

competitive- adjective

1 relating to or characterized by competition: a competitive sport the intensely competitive newspaper industry

1.1 having or displaying a strong desire to be more successful than others: she had a competitive streak
2 As good as or better than others of a comparable nature: a car industry competitive with any in the world
2.1(of prices) low enough to compare well with those of rival traders: we offer prompt service at competitive rates

http://www.oxforddictionaries.com/definition/english/competit...

com·pet·i·tive

: of or relating to a situation in which people or groups are trying to win a contest or be more successful than others : relating to or involving competition
: having a strong desire to win or be the best at something
: as good as or better than others of the same kind : able to compete successfully with others

http://www.merriam-webster.com/dictionary/competitive

competitive

involving or determined by rivalry ⇒ "competitive sports"
sufficiently low in price or high in quality to be successful against commercial rivals
relating to or characterized by an urge to compete ⇒ "a competitive personality"

http://www.collinsdictionary.com/dictionary/english/competiti...

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon32713:

Tycker inte att "designed for competitive 1080p gaming" alls låter som att det ska verka prisvärt. Det låter snarare som att det försöker framstå som ett prestandamonster.

Vid "Highest gaming performance <$99" kan jag däremot hålla med dig i ditt argument.

Men nu är det antagligen vad de menar.. Competitive = Konkurrenskraftig = Prestanda för pengarna.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasp:

Ifall någon är intresserad så har jag lite ett 7770 och en amd 965BE oklockad

Med detta i åtanke så fick jag cirka 35% boost i bf4 med mantle:)

från medel 45 fps till 60 ungefär:)

Fullhd medium inställningar

Det är inte tråkigt.
Det är liksom upp en prisklass helt gratis och processorn räcker längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Det är inte tråkigt.
Det är liksom upp en prisklass helt gratis och processorn räcker längre.

Japp, fast både gpu:n och cpu:n börjar bli till åren så sparar pengar atm nu för uppgradering:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasp:

Japp, fast både gpu:n och cpu:n börjar bli till åren så sparar pengar atm nu för uppgradering:)

Då är ju Mantle en välkommen brygga så att man kan hålla ut lite extra och kanske köpa Pirate Islands-serien.